Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä helvetillä te saatte säästöön esim. 2kk palkan?

Vierailija
31.05.2012 |

jota voi sitten käyttää pahanpäivän varalle. Laskin, että mulla menisi 133 kuukautta, eli 11 vuotta saada kasaan kahden kuukauden palkka. Enempää en pysty laittamaan säästöön kuukausittain.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerroppa paljonko sulla jää rahaa kiinteiden kulujen jälkeen per / kk.

Vuokra, puhelin, netti?

Muut kulut ei liene pakollisia.

Sinccis

Vierailija
42/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijapööö kirjoitti:

Käyppä läpi vielä; lasten kännykkäkulut, netflixit ja viaplayt, maksulliset netit kuluineen. Onko uutta kännykkää ja tietokonetta ostettu osamaksulla. Onko luottokortti käytössä? Veikkaan että suurimmat rahareiät ovat tuolla. Nettiin pääsee puhelimella, ei tarvita mokkuloita, mäkkylöitä saati ekstra kanavia. ”Säästätkö” ostelemalla kirppiksiltä? Lopeta se! Käy aleissa ostamassa lapsille uusia vaatteita, oppivat suunnittelemaan hankintansa. Ja kierrätä kaikki mahdollinen tarpeellinen muilta. Älä ole tyhmä, vaan viisas, kahdenkympin käyttöraha pennuille liika iso.

Päinvastoin. Nettiin mennään tietokoneella ja puhelimeksi riittää vaikka 2g. Sillähän hoidetaan vain pakolliset puhelut.

Sinccis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton saa nopeasti. Lapselliset yleensä hitaammin kun jo isompi asunto on niin paljon kalliimpi plus kaikki muut lapsista koituvat menot, varsinkin teini-ikäisten.

Tohonkin asiaa ei tarvi muuta kun ajattelua hieman. Kun me perustimme perheen, niin meillä oli 11 vuoden säästöt ja sijoitukset. Teimme tämän täysin tietoisesti, koska tiedettiin että perhe vie rahaa ja rahaa on vaan oltava. Ne, jotka perusti sen peheen 20 vuotiaina, niin heillä ei ollut taloudellinen tilanne milläälailla kunnossa eikä koulutusta. Nyt se sama porukka on edelleen samassa jamassa 42 vuotiaana, kun he eivät kelpaa työmarkkinoille. Muutama muu kaveri teki samoin, että hoiti talouden kuntoon ja perusti vasta sitten perheen, niin kyllähän sen näkee kun heilläkin on talo ja asiat kunnossa.

Vierailija
44/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

100e/kk laittanu säästöön nyt 7 vuotta.

Vierailija
45/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ja mun netto lapsilisien kanssa yhteensä n. 4900e. Siitä menee aika tasan 2000e lainojen lyhennyksiin ja korkoihin. Ei meillä jää oikein mitään säästöön, säästötilillä on 1100e ja sen keräämiseen on mennyt pari vuotta ja on vaatinut jopa omaisuuden myymistä.

Vierailija
46/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä läpi vielä; lasten kännykkäkulut, netflixit ja viaplayt, maksulliset netit kuluineen. Onko uutta kännykkää ja tietokonetta ostettu osamaksulla. Onko luottokortti käytössä? Veikkaan että suurimmat rahareiät ovat tuolla. Nettiin pääsee puhelimella, ei tarvita mokkuloita, mäkkylöitä saati ekstra kanavia. ”Säästätkö” ostelemalla kirppiksiltä? Lopeta se! Käy aleissa ostamassa lapsille uusia vaatteita, oppivat suunnittelemaan hankintansa. Ja kierrätä kaikki mahdollinen tarpeellinen muilta. Älä ole tyhmä, vaan viisas, kahdenkympin käyttöraha pennuille liika iso.

Halvempaa on ottaa mahdollisimmat halvat puhelinliittymät ja jakaa nettiä kodin langattomasta verkosta. Minulla 3sim moi mobiili. Lasku on n. 8e kk. Muillakin edullinen. 30e nettiliittymää käyttää kotona neljä

Alesta ei kannata ostaa. Tulee hutiosoja jotka tulee kalliiksi

Vierailija
47/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen ja mun netto lapsilisien kanssa yhteensä n. 4900e. Siitä menee aika tasan 2000e lainojen lyhennyksiin ja korkoihin. Ei meillä jää oikein mitään säästöön, säästötilillä on 1100e ja sen keräämiseen on mennyt pari vuotta ja on vaatinut jopa omaisuuden myymistä.

Teillä on liikaa lainaa. Se on monen huono valinta. Maksetaan ja maksetaan lainaa eikä ole varaa oikein syödkään. Pilataan oma ja etenkin lasten elämä

Vierailija
48/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on liikaa lainaa. Se on monen huono valinta. Maksetaan ja maksetaan lainaa eikä ole varaa oikein syödkään. Pilataan oma ja etenkin lasten elämä

Niin on liikaa lainaa mutta sille ei voi mitään, jäi konkurssista. Helpottaa 8 vuoden kuluttua kun lainat on maksettu pois.

Vierailija
49/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kaksi työssäkäyvää aikuista, yht. netto n. 4400 e/kk.

2. Kohtuulliset asumiskulut, 1000e/kk. Asutaan silti ihan mukavasti uudessa neliössä isossa kaupungissa, ei kuitenkaan pk-seudulla. Kokisin pärjäämisen siellä paljon vaikeammaksi.

3. Vain yksi (niin hankinta-, pito- kuin kättökuluiltaan) halpa auto. Toinen auto tulis törkeän kalliiksi, joten kuljen töihin vuosikortilla.

4. Kaksi lasta. Jollekin paljon, toiselle vähän, mut tää on olennaista tietoa.

5. Ei hupishoppailua. Ulkoilukamppeisiin panostetaan, mut uusia tarttee harvoin. Perusvaatteita on kohtuullisesti, ja mulla on vieläkin joitain 10 vuotta vanhoja vaatteita käytössä. Kengät kerralla kunnolliset, säilyy kans huollettuna useita vuosia. Ostan kosmetiikkaa mielellään, mut en käy kosmetologeilla jne. Peruskosmetiikka on myös edullisesta päästä, joitain hemmottelutuotteita sit erikseen. Ulkona syömiseen ja harrastuksiin menee jonkin verran rahaa, toisaalta ei hirveesti reissata ulkomaille.

Laitan heti palkkapäivänä 200e sivuun ja usein lisää loppukuusta. En oikein tiedä, miten onnistuis olemaan säästämättä.

Vierailija
50/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin säästämään vähintään 1000 euroa kuussa 2700 nettotuloista. Ei ole lapsia, mutta asun yksin. Heti raha sivuun, kun tulee palkka.

M35

Vierailija
51/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kännykkäkulut 20e/kk, ei netflixiä tai viaplayta. Netti maksaa 30e kuukaudessa, miehellä ei puhelinkuluja, luuri ja liittymä täistä, mun puhelin vanha, ostettu käteisellä, lasku 20e kuukaudessa. Mun läppäri ostettu käteisellä, lapsi peri mun vanhan. Mies käyttää vain työläppäriä. Säästän ostamalla omat vaatteet kirpparilta ja kauppojen alesta.

-ei ap-

Vierailija
52/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamalla, jolloin raha kasvaa. Tilillä se menettää arvoaan.

Vierailija
53/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden aikuisen talous, kummatkit hyväpalkkaisia. Vaikka maksellaankin (alunperinkin kohtuullista) asuntolainaa, niin rahaa jää hyvin säästöön. Ei pihistellä esimerkiksi ruoasta, mutta ostetaan sitä järkevästi niin että syödään terveellisesti ja monipuolisesti eikä heitetä sitä roskiin. Ei myöskään olla jatkuvasti ostamassa ties mitä niin että kaapit pursuaa turhaa vaatetta ja muuta tavaraa.

Vierailija
54/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menihän aikaa mutta kerran olen saanut yhden kuukauden rahat säästöön.

Ankara olisin niin 200 euroa kk.

Vierailija
55/89 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kännykkäkulut 20e/kk, ei netflixiä tai viaplayta. Netti maksaa 30e kuukaudessa, miehellä ei puhelinkuluja, luuri ja liittymä täistä, mun puhelin vanha, ostettu käteisellä, lasku 20e kuukaudessa. Mun läppäri ostettu käteisellä, lapsi peri mun vanhan. Mies käyttää vain työläppäriä. Säästän ostamalla omat vaatteet kirpparilta ja kauppojen alesta.

-ei ap-

Välillä ihmettelen tätä nykymenoa, että raha ei meinaa riittää vaatteisiin tai ruokaan, mutta elektroniikka katsotaan sellaiseksi välttämättömyydeksi, että jokaisella perheenjäsenellä lapsia myöten on oltava omat kännykät ja läppärit. Jos rahasta on oikeasti tiukkaa, niin eikö vähempi riittäisi? Eikö lapsi voisi tehdä koulutehtäviään perheen yhteisellä läppärillä, kun kerran netin selailuun on jokaisella kuitenkin henkilökohtainen luuri olemassa? Tai tarvitseeko pieni koululainen omaa kännykkää, jos toinen vanhemmista on kotona esim. työttömänä? Olen vahvasti sitä mieltä, että nykyään eletään liikaa yli varojen suureksi osaksi sen takia, että vähävaraisenkin on pakko omistaa sama mikä "kaikilla muillakin on".

Vierailija
56/89 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä tarkoitat, viime vuonna meni pesukone, pakastin ja jääkaappi

Vierailija
57/89 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vinkata miten aloittaa osakesäästäminen? Kirjallisuutta?

Vierailija
58/89 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kahden kuukauden palkan kokoon siten, että laitan neljän kuukauden ajan puolet palkasta sivuun. Pelkillä tuilla eläessä säästäminen oli hitaampaa, mutta ainakin silloin tuli kunnolla opeteltua sijoittamisen ja henkilökohtaisen taloudenpidon perusteet. En oikein tiedä miksi ylipäätään kävisin töissä, ellei viivan alle jäisi mitään. Elämä tuntuisi todella turvattomalta ja katastrofialttiilta.

Vierailija
59/89 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon työtön ja mulla on tilillä rahaa säästössä 2400e, oon sinkku ja mul ei oo harrastuksii eikä lapsia. Asun pienes vuokra yksiös.

Vierailija
60/89 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuviteltu esimerkki säästämisestä: Yh, 1 lapsi, työtön-pakollisten menojen (vuokra,netti/puhelin,muut laskut) jälkeen käteen jäävä osuus n. 750€. Tästä pois ruokakulut, jäisi n.500-550/e kk säästöön ( jos ei tarvitse ostaa kallista vaatetta,kodinkonetta,maksaa yllättäviä terveysmenoja,muita kalliimpia hankintoja jne. ) Vuositasolla teoriassa mahdollista säästää n.6000. Mitä olette mieltä, olisiko mahdollista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän