Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko 16.v muuttaa omaan asuntoon?

Vierailija
03.06.2012 |

Tyttöni on siis käynyt lukion ekan luokan, ja nyt haluaa muuttaa omaan asuntoon (vuokra-asuntoon siis).

Tyttöni on kyllä fiksu, ja uskon että keskittyisi opiskeluunkin vaikka ei olekaan "valvovan silmän alla". Asumme n. 4 km päässä vuokra-asunnosta, joten pääsis kyllä kotiin jos hätä tulee...

Mitä luulette, tuleeko onnistumaan?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko akateeminen tutkinto, vakityö esimies/asiantuntijatehtävissä tms, lähes velaton omistusasunto hyvällä alueella jne?

Hienoa jos on. Teoriani tosin on kuitenkin, että nämä teineinä kotoa pois muuttaneet ovat ns. alempaa sosiaaliluokkaa ja just jotain amiksen käyneitä duunareita.

itse olen sitä mieltä että lapsi asuu kotona kunnes menee yliopistoon. Yliopisto opintojen aikana käydään kesätöissä, muuten ei. Muuten vanhemmat kustantavat elämän. Näin nuoret myös valmistuvat eivätkä jää ikuisuus opiskelijoiksi ja pääsevät elämässään pitkälle.

Ja tiedän nyt saan kommentteja että se akateeminen tutkinta ei mitään takaa tai että kaikilla ei ole varaa elättää lapsiaan vielä opiskeluvaiheessa. Fakta on että kyllä olisi jos olisi itsella kunnon koulutus ja sitä kautta kunnolla palkattu työ. Itse olen 36 vuotias ja en tunne yhtä ainutta ihmistä jolla ei ole akateemista tutkintoa. PAitsti tietenkin työni kautta, onhan siellä sihteereita yms keittäjiä ja hienoa onkin, kaikkia tarvitaan. Mutta kun puhe on omista lapsista niin eiköhän kaikki halua omilleen parasta.

Nämä 16v kotoa muuttaneet ovatkin sitten niitä lähihoitajia ja toimistoassistenttejä. Mikäs siinä jos se riittää.ja kuten sanoin, heitäkin tarvitaan.

Vierailija
2/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko akateeminen tutkinto, vakityö esimies/asiantuntijatehtävissä tms, lähes velaton omistusasunto hyvällä alueella jne?

Hienoa jos on. Teoriani tosin on kuitenkin, että nämä teineinä kotoa pois muuttaneet ovat ns. alempaa sosiaaliluokkaa ja just jotain amiksen käyneitä duunareita.

itse olen sitä mieltä että lapsi asuu kotona kunnes menee yliopistoon. Yliopisto opintojen aikana käydään kesätöissä, muuten ei. Muuten vanhemmat kustantavat elämän. Näin nuoret myös valmistuvat eivätkä jää ikuisuus opiskelijoiksi ja pääsevät elämässään pitkälle.

Ja tiedän nyt saan kommentteja että se akateeminen tutkinta ei mitään takaa tai että kaikilla ei ole varaa elättää lapsiaan vielä opiskeluvaiheessa. Fakta on että kyllä olisi jos olisi itsella kunnon koulutus ja sitä kautta kunnolla palkattu työ. Itse olen 36 vuotias ja en tunne yhtä ainutta ihmistä jolla ei ole akateemista tutkintoa. PAitsti tietenkin työni kautta, onhan siellä sihteereita yms keittäjiä ja hienoa onkin, kaikkia tarvitaan. Mutta kun puhe on omista lapsista niin eiköhän kaikki halua omilleen parasta.

Nämä 16v kotoa muuttaneet ovatkin sitten niitä lähihoitajia ja toimistoassistenttejä. Mikäs siinä jos se riittää.ja kuten sanoin, heitäkin tarvitaan.

Itse muutin heti yläasteen jälkeen pois. Syy tosin oli se, että kouluun piti mennä 60 kilometrin päähän. Tällä hetkellä olen ammattikorkeakoulussa opiskelemassa, että se siitä sinun teoriastasi. Ja mitään ongelmia ei yksinasumisessa ollut. Helpotti vaan välejä perheeseen kun ei tarvinnut äitipuolen kanssa koko ajan aikaa viettää. Saattaa kyllä olla, että itsenäistyin aikaisemmin äidin menettämisen takia eli osasin kotityöt ja kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas lätinää, voi herranjestas. Et tunne yhtään ihmistä, jolla ei olisi akateemista tutkintoa, mutta silti tunnet heidät kaikki... Joopa joo... Mistä tiedät, ettei heidän elämänsä olisi onnellisempaa kuin sinun ja akateemisen lähipiirisi? Jos tyhjänpäiväinen opiskelu tekee noin koppavaksi, en ymmärrä, miksi siihen pyrkiä?

