Kirjotettaanko kaekki jottaen omalla murteella,
jotta muut saapi arvaella mistä me ollaan? Puhuminen on kyllä heleppoa, mutta tämä kirjottaminen omituista...
Kommentit (43)
Tääl sanat pannaan silleen siististi sekasin et kuulostaa makeelle. Aikas paljon sanoja tullut hurreista ja jonkin verran messissä lontoota.
Ootko käönynnä pilleissä joessa soetettaan mussiikkie...? Tosi typerältä tämä tuntuu... =) t. ap
raahelaenen koulukaveri puhu nuin..
Asuin Jyväskylässä 17 vuotta ja luulin, etten minä sen enempää kuin kukaan muukaan siellä venytä sanoja. Nyt oon asunut 4 vuotta muualla ja vasta nyt sen siellä " kotona" käydessä huomaa, että kyllä siellä vaan venytetään. Ei nyt tietysti kaikki, mutta ainakin kaupungilla kulkiessa suurin osa :) Kuulostaa hassulta. Sitä ei vaan kuule ennen kuin lähtee kauemmas.
Taivas ol siniin ja keli aurinkoist koko kesä.
Kävin kesäl kylä kotoon, mut oon asun jo niin kauan muual....
Vierailija:
Vaan tie vei pahki pohjoista. Oulusa oli mukava asua. Maitua en niin juonunna, enkä polliisiakaan pelänynnä, mutta miehen perrään piti lähtiä.
Pahki ei ole sama kuin kohti. Pahki on...ööö...onkohan yleiskielessä vastaavaa sanaa ollenkaan? Pahki ajetaan kun törmätään. Kun tulee kolari, autot ajaa pahki.
Lisäksi Oulussa ei sanota juonunna tai pelänynnä, ne on jo jotain muuta murretta. Ne on ouluksi ihan juonu ja pelänny.
pruukkan yleensä tehrä niist soppa. Kyl ol käre punase,pit pestä keppu oikke saippual,samate ne käre. Sit mä pyyhkisi ne hantuukkihi.
Mukul tul sanoma et kat nukku ja mä kysysi et " hörmättik se?"
Eikä kukaan voi tän perusteella arvata, mistä mä oon.
mää myäs virutin sen kepu ko se ol nii saippuaine. Eikä se kat mittä nukkunu,rupes herämä ja mää kysysi,et hörmättik se?
Ens pitää pestä käet ja pyhkiä hantuukhin. Varsinki nykkö on tämmönen nuhanen aika niin käsien pesu on tärkiää. Sitte vasta syöhän. Ihtelläki on justhin nuha ja vähä väliä pitää käyä niistämäsä. Mutta eiköhän tästä jotenki taas ethenpäin päästä.
Tätä kieltä ei kyllä oiken perustheellisesti osaa enää muuta ko mun vanhempien ikäset.
Esim. Myö mennään kauppaan, tuutteko työ kauppaan?
47:
Tätä kieltä ei kyllä oiken perustheellisesti osaa enää muuta ko mun vanhempien ikäset.
kauhian mukava olla lasten kans kotona ko niitten ei tarvi mennä päiväkottiin ny kahtena päivänä. Oon käskeny illaks vieraita, meinaan tarijota ihte tekemää mustikkapiirakkaa ja kahavia,
hyvvää päivän jatkua kaikille!!!
.. moon täältä Etelä-Pohojammaalta. Ja sille kuka ihmetteli tuota kranni-sanaa niin täällä se on ihan yleises käytös ja tarkoittaa siis naapuria. Pohjanmaan murteen moni sana on lähtöisin Ruotsin kielestä.
ihana tuo alakuperäsen otsikko,tullee ihan meijän mummon murre mieleen...nyt on arki astunu kuvioihin ja eka työpäivä alakas kohta...alanpas tässä ootteleen talavilommaa kun senki ajankohta kuulemma pitäs kohta päättää...
" Nysse tulee, soon moro!"
mutta oikeesti vittu ku vituttaa tommonen vitun junttipuhe.
mää en usko että ne sen leuhkempia on ko muutkaan ihimiset. Jotku voi tietenki olla. Mutta musta se kertoo jostain alemmuuskompleksista jos pittää hesalaisia leuhkoina vaan sen takia että ne assuu sielä hesasa tai puhhuu ommaa murretta. Emmääkää juntti oo vaikka ommaa murretta puhunki.
Tuumasin että lähren kohta hakemaan mullikkaa tarhasta, mutta sepä olis kuulostanu vallan kummalliselta :) Ku kyseessä on meiräm pikkulikka.
Emmä tiiä onks tää jotain etelämurretta tai peruspuhekieltä. Ei mua kyl varmaan pääkaupunkilaisesta erota muu ku se et mul ei oo nasaaliääni:-)