Helluntaiseurakunta/Vapaakirkko
Hei!
Olen "menettänyt" erittäin läheisen ihmisen eräälle karismaattiselle kirkolle. Olen hivenen huolissani hänestä, etenkin kun tiedän tuttujen kautta mitä näissä piireissä on. Mm. kielillä puhumista, "ihmeitä", mystisiä kokemuksia.
Tiedän, etten saa häntä enää näistä piireistä pois, valitettavasti. Tietenkin jokainen elää omaa elämäänsä ja hakee apua sieltä, mistä sitä saa jne. Voisitteko asiasta tietävät, esim. helluntalaiset, vapaakirkkolaiset jne. kertoa "pelottavista" asioista tämän uskonnon sisällä. Ymmärrän positiiviset, mutta minua huolettaa nämä karismaattiset piirteet ja mahdollinen "ryhmässä sekoaminen".
En halua loukata tekstilläni ketään. Ja olen ko. henkilön kanssa asiasta monesti puhunut, mutta haluaisin "sisäpiiritietoa". Tuntuu, että minulle ei kerrota ihan kaikkea, mutta kuulemani asiat huolestuttavat.
Koska kuitenkin kysytte, niin en ole itse uskovainen. Minua ei kuitenkaan häiritsisi "maltillisempi" uskonharjoitus. Nyt tuntuu, että nämä piirit vetävät syvälle mukanaan. :( En myöskään yritä (enää) saada häntä luopumaan uskostaan. Haluaisin vain "ymmärtää".
En oikein tiedä mistä saisin "uskovaisten"/entisten uskovaisten kokemuksia. Aihe on arka, vaikka olenkin sitä mm. perheeni kanssa käsitellyt. Tuntuu, että maailmamme ovat tämän erittäin läheisen ihmisen kanssa erkaantuneet miltei pysyvästi. Uskonto säätelee nykyään hänen koko elämäänsä. Asia ei ehkä vaivaisi minua niin paljon ellei ihminen olisi niin tärkeä. Kaikki saavat uskoa mihin haluavat ja vaikka jokainen tuttuni/ystäväni kääntyä, jos se tekee heidät onnelliseksi. Tätä en kuitenkaan pysty käsittelemään. :(
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Kuulostaa siltä, että olet valinnut uskosta parhaat palat itsellesi, toisinsanoen et elä kristityn arvojen mukaisesti. "Lopuksi, minulla ei ole tarve käännyttää ketään ajattelemaan minun tavallani. Ole vapaasti hurmoshenkinen, raamatuntulkinnassa erilainen tai ateisti/agnostikko tai muslimi. Mielelläni kerron halukkaille uskostani, mutta kunnioitan jokaisen ihmisen vapaata tahtoa."
Se yksi tehtävä, vastuu ja velvollisuus, mikä on annettu kaikille kristityille, on jakaa ilosanomaa eli evankeliumia. Ei tunnu sinua juuri hetkauttavan, etkä edes ajatuksen tasolla ole samaa mieltä; sodit siis Jeesusta vastaan.
Toisekseen on pakko puuttua tuohon "henkien erottamisen lahjaan". Itselläni on kyseinen lahja, ja siinä on kysymys saatanan erottamisesta ihmisessä, eli siis riivatun ihmisen tunnistaminen jne. Toi sun "Henkien erottamisen armolahja ilmenee minulla siten, että erotan ihmisen rukouksesta/puheesta ja toiminnasta sen, toimiiko hän Jumalan vai oman alitajuntansa ohjaamana.", on täyttä roskaa.
Olet susi lampaan vaatteissa.
Sinä toimit huomattavasti enemmän Raamatun vastaisesti itse itsesi korottaneena "pyhimyksenä". Tarvitset nöyryyttä. Lue Raamattua, niin huomaat sen.