Tätähän ei saisi sanoa, mutta minua vituttaa ja isolla veellä ettei 2-luokkalaiseni
saanut stipendiä tunnollisesta ja kiitettävästä koulutyöstään. Opettaja jakoi niitä 2kpl luokan oppilaille.
Ja syy miksi vituttaa on se että poika olisi todella ansainnut kys stipendin, kertaakaan ei ole läksyt unohtuneet lukuvuoden aikana, kertaakaan ei ole mikään tarvittava tarvike jäänyt kotiin, lukuläksytkin tehnyt tunnollisesti aina.
Ei myöskään ole kertaakaan myöhästynyt tms.
Ja kokeista saanut aina joko maksimipisteet tai 1pist alle.
Ilmansuunnatkin opetteli yltin kokeeseen vaikka ei ollut tarvis kaikkia vielä opetella.
Ottaa vaan pattiin, olisi tehnyt terää pojalle kun on niin herkkä ja hieman arkakin luonne, mutta annammepa sitten huomenna itse stipendin.
Kommentit (61)
SIKSI, että niitä jaetaan MYÖS heille ja siitä jotka koulutyönsä NIIN HYVIN hoitavat!! Se EI siis ole mikään itsestäänselvyys, muutenhan jokainen olisi ns hyvä/kiitettävä oppilas.
Ja jos haluat asiasta enemmän vääntää niin nosta asia valtakunnan mediaan ja kyseenalaista KOKO stipenditoiminta!!
ap
MIKSI PITÄISI ANTAA STIPENDI SIITÄ KOULUTYÖSTÄ, JONKA OPPILAAN KUULUU TEHDÄ?
Stipendien jaolle on erilaisia syitä ja ne jaetaan eri syistä.
Joskus stipendin voi saada jopa koulun huonoin oppilaskin.
Ap:n kannattaisi mennä nyt hiukan itseensä, ja aikuistua.
koulutyönsä yhtä hyvin kuin poikasi? Ja opettajalla oli jaettavana vain kaksi stipendiä. Pakkohan siinä on jättää osa stipendin ansainneista ilman sitä.
Itselläni myös kiltti, rauhallinen ja tunnollinen koululainen. Ikinä ei myöhästy, ikinä ei jää kirjat kotiin/kouluun ja aina on kokeisiin valmistautunut ja niissä hyvin pärjännyt.
Lasta itseään on harmittanut kun kaverit ovat saaneet stipendejä mutta hän ei. Ei auta selittää että ne on tulleet siitä että on alkanut hoitaa hommia vähän paremmin kun ennen. Lapsi kysyykin miksi siitä ei saa stipendiä että on aina ollut hyvä ja tunnollinen? Mitäpä tuohon vastaisi..
Hienosti on pieni koululaisesi oppinut opiskelemaan. Mitäs jostain stipendeistä, mahtavinta, että menee koulussa moitteettomasti ja parasta, jos vielä nauttii koulusta!
sä nyt ihan oikeasti oo tosissas...
vasta tokaluokkalaisia!! Ei sillä koulumenestyksellä ole vielä tuossa vaiheessa niin väliä - kouluaineitakin on vielä aika niukalti. Kunhan lapsi viihtyy koulussa ja hänellä on kavereita siellä eikä mikään aine tunnu mielettömän vaikealta, niin asiat ovat OK. Relaa ja päästä lapsesi ansaitulle kesälomalle :)
Niitä jaetaan sossun asiakkaille, ei kunnollisten perheiden lapsille. Muistutan aina, että stipendi muusta syystä kuin hyvästä todistuksesta on häpeä.
Vaikka olin se tunnollinen, sosiaalinen, hyväkäytöksinen ja vieläpä hyviä numeroita sain. Meillä sai stipendit nuo opettajan suosikit. Mutta ei haittaa, tiedän menestyneeni elämässä näitä stipendityyppejä paremmin:)
Eikä se riitä että itse tietää olleensa hyvä ja tunnollinen ja vanhemmat voi palkita. Ei tässä maailmassa tule jatkossakaan saamaan kiitosta paljon mistään eikä sen kiitoksen takia asioita tehdäkään ei ainakaan pitäisi.
stipendit jaetaan just niille ongelmatapauksille ja häiriköille. Erikseen on sitten stipendejä, joissa on oltava todella hyvä esim. kirjoittamisessa tai jossain kielessä.
Ettekö ymmärrä, että lapset ovat erilaisia, kuten myös stipendien jakoperusteet?
Kumpi meidän lapsistamme ansaitsisi mielestänne stipendin, jos ne kerran menevät aina väärille naamoille:
a) tunnollinen, ahkerasti läksyt tekevä, hyviä numeroita saava, kiltti oppilas, joka ei koskaan häiritse tunnilla
b) tarkkaavuuden ongelmista ja oppimisvaikeuksista kärsivä, läksyjen kanssa ison vaivan näkevä, välillä hyviä ja välillä huonoja numeroita saava kiltti oppilas, joka ei koskaan häiritse tunnilla?
Toimin myös varaopettajana muille aina, jos opettajan piti poistua jonnekin hetkeksi luokasta. Stipendiä en saanut aineesta kertaakaan, se meni joka kerta hikipinkotytölle ysin keskiarvolla. Kyllä se jäi vituttamaan ja muistan kavereiden ilmeetkin, moni tuli sanomaan että eivät tajua millä logiikalla stipendi annettiin. Hikipinko sai enkusta ysin kuten minäkin (kys. opettaja ei antanut kymppejä), mutta siinä missä hän puhui suomalaista tankeroenglantia, minä lausuin kunnolla (lähiperheessä jenkeissä asuvia).
Elämä ei ole reilua. Onhan sekin nähty, että nykyään on hienoa ja upeaa olla kaikkea muuta paitsi tavallinen, tunnollinen kansalainen. Siistein ihminen kaikista on sellainen, joka poikkeaa niin ihonvärin, seksuaalisuuden, mielipiteidensä kuin taitojensakin vuoksi. Esim. palkinto kisassa voi mennä tämmöiselle, vaikkei olisi edes sääntöjä noudattanut.
Jos nuo ovat kriteerit, niin luokaltani lähes kaikki saisivat stipendin. Stipendejä on kuitenkin 2/luokka. Siis mitä mielestäsi tulisi tehdä?
Kumpaakohan teistä enemmän vituttaa, sinua vai poikaa? Arka ja herkkä, joopa joo, ei ihme kun tuntuu äityli olevan tyytyväinen vaan jos tuo stipendejä kotiin. Voithan sinäkin sille pennulles stipendin antaa, ihan omista rahoistasi.
Jos lapsi on todella lahjakas, tunnollinen ja osaa vieläpä ilmansuunnatkin, hän ehtii saada stipendejä monena vuonna. Paljon suurempi palkinto lapselle on silti, että hän tietää tehneensä parhaansa ja vanhemmatkin tietävät sen. Toivottavasti ap ei pilaa lapsen saavutusta katkeralla valituksella jostain tyhjänpäiväisistä stipendeistä.
vaan ne annetaan häiriköille, koulukiusaajille ja niille, joita "halutaan kannustaa". Tiedän lapsia, jotka kieltäytyvät stipendistä siksi, että heistä on kamala leimautua häiriköksi jonkun 20 euron takia.
28 vuotta sitten stipendit meni aina samoille lapsille luokasta kuten hymy patsaatkin... niille suosikeille ja urheilussa hyville.
itse olin urheilussa hyvä mutta en se paras ja kun luokanvalvoja oli liikunnanopettaja jolla oli tietty suosikkiporukka niin ne sai aina.
Luokka tosin äänesti hymypatsaiden saajat, mutta enemmistö äänesti sitä joka oli sen aiemminkin saanut eli sitä luokan suosikkioppilasta, sitä kaikkein kauneinta tyttöä ja hyvännäkösintä poikaa. Tosin nämä molemmat oli ihan kivoja, ei mitään kiusaajia, mutta luokassa oli paljon tällaisia lapsia jotka eivät kiusanneet ja olivat mukavia.
Kuitenkin samat ne poatsaat aina vei ja sattumalta ne oli myös ne parhaiten toimeentulevien lapset.
Tätä maata ei johda tunnontarkat suorittajat, vaan riskinottajat ja sosiaalisesti lahjakkaat osallistujat, joilla on johtamiskykyä. Ne pitää palkita. Puurtajista ja perfektionisteista tulee paperin pyörittäjiä.
Riskinottajista ja älyköistä johtajia.
Tiedättekö mä olen ollut jo muutaman vuoden yläkoulun/lukion puolella hommissa, en opettajana, mutta sanotaanko vaikka kouluavustajana (ei en oo, mutta vähän sinne päin) ja olen kyllä opehuoneessa kuullut näitä stipendinsaaja-keskusteluita. Ei todellakaan niitä jaeta vanhempien statuksen mukaan (ei opettajat välttämättä edes tiedä sitä vanhempien tulotasoa), ei myöskään pärstäkertoimella/miellyttämisellä stipendi lohkea, vaan kyllä siellä ihan oikeasti pohditaan yhtälöitä "Toni ei ehkä ole luokan ahkerin, mutta osaa ylläpitää luokkahenkeä ja puuttuu kiusaamistapauksiin", "Jessica on parantanut numeroitaan ja varsinkin ruotsissa on edistynyt ja muutenkin tsempannut käyttäytymisen suhteen, vaikka murrosikä edelleen heitteleekin mielialaa" jne.
MIKSI PITÄISI ANTAA STIPENDI SIITÄ KOULUTYÖSTÄ, JONKA OPPILAAN KUULUU TEHDÄ?
Stipendien jaolle on erilaisia syitä ja ne jaetaan eri syistä.
Joskus stipendin voi saada jopa koulun huonoin oppilaskin.
Ap:n kannattaisi mennä nyt hiukan itseensä, ja aikuistua.