Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä helvetillä te saatte säästöön esim. 2kk palkan?

Vierailija
31.05.2012 |

jota voi sitten käyttää pahanpäivän varalle. Laskin, että mulla menisi 133 kuukautta, eli 11 vuotta saada kasaan kahden kuukauden palkka. Enempää en pysty laittamaan säästöön kuukausittain.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vanhemmilla 19-vuotiaaksi asti. Nuukailu omillaan asuessa moninkertaisti säästöt jo parin vuoden aikana.

Vierailija
62/89 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt aina, myös opiskeluaikana kesä- ja keikkatöistä. Asunnot aina olleet suht edulliset (pk-seudun mittakaavassa), mutta ok-mukavat. Ruoassa en pihistele erityisemmin ja ravintolassa noin kerran viikossa.

Puhelinliittymä, sähkö, vakuutukset kilpailutetaan säännöllisesti. Vaatteet ja hankinnat yleensä kirppiksestä, alesta tai halpakaupousta, tykkään kierrellä ja tehdä löytöjä. Jos tulee joskus hutiostos, ei haittaa kun menetys muutaman euron. Muut harrastukset edullisia, viihdyn hyvin ihan kotona. Matkoja ehkä 2-3 vuoden välein.

Auto käytetty halpa, vain pakollinen vakuutus, ostetaan käteisellä ja ei teetetä kalliita huoltoja, tarvittaessa uusi (siis käytetty) tilalle.

Merkeistä ja brändeistä en ole koskaan välittänyt tuon taivaallista :D

Pari vuotta sitten asunnon osto, hyvin pieni laina, jonka voisin nyt halutessani maksaa pois.

Ei lapsia.

Nettopalkka ollut noin 2000e, josta yli puolet säästöön aina. Ei vakituista työsuhdetta, siinä ehkä osasyy säästäväisyyteen. Lämmittää mieltä, että pärjäisin tarvittaessa 5-6 vuotta säästöillä vaikka rahaa ei tulisi mistään :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole paljon säästellyt koskaan. Tai jos säästöjä on ollut niin olen ne myös käyttänyt esim autoremppaan (ja auton kanssa yllättäviä kuluja tulee vuosittain). Tai koiran lääkärikuluihin, tai itse hammaslääkäriin, tai joku matka... kyllä se raha aina menee, eli mikään iso potti ei ole päässyt kasvamaan, vaikka olen jo 35.

Toisaalta olen ihan tyytyväinen. Elämä on ollut kivaa ja sitä rahaakin on riittänyt menoihin. Asun omistusasunnossa, jota pitää maksella pois vielä melkein 20 vuotta, ja lisäksi laitan niitä säästörahoja remontteihin. Mutta ei tämä hassumpaa ole!

Tällä hetkellä säästössä rahaa noin 1500e. Kevään tilanne vähensi töitäni yli puolella, eli nyt ei varmaan tule säästettyä penniäkään kuukausiin, ei ehkä koko loppuvuonna. Onneksi rahat riittää silti perusmenoihin ja jos tulee jotain akuuttia niin aika hyvin se 1500e kantaa.

Vierailija
64/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästin 1700€ palkasta helposti 500-600€ kuussa.

Vierailija
65/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan vuosittain säästöön noin 32000 euroa.

Vierailija
66/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 6000+e vuodessa säästöön kun tienasin alle 20 000e. Bruttona.

Se onnistuu ihan helposti. Kas näin:

- asu pienemmässä ja edullisemmassa asunnossa kuin mihin sinulla olisi varaa

- aja vanhalla autolla, tai luovu autosta jos et välttämättä tarvitse

- ei lomamatkoja ulkomaille, hemmotteluviikonloppuja tai jatkuvaa raintolassa mässäämistä

- viihteellä ei päätöntä tuhlaamista (joka paikkaan aina taksilla, jne)

- osta vaatteita harkitusti ja vain kun tarvitset

- älä vaihda elektroniikkaa kuten tietsikka ja känny jatkuvasti (nämäkin voi ostaa käytettyinä). Ei turhia hankintoja

- luovu turhista soppareista kuten viihdepaketit, kuntosali jolla et käy, jne

- ei sisustuksen vaihtamista

- valmista itse safkat. Ei valmisruokia. Sapuskan laatu on asia josta en tinkinyt

- älä osta mitään luotolla tai osamaksulla (korot + kulut)

Jos tulot on paremmat / säästötavoite pienempi, sitten voi joustaa enemmän.

Vierailija
67/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut mitään vaikeuksia saada säästöön rahaa vaikka pienituloisia ollaan oltu. Nytkin pärjätään helposti alle 2000€ kuukausituloilla, 2 hengen talous. Lainat maksettu pois alta (ok-talo) ja rahaa käytettävissä silti yli 20 000 helposti. En edes kehtaa kertoa kuinka paljon onnistuin sijoituksilla tekemään rahaa vielä kuin lainoja oli, mutta sillä sain lainat maksettua.

Vierailija
68/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrin säästämään vähintään 1000 euroa kuussa 2700 nettotuloista. Ei ole lapsia, mutta asun yksin. Heti raha sivuun, kun tulee palkka.

M35

Sama, paitsi netto 2300 ja säästöön 1300/kk. Asuminen halpaa, vastike osaltani 250 sisältäen puolet lainanlyhennystä. Avopuolison kanssa asutaan kolmiossa. Auto alle 5000 johon ei tarvinnut pistää remppakuluja pariin vuoteen ostosta lähtien, kun teki taustatyöt. Just meni taas katsastuksesta läpi puhtain paperein.

Pakolliset menot ruokineen n. 700, yleensä tosiaan riittää tuo 300 ylimääräisiin, ei-pakollisiin menoihin. Toki voi säästöstä ottaa jos tulee kuluja lemmikin lääkärireissuista tai pesukoneen ym. ostoa. Kalusteita ja vaatteita ostan pääosin käytettynä.

N35

Vierailija
69/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja, yksineläjä. Maksan asuntolainaa ja yhtiövastiketta. Tein 6kk:n pätkätyön ja sain säästettyä 5000€, kun ei ollut aikaa tehdä muuta kuin töitä. Jatkuvasti pitkiä vuoroja, viikonloput, pyhät töissä. Ei ollut aikaa, eikä jaksamista tehdä yhtään mitään muuta. En ostanut muuta, kuin bussikortin ja halpaa ruokaa. Vähäiset vapaapäivät meni kotona levätessä.

Vierailija
70/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, harkitsetteko ostoksia tai vertailetteko muut säästäväiset hintoja paljon? Itselle käy niin, että katselen kyllä esim. netissä silloin tällöin tavaroita tai vaatteita, mutta jätän aina ajatuksen hautumaan. Sitten en juuri koskaan osta tai tilaa mitään lopulta, kun se tyydytys asiasta on tullut jo siitä haaveilusta ja kiinnostus asiaan mennyt ohi :D Jos jotain on pakko hankkia, saatan käyttää aika paljon aikaa hintavertailuun.

Vierailija
71/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vink199ata miten aloittaa osakesäästäminen? Kirjallisuutta?

Netistä löytyy paljon asiaa sijoittamisesta.

Seppo Saarion "Näin sijoitan pörssiosakkeisiin" on alan "raamattu".

Mars kirjastoon! Älä osta omaksi sijoitusoppaita. Sijoita nekin säästämäsi rahat osakkeisiin.

Vierailija
72/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kahta työtä, enkä käytä rahaa muuhun kuin ruokaan ja asumiseen. Ostan kaiken mahdollisen käytettynä. Leikkaan itse hiukset enkä tilaa lehtiä ym. Toisaalta olen myös vähän pihi ja voisin halutessani elää leveämmin. Mutta nautin säästämisestä.

Vierailija
73/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on helppo säästää.

Esim. Yksinhuoltaja, joka asuu vuokralla, pienipalkkainen työ, kaksi lasta> menot ylittää lähes poikkeuksetta tulot (saa esim. asumistukea jne) tällaisen on vaikea säästää mitään ylimääräistä kun kaikki menee pelkästään perustarpeisiin (vuokra, sähkö, puhelin, vakuutukset, ruoka, bussilippu, kouluhankinnat, pakolliset vaatehankinnat jne)

Keski-ikäinen aviopari, jolla molemmilla hyvät tulot, omistusasunto josta enää vähän velkaa jäljellä, lapset eivät enää pikkulapsia (esim. ei mene tarhamaksuja), rahaa jää joka kuukausi helposti ja vaivattomasti säästöön, kun tulot ylittää menot.

Teinit ne vasta syö ja kuluttaa. Pikkulapsien ylläpito on halpaa lystiä 😂

Vierailija
74/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 6000+e vuodessa säästöön kun tienasin alle 20 000e. Bruttona.

