yläaste Kulosaaren yhteiskoulu KSYK, kokemuksia/mielipiteitä?
Onko teillä kokemuksia Kulosaaren yhteiskoulun yläasteesta? Millainen koulu?
Kansainvälisistä luokista: miten suomea äidinkielenään puhuvat ovat pärjänneet suomi/englanti - tai englanti - luokillla, ja miten englanninkieli on käytännössä näkynyt opetuksessa?
Kommentit (208)
Kaikille, jotka miettivät pärjääkö umpitavissuomalainen mennessään tavallisella 6. lk ala-aste -englannillaan ksykin suomi-enkku -luokalle:
Varmasti pärjää ja oppii paljon lisää.
Kokemusta on yhdestä ksykkiläisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin yläasteen siellä, jäi sen verran kovat traumat kiusaamisesta, etten halua edes kävellä rakennuksen läheltäkään enää. Allekirjoitan täysin joidenkin sanomat täällä, että oli ylimielistä, menestyvien perheiden porukkaa ja jäin taviksena täysin ulkopuolelle. Nokkimisjärjestys ja hierarkia. En suosittele. Lukio sujui paljon paremmin taviskoulussa, vihdoin kuuluin joukkoon.
Suurin osa oppilaista tulee ihan tavallisista perheistä. Ksyk ei ole mikään kermapersevesojen kokoontumisajot. Kouluun tullaan omilla asioilla pl. kulosaarelaiset.
Kulosaaren lukiossa ei oo pelkästään Kuliksessa asuvia ja ka yli 9 jos meinaa päästä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille, jotka miettivät pärjääkö umpitavissuomalainen mennessään tavallisella 6. lk ala-aste -englannillaan ksykin suomi-enkku -luokalle:
Varmasti pärjää ja oppii paljon lisää.
Kokemusta on yhdestä ksykkiläisestä.
Suurempi haaste lieneekin päästä Ksykkiin. Pääsykokeet ja hakijoita on paljon. Mutta sitä suuremmalla syyllä voi luottaa siihen, että jos tulee valituksi kaikki edellytykset pärjäämiseen ovat olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin yläasteen siellä, jäi sen verran kovat traumat kiusaamisesta, etten halua edes kävellä rakennuksen läheltäkään enää. Allekirjoitan täysin joidenkin sanomat täällä, että oli ylimielistä, menestyvien perheiden porukkaa ja jäin taviksena täysin ulkopuolelle. Nokkimisjärjestys ja hierarkia. En suosittele. Lukio sujui paljon paremmin taviskoulussa, vihdoin kuuluin joukkoon.
Suurin osa oppilaista tulee ihan tavallisista perheistä. Ksyk ei ole mikään kermapersevesojen kokoontumisajot. Kouluun tullaan omilla asioilla pl. kulosaarelaiset.
Kulosaaren lukiossa ei oo pelkästään Kuliksessa asuvia ja ka yli 9 jos meinaa päästä sinne.
Puhuttiin yläasteesta. Se on kulosaarelaisten lähikoulu. Muilta alueilta ja painotetuille luokille haetaan pääsykokeella.
Lukioon yleislinjalle haetaan keskiarvolla (n. ka. 9,5) ja muille linjoille pääsykoe+keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se suuri työmäärä tarkoitti siis käytännössä?
Oliko työlästä kääntää kaikki asiat suomeksi kotona, esim. historia, bilsa jne.?
Kuinka monta tuntia koulun jälkeen piti kotona vääntää kääntämistä ja tehtäviä tehdä?
Miksi ihmeessä ne pitäisi käåntää kotona???
No ei kai kukaan seiskaluokan aloittava voi osata niin laajaa sanavarastoa, kuin mitä esim. historia edellyttää.
Totta hitossa niitä lauseita pitää kääntää ja sanoja suomentaa, jotta edes tietää, mitä niissä lukee!
Ota huomioon, että lapset ovat lukeneet enkkua tuohon mennessä vain kolmosluokalta lähtien, 2 tuntia viikossa ja sanavarasto on hyvin suppea.
Tarkoitus on opiskella englanniksi, ei kääntää.
T ksykiläisen äiti
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö lapsesi Kulosaaren lukioon kun kävi suomi enkku linjan yläasteella?
Pääsi myös lukioon. Mutta lukioon mennään keskiarvolla ja kaikki ovat hakutilanteessa samalla viivalla. Mitenkään automaattisesti ksykin yläasteen omat kasvatit eivät pääse jatkamaan ksykin lukiossa.
40 prossaa hakijoista pääsi mun lapsen pyrkimisvuonna.
Lukiossa ei edes englanninkielisellä linjalla ole kuin noin puolet opetuksesta englanniksi, ja kukaan englannin opettaja susta ei ole natiivi. Lapseni kävi lukion siellä ja suoritti englannin kurssit melkein kaikki itsenäisesti, koska tunneilla ei oppinut mitään uutta.
Ksyk hoiti homman kotiin täydellisesti oman lapseni kohdalla.
Lapsi meni tavisala-asteelta pääsykokeiden kautta Ksykkiin yläasteelle painotetulle kieliluokalle. Pärjäsi siellä hyvin vaikka opiskelu on vaativampaa kuin perusyläasteella.
Ylästeen jälkeen hän pääsi Ksykkiin lukioon.
Kirjoituksista sai huippupaperit ja pääsi yliopistoon opiskelemaan haluttua alaa.
Vaikka lapsihan tässä on työt tehnyt niin kyllä koululla on ollut iso vaikutus. Suosittelen laittamaan fiksut lapset hyviin kouluihin ja oikealle polulle jo alusta asti.
Entinen ksykiläinen myös täällä ja en todellakaan suosittele... Opettajat kehnoja ja narsistisia... Myöhemmin pääsin kyllä huippu yliopistoihin, mutta minua opetushenkilökunta kiusasi koko lukion... Suosittelen ihan oikeasti menemään muualle!
vanhempi ksykkiläinen kirjoitti:
Opiskelin KSYKissä yläasteen ja lukion (v. 2003-2008), muusta kun ei ole kokemusta, jaan omani tässä:
Rakastin koulun kansainvälistä ilmapiiriä ja englanninkielistä opetusta (oli oma ideani hakea sinne, toinen vanhemmistani oli itse asiassa hakemistani vastaan verukkeella "Se on liian vaikeaa etkä pärjää kuitenkaan", kun toinen onneksi komppasi sanomalla "Antaa likan yrittää, aina voi vaihtaa muualle"). Englanti oli jo ala-asteella eräs lemppareitani ja aine, jossa olin hyvä. Toki se vaati jonkun verran työtä oppia opiskelemaan toisella vieraalla kielellä, kuten silloin tehtiin, mutta tuon ikäisenä on vielä todella vastaanottavainen ja kielitaito/rohkeus puhua englanniksi kasvoi jo vuodessa tosi paljon.
Opettajat pääosin todella ihania ihmisiä (ympäri maailman tulleita) ja viisaita, ei puisevia - puisevimmat ja tylsimmät opettajat olivat pääsääntöisesti suomalaisia. Mulla oli ihana musiikin ope Australista, jonka kanssa teimme kouluretken NYCiin (nuo retket olivat myös parasta) ja kanadalainen matikan opettaja, joka osasi tehdä inhokkiaineestani siedettävän stand up -maisella humoristisella tunninavauksellaan ennen siirtymistä matskuun ja ymmärryksellä siitä, ettei matikka ole kaikille mieluista. Ihan mielettömiä persoonia ja mulla sattui olemaan maailman symppiksein filosofian ja psykologian ope.
Ja tosiaan oli kaikenmaailman HELIMUNIT ja oheistoiminnat, retket yms. Kiusaamista en juurikaan havainnut. Parasta oli koulun ja luokkien pienuus myös. Koulu vaati oppilailta paljon mutta se on mielestäni vain hyvä.
Miinuspuolena ehkä ne oppilaat, itse tulen normaalista kantasuomalaisesta, keski (tai jopa ylemmän keskiluokan) perheestä ja lähestulkoon kaikki muut opiskelijat tulivat todella hyvin toimeentulevista, jopa elitististä lähtökohdista (opiskelukavereina oli muun muassa Harkimoita ja Wahlrooseja, eri maiden suurlähettiläiden/miljonäärien lapsia yms) joten koin välillä, etten kuulunut sinne heidän joukkoonsa sosioekonomisesti. Ja moni opiskelukaveri on nykyään jossain huippuvirassa maailmalla ja suorittanut korkeakoulut myös siellä. Rahaa oli monella kuin roskaa ja se näkyi. En puhu nyt noista, joiden nimen mainitsin enkä tarkoita pahalla - kaikki olivat kohteliaita ja erittäin mukavia ihmisiä pääsääntöisesti.
Siis olen täysin samaa mieltä että persoonallisia ovat ja ollaankin kyynel silmässä myöhemmin naureskeltu kavereiden kanssa, että mistä tällaisia tapauksia edes löytyy :'D Pätevyydestä ja ihanuudesta olen täysin päinvastaista mieltä, tunnistan kyllä opettajat joita tarkoitat. Australialainen tietääkseni sai fudut ja kanadalaisen takia en lopulta edes pystynyt kirjoittamaan matematiikkaa... Silti omilla ponnisteluilla pääsin todella hyviin yliopistoihin, joissa onkin ollut asiallista ja korkeatasoista opetusta, mutta pienintäkään krediittiä en voi siitä ksykin opetushenkilökunnalle kyllä antaa... HUH mikä paikka, aivan pohjanoteeraus... Lapset voivat kirjoittaa hyvin koska keskiarvoraja on korkea, vastaavasti Helsingin yliopistosta tulee laadukasta tutkimusta koska on tiukka sisäänpääsy...
Vierailija kirjoitti:
Rusoposkinen Inkkari kirjoitti:
Minun 13-vuotias poikani on tällä hetkellä kyseisessä koulussa 7. luokalla. Viime viiokolla hän tuli itkien kotiin ja kertoi, että isompi ja vahvempi oppilas oli pakkosyöttänyt hänelle jotain valkoista jauhoa. Kuulemani mukaan siitä kyllä sai mukavat ''kiksit'', mutta eihän tällainen toiminta silti ole mitenkään mukavaa.
Ikävää, mutta eipä ihme, kun tiedän sinne palkatun opettajaksi opiskeluaikojen työpaikassaan kiusaajana kunnostautunut.
Siellä on muuan erittäin häiriintynyt ja narsistinen keski-ikäinen naisopettaja, uskon että tarkoitat juuri häntä. Osa opettajista oli persoonallisia ja kehnoja, mutta ei pahoja. Tämän naisopettajan tosin ei todellakaan pitäisi olla lapsia ja nuoria lähelläkään, niin sairas ihminen on.
Omaa lastani en koskaan ex-ksykiläisenä sinne laittaisi. Ja yliopistojani voisin lapselleni se sijaan lämmöllä suositella. Jos jotain positiivista on pakko keksiä niin nykyinen rehtori on parempi kuin aiemmat. Rehtorilla tosin on paljon vähemmän merkitystä oppilaalle kuin opetushenkilökunnalla, joka on osin tasotonta ja osin persoonallisuushäiriöistä. Onneksi nykyään on sentään YouTube jossa voi itsenäisesti katsoa opetusta kaikesta mitä koulussa ei opi.
lauraaaa kirjoitti:
En missään nimessä suosittele! Opettajat kiusasivat minua lukiossa. Ei tippaakaan kannustusta.
Samoin! Miten selvisit elämässä? Itse traumatisoiduin tästä todella pahasti ja menetin itseluottamukseni muutamaksi vuodeksi. Onneksi taistelin itseni hyviin yliopistoihin kaikesta huolimatta. Kukaan nuori tai lapsi ei ansaitse tuollaista kohtelua ja sen ajan muisteleminen tekee pahaa.
Vierailija kirjoitti:
lauraaaa kirjoitti:
En missään nimessä suosittele! Opettajat kiusasivat minua lukiossa. Ei tippaakaan kannustusta.
Samoin! Miten selvisit elämässä? Itse traumatisoiduin tästä todella pahasti ja menetin itseluottamukseni muutamaksi vuodeksi. Onneksi taistelin itseni hyviin yliopistoihin kaikesta huolimatta. Kukaan nuori tai lapsi ei ansaitse tuollaista kohtelua ja sen ajan muisteleminen tekee pahaa.
Opettajien harjoittama kiusaaminen on todella raakaa ja paljon pahempaa kuin perus työpaikka- tai koulukiusaaminen toisen aukroriteettiaseman takia...
Kaikille niille, jotka puhuvat työmäärästä - jos se englanti ja kansainvälisyys lasta kiinnostaa, kyllä sen työmäärän kanssa selviää ihan ilolla - itse ainakin nautin haasteesta ja siitä kun huomasi, miten englanti koko ajan harjaantui ja kehittyi paremmaksi ja pian oppitunnitkin olivat jo ihan peruskauraa. Tuossa iässä on todella vastaanottavainen vielä uuden oppimiselle ja itse asiassa paras mahdollinen aika opiskella vieraita kieliä/kielillä. Kuten aiemmassa viestissä mainitsin, oma vanhempani pelkäsi pärjäämisen ja jaksamiseni puolesta ja ihan turhaan. Hänelle englanti oli ollut vaikeaa nuorempana joten projisoi omat pelkonsa minuun. Aina voi vaihtaa koulua jos käy liian vaikeaksi, ei mikään ole peruuttamatonta, herranjestas. Oli luokallani paljon myös sellaisia, jotka eivät englannista niin paljoa välittäneet ja ihan hyvin hekin pärjäsivät ja saivat varmasti lisää rohkeutta ja osaamista kansainvälistymiseen ja englannin käyttämiseen.
Onneksi sentään toinen vanhempani ei ollut yhtä pessimistinen, kuin se toinen. :D