Mitä 1v4kk/1v5kk ikäinen lapsi jo osaa? Tai mitä kuuluisi osata?
Mitä kaikkea teidän vähän vajaa puolitoistavuotiaat osaavat? Miten leikkivät vai osaavatko vielä leikkiä ollenkaan?
Kommentit (13)
1v4kk poika kävelee ja juoksee, kiipeilee tuolin kautta ruokapöydälle, tuo kiipeily on pojasta tosi kivaa. Hän ajelee jotenkuten potkuautolla, juo itse nokkamukista ja ajeluttaa autoja. Puhetta ei juurikaan tule, äiti voi jossain välissä vahingossa tulla. Poika osaa kiivetä portaita ylös ja osaa tulla peruttaen alas. Mitäköhän vielä osaisin mainita? Meillä on myös kaksi vanhempaa lasta ja heistä poika ottaa kovin mallia.
Kiipeilee taitavasti, piirtelee, syö itse lusikalla ja sormin, juo edelleen tuttipullosta, sanoja tulee päivittäin ja hän osaa sanoa ehkä 20 sanaa. Ymmärtää paljon enemmän kuin mitä puhuu. Leikkii pikkuautoilla, eläimillä, nukeilla ja tekee pieniä duplotorneja.
Kävelee, juoksee, kiipeilee. Syö itse sormin ja lusikalla, juo lasista. Tekee tarpeensa pottaan (jos ehditään huomaamaan että jotain olisi tulossa). Avustaa pukemisessa ja riisumisessa. Leikkii monenlaisia leikkejä, myös hiekkalaatikolla täyttelee ämpäriä hiekalla lapiolla jne. Osaa muutamia sanoja, mutta ymmärtää paljon paljon enemmän, osaa noudattaa ohjeita (mm. hae se-ja-se, tule tänne, sytytä lamppu, avaa ovi jnejnejne. nämä kaikki suomeksi ja ruotsiksi). Yrittää ajaa kolmipyöräisellään, osaa ajaa potkuautollaan/-mopollaan. "Kertoo" mitä haluaa syödä. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.. :)
Meillä esimerkiksi:
Syö itse,juo mukista/lasista,Kävelee,Juoksee,kiipeilee,nousee rappuset ja peruuttaa raput alas.Ajaa potkuautolla,leikkii autoilla (lähinnä työntelee pitkin huoneita).Leikkii hiekkalaatikolla (tayttää hiekalla ämpäriä,kaivaa jne).
Sanoja on muutamia.Ymmärtää ohjeita esim; Vie vaippa roskiin,anna jotain esim hyllystä,tule tänne,mene tuonne jne..Ulos halutessaan menee hakemaan kengät ja takkia naulakosta.
Kävelee, juoksee, kiipeilee paljon.
Syö itse, juo nokkamukista.
Tekee koko ajan jotain kiusaa, kaivaa roskista, takan tuhkaluukkua, biojätteitä, vessanpönttöä, jne. Heittää tavaroita, joksee karkuun kun on saanut käsiinsä jotain arvokasta ja nakkaa sitten menemään ennen kun jää kiinni.
On kova ääninen mutta ei sano mitään sanoja.
Nam nam ja hau ovat ainoat.
Osaa olla vahingoniloinen jos sisaruksilta putoaa ruokaa tms.
Leikkii vesileikkejä mielellään, myös kaikki keittiövälineet ovat suosittuja leluja.
Osoittaa jos haluaa jotain, polkee jalkaa jos ei saa.
Esikoiseni oli paljon etevämpi tuossa iässä, ehkä siksi että hänelle oli enemmän aikaa kuin tälle viimeiselle on ollut.
menee keittiönlaatikolle, ottaa sieltä keittöpyyhkeen ja pyyhkii lattialta esim. läikkyneet maidot. "puhuu ja soittaa" omalla kännykällään ja oikeasti myös "puhuu" kännykkään. :D Kertoo mitä traktori/auto/rekka tms sanoo..
menee keittiönlaatikolle, ottaa sieltä keittöpyyhkeen ja pyyhkii lattialta esim. läikkyneet maidot. "puhuu ja soittaa" omalla kännykällään ja oikeasti myös "puhuu" kännykkään. :D Kertoo mitä traktori/auto/rekka tms sanoo..
Tämän jatkon siis kertoi tuon 1v3kk ikäisen tytön äiti..
Kävelee ja juoksee karkuun,siivoilee sotkujansa ja pyydettäessä käy hakemassa sen mitä pyydän,syö ja juo itse lasista,leikkii sisaruksensa kanssa sen verran kuin kykenee ja malttaa,esim.koittaa koota legoi,leikkii hauvaa,piirtelee jne.kiipeilee myös kovasti hyllyille,ruokapöydälle ja kaikkialle mihin pääsee sekä sisaruksesta ottanu mallia että tuolia siirtämällä pääsee kiipeilee myös pöytätasojen päälle ja sitä kautta kaappeihin,pomppii ja tanssii omalla tyylillä,osoittaa haluamaansa ja ilmaisee janoaa tuomalla mulle joko mukin tai ottamalla mua sormesta kii ja viemällä keittiöön :D mitäs muuta....nousee ja laskee portaita omalla tyylillään,koittaa kauheasti puhua ja keskustella mutta omalla tyylillään ja äänensävyt tietenkin vaihtelee.Seuraavia sanoja on oppinut: äiti,mumma,hauva,kakka,kukka,sisaruksen nimen,anna,aijai,älä,ei,sitten auto on pärinää,haukkuu myös niin kuin koira :) tänään sanoi ekaa kertaa auttakaa. Välillä sattumalta tullut joitain muitakin sekä aika paljon tulee näitä sanan alkuja elis.maito on maimai tai mama,hankala kirjoitattaa niitä sanoja joita koittaa tapailla esim.mennään,karkuun,lopeta
Että yksi ei kivoista opituista asioista on ovien availu xD
-puhua kahden sanan lauseita ja paljon yksittäisiä sanoja
- juosta
- hyppiä tasajalkaa
-syödä itse
- juoda mukista itse
- kiivetä portaita
- luetella numeroita
Siskonsa kanssa leikkii jotain lyhyitä leikkejä, joissa esimerkiksi syöttävät vauvaa tai laittavat leikkiruokaa tai ovat piknikillä. Tai juoksevat edestakaisin tietyin omakeksimin säännöin.
Mielenkiintoista tietää, että mitä muut osaa :-)
t.ap
-kävellä
-juosta
-kiipeillä
-syö sujuvasti itse
-sanoja on aktiivisessa käytössä jo aika monta. Äkkiseltään laskettuna ehkä 10-15. Ja joka päivä oppii uusia. Puhe on siis kehittynyt ihan parin viime kuukauden aikana tosi nopeasti.
-"leikkii" isosiskon kanssa eli välillä jaksaa yllättävän pitkiä aikoja touhuta siskonsa kanssa eri juttuja.
-asioi välillä potalla
Mun käsittääkseni tuossa iässä ei vielä hirveitä tarvitse osata. Osahan ei vielä edes kunnolla kävele, ja sekin on ihan normaalia ja varsinkaan pojilla ei ole mitään yritystäkään tapailla sanoja. Myös sisarukset vaikuttavat paljon esimerkiksi leikin kehittymiseen.
Meillä esikoinen oli tuossa iässä vielä aika vauvaminen. Käveli mutta ei sanonut sanoja. Ei juuri leikkinyt. Tykkäsi kovasti muiden lasten seurasta mutta ei hirveästi ottanut heihin kontaktia. Halusi istuskella sylissä ja tarkkailla.
Toinen lapsi on nyt 1v 1 kk. Kävelee ja sanoo muutamia sanoja. Leikkii kovasti, koska on ottanut mallia veljestään. Ajelee siis autoilla ja päristelee, hakee junaratapalikoita, kokoaa ne ja tuksuttelee junalla niiden päältä jne. Ottaa kovasti kontaktia muihin lapsiin, painii mielellään jne. Kaikki nämä on ihan vaan isomman sisaruksen ansiota.