Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itketti koulun kevätjuhlissa, suomailisia niin vähän. Suomalaisuus kuollut.

Vierailija
02.06.2012 |

Olin tyttären kevätjuhlissa ja huomasin että jo yli 10% oppilaista ei ollut suomalaisia. Muutamassa vuodessa tämä muutos tapahtunut ja tulee kiihtymään. Suvivirttä ei tänä vuonna laulettu. Tuli haikea olo, tytär jätti ala-asteen ja minä jätin suomalaisuuden.

Jotenkin vaan surettaa se että suomalaisuus on kadonnut, vahvempi kulttuuri tulee ja ohittaa. Unholaan jää niin tavat, historia kuin rotukin. Kai se täytyy vain hyväksyä nykyajaksi. Enää ei ole kansalaisuuksia. En ajattele enää olevani suomalainen, ei ole mitään suomalaisuutta se on vain merkintä passissa. Yhteisöllisyys ja ajatus siitä että tekisin jotain ajatuksella "Suomen puolesta", on kadonnut. En koe että Suomea pitäisi mitenkään puolustaa, ei sillä ole enää mitään itseisarvoa.

Teen asioita vain itseni ja läheisteni vuoksi. Tämä ajatusmaailma kuvastaa nykymaailmaa ja siitä juurtuvat monet ongelmat. Ei koeta kuuluvuutta mihinkään ja ollaan itsekkäitä. Ennen koettiin voimakasta kuuluvuutta kansallistunteen taikka esim. uskonnollisuuden merkeissä. Yksi syy tähän juurettomuuten on yhteiskuntarakenteiden muutos ja toinen monikulttuurisuus, hävetään omia tapoja ja perimää. Suomalainen rotu sulautuu muihin ja häviää, vahvempien rotujen piirteet jäävät.

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli naimisissa Venäjältä paenneen englantilaisperheen tyttären kanssa. Sisi pitkään Suomen rikkaimpanana miehenä säilynyt Aatos Erkkokin oli vain puoliksi suomalainen. Ja testamenttasi omaisuutensa säätiölle, joka tukee suomalaista kulttuuria ja tiedettä.

Kulttuuri periytyy isältä pojalle, ei juurikaan äidiltä' tyttärelle. Mutta tapauskohtaisia nämä.

Vierailija
82/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni ovat ihan täsmälleen suomalaisia, vaikka heidän verenperinnöstään puolet onkin muualta. Ihan älyttömän hyvältä tuntuu tällainen av-aloitus.

Puolirotuinen ei ole suomalainen. Adiptoitu ulkomailta kyllä voi olla

Että Jani Toivola=suomalainen?

mutta Lola tai Anna Abreu =ei suomalaisia?

:D

Lola ehkä parhaiten suomalainen. Jani jonkin verran, Annaa en pidä kuin puoliksi suomalaisena. Kriittisesti noihin on suhtauduttava. Antaisitko itse esimerkiksi valtiosalaisuuksia jollekin monikulttuuriselle tyypille?

siinä tapauksessa, että olit tuo henkilö, jonka mielestä vain adoptoitu voi olla suomalainen mutta muut tapaukset ei.

Miksi muuten Suomessa kasvanut henkilö, jonka toinen vanhempi olisi ei-suomalainen (kansalaisuudeltaan), olisi jotenkin epäluotettavampi tässä valtionsalaisuusasiassa? Ja moniko näistä henkilöistä ammatikseen tekee jotain sellaista, että tämä kysymys on edes olennainen?

Mitenkä muuten Sofi Oksanen?

Entäpä Ruotsissa asuvat Kentin bändijäsenet, joiden vanhemmat ovat ruotsinsuomalaisia? Suomalaiset varmasti mielellään haluavat noukkia rusinat pullasta ja mielihyvin ajatella, että nuo menestyneen bändin jäsenet ovat nimenomaan suomalaisia.:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis rehellisesti ottaen, eihän mikään kulttuuri jämähdä johonkin menneeseen aikaan. Aina mennään eteenpäin.

Ja aina ihmiset kaipaavat "vanhoja, hyviä aikoja". Jopa Neuvostoliittoa.

Tällaisen aloituksen pitäisi mielestäni saada miettimään, mitä ylipäänsä elämältään ja ympäristöltään kaipaa. Tietynlaisen suomalaisuudenkin korostaminen on palvellut aikanaan poliittisia tarkoitusperiä. Sen vuoksi suomalaisilla on niin vahvana se, mikä tekee suomalaisuuden.

Mutta kyllä minä ainakin aion pitää kiinni niistä asioista, jotka ovat mielestäni suomalaisuudessa niitä hyviä juttuja. Enkä koe, että jos kohtaan mamun, että laittaisin oman "suomalaisuuteni" syrjään, mitä ikinä se nyt sitten aina tarkoittaakaan. Ja sinäkin voit niin tehdä, ap. Mutta pakko ei ole takertua kaikkeen "suomalaisuuteen" vain siksi, että se on turvallista, totuttua ja sen vuoksi hyväksyttävää.

Pohjimmiltaan koen että muuttuva yhteiskunta "ahdistaa". Ei ole mitään pysyvää. Kaikki muuttuu. Globalisaation myötä työvoima liikkuu, työpaikat siirtyvät, ilmiöt muuttuvat, arkielämä muuttuu. Ei ole mitään pysyvää. Minä ja ehkä joku muukin kaipaisi jotain pysyvää. Ennen se oli uskonto. Kansallisuus ja kulttuuri on toinen, mutta kuten joku sanoi että sekin on muuttunut. Aivan totta, ei tullut ajatelleeksi. Ennen muutos oli vain hitaampi.

Mistä saatte pysyvyyden tunteen? Enää ei olla suomalaisia kun nationalismi on kuollut viimeistään EU:n myötä. Ollaan ihmisiä? Ollaan tamperelaisia(asuinpaikka)? Ollaan ammatin edustajia?

t. ap

ps. älkää nyt jumittako noihin rotujuttuihin. Se ei tässä ole pointti vaan se että nationalismi on kuollut ja mihin koette kuuluvanne, arvot jne.

Vierailija
84/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuit itsesi pussiin

Taisitp uhua itse itsesi pusiin.

Oletko tietoinen että ministeriksi ei pääse perustuslain mukaan kuin Suomessa syntynyt henkilö. Miksiköhän on näin säädetty? Ja miksi tuo sama epäluottamus ei pätisi myös puolisuomalaisiin?

Vierailija
85/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ole todettu että max 8 henkilön kautta me tunnetaan kaikki toisemme.

Vierailija
86/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Republikaaneja halveksutaan, vaikka he ovat ainoa ratkaisu nykyiseen ongelmaan.

Vain Jumalalla saadaan tämä valtio ja maailma kuntoon.

Tarvitaan Kapteeni Amerikkaa, joka pistää maailman runtuun ja suomalaisuuden nousuun!

Vierailija
87/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nationalismi on mennyttä aikaa, aikaa jolloin oltiin valmiita kuolemaan oman lipun puolesta. Nykyään pyritään luomaan sellaista yhteisöllisyyttä, ettei tarvitse sunkaan poikasi/ vävypoikasi tulevaisuudessa rintamalla kaatua.

Miten sitä pyritään luomaa. Kerropa

Niinpä. Ei ole mitään yhteisöä jos ei ole kansallisuutta. Pidättäydytään pienissä ryhmissä ja oman navan keskellä. TÄMÄ ON NYKYAIKAA! Kuten myös kouluammuskelut. Johtuvat osin tästä juurettomuudesta ja kulttuurin ja elämän epävakaudesta.

Vierailija
88/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme ja heidän lapset saavat paljon paremman Suomen!

Tosin juuri nyt en ole sitä katsomassa, un olen täällä ulkomailla, missä olen salakavalasti ujuttanut lapseni paikalliseen kouluun. Oi joi, vaikka siellä varmaan on jo lähes puolet koululaisista muualta kuin tästä maasta. Kaiken lisäksi ollaan niin törkeitä, että peräti kerran viikossa kulutetaan paikallisen kansalaiskeskuksen tiloja pitämällä siellä SUOMIKOULUA. Kauhistus, ei eletäkään täysin maassa maan tavalla vaan halutaan pitää yllä omaakin kulttuuria. Onneksi tämä on niin sivistynyt maa, että täällä myydään Finlandia vodkaa ja hapankorppua ihan joka ruokakaupassa... ;-D

Ok, ok, tottakai tiedän puolin ja toisin ongelmistakin, joita muuttuvassa maailmassa esiintyy,mutten ikinä haluaisi takaisin 70-luvun kekkoslandiaan!!

Vierailija
89/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut sieltä vissiin ruotsin vallan aikana Suomeen, en tiedä koska otettu koulujen kevätjuhlalauluksi.

Vierailija
90/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse ehdotti, että uskonnosta se pysyvyys. Just niin, miksei? Jeesus satsasi lähimmäisiin ja Isänsä kanssa seurusteluun. Sama Isä meillä on ihan minkälaisessa maassa ja tilanteessa tahansa. Ja samanlaisia lähimmäisiä... Heikkoja, vahvoja, rikkaita, köyhiä, itsensä kehujia, köyhiä leskiä... Heihin voi tutustua, heistä huolehtia ihan kaikenlaisessa maailmassa! Ja juu, kokeilepa itse, Jumala on ja pysyy aina vaan samanlaisena, rakkaus ja armo ei minnekään katoa!

Vierailija
91/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nationalismi on mennyttä aikaa, aikaa jolloin oltiin valmiita kuolemaan oman lipun puolesta. Nykyään pyritään luomaan sellaista yhteisöllisyyttä, ettei tarvitse sunkaan poikasi/ vävypoikasi tulevaisuudessa rintamalla kaatua.

Miten sitä pyritään luomaa. Kerropa

Niinpä. Ei ole mitään yhteisöä jos ei ole kansallisuutta. Pidättäydytään pienissä ryhmissä ja oman navan keskellä. TÄMÄ ON NYKYAIKAA! Kuten myös kouluammuskelut. Johtuvat osin tästä juurettomuudesta ja kulttuurin ja elämän epävakaudesta.

yhteisöllisyytenä, joka kuolee heti jos tv:ssä pyörii ostos-tv tai Suomeen muuttaa mamuja?

Eipä oo yhteisöllisyys ollut oikeasti kovin häävillä pohjalla!

Vierailija
92/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuit itsesi pussiin

Taisitp uhua itse itsesi pusiin.

Oletko tietoinen että ministeriksi ei pääse perustuslain mukaan kuin Suomessa syntynyt henkilö. Miksiköhän on näin säädetty? Ja miksi tuo sama epäluottamus ei pätisi myös puolisuomalaisiin?

Jani on siis samanlainen tapaus kuin Lola eli syntynyt suomalaiselle äidille ja kenialaiselle isälle. Muistin itse väärin, että Jani on adoptoitu.

Kuitenkin nuo, joita kutsut "puolisuomalaisiksi" voivat olla Suomessa syntyneitä, kuten Janikin.

Vierailija
93/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun jotain toista itkettää?

No, vittuako sillä on väliä. AV antoi niin hyvät naurut...:)

Vierailija
94/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On n 50 miljoonaa vuodessa. Se on pois kaikesta muusta. Ei se niiden lasten syy tosin ole...

Vierailija
95/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivan lähellä somalialaiset ja suomalaiset noin kirjoitettaessaKIN.

Vierailija
96/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap itse ehdotti, että uskonnosta se pysyvyys. Just niin, miksei? Jeesus satsasi lähimmäisiin ja Isänsä kanssa seurusteluun. Sama Isä meillä on ihan minkälaisessa maassa ja tilanteessa tahansa. Ja samanlaisia lähimmäisiä... Heikkoja, vahvoja, rikkaita, köyhiä, itsensä kehujia, köyhiä leskiä... Heihin voi tutustua, heistä huolehtia ihan kaikenlaisessa maailmassa! Ja juu, kokeilepa itse, Jumala on ja pysyy aina vaan samanlaisena, rakkaus ja armo ei minnekään katoa!

SAnoin että ennen oli yhteisöllisyydessä yksi tärkeä tekijä tämä uskonnollisuus sekä myös kansallisuus. Molemmat hävinneitä.

Ja sinä joku sanot että mamut ja mainos-tv vienyt yhteisöllisyyden, avaa silmäsi. Kyllä yhteiskunta rakoilee, ei enää kukaan sano ajattelevansa Suomen parasta, vähiten poliitikot. Kaikilla on vain oma napa.

Vierailija
97/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se sellainen suomalaisuus on

yhteisöllisyytenä, joka kuolee heti jos tv:ssä pyörii ostos-tv tai Suomeen muuttaa mamuja?

Eipä oo yhteisöllisyys ollut oikeasti kovin häävillä pohjalla!

Ei ole yhtä yhteistä yhteisöä, jonka puolesta tehdä työtä. Jäljet näkyy suoraan mm. roskaamisena.

Vierailija
98/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni ovat ihan täsmälleen suomalaisia, vaikka heidän verenperinnöstään puolet onkin muualta. Ihan älyttömän hyvältä tuntuu tällainen av-aloitus.

mieheni on ulkomaalainen mutta mielestämme lapset ovat täysin suomalaisia, kuten ovat myös isänmaalaisiakin. Eihän asia nyt mikään 50/50 vaan ihminen voi tuntea olevansa ihan yhtä paljon suomalainen kuin "kantasuomalaiset" ja silti tuntea samoin jonkin toisen kansalaisuuden suhteen. Mutta tämä harvoilla mahtuu kalloon.

Eikä suomalaisuutta voi tosiaan pärstävärkistä päätellä muutenkaan.

Vierailija
99/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On n 50 miljoonaa vuodessa. Se on pois kaikesta muusta. Ei se niiden lasten syy tosin ole...

Menköön somalian sankareihin vaikka monta miljardia lisää! Ei mitään väliä. En minä ole niitä rahoja maksamassa. Voin muuttaa mihin maahan tahansa ja olen vastuussa vain itsestäni. Mitä väliä sillä on mitä joku mielikuvitushierarkia kuten Suomi tekee. EI KOSKE MINUA!! HAH!

Vierailija
100/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvivirsi on tosiaan Ruotsista. Hemmetin mamut.

Oiskohan joku Klamydian tai Petri Nygårdin veisu kaikille sopiva suvivirren tilalle. Olis meinnaa ehtaa SUOMEA!!!