Ihan järkkyä. Ostettiin viikonloppuna kummeille joululahjat ja rahaa paloi 160 €.
Vielä pitäisi hankkia isovanhempien, sisarusten ja lasten lahjat.
Millaisia lahjoja itse ostatte lasten kummeille? Tuntuu, että on " pakko" muistaa, kun muistavat lapsiakin, mutta kun kummeja on kuusi rahaa palaa tolkuttomasti.
Kommentit (21)
Musta olisi noloa, jos kummit tuo lahjaa lapselle, eikä itsellä olisi antaa mitään takaisin.
Aika hullua noin kalliita lahjoja kummeille hankkia, oisko ap halunnut hieman huomioita aloituksellaan? =)
laskettu aika on helmikuussa ja tosin ollaan vaan joka vuosi tehty ihan kortit mihin laitetaan lapset nätisti ja otetaan kuva, joskus torttuja ollaan annettu mutta ei olla ikinä kummeille sen kummempaa ostettu. Ja meidän kummit olleet tyytyväisiä kun kortilla muistettu.
Kummilapsen kuvan annamme toki kummeille, mutta ei välttämättä jouluna eikä välttämättä joka vuosi.
Onneksi ei ole tollasia velvotteita. En kyllä ostas ja en odota, että meidänkään kummilapset ostas meille mitään.
Lasten kummit saa kyllä tänä vuonna lapsista kuvat kehyksissä ja kortit tietysti, mut ei muuta
Lahjat oli 20 ja 30 ¿ välillä riippuen " läheisyysluokasta" . Muutama on todella hyvä ystäväni, joille ostaisin varmaan ilman kummiuttakin n. 20 ¿:n lahjan.
Se on kyllä totta, että markoikis muunnettuna 20 ¿ tuntuu todella isolta rahalta, mutta kun menee kauppaan, sitä halvemmalla ei saa mitään järkevää lahjaa. (Halutaan ostaa laadukasta ja säilyvää, nyt ostettiin iittalan laseja)
Valokuvat ollaan laitettu mut ei ne varmaan mitään muuta odotakkaan...
Järki käteen tuossakin asiassa!
ja minulla itselläni 5 kummilasta niin ei ole mielessä käynytkään että pitäis vielä kummeillekki kummempaa laittaa kun joulukortti ja piparit...
heistä ehkä 2-3 muistaa kummilastaan, joten miksi edes muistaisin heitä, kun eivät koskaan edes käy katsomassa kummilastaan. Aikani yrittelin, lähettelin valokuvia ja lasten piirustuksia sun muita, mutta nykysin jo tympii tämä yksipuolinen muistaminen.
Ihan kun kummi olisi pelkkä lahja-automaatti, aina antamassa, muttei itse saisi mitään.
Itse olen sitä mieltä, että kummien ei kuulu olla lahjaautomaatteja, joille ei itse sitten osoiteta mitään huomiota.
Eihän niiden lahjojen ja muistamisen tarvitse suurta ja kallista olla! Viime vuonna esim. meillä 3v poika maalasi mukit kummeille. Mukit maksoivat alle euron kpl Ikeassa ja värit päälle.
Todella iloisia olivat kummit näistä lahjoista.
Itsestäni on tuntunut todella ahdistavalta, kun oman kummilapseni vanhemmat odottavat minulta lapselle lahjat synttäreinä ja jouluna, vaikka eivät edes kutsu lapsen synttärijuhlille. Odottavat, että soitan ja pyydän päästä tuomaan lahjaa.
Muistakaa nyt hyvät ihmiset niitä kummejakin. Pieni vaiva voi oikeasti olla tosi iso ilo.
Sari, 3:n äiti ja 3:n kummi
Itsetehtyä korttia ja uusinta tarhakuvaa. En mitään rahallisesti arvokasta. En todellakaan. Kivaa on, jos muistetaan, mutta kortti ja kuva olisivat minulle mieluisin lahja. Ikävä kyllä en niitä saa :(
Itse muistan lapsen kummeja lapsen kuvalla ja pienellä lahjalla. Nyt meillä on vasta yksi lapsi ja hänellä 2 kummia, joten lahjoihin menee vain 30 euroa (15 euron lahjat molemmille). Myöhemmin jos lapsia ja kummeja tulee lisää, niin lahjan rahallinen arvo varmasti laskee. Mutta luulen, että tunnearvo kasvaa, sillä parin vuoden päästä lapasi (nyt vasta 2v.) saa itse päättää kummien joululahjat ja sen, askarteleeko itse jotain vai haluaako ostaa jotain kaupasta.
kummeus on kyllä ihan jotain muuta lajojen antaminen / saanti, vaan ennemminkin olla lapselle turvallinen ja läheinen aikuinen. Tästä huolimatta aion kummityttöäni pienellä lahjalla muistaa, mutta en todellakaan odota itse lahjaa saavani.
Lapset voivat sitten ostella kummeille lahjoja kun itse osaavat. Outoa että kaikille pitäs lahjoja ostaa.
kolmas kummi ei saa mitään, koska olen itse hänen lapsensa kummi ja ostan lahjan kummilapselleni. No problem siis.
Vierailija:
Musta olisi noloa, jos kummit tuo lahjaa lapselle, eikä itsellä olisi antaa mitään takaisin.
Ideana voisi olla että lapsi itse vaikka askartelee (kun on tarpeeksi vanha) jonkin lahjan tai kortin omille kummeilleen.
vaihdellen kynttilöistä isompiin juttuihin ja kun lapset kasvavat niin sitten varmaan enemmän lasten tekeleitä.
itse saan joltain kummilapselta lahjan, en kaikilta. mutta usein lapsemme taas saavat jotain myös meidän kummilasten perheiltä.
Tarvikkeet eivät maksa paljon. Tänä jouluna esim. maalataan kangasväreillä kauppakassit ja sisälle laitetaan pari tuikkulyhtyä, jotka on tehty pilttipurkeista maalaamalla. Näihin meni rahaa yhteensä noin 15¿.
ei ole edes ikinä mielessä käynyt että pitäis ostaa.. jouluisen postikortin olemme laittaneet jouluisin missä tietysti kummilapsen kuva.. miten sitten kun teill enemmän lapsia meinaatteko jatkaa perinnettä??