Pomo piti mulle puhuttelun pukeutumisesta
Pomon mielestä pukeudun liian paljastavasti ja annan itsestäni halvan kuvan asiakkaille. Sanoin, että musta ei varmasti ole yksikään asiakas valittanut, mielestäni oon todella hyvä asiakaspalvelija. Oon kuullut asiakkaiden sanoneenkin, miten mielellään asioivat meidän toimistolla mun kanssa.
Häkellyin totaalisesti tuosta puhuttelusta. Sanoin vielä pomolle, että anteeksi mutta mä oon mitä oon. Oon aina ollut tällainen ja tuun aina olemaan.
Sitä paitsi, mielestäni en edes pukeudu mitenkään paljastavasti, ainoastaan naisellisesti. Laittaudun ja nään vaivaa aamuisin ennen kuin lähden töihin.
Niin kauan kuin pomo ei kustanna mun työvaatteita, kuljen edelleen näissä mun omissa vaatteissa. Omilla rahoilla en kustanna uusia työvaatteita.
Kommentit (97)
Tarkoitin mun kommentin sille joka käski mun noudattaa ohjeistusta.
Ap
Jos töissä ei ole erikseen työvaatteita niin naisten pukeutumissännöt ovat periaatteessa paikasta riippumatta samat:
1.Olkapäät tulisi aina peittää vähintään t-paidalla.
2. Hameen tulisi laskeutua vähintään aivan polven yläpuolelle tai alemmas.
3. Rintavakoa ei saisi esitellä.
4. Shortsien tulisi olla bermudamalliset eli polveen saakka, tai sitten caprihousut.
5. Ei liian matalavyötäröisiä housuja.
6. Vaatteiden tulisi olla ehjät ja puhtaat.
7. Meikin ja korujen suht hillittyjä.
Olen samaa mieltä, että tällaiset ohjeet ovat melko yleispätevät. Myöhemmin esitetty ihmettely solisluiden peittämisestä on ymmärrettävää, jos ei ole kiinnostunut naisista. Solisluut ovat todella sensuellit, tulee decoltee kauniisti esiin useimmilla naisilla.
Kristillisissä kirkoissa nämä ohjeet tuntuvat unohtuneen monelta morsiammeltakin. Vaikeahan sitä on henkilökunnan mennä ohjeistamaan morsianta peittämään olkapäänsä..
Itse työskentelen eräässä kehitysvammaisten hoitokodissa. (En Suomessa.) Asukkaamme ovat nuoria ja keski-ikäisiä älyllisesti kehitysvammaisia, joilla on kuitenkin normaalit halut ja seksuaaliset tarpeet, mutta useinkaan ei kumppania.
Tulipa sitten kesän kynnyksellä meille nuori harjoittelijatyttö. Ensimmäisenä työpäivänä hänellä oli korkkarit jalassa, juuri vesirajan peittävä minihame ja napapaita, jossa oli erittäin suuri kaulus. Koska tytöllä ei ollut vaihtovaatteita mukana, laitoin hänet aamulla kotiin vaihtamaan vaatteet. Ohjeistus oli, että omissa vaatteissa saa olla töissä, mutta eipä olisi tullut mieleen, että joku tuollaisissa tamineissa ihan oikeasti tulisi.
pääkonttorissa, jossa ei kyllä puututtu ainakaan vaatteiden VÄREIHIN millään tavalla.
siis suuren pörssiyhtiön pääkonttorissa töissä.
Miehillä tulee olla tummat suorat housut, kauluspaita, solmio. Pikkutakki ei pakollinen. Tummat kengät.
Naisilla tulee olla tummat suorat housut tai tumma hame (pitkä tai ainakin polvipituinen kuten vaikka jakkupuvun hame), kauluspaita. Jakku ei pakollinen. Tummat kengät.
Farkut on meillä ehdottomasti kielletty.
Mutta mulle se sopii, koska muutenkin tykkään sen tyyppisistä vaatteista.
Ja se v-aukkoinen paitakin taitaa olla mallia "kireä". Näkyy rintaliivit läpi ym. Olkapäät paljastava pusero riittää jo yksinään tuollaiseen kehotukseen. Sopii baariin, muttei töihin!
Voi miten lapsellinen suhtautuminen asiaan. Taidat olla aika nuori ja ymmärtämätön, jos et ymmärrä, että töissä ei aina voi "olla tällainen, joka on aina ollut". Saat kuitenkin töistä tienestisi, joten ehkä ainakin potkut saatuasi ymmärrät seuraavassa työpaikassa mielistellä työnantajaasi sen verran, että otat työpaikan työpaikkana, etkä paikkana, jossa voi ilmaista omaa persoonaansa.
tulee niistä tennareista ja trikooretkusta jossa on olkapäät paljaana? Siis vaatteiden laadusta, ei paljastavuudesta. En jaksa uskoa, että laadukkaita "olkapäät auki" -paitoja edes on olemassa.
Pitänee varmasti tästä lähin pukeutua burkhaan, sillä voihan joku pitää korvannipukoita tai nenänpäätä eroottisina. Ja Richard Fish Ally McBealissa helttoja...
Se, joka kummasteli solisluiden peittämistä
ja täyti ihan peilistä lähteä katsomaan, että poolopaitaa joutuis pitämään ettei solisluut näy, ne on niin kovin ylhäällä...
Vaatteesi olivat siihen paikkaan sopimattomat.
Näkyivätkö nännit, pyllyvako ja napa? Ihan sama sille, vaikka olisi pitkähihainen poolopaita leukaan asti, jos se on tiukka ja sisällä hölskyvät muhkeat tissit ilman liivejä.
Kyllä naisellinen voi olla asiallisesti pukeutuneenakin. Kai lentoemäntiäkin kohtuullisen naisellisina pidetään, vaikka pukeutumisen ei sovi olla paljastavaa.
Tulee mieleen tytöttely, vähän sellainen säälittävä olo, että tuossa tuo yrittää nyt napata miestä, kun vapaa-aikana ei sopivaa löydy. Noloin on se muhkearintainen keski-iän ylittänyt ja usein hiukan pulleahko nainen, joka on vetänyt päälleen liioitellun v-aukkoisen kimallepaidan, jotta rintavako varmasti näkyy ja jolla on usein päällään minihame ja korkkarit.
Ihan yhtä nolo on tietysti se nuori tyttö vesirajamineineen ja napapaitoineen. Nykyään nolottaa myös topeissa ja äärimmäisen kireissä housuissa liikkuvat nuoret naiset. Sana tyrkky tulee näissäkin mieleen.
Ei ole kyse siitä, etteivätkö he saisi ja voisi pukeutua näin vapaa-aikanaan tai itse asiakkaina ollessaan. Se on ihan ok eikä häiritse lainkaan. Asiakaspalvelijan pitää kuitenkin antaa pätevä ja asiantunteva vaikutelma. Huomion pitäisi olla siinä, mitä hän sanoo tai tekee eikä rintavaossa, pepussa tai vesirajaminin paljastavuudessa. Raikas pukeutuminen tarkoittaa sitä, että vaatteet voivat materiaaliltaan olla kevyitä mutta eivät kiinnitä huomiota vääriin asioihin. Aina ei tarvitse olla niin peittävääkään, jos vaatteet on valittu huolella eikä turhia paljastuksia tule kumartuessa.
Itse vierastaisin hihatonta kotelomekkoakin. Olisi jotenkin suunnattoman kiusallista, jos pankkivirkailija, kaupan myyjä, neuvolan terkka tai tarjoilija tepastelisi edessäni cocktail-asussa. Eihän kotelomekko ole helleasu missään nimessä.
täällä sitä on arvailtu sitä vakoa ja olkapäitä, tehty olettamuksia jo kankaan laadustakin eikä tarkkaa selostusta tule.
Laita nyt KUVA PÄIVÄN ASUSTA, vai onko se jo blogissasi?
MIstähän tää tulee? EI ainakaan ravintola-alalta... Hassua:)
baarit, yökerhot ja hese niin en ihmettele että pidät hassuna.
Meidän ravintolassa ei tulisi mieleenkään pukeutua paljastavasti, meikata räikeästi, laittaa isoja näyttäviä koruja, pitää lantiomallin tiukkoja farkkuja jne.
Mutta olenkin ihan oikeassa ravintolassa töissä, en erään ryhmän einespaikassa.
Mua hävettää niin paljon että tekis mieli itkeä. Lapsellista ehkä, mutta kuvitelkaa itsenne vastaavaan tilanteeseen. Siis että joku tulee tuolla lailla arvostelemaan sun ulkonäköä. Varsinkin kun en ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään halvan näkösenä vaan kauniina.
Ap
En muuten usko että pomosi on haukkunut sinua lutkan näköiseksi. Tässä palstassa on se huono puoli että me saamme vain sinun kertomasi tietoomme ja totuus voi olla toinen.
ap missään vaiheessa ole sanonutkaan että pomo olisi lutkaksi tai sen näköiseksi haukkunut.
pomon sana on laki
ellei ole työpaikkakiusaajapomo
erään nuoren naisen pukeutumisen takia. Oli liian naisellisesti pukeutunut ja se ei sovi asiakaspalveluun.
Vaatetus ei saa herättää huomiota.
Täytyy sanoa että tunsin oloni vähän vaivautuneeksi kun pankissa asioidessani tiskillä ei ollutkaan jakkupukutäti vaan hihattomaan toppiin, roikkuvaan kaulakoruun jne. sonnustautunut nainen, jolla oli "muodikas" sutaistu nutturakampaus.
ihmeessä?
Niinpä. Johan oon todennut, että kävin vaihtamassa vaatteet ja jatkossa katon tarkemmin miten pukeudun.
Ap