Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjotettaanko kaekki jottaen omalla murteella,

Vierailija
04.09.2006 |

jotta muut saapi arvaella mistä me ollaan? Puhuminen on kyllä heleppoa, mutta tämä kirjottaminen omituista...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niinku tod muutaki tekemistä aamusin. (Kerava)

Vierailija
2/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aamulla ruukata nukkua? Kahiviki oli niinku pannun virutusvetta. Krannis taas juhulittihin pitkälle ehtoohin. Eikä trenkää trompia triivuus sitten talavella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä Hämmeesä sitä nyt vain on kuitenkin eleltävä.

Vierailija
4/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täältä Jyväskylästä. Me ollaan kuulemma sellasia että meillä on kaikista murteista jotain, eli sekametelimurre! Ja suurajojen aikaan joku väitti et mä venYYtän vokaalia! " JyvÄÄskylä" . Mut en varmasti venytä! Kaikista ihanin murre on savossa, haluisin tosi paljon oppia huastelemaan savoks. Kauhein murre on Helsingissä, mut oon huomannu et pahimpia stadilaisia on sinne muualta muuttaneet. Turun murre on kans ihan käsittämätöntä, Tampereen murre on hauskaa, ja Pohojalaasten murre. Raumasta en ymmärrä yhtään mitään mitä ne haluaa sanoo. Oulun murrekkin on ihan omituista.

Vierailija
5/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko oon laihutuskuurilla. Ei tämä minun murre välttämättä paljasta kotipaikkaa, ko en puhu mittään kauhean korrektia murretta, vaan ihan ommaa, mutta joku samoilta suunnilta voi kyllä hoksata.

Vierailija
6/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mul parameppakin tekemist...

Vierailija
7/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ette kyllä arvaa!

Vierailija
8/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä taatusti venytä. Sanon Jyväskylä, en Jyvääskylä. Kuopiolaiset venyttävät, mutta eivät jyväskyläläiset. Jyväskylän seudun murre on Päijät-Hämeen murretta, joka kuuluu itämurteisiin, mutta on kyllä jo ihan erilainen kuin esim. Laukaan murre.

Vierailija
9/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahe-Ylivieska. Siellä puhuttaan tuollalaella.

Vierailija
10/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutun kuuloista on,appi jaksaa aina vaan nauraa " kui" -sanaa,jota viljelen aika paljon. Appi on itse itä-suomesta.

Vierailija
11/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon asunu siellä elämäni ekat 18 vuotta enkä tuollasta murretta oo kuullu.:)

Vierailija
12/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

15:

Enkä taatusti venytä. Sanon Jyväskylä, en Jyvääskylä.

Asupa muutama vuosi poissa Ryynibyystä ja tule sitten takaisin kuuntelemaan oikeaa venyytystä. Huomaat että kyllä taidat itsekin venyyttää :)

Venyytys tarttuu ulkopaikkakuntalaisiinkin melkein jo junan pysähtyessä Matkakeskuksen edessä. Ei Jyväskyläläinenkään siltä voi välttyä.

Vierailija
13/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa muuten joskus jottaen ääneen oekeen kunnon kaenuun murteella, on tosi pöljän kuulosta!

Vierailija
14/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

19:

Ei kai kutonen Lappajärveltä oo?

Oon asunu siellä elämäni ekat 18 vuotta enkä tuollasta murretta oo kuullu.:)

Vierailija
15/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten jyväskyläläinen voi kuulla muitten venytyksen, esim. juuri kuopiolaisten ja laukaalaisten, mutta ei jyväskyläisten venytystä, jos muka itsekin venyttää? Jos sanon Jyväskylä, siis juuri näin kuin kirjoitetaan, niin mikä siinä venyy?

Vierailija
16/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän jo ihimetyttää ku ylleesä arvataan aika heleposti.

Vierailija
17/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl jyväskyläläiset venyttää. mutsin ja faijan sukua paljon sieltä ja venutus kuuluu. sit ne tekee kans tällai et esim vilhunen on VILIhunen...

Vierailija
18/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiks mä kato asuin tual Länsi-Suames. Meen porukat asuu siä viäläki. Melki Porist oon, mut en ihan. Kuivarten mä lähin?

Pakkohan se oli lähtee opiskelemahan, notta pääsiis palakoolle jonaki päivänä. Soon totinen tosi. Moon maharottoman ylypiä, jotta osaan vähä tällälaillaki praatata vaikkemmä usko, että vaasalaaset näin puhuukaan, mutta mun ystävät. Sen kuuloo, jotta nonkin Etelä-Pohojammaalta.

Vaan tie vei pahki pohjoista. Oulusa oli mukava asua. Maitua en niin juonunna, enkä polliisiakaan pelänynnä, mutta miehen perrään piti lähtiä.

Nyt taas pohojanmaalla. Vaan on murre hieman toisenlaasta. Mitä tuota ihtiä kiusaamhan, pitääs tämäki murre omakseen ottaa, vaa ei oikheen vielä luonnistu. Muukhalainen vieraalla maalla.

Vierailija
19/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ihan esmänem mitä mää täälä opin. Meilä kotona päin sanotaav vaan että hä. Pakarisa on hantuukit seinällä ja kahvelit laatikosa nääs.

Vierailija
20/43 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

23:

Miten sitten jyväskyläläinen voi kuulla muitten venytyksen, esim. juuri kuopiolaisten ja laukaalaisten, mutta ei jyväskyläisten venytystä, jos muka itsekin venyttää?

Korva on tottunut omaan venyytykseen.

23:

Jos sanon Jyväskylä, siis juuri näin kuin kirjoitetaan, niin mikä siinä venyy?

Odotapas nyt.. Tätä on viisaat foneetikot tutkineet.

Se on tuo toisen tavun vokaali, mutta siinä oli vielä jotain lisäsääntöjä.

-20-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi