Lapsettomista häistä tällainenkin näkökulma ja ongelma saadaan aikaiseksi
Hääpari lähettää kutsun, jossa ihan asiallisesti kerrotaan, että ei lapsia mukaan. Meistä se on ihan ok, jokainen juhlii tavallaan. Meillä ei kuitenkaan ole lastenhoitomahdollisuutta, joten kauniisti kiitämme kutsusta ja ilmoitamme, ettemme ole tulossa. Hääpari loukkaantuu ja laitta puhemiehen ottamaan selkoa meidän lapsenvahtitilanteen todenmukaisuudesta ja sen uskottavuudesta.
Että arvon juhlijat, kunnioittakaa sitten sitä, että joku ei todella tule, jos kutsussa on joku rajoitus.
Kommentit (87)
että lapset ovat 24/7 pyörimässä jaloissa.
Silloin kun lapset eivät päässeet anniskeluravintoloihin vanhemmat saivat lastenhoidon järjestymään todella sujuvasti.Samoin lapset eivät päässeet joihinkin konsertteihin, elokuviin, yleisötapahtumiin jossa oli anniskelua.Lapsia ei otettu ulkomaanmatkoille mukaan kuin joissain harvoissa poikkeustapauksissa vaikkakin se olisi ollut sallittua.Tanssilavalle ei saanut mennä lapset silti ne olivat täynnä ihmisiä, myös perheellisiä.Lisäksi oli paljon paikkoja joihin lapsia ei viety vaikka varsinaisesti ei ollut kielletty.
Tilaisuudet joissa on lapsia läsnä ovat luonteeltaan erilaisia.Ei ole hyvä että aikuiseen makuun tehdyissä juhlissa on imeväiset ja taaperot mukana. Juhlan tunnelma kärsii siitä.Kaikki ei sovi lasten silmille ja korville.
Kysymys on vain siitä haluaako organisoida asioita niin että pääsee mukaan ilman lapsia.
Ja jos on vaikeaa suunnitella kesän työvuoroja tai häät sekoittaa omat lomasuunnitelmat, jätän väliin.
Itse menen kaksiin hotelliyötä vaativiin lapsettomiin häihin ensi kesänä. Vihkimisetkin ovat vasta klo 16:n jälkeen. Onhan se vähän mälsää, että koko kesän kahdenkeskinen aika miehen kanssa menee näihin, eikä festareihin esim, mutta no can do. Ylipäätään yritän mennä aina kaikkialle, mihin vain kutsutaan. Loppuu kutsut jossain vaiheessa, jos ei koskaan mene mihinkään.
Siis miksi ei saa kieltäytyä häistä tai lapsettomista häistä jos lapsenvahdin hommaaminen vaatii vaivaa ja ei jaksa siihen alkaa.
Käsittääkseni kutsu on kutsu ja siitä voi kieltäytyä. Ei ole olemassa hääpakottamista.
En tiedä yhdenkään ihmisen surreen sitä, että ei ole voinut mennä lapsettomiin häihin jos ei helpolla saa lapsenvahtia. Niihin jokomennään tai ei.
Ja asiasta toiseen. Minun lapsuudessani aika moni vietti yksin viikonloppuiltojaan kun isi ja äiti oli tanssimassa. Jopa minä olin yksin iltaisin jo 7 vuotiaana, että isi ja äiti sai yhteistä aikaa. Nykyajan vanhemmilel ei ehkä tulis mieleenkään jättää omia lapsiaan yöksi yksin 7 vuotiaana siksi, että pääsee aikuisten juhliin. Ehkä nykyään vanhemmat on vastuuntuntoisempia.
Eihän ennen lapset käyttäneet edes turvavyötä, eikä kypärää. Miksi se aika olisi niin paljon parempaa.
Silloin kun lapset eivät päässeet anniskeluravintoloihin vanhemmat saivat lastenhoidon järjestymään todella sujuvasti.Samoin lapset eivät päässeet joihinkin konsertteihin, elokuviin, yleisötapahtumiin jossa oli anniskelua.Lapsia ei otettu ulkomaanmatkoille mukaan kuin joissain harvoissa poikkeustapauksissa vaikkakin se olisi ollut sallittua.Tanssilavalle ei saanut mennä lapset silti ne olivat täynnä ihmisiä, myös perheellisiä.Lisäksi oli paljon paikkoja joihin lapsia ei viety vaikka varsinaisesti ei ollut kielletty.
Tilaisuudet joissa on lapsia läsnä ovat luonteeltaan erilaisia.Ei ole hyvä että aikuiseen makuun tehdyissä juhlissa on imeväiset ja taaperot mukana. Juhlan tunnelma kärsii siitä.Kaikki ei sovi lasten silmille ja korville.
Kysymys on vain siitä haluaako organisoida asioita niin että pääsee mukaan ilman lapsia.
En mäkään haluaisi juhliini ketään, joka on naama nutturalla ja laskeskelee päässään, kuinka monta euroa nyt menetti, kun tuli juhliin.
Lapsenvahdin nyt saa, jos haluaa. Häihin pystyy menemään, jos ei ole sairas ja joa haluaa.
Ei sitä tarvitse sen enempää selitellä, jos kutsu ei kiinnosta. Vähän epäkohteliasta on kyllä tentata tuloa, mutta jos sanotte, että syy on se, ettei saa lapsenvahtia ja joku kykeneväisempi sen teille järjestää, niin sitten kyllä pitää mennä.
tulla häihisi, oudon hoitajan ja vaadit, että nyt teidän on pakko tulla. Ja silti et halua, että sinne tulee ihmisiä, jotka ei halua tulla.
Päätä nyt, mitä haluat. Eli haluatko sinne sittenkin ihmisiä väkisin hommaamalla vaikka outoja lapsenvahteja heille. Vai etkö halua ihmisiä, jotka ei halua tulla häihisi.
Voi kamalaa kun nykyään saa jo pelätä kun tulee kutsuja. Taidan hävittää kutsut avaamatta ja en ilmoita enää mitään. Jos soittelevat perään, valehtelen, että kutsu on kai hävinnyt postissa ja työvuorot on jo tehty ja olen yön silloin töissä.
En mäkään haluaisi juhliini ketään, joka on naama nutturalla ja laskeskelee päässään, kuinka monta euroa nyt menetti, kun tuli juhliin.
Lapsenvahdin nyt saa, jos haluaa. Häihin pystyy menemään, jos ei ole sairas ja joa haluaa.
Ei sitä tarvitse sen enempää selitellä, jos kutsu ei kiinnosta. Vähän epäkohteliasta on kyllä tentata tuloa, mutta jos sanotte, että syy on se, ettei saa lapsenvahtia ja joku kykeneväisempi sen teille järjestää, niin sitten kyllä pitää mennä.
mutta lapsille ei kasva mitään vastuuta koska sitä ei heille koskaan anneta. Kaverini pyysi minua valvomaan 18-vuotiaita poikia kun lähti viikonloppureissulle Viroon.Tunsin itseni idiootiksi.Minulla oli 20-vutiaana jo perhe huollettavana.
Hääpakkoa ei ole mutta yleisen sosiaalisen ilmapiirin takia olisi erittäin suotavaa osallistua juhlaan edes parin tunnin ajan.
Tuntuu että nykyään noudatetaan yleisistä sosiaalisista säännöistä ainoastaan vaatteiden käyttöä (edes jotain päällä) ja vessassa käyntiä (kesällä vähän lipsuu). Muuten saa tehdä mitä vaan. Onko tämä mikään sivistysvaltio.
Siis miksi ei saa kieltäytyä häistä tai lapsettomista häistä jos lapsenvahdin hommaaminen vaatii vaivaa ja ei jaksa siihen alkaa.Käsittääkseni kutsu on kutsu ja siitä voi kieltäytyä. Ei ole olemassa hääpakottamista.
En tiedä yhdenkään ihmisen surreen sitä, että ei ole voinut mennä lapsettomiin häihin jos ei helpolla saa lapsenvahtia. Niihin jokomennään tai ei.
Ja asiasta toiseen. Minun lapsuudessani aika moni vietti yksin viikonloppuiltojaan kun isi ja äiti oli tanssimassa. Jopa minä olin yksin iltaisin jo 7 vuotiaana, että isi ja äiti sai yhteistä aikaa. Nykyajan vanhemmilel ei ehkä tulis mieleenkään jättää omia lapsiaan yöksi yksin 7 vuotiaana siksi, että pääsee aikuisten juhliin. Ehkä nykyään vanhemmat on vastuuntuntoisempia.
Eihän ennen lapset käyttäneet edes turvavyötä, eikä kypärää. Miksi se aika olisi niin paljon parempaa.
Näin meilläkin, yksin oltiin tai sitten tuli lapsenvahdiksi joku kuka tahansa naapurintyttö. Edelleen joskus mietin yhtä iltaa kun äiti ja isä oli hummaamassa ja pikkusiskoni oli kovassa vierastamisiässä. Meni potalle kakkalle, mutta sitten ei halunnutkaan että lapsenlikka pyyhkii. Itki koko illan siinä potalla eikä hoitaja osannut tehdä asialle mitään, istui olkkarissa ja katsoi telkkaria. Tulee vain mieleen nyt kun oma lapsi on sen ikäinen kuin sisko silloin. En koskaan jättäisi häntä tuollaiseen hoitoon. Ei ole omat menot niin tärkeitä.
en halua vieraita, jotka eivät halua tulla.
Mutta todellakin haluaisin, että läheinen, ainoa siskoni tulisi. Jos hän ei saisi lapsenvahtia, niin sen voisin järjestää. Mutta ei hätää, hän kyllä saisi.
Kyllä sunkin kutsut kannattaa avata, annat itsestäsi aika juntin kuvan, jos et vastaa mitään kutsuun, jossa vp.
Kyllä ne kuule on joskus ihan pakkopullaa. Ei voisi vähempää kiinnostaaJa jos on vaikeaa suunnitella kesän työvuoroja tai häät sekoittaa omat lomasuunnitelmat, jätän väliin.
Itse menen kaksiin hotelliyötä vaativiin lapsettomiin häihin ensi kesänä. Vihkimisetkin ovat vasta klo 16:n jälkeen. Onhan se vähän mälsää, että koko kesän kahdenkeskinen aika miehen kanssa menee näihin, eikä festareihin esim, mutta no can do. Ylipäätään yritän mennä aina kaikkialle, mihin vain kutsutaan. Loppuu kutsut jossain vaiheessa, jos ei koskaan mene mihinkään.
Ihan kuten valmistujaiset ja muut pönötysjuhlat. Varsinkin näin vuorotyötä tekevänä voin kertoa ettei kyllä pätkääkään kiinnosta kesän vähiä vapaita viikonloppuja viettää häissä katselemassa niitä samoja noloja leikkejä kerta toisensa jälkeen. Joten jos kutsu on lapsettomiin häihin, kieltäydyn kohteliaasti, muuten mennään paikalle ja ollaan mahd. lyhyen aikaa. Ei sillä ettenkö olisi onnellinen hääparin puolesta jne..
Totta kai hääpari tietää lapsettomat häät järjestäessään ottavansa sen riskin etteivät kaikki kutsutut pääse paikalle. Ei se ole mikään vasta av:lta opittava yllätys.
Hääpari on punninnut puolesta ja vastaan, ja päätynyt siihen että haluavat tietyntyyppiset häät senkin uhalla että osa vieraista jää pois.
Itse olin yllättynyt ettei kukaan jäänyt pois meidän häistä niiden lapsettomuuden takia, olin aivan varautunut siihen että niinkin voisi käydä.
Ensinnäkin en jättäisi lapsiani tuntemattomalle hoitoon.
Toiseksi, MLL-hoitajasta syntyy aika iso ylimääräinen kulu.
Ei riitä, että ostaa häälahjan. Mahdollisesti joutuu käymään vaatekaupoilla, juhlapaikalta pitää päästä kotiin-> taksi.
Häihin tuhrautuu minimissään 8 tuntia päivästä, joka tietää vähintään 80€ palkkakustannuksia. Lisäksi hoitajalle pitää taata turvallinen kotimatka yöaikaan, eli taksikyyti. Tuskin moni täysin juomatta on häissä.
Pelkkä hoitajan palkkaaminen lisää hääkustannuksia n. 150€.
Tämä lienee useimmille liian suuri kuluerä.
En ole ikinä kuullutkaan, että syitä poisjäännille kysellään. Moni voi mennä paljon mielummin vaikka perheen kanssa mökolle, kuin joihinkin kummin-kaiman häihin. Osallistuminen on vapaaehtoista.
Minä en kysy, miksi lapsia ei haluta mukaan. Oletan, että minulta ei kysytä, miksi minä en juhliin tule. Kiitos ei on ihan tarpeeksi laaja vastaus, syitä ei tarvitse sanoa.
On moukkamaista vängätä kutsuperusteita tai toisaalta tivata syistä miksi ei tule. Isäntäväki kutsuu kenet haluaa ja vieraat tulevat jos haluavat.
..moraalisesti hyvältä kuulostavaksi sillä, että "ei saatu" lapsenvahtia.
Tässä malliesimerkki niille, jotka yhdessä ketjussa ihmettelivät, mitä passiivis-aggressiivisuus on
Tässä malliesimerkki niille, jotka yhdessä ketjussa ihmettelivät, mitä passiivis-aggressiivisuus on
Voi olla noin tai sitten ei todella saa lapsenvahtia ( muuta kuin sen tuntemattoman joka ei välttämättä käy).
Se, että joku kutsutaan ja jotain toista ei, ei ole mikään rajoite.
Häihin pystyy menemään, jos ei ole sairas ja joa haluaa.
on kahdet häät samana päivänä samaan aikaan 600 km päässä toisistaan ;)?
Vastaatte että "kiitos kutsusta, mutta ikävä kyllä emme pääse tulemaan", eikä sitä vastausta hyväksytä sellaisenaan?
Vai oletteko te vain teoriassa tuohtuneita siitä että joku voisi ehkä joskus olla sellaisessa tilanteessa?
Lapsettoman ja lapsellisen perheen elämä vaan on erilaista. Ei pääse enää joka paikkaan niin kuin ennen. Ei ole enää rahaa lähteä ja tehdä ihan samallalailla kuin ennen. Kun pitää ajatella asiat nyt lapset etusijalla. Sitä on kai se vanhemmuus, että luopuu jostain. Jos ei ole mummuja ja vaareja, joita voi pitää automaattisina lastenhoitajina.
Todellakin haluaisin mennä vaikka juuri näihinkin häihin. On jäänyt paljon muutakin kivaa tekemättä kun on pienet lapset.
Ja minä eli ap en ollut niitä, jotka laskevat, paljon häihin osallistuminen maksaisi. Meillä se puoli ei ole ongelma. Jos häät olisivat lähellä majoitustiloja ja olisi mahdollista saada luotettava lasten vahti, niin oltaisiin järkätty asia tätä kautta. Tuskin laittaisimme tässä tapauksessa lahjaa hääparille, jos haluasimme säästää.
Häät ovat maalla, lähin majoituslaitos on 30 km päässä. Eli en voi käydä illan mittaan tsekkailemassa, miten hoitajalla ja lapsilla menee. Pitäisikö laittaa ketju, että "hääparit, järjetäkää häänne kaupungissa ja hotellissa, jos ette kerran suvaitse sinne lapsia".
Olkaa te onnellisia, joille on käynyt niin, että "lastenhoitajan saa aina jos haluaa". Me ei olla saatu eikä tulla saamaan.
ap