Wordament
Pelaako kukaan kyseistä peliä? Millaisia prosentteja saatte yleensä? Onko mitään vinkkejä? Mua ihmetyttää se Smedu, miten se voi saada aina niin paljon pisteitä? Se on varmaan hakannut tuota peliä melko paljon.
Kommentit (57)
Wordamentin pistesäännöt olivat 1. viestissä (edellisellä sivulla). Toinen viesti yllä on tarkennuksia.
Mä joskus pelasin tuota ja koukutuin.
Pääsin aina välillä ykköseksi ja tavalla, että muistaa niitä sanoja. Samoja alustoja toistuu.
Puhelinta kun olen päivitellyt niin en enää ole löytänyt sitä peliä. On siitä kauan kun Wordamentiä pelailin.
Mulla on tabletilla tällä hetkellä "LEVEL 172" ja statuksena "Grandmaster". Tuo sama status on ollut jo montakymmentä leveliä. Onkohan siellä tulossa vielä muita statuksia, tietääkö joku? Joku "Supergrandmaster" tai vastaava alkaen levelistä 200 tms.? :)
Viime viikkoina on ollut hankala pelata, tulee vaikka mitä virheilmoituksia ja peliin ei pääse mukaan ja jos pääsee, niin tuloksia ei näe. Onkohan syynä mun ikivanha omppu vai onkohan yleisempi ongelma?
Pisteiden säännöt Wordamentissa (2/2) kirjoitti:
PISTETAULUKKO
"Common" ja "Expert" tarkoittanevat sitä, miten harvoin sana esiintyy yleisissä teksteissä. Niistä ei saa lisäpisteitä.
Sininen pistetaulukossa voi merkitä sanoja, jotka vastaavat sanaristikon yläpuolella olevaa tekstiä, tai sen puutteessa sanoja, jotka ovat erityisen pitkiä. Keltainen tarkoittaa vähintään 6-kirjaimisia sanoja, valkoinen enintään 5-kirjaimisia. Väristä sinänsä ei saa lisäpisteitä. Expert-sanat eivät koskaan ole sinisiä?
MITKÄ SANAT KELPAAVAT?
Jotkin sanat, kuten "tana" ja "katana" puuttuvat sanakirjasta (nämä myös Kielitoimiston sanakirjasta), samoin eräitä löytyvien sanojen taivutusmuotoja (esim. sari-sanan (naisen vaate) taivutukset sekä vasa: vasain).
Toisaalta siinä on outoja "sanoja", kuten http, klo, min, bin, set, net, ket, kea, iin, kään, rik, niät (ei Kielitoimiston sanakirjassa), ula, kimma, likka ja kis sekä yhdyssanojen alkuosia, kuten "pika" ja "seka".
Useimmat oudolta näyttävät sanat kuitenkin ovat harvinaisten sanojen harvinaisia taivutusmuotoja. "Pai" on piirakka (vrt. englannin "pie"), joten "paitta" = ilman piirasta.
Eräitä rumia sanoja on sensuroitu muttei niiden taivutusmuotoja. Muutama puhekielinenkin sana on mukana.
Loppuliitteitä, kuten -pa, -pas, -ni, -si, -nsa, -kin, -ko, -s, -han ja niiden yhdestelmiä kannattaa kokeilla. Varmaan "aitaansakinhan" kelpaisi.
VINKKEJÄ
Kun keksit sanan, yritä sen muunnoksia, taivutusmuotoja ja päätteitä niille kaikille.
Ota rennosti.
Vilkaise heti mahdollinen vinkki (esim. "sää") mutta älä liikaa yritä sitä tai mahdollista "Digram"- tai "Jompikumpi"-kirjainlaattaa vaan muitakin. Jälkimmäisten läheltä on kuitenkin hyvä yrittää eniten.
Älä pelaa kauan. Pitkä pelaaminen tuskin rentouttaa paremmin kuin lyhyt.
Mä oon useinkin miettinyt, että millähän käännösohjelmalla sanat on muodostettu 😂 Oon oppinut uusia suomenkielisiä sanoja myös vaikka kuinka. Eikä mitään aavistusta, miten liittyvät asiayhteyteen tai muutenkaan, aivan keksittyjä sanoja. Expert osastossa väittäisin, että 20-30% sanoista on ns hatusta vedettyjä. Aina vaan ajatellut, että ovat muillekin yhtä lailla siansaksaa 😅
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tabletilla tällä hetkellä "LEVEL 172" ja statuksena "Grandmaster". Tuo sama status on ollut jo montakymmentä leveliä. Onkohan siellä tulossa vielä muita statuksia, tietääkö joku? Joku "Supergrandmaster" tai vastaava alkaen levelistä 200 tms.? :)
Oon pelannut aika kauan ja mielestäni vuosikaudet on ollut juuri tuo taso grandmaster, luulenpa että se taitaa olla se top.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon pelannut aika kauan ja mielestäni vuosikaudet on ollut juuri tuo taso grandmaster, luulenpa että se taitaa olla se top.
Hattarapää täällä, kyllä se olikin Legend 😅
Wordament on toiminut monta päivää epäluotettavasti. Peli katkeaa alituiseen johonkin kirjautumisongelmaan. Voikohan tälle tehdä mitään?
Zeppe kirjoitti:
Wordament on toiminut monta päivää epäluotettavasti. Peli katkeaa alituiseen johonkin kirjautumisongelmaan. Voikohan tälle tehdä mitään?
Sama huomio. Päivitin uusimpaan versioon ja mikään ei kyllä muuttunut. Samaten kentistä ei enää tiedä, jos etsitään jotain tiettyä teemaa. Jotain muutakin ongelmaa on ollut, oikein mikään ei tunnu toimivan. Ikävintä on ollut ohjelman kaatuminen tuon tuosta kesken pelin. Näyttää myös siltä, että frenemies-asetukset on kadonneet. Tämä on nykyisin ainoa peli, jota tulee pelattua. Harmi jos pelin ylläpito on loppumassa 😟
Eikö vihjesanoja/ teemasanoja enää anneta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö vihjesanoja/ teemasanoja enää anneta?
Ne on olleet kaikki täysin sekaisin jo viikkoja/kuukausia. Top players-tekstikin on milloin milläkin kielellä. Toivottavasti korjaavat, kurja aina pääsääntöisesti teemakentät, joskus ne huomaa, ne kaikista yleisimmät, hoitaja, jalkahoitaja, lastenhoitaja, 😄
Tuloslistan päivittyminen loppui 20.9.2023.
Vierailija kirjoitti:
Tuloslistan päivittyminen loppui 20.9.2023.
Tästä lähdin just etsimään havaintoja täältä, ajattelin että onko vain joku tilapäisempi päivitysongelma. Harmi juttu, lukiko tämä jossain vai teitkö oman päätelmän?
Menu>statistics- sivulla näkyy viimeisimmän päivityksen pvm. Ainakin minulla tuo 20.9. on viimeisin.
Tilastot alkoivat näköjään päivittyä taas 14.10.2023. Eikä tässä vielä kaikki! Näyttää nimittäin siltä että tilastoihin on laskettu mukaan myös kaikki 20.9. - 13.10. pelatut pelit
Valitse "multiplayer", "Suomi".
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.wordament
PISTETAULUKKO
"Common" ja "Expert" tarkoittanevat sitä, miten harvoin sana esiintyy yleisissä teksteissä. Niistä ei saa lisäpisteitä.
Sininen pistetaulukossa voi merkitä sanoja, jotka vastaavat sanaristikon yläpuolella olevaa tekstiä, tai sen puutteessa sanoja, jotka ovat erityisen pitkiä. Keltainen tarkoittaa vähintään 6-kirjaimisia sanoja, valkoinen enintään 5-kirjaimisia. Väristä sinänsä ei saa lisäpisteitä. Expert-sanat eivät koskaan ole sinisiä?
MITKÄ SANAT KELPAAVAT?
Jotkin sanat, kuten "tana" ja "katana" puuttuvat sanakirjasta (nämä myös Kielitoimiston sanakirjasta), samoin eräitä löytyvien sanojen taivutusmuotoja (esim. sari-sanan (naisen vaate) taivutukset sekä vasa: vasain).
Toisaalta siinä on outoja "sanoja", kuten http, klo, min, bin, set, net, ket, kea, iin, kään, rik, niät (ei Kielitoimiston sanakirjassa), ula, kimma, likka ja kis sekä yhdyssanojen alkuosia, kuten "pika" ja "seka".
Useimmat oudolta näyttävät sanat kuitenkin ovat harvinaisten sanojen harvinaisia taivutusmuotoja. "Pai" on piirakka (vrt. englannin "pie"), joten "paitta" = ilman piirasta.
Eräitä rumia sanoja on sensuroitu muttei niiden taivutusmuotoja. Muutama puhekielinenkin sana on mukana.
Loppuliitteitä, kuten -pa, -pas, -ni, -si, -nsa, -kin, -ko, -s, -han ja niiden yhdestelmiä kannattaa kokeilla. Varmaan "aitaansakinhan" kelpaisi.
VINKKEJÄ
Kun keksit sanan, yritä sen muunnoksia, taivutusmuotoja ja päätteitä niille kaikille.
Ota rennosti.
Vilkaise heti mahdollinen vinkki (esim. "sää") mutta älä liikaa yritä sitä tai mahdollista "Digram"- tai "Jompikumpi"-kirjainlaattaa vaan muitakin. Jälkimmäisten läheltä on kuitenkin hyvä yrittää eniten.
Älä pelaa kauan. Pitkä pelaaminen tuskin rentouttaa paremmin kuin lyhyt.