Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä ehkäisystä? Lääkäri vastaa.

31.05.2012 |

Väestöliiton lääkäri vastaa ehkäisyyn liittyviin kysymyksiin tänään torstaina 31.5. klo 14.00-15.30. Luethan myös aikaisemmat vastaukset!

Tämä keskustelun järjestää Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Väestöliiton kanssa. Katso lisää www.ehyt.fi ja http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/seksuaaliterveysklinikka/

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitä vastasin viestiin 11. Cerazete on luotettava ehkäisy, jos käyttö on ollut ohjeiden mukaista. Ehkäisyteho on luonnollisesti loppunut heti kun käyttö on päättynyt. Kuukautisia voit odottaa rauhassa vielä muutaakin viikkoja. Tarvittaessa uuden merkin voi aloittaa jo ennen vuotoja, mutta siinä ohjeistuksen antaa lääkäri vastaanotollaan. Yt VL lääkäri

Vierailija
22/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että mulla meni minipillereitä kroppa sekaisin ja ekat menkat tuli vasta 7kk pilleireiden syömisen löpettamisen jälkeen. Kroppa (ja mieli) oli muutenkin aika sekaisin. Itse en suostu niitä enää syömään. Söin muistaakseni siksi, että imetin ja ne oli ainoat ku sopi.

Kysymisen lisäksi voi toki jakaa omiakin kokemuksia erilaisista ehkäisymuodoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ikää 38, lapsia neljä

- enempää ei ole aikomusta tehdä, mutta sekä minusta että miehestä jomman kumman sterilisaatio tuntuu (ainakin vielä) jotenkin "liian lopulliselta" ratkaisulta

- Olen käyttänyt ennen lapsia pari vuotta jotain minipillereitä (oisko nimi Femoden tms., yli 10 vuotta sitten) ja n. 4 vuotta sitten kokeilin muutaman kuukauden ehkäisyrengasta. Näiden kokemustan myötä olen sitä mieltä että ainakaan näiden vaihtoehtojen edustama hormonaalinen ehkäisy ei minulle toimi. Olin pahantuulinen ja seksihaluton. Eli viimeiset n. 4 vuotta on menty kortsuilla ynnä epävarmoilla kotikonsteilla.

- Esim. hormoonikierukka hirvittää - sen on tarkoitus olla monta vuotta ja entä jos sekin tekee minusta "haluttoman hirviön" tai kroonisen tiputtelijan?

Mitä testaisin seuraavaksi. Vakituisessa parisuhteessa ärsyttää ajatus, että vielä yli 10 vuotta pitäisi pelleillä kortsujen kanssa.

Vierailija
24/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit eivät estä hedelmöittynyt munasolua kiinnittymästä. Niiden teho perustuu ovulaation estoon, ei mihinkään muuhun. Olet ehkä kuullut, että joku on voinut tulla pillereiden käytön aikaan raskaaksi - syy on juuri tässä, ovulaatio on päässyt tapahtumaan ja hedelmöittyminen, sekä munasolun kiinnittyminen kohdun seinämään. Eli pillereillä ei ole minkäänlaista abortoivaa vaikutusta.

Yt. VL lääkäri

Vierailija
25/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Olen 23v yhden lapsen äiti ja ilmeisesti oikea ongelmatapaus. Mulla on näköoireinen migreeni, eli ei voi käyttää e-pillereitä. Minipillerit (cerazette) aiheutti jatkuvan vuodon. Kuukautiset on normaalisti tosi kivuliaat ja runsaat, eli ei kuparikierukkaa. Lääkäri suositteli mulle hormonikierukkaa, mutta kuinka iso mahdollisuus siinä on että vuoto jatkuu taas loppumattomana? Entä mitä sitten jos sekään ei sitten sovi?

Ainiin ja kondomit aiheuttaa kauheaa kutinaa, joka jatkuu n.päivän yhdynnän jälkeen.

Rupeaa vaikuttaan siltä että mun pitäis lisääntyä jatkuvasti :(

Vierailija
26/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että mulla meni minipillereitä kroppa sekaisin ja ekat menkat tuli vasta 7kk pilleireiden syömisen löpettamisen jälkeen. Kroppa (ja mieli) oli muutenkin aika sekaisin. Itse en suostu niitä enää syömään. Söin muistaakseni siksi, että imetin ja ne oli ainoat ku sopi.

Kestikö sinulla kauankin oireet lopetuksen jälkeen?

Lopetin sen vuoksi kun mielialat vaihteli ja tukka tippuu päästä!

Niin on edelleen vaikka minipelleireiden lopetuksesta jo 2vk...

Menkkoja odotellessa, pieni pelko että raskaus olisi pillereiden aikana alkanut.

Terveisin viesti 12

Vierailija
27/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

e-pillerilaattaa voin syödä "putkeen"? Käytössä nyt Harmonet-pillerit ja haluttais olla kesä ilman menkkoja :)

Ennen lapsia ja synnytyksiä söin joskus 2 laattaa putkeen, ei ollut häiriöitä eikä tiputteluja. Lapsia siis nyt 2 ja ehkäisy aloitettu n. kuukausi sitten.

Vierailija
28/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pariskunta miettii ehkäisyasiat omasta näkövinkkelistään ja tyytyy heille parhaimpaan mahdolliseen. Pessaari on oikein käytettynä kohtuullisen hyvä menetelmä, ei kuitenkaan ihan kondomintehoinen. Ongelmana on myös saatavuus, Suomesta niitä ei käsittääkseni edelleenkään saa vaan lähin maa on Ruotsi.

Jos kiertosi on säännöllinen ja olet "aikuinen nainen", ovat nuo vaihtoehdot mahdolliset, kunhan keskustelette siitä, että teholtaan ne eivät ole parhaimmasta päästä ja raskauden alku on periaattessa mahdollinen. Yt VL lääkäri

Vierailija
29/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ehkäisy kunnossa? Mielestäni se ei kuulu gynelle, että harrastanko ylipäätään seksiä. Siis kun jokavuotisella rutiinikäynnillä käyn.

Vierailija
30/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ehkäisy kunnossa? Mielestäni se ei kuulu gynelle, että harrastanko ylipäätään seksiä. Siis kun jokavuotisella rutiinikäynnillä käyn.

korjaus

Vierailija
31/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kohdunpoiston ei PITÄISI vaikuttaa hormonitoimintaan niin miksi emättimen kosteus/liukkaus vähenee, myös ihan kiihottumisen aikainen kostuminen menee olemattomaksi,kärsin kuivuudesta. Ja miksi emättimen rakenne kimmoisuus tms muuttuu(jossain luki)?

Onko totta että vaikka munasarjat ovat tallella niin naiset joilla kohtu poistettu vv:t alkavat aiemmin?

Vierailija
32/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaus

siis: Onko pakko vastata kun gyne KYSYY....

toivottavasti ymmärsit ;)

Vierailija
33/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Kyllä kierukasta roikkuu kaksi lankaa, josta kierukka aikanaan poistetaan. Ne ovat taipuisat, yleensä emättimen pintaa vasten tiiviisti painuvat, ohuet langat, jotka voi omin sormin tuntea. Joskus langat voivat vetäytyä kohdun kaulakanavaan niin, ettei niitä tunne. Kierukka voi toki poistua itsestäänkin, esim niin, että langat ovat takertuneet tamponiin. Tämä ei kuitenkaan ole kovin tavallista. Jos epäilet onko kierukka siellä missä pitää, käy lääkärissä. Asia on helppo tarkistaa vastaanotolla. Yt VL lääkäri

Vierailija
34/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta. Varmasti ehkäisyvalmisteen loppuminen apteekista turhauttaa. Viimeinen saamani tieto viime viikolta oli sellainen, että nyt Cerazetteä taas saa. Markkinoilla on myös geneerinen rinnakkaisvalmiste, jota myös löytyy apteekeista. Kannattaa siis jatkaa tiedustelua apteekkien suunnalta. Yt VL lääkäri

