Hei kaikki palkoista ruikuttajat oli ala mikä tahansa!
Olette itse valinneet alanne ja oletus kyllä on, että jokainen normaalijärkinen aikuinen tietää alan palkkatason siihen ryhtyessään.
Pienipalkkaisen alan valintaan on yleensä joku syy. Ei esimerkiksi ole jaksettu/haluttu/viitsitty tms. hakeutua vaativampaan koulutukseen, jonka seurauksena valmistuisi hyväpalkkaiseen ammattiin. Silloin saa syyttää vain itseään siitä, ettei viitsi tai jaksa tai mitä tahansa. Suomessa koulutus on jokaisen kykenevän ja halukkaan ahkeran ihmisen ulottuvilla.
Jos nykyinen ammatti ei tyydytä palkan suhteen, niin jokaisella on vapaus hakeutua toiselle alalle jossa maksetaan paremmin. Koulutuskin on edelleen ilmaista, kuten hyvin tiedämme.
Pienipalkkaisuus on siis pitkälti oma valinta ja siitä pois pääseminen on ihan omista valinnoista, halusta ja ahkeruudesta kiinni.
Kommentit (27)
Minulla oli erittäin lyhyt koulutus hyväpalkkaiseen ammattiin. Niinkin voi valita.
Kuinka lyhyt koulutus?
Itse olen merkonomi ja toimistotöissä.
Peruspalkkani on 2290 e /kk + ruokaetu päälle. Jos haluan tehdä ylitöitä paljon on mahdollisuus päästä 3500 e/kk palkkaan kiinni, tosin vaatii sitten niitä ylityötunteja muutoin saan vain tuon 2290e.
Olen itse mielestäni ihan ok, palkkainen ihminen. Tämä voi olla sinun mielestä huono palkka :)
Vaikka kaikki, ihan kaikki suomalaiset tekisi ihan hulluna hommia ja antaisivat työelämälle kaikkensa, ei kaikista tule kovapalkkaisia, ei johtajia, ei kuuluisia. Miten erehdyitkin luulemaan niin?
Tietenkin ahertaminen ja kova työnteko useimmiten palkitaan mutta ei tosiaankaan aina. Katsopa vaikka työttömiä humanisteja, työttömiä tohtoreita, kituuttavia taiteilijoita joilla helposti pari-kolmekin koulutusta.
Ja mistä luulet sen johtuvan, että korkeasti koulutettujen ja hyvätuloisten muksuista tulee usein myös korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia? Miksi huono-osaisuus periytyy? Onko vanha raha itse ansaittua? Millaisen ääriliberalistisen paskan sinä, ap, olet antanut syövyttää aivojasi, valitsitko sen ihan itse?
anoppi valittaa AINA miten epäreilua kun lääkäreillä on niin hyvät palkat ja hänellä, sairaala-apulaisella, pieni palkka vaikka rankka työ. Ja joka kerta mä vastaan että miksi et sitten lue lääkäriksi? Saisit paremman palkan? Ja toinen ikuisuusaihe on kansanedustajien palkat: Kauhean isot liksat vaikka mitään eivät saa aikaseksi. No, eikös siihenkin hommaan saa ruveta ihan jokainen joka jaksaa ja viitsii, hommaa vaan seuraavissa vaaleissa tarpeeksi ääniä? Vai?? Helppoa kuin heinänteko ja sitten saisi kunnon tilin ja eläkkeet!
Minulla oli erittäin lyhyt koulutus hyväpalkkaiseen ammattiin. Niinkin voi valita.
että teit valinnan! t. ap
Ei se valinnoista ole kiinni jos olisi niin kaikki olisi isoja johtajia. Elämän korteista se on kiinni toisille jaetaan paremmat kortit jne. Ei kaikilla ole esim fiksuutta opiskella miksi haluaisi tai toisilla ei ole fysikkaa haluamaansa ammattiin, on paljon ihmisä jotka sitten ajautuu tietynlaisiin töihin kun kortit ei ole ihan yhtä hyvät kuin toisilla.
Itsellä kokemusta siitä miten olla työtön ja yh.
Tulla toimeen minimillä.
Laskea, joka kolikko.
Nyt monien vuosien jälkeen olen hyvässä asemassa ja palkka huippuhyvä.
Ja itse olen tieni raivannut tähän missä nyt olen.
Se on vaatinut aikaa ja työtä, mutta se on kannattanut.
pienipalkkaisia naisia, jotka hoitavat useimmiten ihan tosi halvalla (vain muutama satanen kuussa)
ne rikkaiden penskat.
pienipalkkaisia naisia, jotka hoitavat useimmiten ihan tosi halvalla (vain muutama satanen kuussa)
ne rikkaiden penskat.
alalta voi aina hakeutua pois, se voi vaatia vähän työtä ja oleellista onkin, että suurin osa ihmisistä ei ole siihen valmiita vaan odottaa että ihme tipahtaisi taivaasta
Joka antaa helpon elämän. Työtä on tehtävä, jos haluaa paljon palkkaa. Suosittelen lisäopintoja, aktiivisuutta, aloitteellisuutta. Miten olisi sh maisterin opinnot?
ne rikkaiden penskat.
alalta voi aina hakeutua pois, se voi vaatia vähän työtä ja oleellista onkin, että suurin osa ihmisistä ei ole siihen valmiita vaan odottaa että ihme tipahtaisi taivaasta
siinä alkaa porvaria paleltamaan, kun joutuu raahaamaan sen pienenä hoitoon kiikutetun mukanaan bisnesneuvotteluihin;)
se oli ihan lääkiksen valinnasta kiinni, ettei musta lekuria tullut. Olisi tietysti voinut lukea enemmän jne, mutta joku nyt jää kuitenkin ulkopuolelle, kun siellä on ne kiintiöt.
Maisteri olen kuitenkin. Palkka ei tosin ole johtajatasoa. Miten muuten voisin tehdä valinnan, että haluisin toimitusjohtajaksi? Koulutuksesta se ei nimittäin tässä vaiheessa enää ole kiinni.
Ei se valinnoista ole kiinni jos olisi niin kaikki olisi isoja johtajia. Elämän korteista se on kiinni toisille jaetaan paremmat kortit jne. Ei kaikilla ole esim fiksuutta opiskella miksi haluaisi tai toisilla ei ole fysikkaa haluamaansa ammattiin, on paljon ihmisä jotka sitten ajautuu tietynlaisiin töihin kun kortit ei ole ihan yhtä hyvät kuin toisilla.
Jos se olisi vain elämän korteista kiinni, jalaton mies ei olisi juossut olympialaisten karsinnoissa. Tuo on vain tekosyy, että muka sai huonot kortit. Kyse on siitä, miten niilä korteilla pelaa.
Ja mistä olisin tiennyt sen, että alani palkkakehitys on niin heikko, että ero suomalaisen keskipalkkaan kasvaa koko ajan? Huonon palkan vielä kestäisin jos työn kuormittavuus ei kasvaisi koko ajan. Olisiko siihenkin pitänyt jotenkin varautua etukäteen alle 2-kymppisenä?
Alanvaihto on edessä, yhteiskunnan kannalta sekään ei kovin toivottavaa, meistä hoitajista kun on nyt jo kova pula.
se oli ihan lääkiksen valinnasta kiinni, ettei musta lekuria tullut. Olisi tietysti voinut lukea enemmän jne, mutta joku nyt jää kuitenkin ulkopuolelle, kun siellä on ne kiintiöt.
Maisteri olen kuitenkin. Palkka ei tosin ole johtajatasoa. Miten muuten voisin tehdä valinnan, että haluisin toimitusjohtajaksi? Koulutuksesta se ei nimittäin tässä vaiheessa enää ole kiinni.
Perustamalla yrityksen pääset toimitusjohtajaksi heti. Ja kun perustat menestyvän yrityksen, eli teet helvetisti töitä, saat myös hyvän palkan.
Minulla korotuskeskutelu tiistaina
Ja mistä olisin tiennyt sen, että alani palkkakehitys on niin heikko, että ero suomalaisen keskipalkkaan kasvaa koko ajan? Huonon palkan vielä kestäisin jos työn kuormittavuus ei kasvaisi koko ajan. Olisiko siihenkin pitänyt jotenkin varautua etukäteen alle 2-kymppisenä?
Alanvaihto on edessä, yhteiskunnan kannalta sekään ei kovin toivottavaa, meistä hoitajista kun on nyt jo kova pula.
Asenteesi on siis se, että kun parikymppisenä tekee valinnan, niin se oli sitten siinä. Jos tilanteet muuttuvat, niin tehdään uusia valintoja. Niin se toimii.
Hih, niinhän siinä on nyt sitten käymässä, että hyvin koulutetut sairaanhoitajat pakenevat joukolla alata ja nuoret valitsevat aloja joilla on paremmat työehdot ja palkat. Itsekin olisin aikanaan alalle halunnut, mutta tuntemani vanhempi osastonhoitaja sanoi silloin, että älä vaan rupea, tee ihan mitä muuta tahansa. Niinpä luin itseni insinööriksi. Vaan nytpä ovat kunnat siinä tilanteessa, että sairaanhoitajien ei tarvitse enää tehdä pätkätöitä ja palkkojenkin nostamista ainakin harkitaan. Että kyllä se jaloillaan äänestäminen kannattaa, ainakin tulevien sukupolvien kannalta. Ehkäpä sairaanhoitajan ammatti on jo tulevaisuudessa sen verran arvostettu myös rahallisesti, että voin hyvillä mielin siihen omaa tytärtäni kannustaa jos hän alalle haluaa ryhtyä.