Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä helvetillä te saatte säästöön esim. 2kk palkan?

Vierailija
31.05.2012 |

jota voi sitten käyttää pahanpäivän varalle. Laskin, että mulla menisi 133 kuukautta, eli 11 vuotta saada kasaan kahden kuukauden palkka. Enempää en pysty laittamaan säästöön kuukausittain.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitustavoite on hyvä suhteuttaa omiin tuloihin.

Itse onnistuin etupäässä kahdella muutoksella omiin toimintatapoihin:

1. Selvitin ja laskin tarkasti ns. pakolliset menoni per kuukausi, jotta sain selville paljonko palkasta jää käteen näiden jälkeen, vasta sen jälkeen päätin realistisen säästösumman itselleni

2. Avasin erillisen säästötilin, jonne menee tämä säästettävä summa automaattisena suoraveloituksena heti palkkapäivänä

Pelkästään näillä muutoksilla noin 5000 euroa säästöön reilussa vuodessa (nettotulot n 2000 euroa/kk). En ole erityisemmin ”kituuttanut” vaan elän omasta mielestäni ihan mukavaa elämää ja sallin itselleni pientä hemmotteluakin silloin tällöin. Nämä ”hemmottelut” lasken myös mukaan siis näihin pakollisiin menoihin. Säästötilillä olevia varoja käytän vain todellisessa hätätapauksessa.

Oleellista ei ole kuitenkaan tuo summa, vaan se että kun aiemmin yritin säästää niin että siirsin sivuun vasta summan joka oli tilillä ennen palkkapäivää (ts. summan joka jäänyt ”käyttämättä” ko. kuukaudessa), niin lähes aina tili oli tässä kohtaa jo tyhjä. Eli kaikki meni mitä tuli enkä pitänyt edes tarkasti kirjaa mihin. Nytkun säästösumma häviää käyttötililtäni jo palkkapäivänä niin en enää tätä rahaa edes kaipaa + menoni olen suhteuttanut jäljelle jäävään ”kuukausibudjettiin”.

Vierailija
82/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 nettotulot. Kolme lasta, ei päiväkotimaksuja. Pakolliset menot (asuntolaina, vesi, sähkö, roskat, vakuutukset, kiinteistövero, netti, puhelinlaskut, auton kulut, ruoka) yhteensä 1700€. Lapsille menee rahastoon joka kk rahaa, samoin itsellä menee rahastoon. Lisäksi ostan osakkeita. Säästötilillekin olen laittanut yleensä jotakin. Säästöön menee vähintään joka kk 550€, yleensä enemmänkin. Tuo summa menee siis sijoituksiin.

Nuo kiinteät kulut ei sisällä lasten harrastusmaksuja (eivät harrasta mitään kallista) eikä vaateostoksia, koska nämä molemmat tapahtuu yleensä isommalta 2 kertaa vuodessa. Jotain vaatetta tai harrastusvälinettä pitää ostaa välissäkin, mutta näihin löytyy kyllä aina rahat tililtä joka tapauksessa. Itselleni shoppailla olen vähentänyt huomattavasti ja pyrkinyt ennemminkin ostamaan vaatteita, joita käytän vuosia. Mietin aina ensin tarvitsenko tätä tosiaankin. Alet hyödynnän aina ja lasten vaatteista valtaosa onkin alesta. Kirppiksistä tykkään, aika ei vain riitä niillä kiertelyyn niin paljon kuin haluaisin. Lomamatkoihin säästän rahat aina etukäteen, samoin isoihin hankintoihin. En osta osamaksulla mitään.

Itselläni otti jokusen vuoden ennenkuin keksin hyvät systeemit talouden pitoon. Oli aikoja kun aina oli luottokorttivelkaa ja säästöjä ei juuri mitään. Siirrän joka kuukausi taloustilille kiinteän summan laskuja varten (näin esim kiinteistövero ja vakuutukset on jyvitetty kuukausitasolle). Lisäksi siirrän ruokatilille kiinteän summan ruokaa ja bensaa varten. Säästöön ja sijoituksiin menee myös rahat palkkapäivänä. Näin ollen tilille jää se raha mistä ostetaan puuttuvat kumisaappaat, uudet nappikset, hupparit, collarit jne, maksetaan mahdolliset harrastusmaksut ja jos jotain yllättävää kulua tulee. Käyttötililtä löytyy myös rahat jos tulee lähdettyä viikonloppureissulle jonnekin. Käyttötilin varat riittää myös jouluun. Säästötiliä rokotan oikeastaan vain siinä kohtaa jos maksan jonkun viikon ulkomaanmatkan (No nyt ei tule niitäkään) tai auto vaatii isomman remontin. Sijoituksiin en koske ollenkaan.

Toisaalta ymmärrän kyllä niitä, joilla ei ole varaa säästää. Olen itsekin ollut joskus siinä tilanteessa (opiskelijana ja kun lapset oli pieniä). Mutta tiedän myös monia ihmisiä, jotka tienaavat saman verran kuin minä, mutta mitään ei jää säästöön. Se on mielestäni kummallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menojen seuranta. Taulukkoon vaan kaikki ostot, kauppakuiteista mieluusti jotenkin eroteltuna pakolliset (ruoka) ja turhuudet (kalja ja sipsit). Tästä sitten miettii mitä voi karsia, pienempi asunto, tarvitseeko autoa, ravintolakäyntejä pois, ei osta mitään kuukausi tai vuosi, ruokalaskun pienentäminen, alkoholi, herkut, tupakka.

Toki jos tulot on alle 1000€/kk niin turhia menoja paljoa löytyy. Mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka jopa pelkästä työkkäristä saa säästöön.

Itsellä on noin vuoden menojen verran säästössä ja olen siitä nyt kiitollinen. Voin rauhassa miettiä mitä haluan tehdä jatkossa ja hakea erilaisia töitä. Eikä tarvitse stressata rahasta.

Vierailija
84/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostele turhuutta useinkaan, en sisusta kotia, en juuri meikkaa, enkä osta merkkitavaroita. Minulla ei myöskään ole omistusasuntoa.

En minäkään, en ylipäätään laita itseeni rahaa käytännössä koskaan. Mutta minulla on neljä lasta, aina joku tarvitsee jotain. Joten, en pysty säästämään tai jos pystyn niin ne menee seuraavassa kuussa jonkun lapsen hankintoihin.

Vierailija
85/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaaa... toisaalta säästöjä ei oo juuri yhtään, toisaalta onhan tässä tullut taloa makseltua.. kai sekin jonkinlainen "sijoitus" on, että kymmenen vuoden päästä talo on oma.

Vierailija
86/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eronneena asustelen yksin pienillä tuloilla, siihen tällä hetkellä syynsä. Jos on jotain kalliimpaa tarkoitus hankkia, pidän kitukuukausia, enkä velaksi tai korkeakorkoisella osamaksulla mitään halua hankkia. Eli pakollisten menojen jälkeen käytän tällä hetkellä ruokaan ja muihin juokseviin menoihin 8 € päivässä. Käytännössä se tarkoittaa, että kokkailen sapuskat itselleni enkä käy missään maksullisissa huvitilaisuuksissa. Tulot ja menot budjetoin Excelillä ja seuraan tietenkin toteutumista jatkuvasti, näin olen inssinä koko aikuisiän tehnyt.

Tavallaan nyt on hyvä tilaisuus säästää, kun ei ole akuutteja tarpeita kodin hankintoihin, ja esim. kaikki elektroniikka on alle vuoden ikäistä (iPhone, iPad, läppäri, TV, musiikkilaitteet etc.). Ei tämä todellisuudessa mitään kituuttamista ole, syön terveellisesti ihan hyviä sapuskoita, ja kuntosalinkin olen maksanut puoleksi vuodeksi.

No mitä sitten on säästöillä aion hankkia, harkinta/hankintalistalla on esim. moottoripyörä ja kunnollinen sähköpyörä:) 

Vierailija
87/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostele turhuutta useinkaan, en sisusta kotia, en juuri meikkaa, enkä osta merkkitavaroita. Minulla ei myöskään ole omistusasuntoa.

En minäkään, en ylipäätään laita itseeni rahaa käytännössä koskaan. Mutta minulla on neljä lasta, aina joku tarvitsee jotain. Joten, en pysty säästämään tai jos pystyn niin ne menee seuraavassa kuussa jonkun lapsen hankintoihin.

Neljän lapsen vanhemmalla varsinkin pitää olla hätävarapuskuri. Kai sinulla on käytössä budjetti ja kuluseuranta? Jos ei, niin aloita ne heti.

Vierailija
88/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja käyttäystisit kuten sitä rahaa ei olisi koskaan ollutkaan, olen varma että saisit 2 kk:n palka parissa vuodessa kasaan.

kun ei jää sitä pientä summaa enempää pakollisten menojen jälkeen. En osta turhaa muutenkaan. En voi nipistää enää mistään. Tilanne muuttu vasta sitten, kun lapset menevät kouluun ja päivähoitomaksu jää pois.

Eläpä mittää. Sitten ne vasta alkaa itse kuluttaa. Tulee harrastukset sun muut. Synttärikutsut n. 20x vuosi jne. Onnee siihen!

Vierailija
89/89 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa edellä kirjoitin eläväni välillä kitukuukausia 8 €:lla säästääkseni erilaisiin hankintoihin. On minulla kuitenkin jonkin verran arvo-omaisuutta hätävarana ja taidettakin, mutta sitä en halua tavallisiin hankintoihin realisoida.

Monet tuntuvat tarvitsevan erillistä säästötiliä, jotta se säästäminen onnistuisi. Minulla on vain yksi tili, enkä toista tarvitse. Avioaikana ex-vaimolle piti olla luototon käyttötili ja sinne kuukausittainen potti ruokahankintoihin ja omiin menoihin, jotta jonkinlainen järki olisi ostoksissa säilynyt:)

Jotta säästäminen onnistuu, niin minusta on oleellista tietää tulonsa ja menonsa sekä laatia niille säästämisen mahdollistava suunnitelma. Ja tietenkin seurata sitä suunnitelmansa toteutumista ja pysyä siinä suunnitelmassaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä