Antaisitko 16.v muuttaa omaan asuntoon?
Tyttöni on siis käynyt lukion ekan luokan, ja nyt haluaa muuttaa omaan asuntoon (vuokra-asuntoon siis).
Tyttöni on kyllä fiksu, ja uskon että keskittyisi opiskeluunkin vaikka ei olekaan "valvovan silmän alla". Asumme n. 4 km päässä vuokra-asunnosta, joten pääsis kyllä kotiin jos hätä tulee...
Mitä luulette, tuleeko onnistumaan?
Kommentit (67)
etenkin siis jos koulu on lähellä kotia yms. Koska noin nuoren ei tarvitse vielä huolehtia itsensä elättämisestä, vaan pitää keskittyä kouluun.
Mä itse lähdin 16 vuotiaana omilleni opiskelemaan ja melkoista taisteluahan se oli duunin ja opiskelun kanssa. < oma valinta. Mä olisin myös voinut jäädä lapsuuden kotiinkin ja nauttia siitä opiskelusta ja vapaudesta. Veli jäi kotiin ja sai kaiken ilmaiseksi ja eli nuoren elämää. Mä valitsin väärin, enkä ole edes veljelle katkera, munkin koulun maksoivat. Ei muuta.
Oon itse muuttanut 15vuotiaana pois kotoalta. Oon asunut kaksi vuotta omillani ja hyvin oon saavuttanut, mitä olen halunnut. Muutin 16 vuotiaana yhteen mieheni kanssa, eikä yhtään epäile ettenkö voisi hoitaa omia asioitani itse. Jos on mielestään siihen kypsä, niin kannattaa kyllä ensin harjoitella kotona ja sitten vasta omilleen.
Mä muutin 16-vuotiaana satojen kilometrien päähän kotoa, vaikka kotikylässäkin olisi ollut lukio. Ei olisi kannattanut. Jouduin sellaiseen outoon välitilaan, jossa kaipasin kotikonnuille jääneitä kavereita ja perhettä, mutta samalla en halunnut luopua siitä uudesta elämästä ja uusista kavereista, jotka olin saanut kaupungissa. En voinut henkisesti hyvin, vaan viiltelin ja olin masentunut jo yläasteella, mutta osasin myös piilottaa nämä asiat kaikilta - muuten en olisi varmasti saanut edes lähteä. Luulin ongelmieni ratkeavan kun pääsen pois ahdasmielisestä tuppukylästä, vaan ei se mennyt niin, sama synkistelevä mieli seurasi mukana kaupunkiin.
Suoritusten suhteen elämä on sujunut loistavasti, eli asiat näyttää kyllä varmasti ulospäin hyvältä. On akateeminen koulutus, oma kämppä jne. Tunnetasolla olen kuitenkin jäänyt keskenkasvuiseksi, kun hyppäsin aikuisten maailmaan liian aikaisin. Tämä puolestaan on koko aikuisikäni näkynyt ihmissuhteissa.
16-vuotias on vielä ihan mukula ja tarvitsee vanhempien läsnäoloa, rakkautta ja rajojen laittamista. Teini saattaa voida tosi pahoin ilman että vanhemmilla on siitä mitään aavistusta, ja silloin kodin tarjoama turva on tärkeää. Minun lapset ei lähde kotoa vasta kun toisen asteen opintojen jälkeen.
En antaisi. Tarkoittaisi myös kulutustason nostoa, kun vanhemmat joutuIsivat maksamaan osan kuluista. Alle 18 v ei saa samalla tavalla tukia kuin täysi-Ikäinen.
Fiksu asuu kotona ja tekee vähän töitä, jos on ylimääräistä aikaa, jotta saa kerrytettyä mahdollisimman paljon säästöjä ennen kotoa pois muuttamista. Vanhemmat eivät kustanna valmiiksi tai joutuvat kustantamaan kauan.
Antaisin nuoren ajatella tilannettaan tarkemmin, että millä tulisi maksamaan kaiken tarvitsemansa.
Itse muutin 120km päähän opiskelemaan 16-vuotiaana. Jos on kotona oppinut laittamaan ruokaa, pesemään pyykit, siivoamaan ja hoitamaan muutoin omia asioitaan niin mikäs siinä. Olette lähellä kuitenkin, minulla oli välillä koti-ikävä. Kyllä muutti omaan asuntoon voi olla hyvä idea.
jos haluaa vapautta ja on sen arvoinen, niin eikö voi mennä kotoaankin miten haluaa ainakin kokeeksi? Siinähän sitten näette, miten järkeviä päätöksiä hän tekee. Jos ei ole mitään salattavaa tai peiteltävää, kysely tuskin on ahdistavaa, mutta jos ei teille voi olla avoin, silloin joutuu valehtelemaan ja varmasti kyselyt ovat ahdistavia. Kyselyhän on osoitus välittämisestä ja huolenpidosta. Itse olin opiskelujen ja kodinhoidon osalta ihan valmis muuttamaan 16-vuotiaana omilleni, mutta käytin vanhemmiltani salaa aika paljon alkoholia, vaikkakin ihan "järkevästi", silti mielestäni 16-vuotiaalle aivan liikaa ja liian usein. Ja nyt kun sanotte, että luotatte lapseenne, niin minunkin vanhempani luottivat minuun ihan täysin, vanhemmat eivät vain tiedä kaikkea. Eivät olisi pitäneet myöskään pojasta, jonka kanssa silloin hengailin. Omassa kämpässä ei ole pakko esitellä sitäkään vanhemmille...
Suoraan sanottuna en ymmärrä, mikä kiire vanhemmilla on saada lapsi pois kotoa vai onko vanhemmilla vain niin kova tarve miellyttää lastansa, että eivät ymmärrä, että koti, rajat ja vanhemmat ovat tosi tärkeitä 16-vuotiaallekin eikä kyse ole vain siitä, miten menestyy koulussa, miten osaa hoitaa kotia tai onko perheellä varaa vuokra-asuntoon. On hienoa, että nuori itsenäistyy, mutta ei sitä tarvitse todistella kotoa pois muutolla.