Se onnistuu ihan helposti. Kas näin:
- asu pienemmässä ja edullisemmassa asunnossa kuin mihin sinulla olisi varaa

- aja vanhalla autolla, tai luovu autosta jos et välttämättä tarvitse

- ei lomamatkoja ulkomaille, hemmotteluviikonloppuja tai jatkuvaa raintolassa mässäämistä

- viihteellä ei päätöntä tuhlaamista (joka paikkaan aina taksilla, jne)

- osta vaatteita harkitusti ja vain kun tarvitset

- älä vaihda elektroniikkaa kuten tietsikka ja känny jatkuvasti (nämäkin voi ostaa käytettyinä). Ei turhia hankintoja

- luovu turhista soppareista kuten viihdepaketit, kuntosali jolla et käy, jne

- ei sisustuksen vaihtamista

- valmista itse safkat. Ei valmisruokia. Sapuskan laatu on asia josta en tinkinyt

- älä osta mitään luotolla tai osamaksulla (korot + kulut)

Jos tulot on paremmat / säästötavoite pienempi, sitten voi joustaa enemmän.

Sama. Pienet menot on lopulta helppo järjestää, kun irrottaa ajatusmaailmansa jatkuvasta kuluttamisesta. Perustarpeet saa tyydytettyä varsin vähällä. Kädetön ei tietysti auta olla.

Vierailija
75/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää omaksua hirmuisesti ns. maalais- tai arkijärkeä.

Vaatteissa iättömien ja itselle sopivien leikkausten tunnistaminen. Kestävien vaatteiden tunnistaminen.

Perustason ymmärrys tekniikasta ja teknologiasta, jotta osaa ostaa kestäviä, mutta ei-ylimitoitettuja tuotteita (puhelin, auto ym.).

Halpojen rutiinien hyväksyminen osaksi arkea. Hernekeittopäivä tai uunifetavuokapäivä, kasvoilla korkeintaan kevyt ehostus, vaatteiden ostaminen vain 1-2 kertaa vuodessa.

Tuotekatalogien ja nettikauppojen selailun vähentäminen ja estetiikannälkänsä tyydyttäminen muilla tavoin; eri aihepiirejä opiskellen ja niiden parissa harjoitellen. On henkisempää (halvempaa :D) pyrkiä ymmärtämään jotain kuin ostaa se.

Ja lisäksi (let's face it): ajan kuluttaminen netissä.

Vierailija
76/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erota toisistaan tarvitseminen ja haluaminen ja käytä kaikki asiat loppuun. Ei niitä vaatteitakaan tarvitse ostaa 1-2 kertaa vuodessa. Osta sitten, kun on pakko (tai mieluummin vähän ennen). 

Vierailija
77/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästössä n. 20 000. En ole vakitöissä. Salaisuuteni? En ole hankkinut autoa enkä lapsia. En käy ulkona syömässä ja juomassa kalliisti (vaan edullisesti - ja sitä teenkin usein). Kun en ole vakitöissä, voin tehdä ulkomaanmatkat koska haluan, ei tarvitse maksaa itselle ja kakaroille Kanarian all inclusivesta hiihtoloma-aikaan moninkertaista hintaa off-seasoniin verraten.

Vierailija
78/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki pysty säästämään. Mun on helppo säästää, kun nettopalkka on yli 3000, samoin miehellä ja asunto on jo maksettu. Saan noin 1000 eur säästöön kuukausittain.

Vierailija
79/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen, nettoeläke 1630€/kk.Säästöön 500-600€/ kk.Ei mitään avustuksia, esim.asumistukea.Tee ruoka alusta asti itse.Sähkölasku laski 15€/ kk kilpailutuksella.Puhelin+netti n.21€/kk.Kevyesti pystyn matkustelemaan halutessani.

Vierailija
80/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden lopussa tulee olemaan veroviranomaisen säästössä n. 2000 euroa. Saan ne sitten palautuksena 2021 kesällä. Ihan kohta saan viimevuoden säästöt, eli n. 800 euroa. Ja jos joku kitisee, että on tyhmää lainata korottomasti valtiolle, niin vaikka niitä rahoja makuuttaisi omalla pankkitilillä, niin eipä niille juuri mitään korkoa kerry. Ja jos silti ärsyttää, niin älä itse tee niin. Minä teen mitä haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi