Millä helvetillä te saatte säästöön esim. 2kk palkan?
jota voi sitten käyttää pahanpäivän varalle. Laskin, että mulla menisi 133 kuukautta, eli 11 vuotta saada kasaan kahden kuukauden palkka. Enempää en pysty laittamaan säästöön kuukausittain.
Kommentit (89)
Kato jos ajattelee silleen, et laskut on pakollisia, niin voi shoppailla mitä vaan osamaksulla ja sithän se ei oo ostamista kun laskut on pakollisia menoja...
Lisäansioista. Myyn säännöllisesti tavara kirpparilla. Myytävät tulee ystäviltä, joiden kanssa teen palveluksia.esim yhden kotona käyn joka toinen vko ja tällöin silloin vanhemmat saavat laatuaikaa. Ja minä myytävää.
Teen joulukortteja ja joukukransseja, niitö mun tietty ennen joulua.
Esim meillä on tyttäreni kanssa aivoriihi, kun järjestetään kotisynttärit. Yhden vieraan äiti ostaa kaikki koristeet omalle kuopukselleen.
Tuottoisin on, kun teen kollegani työpöiväraja hakemukset.
Vierailija kirjoitti:
Lisäansioista. Myyn säännöllisesti tavara kirpparilla. Myytävät tulee ystäviltä, joiden kanssa teen palveluksia.esim yhden kotona käyn joka toinen vko ja tällöin silloin vanhemmat saavat laatuaikaa. Ja minä myytävää.
Esim meillä on tyttäreni kanssa aivoriihi, kun järjestetään kotisynttärit. Yhden vieraan äiti ostaa kaikki koristeet omalle kuopukselleen.
Tässä on vaan se vika, kun olen saanut pienen rahaston käteen, aina tulee jotain ja rahasto on tyhjä.
No ei siihen kauan mene. Nyt tammikuusta jää vähän vajaa 600e säästöön esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vaan se vika, kun olen saanut pienen rahaston käteen, aina tulee jotain ja rahasto on tyhjä.
Mitä "jotain" sinulle "aina" tulee? Jos sattuukin niin huono tuuri, että saman vuoden aikana lasahtaa sekä jääkaappi+pakastin, pyykkikone ja astianpesukone, joiden uusiminen syö kaikki säästöt, niin onpahan monta huoletonta vuotta edessä. Näistäkin apk on sellainen, jota ilman pärjää kyllä siihen asti, että saa puskuria kerrytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hitsin hienoa, kun riittäisi se, että päättää siirtää 10% tuloista säästöön. Mitkähän laskut jättäisi maksamatta ensi kuussa 🤔
Saatko mitään laskua pienennettyä? Meillä on pienennetty mm. vakuutusmaksuja, puhelinmenoja, sähkölaskua. Onhan se välillä aika turhauttavaa neuvotella vakuutusmaksuja pienemmäksi jonkin vitosen takia, mutta tekeehän se €60 vuodessa. Myös pankki on vaihtunut palveluhintoja vertailemalla.
Jos oikein alkaisin pihistelemään, saisin suht helposti säästettyä reilun parin tonnin nettopalkastani 1000e kuukaudessa. Asun yksin, muuten tämä tuskin onnistuisi. En kuitenkaan jaksa liikoja pihtailla rahan käytössä, kun sitä kerran on riittävästi. Säästän asuntoa varten erilliselle tilille ja pidän kunnollista puskurirahastoa käyttötililläni. Pärjäisin vaikka kaikki kodinkoneet hajoaisivat yhtäaikaa ja voin lähteä kaukomaille reissuun ilman erillistä säästämistä. Ja osaan kyllä arvostaa nykyistä taloudellista tilannettani, aina ei ole ollut näin hyvin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hitsin hienoa, kun riittäisi se, että päättää siirtää 10% tuloista säästöön. Mitkähän laskut jättäisi maksamatta ensi kuussa 🤔
Saatko mitään laskua pienennettyä? Meillä on pienennetty mm. vakuutusmaksuja, puhelinmenoja, sähkölaskua. Onhan se välillä aika turhauttavaa neuvotella vakuutusmaksuja pienemmäksi jonkin vitosen takia, mutta tekeehän se €60 vuodessa. Myös pankki on vaihtunut palveluhintoja vertailemalla.
Kaikki mahdollinen on kilpailutettu ja tingitty...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä laskuja voi joka kuukaudelle ihan tuhottomasti olla? Mulla laskutetaan kuukausittain vain puhelin+netti. Sähkölasku kolmen kuukauden välein, vakuutukset kaksi kertaa vuodessa. Muita laskuja en näin äkkiseltään edes keksi? Näinä kuukausina, kun laskuihin menee vain parikymppiä, laitan enemmän rahaa säästöön. Isommat laskut olen maksanut usein lomarahoista, veronpalautuksista, tai sitten vain kituuttanut halvemmalla ruoalla sen kuukauden, jos säästöille on katsottuna joku muu käyttökohde.
Asumiskulut lähtee automaattisesti tililtä, sitä en ajattele laskuna, vaan elän kuin tuota rahaa ei olisi koskaan tilillä ollutkaan.
Minä keksin kyllä laskuja.. 3 hlön puhelin+netti, sähkö, vesi, jätemaksu, kodin vakuutukset, kiinteistövero, auton korjaus, katsastus, vero ja polttoaine, lasten harrastusmaksut+vakuutukset, lääkkeet.. kyllähän noita kuluja riittää perheellisellä. Mutta onneksi on hhvät tulotkin, niin saan säästöön 450 e kuukaudessa. Näistä osa jää kokonaan säästöön, osa menee matkusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mahdollinen on kilpailutettu ja tingitty...
No sitten ei ole kyllä paljon tehtävissä. Jos olet työelämässä, niin palkkaa voi yrittää neuvotella. Tai löytää uusi työpaikka.
Meiltä jää kahden keskituloisen palkansaajan ja kahden lapsen taloudessa 700-1000e/kk tilille ihan yrittämättä. Paitsi silloin jos on joku isompi ostos kuten nyt ostettiin pyykinpesukone. Yhteisellä tilillä on noin 10kk:n yhteisiä nettotuloja vastaava summa, mutta siitä sitten toki käytetään jos tulee tarve remontoida tai vaihtaa auto.
Opiskelin ensin itseni miesvaltaiselle alalle. Sitten olen pitänyt pakolliset kulut kurissa. Ja kun vielä on tuo mies joka maksaa puolet yhteisistä menoista, niin mulle jää puolet nettopalkasta säästöön joka kk.
Me sijoitetaan. Ei tilillä kannata rahoja pitää.
Riippuu toki palkasta, lasten määrästä, vuokrasta yms muista kuluista, kuinka helposti saa 2kk palkan säästöön.
Itse olen vielä sen verran nuori, etten ole hankkinut lapsia. Vuokra on syrjäseudulla halpa. Tienaan noin 2500-3200€/kk, eikä kuluja siis juurikaan ole = kahden kuukauden palkan saa säästöön melko nopeasti. Varmasti kulut kasvavat ja säästäminen hidastuu, jos hankin lapsia tai muutan takaisin isompaan kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
ja käyttäystisit kuten sitä rahaa ei olisi koskaan ollutkaan, olen varma että saisit 2 kk:n palka parissa vuodessa kasaan.
kun ei jää sitä pientä summaa enempää pakollisten menojen jälkeen. En osta turhaa muutenkaan. En voi nipistää enää mistään. Tilanne muuttu vasta sitten, kun lapset menevät kouluun ja päivähoitomaksu jää pois.
Pidä tarkkaa kirjaa menoista. Listaa esim. jokainen ostettu tuote esim. kuukauden aikana ja huomaat, että aina löytyy vähän sitä turhaakin. Maksatko maksimi päivähoitomaksua, vaikka olisit tulojen mukaan oikeutettu saamaan alennusta?
Kymppi kuukaudessa sinne ja tänne esim. Netflix, lehdet jne. tilaukset syövät aika paljon rahaa vuositasolla.
2000e netosta 950e/kk säästöön. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Käyppä läpi vielä; lasten kännykkäkulut, netflixit ja viaplayt, maksulliset netit kuluineen. Onko uutta kännykkää ja tietokonetta ostettu osamaksulla. Onko luottokortti käytössä? Veikkaan että suurimmat rahareiät ovat tuolla. Nettiin pääsee puhelimella, ei tarvita mokkuloita, mäkkylöitä saati ekstra kanavia. ”Säästätkö” ostelemalla kirppiksiltä? Lopeta se! Käy aleissa ostamassa lapsille uusia vaatteita, oppivat suunnittelemaan hankintansa. Ja kierrätä kaikki mahdollinen tarpeellinen muilta. Älä ole tyhmä, vaan viisas, kahdenkympin käyttöraha pennuille liika iso.
Lapseton saa nopeasti. Lapselliset yleensä hitaammin kun jo isompi asunto on niin paljon kalliimpi plus kaikki muut lapsista koituvat menot, varsinkin teini-ikäisten.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole iso palkka ja pyörittelin päätä miten jotkut saa säästettyä rahaa, vaikka muillakaan ei ole palkka iso.. Tapasin sitten nykyisen mieheni ja hänelläkin on rahaa paljon säästössä ja sijoituksia. Kyllä se säästö suurin säästö tulee siitä jos hetken miettii mitä ostaa. Minun mies esitti kysymyksen palkkapäivänäni, että tarvitko tuon tuotteen nyt. Aloin miettimään, niin en tarvitse. Noilla turhilla heräteostoksilla se raha katoaa aina.
Opettelin sen, että mietin tarvinko tosiaan jotain. Tietenkin ostan, mutta ostan järkevästi mitä todella tarvitsen. Aivan aluksi tein niin, että en 3kk käynyt esim ulkona syömässä tai ostanut uusia vaatteita, kun vaatekaappi on muutenkin täysi ehjiä vaatteita. 3kk sain ton tilin balanssiin, niin ettei tarvitse olla itkussa jos esim perukone menee rikki. Nykyään voin mennä ostamaan sen heti.
Ja nyt saan sijoitettua 300e kk ja tilille jää aina rahaa seuraavaan tilipäivään reilusti. Enää minun ei tarvitse odottaa tilipäivää enkä ajattele rahaa yhtään.
Ei kai niitä laskuja voi joka kuukaudelle ihan tuhottomasti olla? Mulla laskutetaan kuukausittain vain puhelin+netti. Sähkölasku kolmen kuukauden välein, vakuutukset kaksi kertaa vuodessa. Muita laskuja en näin äkkiseltään edes keksi? Näinä kuukausina, kun laskuihin menee vain parikymppiä, laitan enemmän rahaa säästöön. Isommat laskut olen maksanut usein lomarahoista, veronpalautuksista, tai sitten vain kituuttanut halvemmalla ruoalla sen kuukauden, jos säästöille on katsottuna joku muu käyttökohde.
Asumiskulut lähtee automaattisesti tililtä, sitä en ajattele laskuna, vaan elän kuin tuota rahaa ei olisi koskaan tilillä ollutkaan.