Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomista häistä tällainenkin näkökulma ja ongelma saadaan aikaiseksi

Vierailija
02.06.2012 |

Hääpari lähettää kutsun, jossa ihan asiallisesti kerrotaan, että ei lapsia mukaan. Meistä se on ihan ok, jokainen juhlii tavallaan. Meillä ei kuitenkaan ole lastenhoitomahdollisuutta, joten kauniisti kiitämme kutsusta ja ilmoitamme, ettemme ole tulossa. Hääpari loukkaantuu ja laitta puhemiehen ottamaan selkoa meidän lapsenvahtitilanteen todenmukaisuudesta ja sen uskottavuudesta.

Että arvon juhlijat, kunnioittakaa sitten sitä, että joku ei todella tule, jos kutsussa on joku rajoitus.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että lapsenvahdittomuus oli teille näppärä tekosyy välttää juhlat. Niin ja häihin voi mennä yksinkin, jos kyseessä esim. toisen serkku/harrastukaveri tmv. eikä lapsenvahtia järjesty, niin se kenen sukulainenystävä kyseessä voi mennä ihan yksin juhliin.

Pariskunta voi olla myäs minä, ei aina me kaksi/meidän perhe. Yleensä häissä on paljon tuttuja (no ei ehkä jos joku etäisempi työkaveri tmv. kutsuu, tosin en ymmärrä miksi edes kutuisi...) ja on mukavaa nähdä esim. vanhoja lapsuuden kavereita/sukulaisia juhlissa.

Vierailija
2/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo,me pidettiin lapsettomat häät, koska tiedettiin sen olevan hyvä keino saada ne ei niin kivat ihmiset jäämään kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lastenhoitajia joten jouduttais jättää tuollaiset juhlat väliin. Kaveritkin aika pitkälle yhteisiä, ettei varmaan osattais vaan jompikumpi mennä paikan päälle.

Vierailija
4/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ymmärrä, että miten ei muka saa mistään lastenvahtia. Hääkutsu tulee yleensä sen verran ajoissa, että esim. MLL:stä ehtii tilata hoitajan. Jos ei halua mennä häihin, niin se on sitten toinen juttu.

Vierailija
5/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma halukkuuteni osallistua riippuisi aika pitkälle lapsen iästä sekä matkasta häihin. En vain haluaisi järjestää yönyli hoitoa ihan vauvalle, en halua olla erossa vauvasta niin pitkään. Ymmärrän hyvin että jotkut juhlat on vain aikuisille, mutta aina en vain sellaisiin juhliin halua. Sitten kun lapset on vähän isompia, tuollainen voisi olla ihan piristävääkin.

Vierailija
6/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ymmärrä, että miten ei muka saa mistään lastenvahtia. Hääkutsu tulee yleensä sen verran ajoissa, että esim. MLL:stä ehtii tilata hoitajan. Jos ei halua mennä häihin, niin se on sitten toinen juttu.

Hoitaako joku mll:n teinityttö lapsia yönkin yli ja kuka oikeasti haluaa jättää lapset niin pitkäksi aikaa täysin tuntemattomalle. Tuo sopii ehkä jos häät on jossain lähellä, niin että pääsee illaksi kotiin.

Vierailija
7/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

....muut eivät käännäkään koko maailmaansa ylösalaisin.

Minä en nykyisin enää selittele mitään jos en pääse jonnekin mukaan. Kerron vaan etten pääse ja jos joku inttää että miksi niin sanon vaan uudelleen etten pääse. Mitä se muille kuuluu miksen pääse.

Ps. en muuten itse todellakaan rupeaisi tilaamaan muksulle 2v tuntematonta MLL hoitajaa minkälienee häiden ajaksi jos muut hoitomahdollisuudet eivät onnistuisi. Saattaisimme mennä miehen kanssa erikseen tai sitten ei riippuen hääparista ja kuinka läheisiä he meille ovat.

Vierailija
8/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kukaan muukaan ihminen maailmassa voi olettaa, että vieraat ensin ostavat häälahjan ja sitten pistävät lapsenvahdin palkkioon huiman summan.

Jokaisella ihmisellä on oikeus priorisoida oma elämänsä. Hääparilla on oikeus priorisoida, että ei lapsia. Vieraalla on oikeus priorisoida, kuinka tärkeänä hän häitä pitää.

Vierailija
9/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaako joku mll:n teinityttö lapsia yönkin yli ja kuka oikeasti haluaa jättää lapset niin pitkäksi aikaa täysin tuntemattomalle. Tuo sopii ehkä jos häät on jossain lähellä, niin että pääsee illaksi kotiin.

Me skippasimme yhdet häät, koska emme saaneet lapsenvahtia. Emmekä halunneet ventovierasta hoitamaan kahta alle kouluikäistä.

Vierailija
10/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän hääpäivänsä maksaa vieraille muutakin kuin lahjat ja vaatteet. Esim. meillä MLL:n hoitaja maksaa noin 8e/h ja 12 tunnin hoitomaksu olisi 96 e + sos.kulut, matka hääpaikalle kun on 200 km. Mieluummin käytän rahani muuhun kuin hääparin vaatimusten mukaan hyppelemiseen.

Vierailija
11/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä MLL:n hoitajista on erittäin huonoja kokemuksia: ohareita, valittamista siitä että vauva itkee (niinhän ne tekevät), pummimisyrityksiä (tuutko tapetoimaan mun seinät) jne.

Aika hurua porukkaa suoraan sanottuna. Meilläkin lapsettomat häät jäisivät todennäköisesti väliin juurikin siitä syystä, ettei (kunnon) hoitajaa löydy.

Vierailija
12/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kysy, miksi lapsia ei haluta mukaan. Oletan, että minulta ei kysytä, miksi minä en juhliin tule. Kiitos ei on ihan tarpeeksi laaja vastaus, syitä ei tarvitse sanoa.

Vierailija
13/87 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat kuvittelee että tuo mll: n hoitaja on ratkaisu joka tilanteeseen. Oikeasti kun se lapsi todella on oma niin sitä alkaa vähän miettimään kenelle ja kuinka pitkäksi ajaksi sen haluaa jättää. Kyse ei edes ole siitä luottaako täysin tuntemattomaan hoitajaan (mikä voi olla vaikeaa mielestäni ihan ymmärrettävistä syistä), vaan siinä on myös se puoli että ujolle tai vierastavassa iässä olevalle lapselle voi olla todella huono kokemus jäädä tuntemattoman kanssa. Ei ole itsellä oikein juhlamieltä, jos pitää koko ajan miettiä että onko lapsi mahdollisesti itkenyt koko illan kun on ikävä äitiä ja isää.

Vierailija
14/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole tukiverkkoja. Niitä kannattaa luoda, niin saa turvallisen lapsenvahdinkin tarvittaessa. Moni elää niin meidän perhe elämää, että ei kaipaa muita sosiaalisia suhteita. Sitten kun lapsenvahtia tarvitsisi, ei (yllätys yllätys) sitä saa. Normaalilla sosiaalisella verkostolla varustettu ihminen saa lapsenvahdin, se toki vaatii hieman vastavuoroisuutta että itsekin joskus ottaa toisten lapsia hoitoon.

Meillä on sukulaisia, kaveriperheitä ja lapsettomia tuttuja joista saamme lähes aina lapsenvahdin, varsinkin jos meno ei ole yllättävä vaan pidemmän aikaa tiedossa, kuten häät.

Sukulaiset asuvat kaukana, mutta luonnollisesti perheeseemme halutaan pitää yhteyttä, ja lapsenvahti keikka hyvä aika tulla muutenkin kyläilemään. Lapsillekin on arvokas asia saada viettää aikaa isovanhempien/ enon/ tätien kanssa keskenään.

Vierailija
15/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuis hassulta, että ne muutamat kerrat kun harvasta ja kaukana olevasta tukiverkosta saa lapsenvahtia, niin sen sitten käyttäis johonkin kaverin häihin. Mieluumin sitä sitten tekee puolisonsa kanssa jotain extraa, jota molemmat pitää rentouttavana.

Yhtä hassulta musta tuntuu, että suvun häihin ei sukulaislapset ole tervetulleita.

Ja sekin tuntuu aika hassulta,ettäjos kutsussa ilmoitetaan ettei lapset ole tervetulleita, niin toisten mielestä on silti on tuoda sylivauva paikalle.

Vierailija
16/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole tukiverkkoja. Niitä kannattaa luoda, niin saa turvallisen lapsenvahdinkin tarvittaessa. Moni elää niin meidän perhe elämää, että ei kaipaa muita sosiaalisia suhteita. Sitten kun lapsenvahtia tarvitsisi, ei (yllätys yllätys) sitä saa. Normaalilla sosiaalisella verkostolla varustettu ihminen saa lapsenvahdin, se toki vaatii hieman vastavuoroisuutta että itsekin joskus ottaa toisten lapsia hoitoon. Meillä on sukulaisia, kaveriperheitä ja lapsettomia tuttuja joista saamme lähes aina lapsenvahdin, varsinkin jos meno ei ole yllättävä vaan pidemmän aikaa tiedossa, kuten häät. Sukulaiset asuvat kaukana, mutta luonnollisesti perheeseemme halutaan pitää yhteyttä, ja lapsenvahti keikka hyvä aika tulla muutenkin kyläilemään. Lapsillekin on arvokas asia saada viettää aikaa isovanhempien/ enon/ tätien kanssa keskenään.

Olen tätä elämää lapsiperheellisenä elänyt kuitenkin jo 19 vuotta. Ilman tukiverkkoja. Okei, en ole kovin sosiaalinen, kaveripiiri on aika rajattu, ja koska sain ensimmäiset lapseni nuorena, oli kavereila vielä biletysvaihe menossa. Ei todellakaan sellasta porukkaa, jonka ottaisin lastani hoitamaan! Ja kun kavereille on tullut perhe-vaihe, olen kyllä ottanut jkv lapsia meille hoitoon, sillä seurauksella että olen kätevä lapsenhoitaja. Missä vastavuoroisuus? Ei ole näkynyt. Minulla ei ole sisaruksia, isäni on kuollut ja äitini on alkoholisoitunut ex- narkomaani.

Mieheni sisarukset asuvat satojen kilometrien päässä, heillä on melko iso ikäero, ja nyt nuo sisaruksetkin ovat perheellisiä. Yhteydenpito on satunnaista ja lähinnä puhelimitse tapahtuvaa. Appi on kuollut, anoppi on laitoshoidossa. Mutta he sanoivat jo silloin kun esikoisemme saimme "itse olette hankkineet, itse hoidatte". Niin kiva kuin olisikin että lapsilla olisi isovanhemmat... niin eipä meidän lapsillamme ole. Isovanhemmat todellakin "makaavat kuten petaavat", ei pahemmin lapsenlapset käy katsomassa- vierasta ihmistä!

Katosos, se mikä SINULLE on luonnollista, ei ole ainakaan meille. Niin surullista kuin se onkin, ei ole vaan nallekarkit menneet tasan tässä asiassa.

ja mitä tuohon ap aloitukseen. meiltä jäisi em syistä lapsettomat häät kyllä menemättä. Viidestä lapsestamme yksi on vain kotihoidossa ollut alle 2-vuotias, ja yksi on muutosherkkä 8-vuotias as-adhd- lapsi. Luotettavan vahdin saaminen ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Enkä kyllä nautiisi juhlista yhtään, jos huoli lasten pärjäämisestä olisi koko ajan mielessä.

Vierailija
17/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo,me pidettiin lapsettomat häät, koska tiedettiin sen olevan hyvä keino saada ne ei niin kivat ihmiset jäämään kotiin.

Vierailija
18/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että lapsenvahdittomuus oli teille näppärä tekosyy välttää juhlat. Niin ja häihin voi mennä yksinkin, jos kyseessä esim. toisen serkku/harrastukaveri tmv. eikä lapsenvahtia järjesty, niin se kenen sukulainenystävä kyseessä voi mennä ihan yksin juhliin.

Pariskunta voi olla myäs minä, ei aina me kaksi/meidän perhe. Yleensä häissä on paljon tuttuja (no ei ehkä jos joku etäisempi työkaveri tmv. kutsuu, tosin en ymmärrä miksi edes kutuisi...) ja on mukavaa nähdä esim. vanhoja lapsuuden kavereita/sukulaisia juhlissa.

Lahjat kyllä kelpaa, mieluiten vielä rahana, mutta vieraita ei haluttaisi...

Vierailija
19/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on kutsuttu joihinkin sukulaisten juhliin mutta mua ei. Mutta näissä tapauksissa en ole kylläkään asunut enää vanhempieni kanssa. Vanhemmillani on paljon vanhempia isotätejä ja tätejä ja serkkuja joita minä en niin kovasti tunne.

Jos kutsuun pitää muka aina sisällyttää lapset niin minkä ikäiset lapset? Lasketaanko vain alaikäiset lapset vai vanhempien luona asuvat lapset?

Jos haluaa kutsua vain kyseisen pariskunnan ilman lapsiaan niin sehän riittää että kirjoittaa kutsuun vain kutsuttujen nimet.

Siis teillekin jotka miettivät miten ilmaista kutsussa että juhla on vain aikuisille... Ei teidän tarvitse kun osoitatte kutsun vain vanhemmille. On ihan eri lukeeko kuoressa herra ja rouva tönkkönen vai onko siihen perään lisätty ilmaus perheineen.

Vierailija
20/87 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kaukana kotipaikkakunnalta, eikö koko perhe voisi mennä hotelliin ja vain toinen sinne kirkkoon + häihin? Jossakin vaiheessa iltaa se hotelliin jäänyt pääsisi myös häissä käymään, kun toinen tulisi lapsenvahdiksi... Ai niin, mutta aika kalliiksihan tuo hotelliyöpyminen taitaa tulla...