Vierailija
35/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistelmäpillereillä on eroavaisuuksia. Ne koostuvat eri hormoneista ja eri määristä kutakin hormonia, myös käyttösysteemissä voi olla eroja, eli osassa valmisteia on ns lumetabletit ja osassa pidetään perinteiseen tapaan taukoviikkoa. Hormoneilla on myös erilaisia positiivisia hyötyjä, kuten hyvä vaikutus ihoon. PCO-naiselle voi suositella montaakin merkkiä, esim. Yasmin-perheen pillerit vaikuttavat myönteisesti ihoon, miestyyppiseen karvoitukseen ja luonnollisesti säännöllistävät kuukautiset. Yt Vl lääkäri

Vierailija
36/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 vuotias, meillä on mieheni kanssa 3 lasta, eikä ole aikomusta enempää tehdä. Paikallinen "ehkäisyneuvoja" suhtautuu nihkeästi ajatukseen, että joko minulle tai miehelleni tehtäisiin sterilisaatio. Tällä hetkellä syön e-pillereitä, mutta nekin tulee vuosien mittaan melko hintavaksi, kun lapsiluku ei lisäänny. Sterilisaatio poistaisi kaikki ehkäisyongelmat ja tulisi kaikkein edullisimmaksi vaihtoehdoksi. Kierukkaa ehdotti ehkäisyneuvoja, mutta haluttaisiin saada pysyvä ehkäisy, eli piuhat poikki.

Vierailija
37/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut todella runsaat ja pitkäkestoiset kuukautiset ja niiden välillä sitten ihan älyttömästi valkovuotoa. Olen jo niin kypsynyt näihin seikkoihin, että suunnittelen kohdunpoistoa. Olen 2 lapsen äiti, 28 v. enkä aio enää missään tapauksessa hankkia lisää lapsia! Voiko mikään muu auttaa kuin kohdunpoisto?

YT Epätoivoinen

PS. Hormonikierukka + poikalapsen imetys, onko haittaa pojan normaalille kehitykselle?

Vierailija
38/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saan näin aiheen vierestä kysyä...

Vierailija
39/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pariskunta miettii ehkäisyasiat omasta näkövinkkelistään ja tyytyy heille parhaimpaan mahdolliseen. Pessaari on oikein käytettynä kohtuullisen hyvä menetelmä, ei kuitenkaan ihan kondomintehoinen. Ongelmana on myös saatavuus, Suomesta niitä ei käsittääkseni edelleenkään saa vaan lähin maa on Ruotsi.

Jos kiertosi on säännöllinen ja olet "aikuinen nainen", ovat nuo vaihtoehdot mahdolliset, kunhan keskustelette siitä, että teholtaan ne eivät ole parhaimmasta päästä ja raskauden alku on periaattessa mahdollinen. Yt VL lääkäri

Saatavuusongelma tuskin on kovin iso. Tämän kun meinasin hommata. http://www.femcap.com/

Miksihän ehkäisyä ei muuten tunnuta kehittävän lainkaan ei-hormonaaliseen suuntaan? Vaikka ihmisille ylimääräiset hormoonit olisivatkin turvallisia teinistä vaihdevuosiin, niin ympäristölle ne ovat melkoinen riski.

Vierailija
40/69 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit monipuolisesti tilannettasi. Hormonien sivuvaikutusket pelottavat, mutta toisaalta et haluaisi kondominkaan kanssa "pelleillä". Miten olisi kuparikierukka - edullinen vaihtoehto, erittäin hyvä ehkäisyteho ja vieläpä pitkävaikutteinen (5v), mutta luonnollisesti helposti poistettava. Kuparikierukan kanssa ei tule hormonisivuvaikutuksia, mutta saat luotettavan ehkäisyn. Harkitse asiaa ja käy juttelemassa lääkärisi kanssa. Yt VL lääkäri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme