Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itketti koulun kevätjuhlissa, suomailisia niin vähän. Suomalaisuus kuollut.

Vierailija
02.06.2012 |

Olin tyttären kevätjuhlissa ja huomasin että jo yli 10% oppilaista ei ollut suomalaisia. Muutamassa vuodessa tämä muutos tapahtunut ja tulee kiihtymään. Suvivirttä ei tänä vuonna laulettu. Tuli haikea olo, tytär jätti ala-asteen ja minä jätin suomalaisuuden.

Jotenkin vaan surettaa se että suomalaisuus on kadonnut, vahvempi kulttuuri tulee ja ohittaa. Unholaan jää niin tavat, historia kuin rotukin. Kai se täytyy vain hyväksyä nykyajaksi. Enää ei ole kansalaisuuksia. En ajattele enää olevani suomalainen, ei ole mitään suomalaisuutta se on vain merkintä passissa. Yhteisöllisyys ja ajatus siitä että tekisin jotain ajatuksella "Suomen puolesta", on kadonnut. En koe että Suomea pitäisi mitenkään puolustaa, ei sillä ole enää mitään itseisarvoa.

Teen asioita vain itseni ja läheisteni vuoksi. Tämä ajatusmaailma kuvastaa nykymaailmaa ja siitä juurtuvat monet ongelmat. Ei koeta kuuluvuutta mihinkään ja ollaan itsekkäitä. Ennen koettiin voimakasta kuuluvuutta kansallistunteen taikka esim. uskonnollisuuden merkeissä. Yksi syy tähän juurettomuuten on yhteiskuntarakenteiden muutos ja toinen monikulttuurisuus, hävetään omia tapoja ja perimää. Suomalainen rotu sulautuu muihin ja häviää, vahvempien rotujen piirteet jäävät.

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni ovat ihan täsmälleen suomalaisia, vaikka heidän verenperinnöstään puolet onkin muualta. Ihan älyttömän hyvältä tuntuu tällainen av-aloitus.

Puolirotuinen ei ole suomalainen. Adiptoitu ulkomailta kyllä voi olla

AV:lla on tällainen asiantuntija, joka tietää, miten maailma makaa. Onko kaikki nyt varmasti kuulolla?

Vierailija
62/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nationalismi on mennyttä aikaa, aikaa jolloin oltiin valmiita kuolemaan oman lipun puolesta. Nykyään pyritään luomaan sellaista yhteisöllisyyttä, ettei tarvitse sunkaan poikasi/ vävypoikasi tulevaisuudessa rintamalla kaatua.

Miten sitä pyritään luomaa. Kerropa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuo 5-10 % ulkkisoppilaista vievät valtavasti resursseja? Rahaa, aikaa ja vaivaa palaa, kun heitä yritetään kotouttaa, auttaa, eheyttää, elvyttää jne. Vielä kolmannen polven mamut saattavat olla puolikielisiä, huonosti työllistyviä, moniongelmaisia jne.

nämä ekan polvenkin maahanmuuttajat - jos siis ovat tänne lapsena tulleet ja suomalaisen koulun siten käyneet - osaavat suomea aivan mainiosti.

Et selvästi ole yhdenkään kanssa edes puhunut, kun noin taulapäisiä höpiset.

Totta kai toiskielisen oppilaan opetus on kalliimpaa. Kuten on esim. suomalaistaustaisen erityisoppilaan tai muuten vain tukitoimia tarvitsevan. Sellaista elämä on.

Olen työvoimatoimistossa töissä ja asiakkaani ovat mamuja. Ja juuri sen takia, että on niin paljon suomalaisiakin erityistapauksia ja työttömiä, emme tarvitsisi näitä kehitysmaalaisia mamuja tänne ollenkaan.

16

Olet häpeäksi työnantajallesi ja ammattikunnallesi. Tosin en usko sinua, kirjoituksestasi paistaa sellainen ajattelun köyhyys, ettei sinulla voi olla vaadittavaa ammatillista pätevyyttä.

Minusta 16 oli pelkästään kriittinen siitä, kuinka oikeasti mamut sopeutuvat vai sopeutuvatko ollenkaan. Ja sinä vain yrität parjata häntä jääviksi kommentoimaan tätä asiaa.

Vierailija
64/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen albanialais-amerikkalais-suomalainen hybridi. Syntynyt Suomessa ja suomalainen. Kyllä mielestäni etnisten vähemmistöjen ON SOPEUDUTTAVA uuden kotimaan kulttuuriin.

Onneksi kirjoitin jo 1991. Työelämässä ei vähemmistöjen tyranniaa onneksi huomaa. Tai ainakaan tämän ikäinen. Sääliksi käy nuorempia. Ei sitä Suvivirttä kukaan rakastanut, mutta se oli traditio, osa juhlamenoja.

Olen nyt 46-vuotias. Suvivirsi oli juhlan kohokohta ja kaikki koulussamme vetivät sen tunteella. Jopa koulun poikien bändi säesti innokkaasti juhlasalin lavalla. Ei ollut tästä nykykyynisyydestä tietoakaan.

Vierailija
65/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi Suomeen pitää saada puhdasrotuisia somaleja, jotka avioituvat sukunsa sisällä. Ajatelkaa - he olisivat kelvanneet jopa Hitlerille! Ja onhan nuo somalinaiset satatuhatta kertaa onnellisempia kuin me kurjat luterilaiset sekasikiösuomalaiset, jotka pilaamme somalien hienon kulttuurin, jos laulamme suvivirttä. He ovat tänne tulleet meitä rikastamaan ihan hyvää hyvyyttään jättäen kauniin kotimaansa ja ylivertaisen kulttuurinsa ja me kehtaamme pitää kiinni tunkkaisista kivikautisista tavoistamme. Kyllä hävettää.

laulettiin suvivirsi ja muutenkin juhla oli ihan samantapainen, kuin omassa lapsuudessani.

Maailma muuttuu, muututaan me mukana. Ei suomalaisuus ole enää yhtäkuin mustavalkoinen suomifilmi.

Tervetuloa 2000-luvulle, ap!

AIemmin mainitsin kielen, kulttuurin, jne. No rotukin klassisesti vielä, mutta siitä nyt on luovuttu ettei oltaisi "rasisteja". Mitä nykyaikaa se on että luovutaan omista perinteistä ja sopeudutaan muiden.

Jos joku käyttää kaapua, on se vastoin suomalaisuutta. Suomessa on tasa-arvo, naiset ovat äänioikeuteuttuja ja vapaita. Kaapu edustaa alistumista. Samaten ympärileikkaus on vastoin yksilön koskemattomuutta. Vapaus ja koskemattomuus vahvat suomalaisuuden ja länsimaisen yhteiskunnan perusteet. Kaapu rikkoo näitä

Suomalaiset on aina olleet sekarotuisia. Esim. Hitler ei pitänyt suomalaisia kovinkaan arvossa, juurikin siksi että olemme sekarotuista kansaa. Kelpasimme kuitenkin sotimaan.

Ja tässä maassa on aina sopeuduttu muiden tapoihin. Et sinäkään laulaisi suvivirttä jollei esi-isämme olisi luopuneet omista perinteistään ja uskonnostaan. Pitäiskö meidän nyt palata ihan sinne juurille, alkaa palvoa taas Ukko Ylijumalaa, Tapioa, Ahtia jne. Kaikki tämä meidän nykyinen perinnehän on muualta tullutta, ei ne mitään suomalaisia ole.

Ja eikö sekin ole alistamista, jos me pakotamme sen kaapunaisen riisumaan kaapunsa? Nainen joka asuu Suomessa on vapaa vetämään sen kaavun päällensä jos hän itse niin haluaa. Vapaus on mennyttä jos sinä kiellät yhdeltäkin naiselta hänen oikeutensa omaan uskontoon ja siihen kaapuun. Vai onko se niin että nainen on vapaa tasan niin kauan kuin elää kuin ns. luterilaisen mallin mukaan?

Ja jos se on niin tärkeää kun tuntuu olevan niin kannattaa ottaa yhteyttä esim. omaan seurakuntaan ja pyytää (ehkä jopa hiukan vaatia) että seurakunta järjestää lapsille ja vanhemmille kevätkirkon jossa sitä perinnettä sitten lauletaan täysin rinnoin. Jos perinnettä haluaa niin sen eteen voi nähdä myös hiukan vaivaa eikä olettaa että esim. koulu hoitaa kaiken. Kevätkirkkohan on mitä mainioin ratkaisu tähän ongelmaan, ne jotka sinne haluavat, sinne menevät, mutta muille ei tuputeta uskontoa. Ottakaa nyt itsekin hieman vastuuta omista perinteistänne, se voi joskus vaatia jopa sinne kirkkoon menoa.

Vierailija
66/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, kun aina ilmaantuu näitä, jotka sanovat, ettei mitään oikeaa suomalaisuutta ole olemassakaan (ainakaan enää). Menepäs sanomaan, että ei ole mitään arabeja, somaleja, iranilaisia tai kurdeja tai että heidän kulttuurinsa on nykyään tärviöllä. Johan siitä loukkaantuu av-mammakin.

Ei sellaista olekaan, paitsi muualla. Menpä Amerikan suomalaisten tai Australian suomalaisten luo, he ovat kehittäneet jotain, mitä kutsuvat suomalaiseksi kulttuuriksi. Et ehkä tunnista sitä.

En minäkään suostu tunnistamaan esim. harjoittamaasi ruikutus-, valitus- ja rasismihöpinää suomalaisuudeksi. Se on pikkumaisuutta ja pelkuruutta, ei suomalaisuutta.

Vierailija
67/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään täällä esittele työ- ja opintotodistuksiani. Olen ollut työkkärissä töissä jo yli 10 vuotta. Voisit hämmästyä, jos tietäisit, mitä työtoverini puhuvat mamuista. Minä olen vieläpä melko myönteinen moneen muuhun verrattuna. -16

Vierailija
68/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koeta kuuluvuutta mihinkään ja ollaan itsekkäitä. Ennen koettiin voimakasta kuuluvuutta kansallistunteen taikka esim. uskonnollisuuden merkeissä.

Tämä on nettikeskustelu. Nettikeskustelulle on tyypillistä puhekieliset ilmaisut. Minun mielestä on lapsellista alkaa vääntämään tästä nyt jotakin argumenttia "sinä itse et ole suomalainen kun et osaa kirjoittaa".

Väittelyssä vastapuolen mollaaminen on toimivaa, mutta vie keskustelun sivuraiteille. Pysytään asiassa.

Vierailija
69/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen albanialais-amerikkalais-suomalainen hybridi. Syntynyt Suomessa ja suomalainen. Kyllä mielestäni etnisten vähemmistöjen ON SOPEUDUTTAVA uuden kotimaan kulttuuriin.

Onneksi kirjoitin jo 1991. Työelämässä ei vähemmistöjen tyranniaa onneksi huomaa. Tai ainakaan tämän ikäinen. Sääliksi käy nuorempia. Ei sitä Suvivirttä kukaan rakastanut, mutta se oli traditio, osa juhlamenoja.

Olen nyt 46-vuotias. Suvivirsi oli juhlan kohokohta ja kaikki koulussamme vetivät sen tunteella. Jopa koulun poikien bändi säesti innokkaasti juhlasalin lavalla. Ei ollut tästä nykykyynisyydestä tietoakaan.

Olen aina pyrkinyt olemaan uskonnoton, en kyyninen. Kyyniseksi kyllä vetää tomppelien totaalisen tietämättömien ja syrjivien kommenttien lukeminen, minkä oitis lopetankin, ennenkuin saan uskonnottomalle sielulleni vamman.

Vierailija
70/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni ovat ihan täsmälleen suomalaisia, vaikka heidän verenperinnöstään puolet onkin muualta. Ihan älyttömän hyvältä tuntuu tällainen av-aloitus.

AV:lla on tällainen asiantuntija, joka tietää, miten maailma makaa. Onko kaikki nyt varmasti kuulolla?

Ota tai jätä

Vierailija
71/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Jani Toivola=suomalainen?

mutta Lola tai Anna Abreu =ei suomalaisia?

:D

Vierailija
72/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa, kun aina ilmaantuu näitä, jotka sanovat, ettei mitään oikeaa suomalaisuutta ole olemassakaan (ainakaan enää). Menepäs sanomaan, että ei ole mitään arabeja, somaleja, iranilaisia tai kurdeja tai että heidän kulttuurinsa on nykyään tärviöllä. Johan siitä loukkaantuu av-mammakin.

Ei sellaista olekaan, paitsi muualla. Menpä Amerikan suomalaisten tai Australian suomalaisten luo, he ovat kehittäneet jotain, mitä kutsuvat suomalaiseksi kulttuuriksi. Et ehkä tunnista sitä.

En minäkään suostu tunnistamaan esim. harjoittamaasi ruikutus-, valitus- ja rasismihöpinää suomalaisuudeksi. Se on pikkumaisuutta ja pelkuruutta, ei suomalaisuutta.

Olen itse asiassa asunut muutaman vuoden Australiassa. Olen myös ollut Kanadassa tapaamassa suomalaisia (vanhempieni tuttavia). En mitenkään halveksu suomalaisten yhteisiä juttuja siellä tai muualla maailmassa.

Vierailija
73/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Jani Toivola=suomalainen?

mutta Lola tai Anna Abreu =ei suomalaisia?

:D

Lola ehkä parhaiten suomalainen. Jani jonkin verran, Annaa en pidä kuin puoliksi suomalaisena. Kriittisesti noihin on suhtauduttava. Antaisitko itse esimerkiksi valtiosalaisuuksia jollekin monikulttuuriselle tyypille?

Vierailija
74/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina takerrutaan kirjoitusvirheisiin ja kehitetään teoria kirjoittajan koulutustasosta, kun muut argumentit loppuvat. Minuakin mollataan aina kouluttamattomaksi ja tyhmäksi, joka ei ole koskaan ulkomaalaisia tavannutkaan, koska en kannata kehitysmaalaisten asuttamista Suomeen. Teen kuitenkin väitöskirjaa, olen naimisissa ulkomaalaisen kanssa ja matkustelen paljon. Mielipiteeni vain ovat "vääriä" ja siksi minua on lupa haukkua ja inhota.

Ei koeta kuuluvuutta mihinkään ja ollaan itsekkäitä. Ennen koettiin voimakasta kuuluvuutta kansallistunteen taikka esim. uskonnollisuuden merkeissä.

Tämä on nettikeskustelu. Nettikeskustelulle on tyypillistä puhekieliset ilmaisut. Minun mielestä on lapsellista alkaa vääntämään tästä nyt jotakin argumenttia "sinä itse et ole suomalainen kun et osaa kirjoittaa".

Väittelyssä vastapuolen mollaaminen on toimivaa, mutta vie keskustelun sivuraiteille. Pysytään asiassa.

Vierailija
75/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikea suomalaisuus Suomessa asuvien pellavapäisten suomalaisten kulttuuria vain onko se Ruotsissa asuvien ruotsinsuomalaisten käsitys suomalaisuudesta? Vai suomenamerikkalaisten käsitys? Ja mitä siihen "oikeaan" suomalaisuuteen kuuluu?

Mutta arvelen siis itse, että kun sanotaan, että suomalaisuutta ei ole, sillä viitataan yhtenäiskulttuurin rapistumiseen, ei niinkään siihen, etteivätkö ihmiset enää koe näitä suomalaisuuden tunnusmerkkejä.

Vierailija
76/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laulettiin suvivirsi ja muutenkin juhla oli ihan samantapainen, kuin omassa lapsuudessani.

Maailma muuttuu, muututaan me mukana. Ei suomalaisuus ole enää yhtäkuin mustavalkoinen suomifilmi.

AIemmin mainitsin kielen, kulttuurin, jne. No rotukin klassisesti vielä, mutta siitä nyt on luovuttu ettei oltaisi "rasisteja". Mitä nykyaikaa se on että luovutaan omista perinteistä ja sopeudutaan muiden.

Jos joku käyttää kaapua, on se vastoin suomalaisuutta. Suomessa on tasa-arvo, naiset ovat äänioikeuteuttuja ja vapaita. Kaapu edustaa alistumista. Samaten ympärileikkaus on vastoin yksilön koskemattomuutta. Vapaus ja koskemattomuus vahvat suomalaisuuden ja länsimaisen yhteiskunnan perusteet. Kaapu rikkoo näitä

Kaapu on kätevä esim. sellaisella säällä joka nyt juuri vallitsee. Sen alla on normaalit vaatteet.

Kaavussa ei ole suurta eroa nuorison rakastamaan huppariin. Jos pitäisi valita kohtaako yössä niqabiin pukeutuneen naisen vai kaksimetrisen hupparihemmon, arvaa, kumpaa pelkäisin vähemmän? Sinä pelkäät sitä naista. Luulenpa, että pelkäät kaikkia naisia yleisesti, oli huppu eli ei!

Naisena monesti on häirinnyt miesten tuijottelu ja huutelu. Säkki päällä olisin välttynyt siltä. Kyse ei ole alistamisesta vaan intiimistä tilasta ihmisjoukossa.

Kaapuhan on sitä varten että peitetään itseään miehiltä. Eikö tämä ole alistumista?

Vierailija
77/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli naimisissa Venäjältä paenneen englantilaisperheen tyttären kanssa. Sisi pitkään Suomen rikkaimpanana miehenä säilynyt Aatos Erkkokin oli vain puoliksi suomalainen. Ja testamenttasi omaisuutensa säätiölle, joka tukee suomalaista kulttuuria ja tiedettä.

Vierailija
78/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa mitä on suomalaisuus

Vierailija
79/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outo fiilis oli katsella oppilaiden vanhempia. Äidit tummia ja tikkulaihoja. Joitakin valkoihoisia myös mukana ja heidän miehensä olivat ihan homon näköisiä. Siniristilippu toki koulun pihalla, mutta ei ollut kovinkaan isänmaallinen tunnelma.

Itse en ole koskaan hakenutkaan koulun kevätjuhlasta mitään ISÄNMAALLISTA tunnelmaa - pikemminkin itselleni oli aina merkittävää kesän alku, yhteinen juhla luokka- ja koulukavereiden kanssa, se odottava ja iloinen tunnelma sekoittuneena kouluvuoden loppumisen haikeuteen.

Kyllä minä ainakin muistan omasta lapsuudestani isänmaallisuuden, kunnioitettiin omaa maata ja se koettiin tärkeäksi. Enää sillä ei ole merkitystä vaan kaikki pyörii oman navan ympärillä. Haetaan tunnelmia yms. Nykyään ei missään tilanteessa ajatella oman maan tai kansallisuuden etua koska ei sellaisella ole merkitystä.

Vierailija
80/143 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen on osallistuttava uskonnollishenkiseen juhlaan ja veisattava hengellisiä lauluja? Meillä on kuitenkin ihan perustuslaissa taattu jokaiselle uskonnonvapaus. Miten se oikeus oikein toteutuu, jos se on sitten käytännössä niin että luterilaiset määräävät uskontopuolen täysin oman mielensä mukaan? Uskonvapaus on siis pelkkää sananhelinää?