Vierailija
4/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 jatkaa alkuperäiseen kysymykseen... Jos opiskelupaikka olisi toisella paikkakunnalla, päästäisin 16-vuotiaan sinne yksin asumaan. Mutta neljän kilometrin päähän muuttamisen näkisin vähän turhana. Kaikki riippuu nuoresta itsestään, onko hän ollut luottamuksen arvoinen tähän saakka.

Vierailija
5/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen lapseni ja tiedän, että paras on vielä asua kotona. Kukaan lapsistani ei olisi ollut valmis omaan kotiin asumaan 16-vuotiaana.

(Minulla on 5 lasta, joista 3 on yli 16v.)

Vierailija
6/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku muuttaa kotoaan 4 km päähän. ihan jo taloudellisista syistä.

Vierailija
7/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotias on lapsi vielä. Jos opiskelisi jossakin erikoiskoulussa kaukana kotoa, voisin harkita mutta 4km:n päähän en antaisi muuttaa.

Vierailija
8/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en antaisi muuttaa, ensinnäkin 16v on vielä lapsi. Lapsen ei tarvitse olla vastuussa itsestään ja hänen kuuluukin elää huoletonta teinin elämää.

Oma tyttäreni ei pärjäisi yksinään, eikä varmaan uskaltaisi edes asua yksin. Hän on kyllä menevä, sosiaalinen mutta luoteeltaan herkkä. Tänä kesänä tytär saa/ haluaa olla pari päivää ihan yksinään.. katotaan kuinka käy.

En tunne ap tytärtä mutta 16 v on edelleen lapsi.

Vierailija
9/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedän nyt saan kommentteja että se akateeminen tutkinta ei mitään takaa tai että kaikilla ei ole varaa elättää lapsiaan

vielä opiskeluvaiheessa. Fakta on että kyllä olisi jos olisi itsella kunnon koulutus ja sitä kautta kunnolla palkattu työ. Itse olen 36 vuotias ja en tunne yhtä ainutta ihmistä jolla ei ole akateemista tutkintoa. PAitsti tietenkin työni kautta, onhan siellä sihteereita yms keittäjiä ja hienoa onkin, kaikkia tarvitaan. Mutta kun puhe on omista lapsista niin eiköhän kaikki halua omilleen parasta.

No huhhuh. Kuten sanoin, tyttöni muuttaisi omaan asuntoonsa opiskelemaan, ei laiskottelemaan.

Itse muutin 17.v pois kotoa, ja nykyään olen lakimies.

Tyttöni on hakemassa lääkikseen, kunhan saa lukion pois alta.

Kumma ajatusmalli, että mitä pitempään asut kotona, sitä enemmän susta tulee "jotain suurta"...

Vierailija
10/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kummityttö nyt muuttaa pois kotoa, pääsi just yläasteelta ja jatkaa opintoja isommassa kaupungissa. Kotiin on matkaa 300 km ja minun luo 50 km.

1 ehto siihen että sai yleensäkin hakea kouluun, oli se että tulee aina keskiviikkoisin minun luo syömään ja jää yöksi, aamulla mieheni on samalla paikkakunnalla töissä missä kummityttö opiskelee, vie tytön kouluun.

Se että aikuistuu ei ole minusta syy että pitää muuttaa 4 km päähän kotoa. ja kuka

asumisen maksaa ? Osa tulee vanhemmilta ja osa ? Ei 16 v tänä aikana töitä saa.

Muuttiko 17 vuotias isosisko myös 4 km päähän ?

Juttele tytön kanssa sitäkin kuinka kalliiksi tämä tulee ja sitten sopikaa vaikka että voi yo.n jälkeen muuttaa.

Tietty jos asunto on mummon vanha ja ollut 2 v tyhjillään, jos asutte tuppukylässä, jossa ei ole yhtään vuokralaista tulossa, ehkä voisin harkita, mutta luult en silloinkaan.

En vaan saa päähäni yhtään hyvää puolta asiasta. Ei 16 vuotiaan tarvitse väen väkisin muuttaa pois kotoa, jos siitä ei ole mitään hyötyä.

Itse en ollut maailman tunnollisin oppilas ja voin sanoa kun kotoa muutin, meillä juhlittiin joka ilta ja pitkään. Rahat menivät juhlimiseen ja mun kodista tuli paikka, jossa kaikki istuivat iltaa. Siinä on 16 vuotiaan aika hankala heittää ystäviä ulos, kun pitäis opiskella.

Unohtakaa, oikeesti !

Vierailija
11/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antoi lapsensa muuttaa pois kotoa peruskoulun jälkeen muutaman kilsan päähän keskustaan. Oli fiksu nuori, hyvätapainen, ei juhlinut, keskiarvo yli ysin. Nuori alkoi tehdä kaksoistutkintoa.

No, tässä sitten kerran ohimennen kysäisin, että juhlitaankos tänä keväänä lakkiaisia. Naapuri paljasti, että ehei. Lapsellansa puuttuu yhtä ja toista kurssia kummastakin koulusta ja osa kirjoitusaineista ei mennyt läpi. Syytti kaikesta lapsensa seurustelukumppania, joka vei kaiken lapsen ajan niin, ettei kullanmuru ehtinyt kunnolla opiskella...

Minä en päästäisi 16-vuotiasta muuttamaan omaan kotiin. Senikäinen on vielä lapsi, ei kypsä huolehtimaan itsestään. Oli hyvä neuvo jollain, että antakaa vuoden ajan mennä ja tulla ja jakakaa kotityöt ja katsokaa sitten, miten sujuu.

Vierailija
12/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vielä sen verran lapsi, mutta teoreettisen 16-vuotiaan voisin antaa, jos siihen olisi jokin syy ja olisi kypsä ja vastuuntuntoinen. En antaisi olosuhteisiin perustyytyväisen muuttaa vain, koska se olisi "hienoa", jokin välimatka kouluun ym. ovat sitten ihan hyviäkin perusteita.

Vierailija
13/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskapa muutin 16-vuotiaana pois kotoa, jouduin tai oikeastaan sain ottaa vastuun elämästäni. Eli se tarkoitti sitä, että palkan oli riitettävä elämiseen. Kävin iltalukiota ja olin päivät töissä. Opin jo silloin kaikenlaisen taloudenpidon.

Siskoni asui kotona pitkään ja vanhemmat elätti.

Tilanne on tänä päivänä se, että minulla on velaton omakotitalo ja vakityöpaikka on ollut jo parikymmentä vuotta, vaikka duunari olenkin.

Siskoni, no hän ei elä enää vanhempien tuella, vaan miehensä vanhempien.

Pidän tärkeänä sitä, että lapsi aloittaa vähintään 15 vuotiaana jonkinlaiset kesätyöt, vaikka naapurissa lastenvahtina jos ei muuta ole.

Vierailija
14/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut itse asiassa kuin 2kk vailla 16v.

Täytti juuri 18. Hoitaa juurikin lukion, käy töissä (taloudellisesti riippumaton minusta, toki autan jos tarvitsee muttei ole tarvinnut), hoitaa koiransa jne.

Menossa armeijaan yo-kirjoitusten jälkeen.

Vierailija
15/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saatiin vipinää keskusteluun.

t.33

Vierailija
16/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saatiin vipinää keskusteluun.

t.33

on käynyt täällä lausumassa totuuden ja sitten myöhemmin käy kertomassa, että "vitsillähän minä".

Vierailija
17/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan niin tosissaan kirjoittele vauva-lehden aihevapaalle??

Vierailija
18/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan niin tosissaan kirjoittele vauva-lehden aihevapaalle??

opettavainen ja tärkeä tarina, miten käy kun 16v:n päästää maailmalle. Sitten kun tuli soraääniä, niin jo olikin vaan läpällä kirjoitettu.

Keskustelupalstahan tämä on.

Vierailija
19/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu juu vaan.

Vierailija
20/67 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo täysi-ikäinen. Meillä on välimatkaa n. 20 kilsaa.

En mä nähnyt mitään syytä estää häntä, vaikka mulle olisi hyvin sopinut että asuu vielä kotona koska opiskelee.

Yksi asia on ollut ihana huomata. Vaikka kotona asuessa hänen huoneensa oli välillä kuin kaatopaikka niin nyt oma koti kiiltää puhtaudesta :)

Muutenkin kaikki on mennyt ihan ok, joskus on tietty rahat loppu, mutta autetaan ja aina voi tulla kotiin syömään tai vaikka vaan käymään.

Nyt lähdetään yhdessä kesälomareissulle koko perhe, tyttö tulee mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme