Kätilö paikalla. Voinko olla avuksi?
Kommentit (50)
Juuri kaikki se,mitä kerroit,käydään pelkopolilla läpi. Edelliset kokemuksesi hetki hetkeltä:sekä se, miltä asia näyttää papereissa että se, mitä koit ja tunsit.
Seuraavaa suunnitellaan toivomustesi mukaan ja kokemuksesi ja pelkosi huomioiden. Ehdottomasti kannattaa pelkopolille mennä.
klö
Luulisin,että herkästi suunniteltu sectio kahdallasi, mikäli lapsi ei ole selvästi pieni.
klö
Mikähän oli lääkärin kokemus? Oliko jo aikaisemmin paljonkin leikannut vai vasta muutamia? Jos kokenut lääkäri sanoo noin, on varmasti ollut hankala, mutta jos sinä ja lapsi voitte hyvin, kaikki ok.
Ennen mahdollista seuraavaa raskautta kävisin yksityisesti kokeneella tai sinulle jo tutulla gynekologilla edellisten papereitten kanssa ja keskustelisin asiasta.
klö
Kuten mainitsin, käynnistäminen voi olla riski,mutta jos itsestään käynnistyy,menee yleensä hyvin.
Kiva,että lapsesi voi hyvin.
klö
Mahdollisesti emme enää yritäkään enempää lapsia, mutta jos tilanne tulee eteen, teen niin kuin neuvoit. Kiitos vastauksestasi!
15/23
Aika usealle äidille on jäänyt synnytyksestä kätilökammo, joka häiritsee tulevia synnytyksiä ja raskausaikoja. Pitääkö tämän kätilökammoisen vaatia nyt lähete pelkopolille, vai mikä avuksi? Pelkään että esikoisen törkeä kätilö pilaa kolmannen synnytykseni (toista ei pilannut kun haikaranpesässä osattiin ottaa huomioon mun tilanne, nyt en sinne pääse)
Voit pyytää pelkopolillekin lähetettä tai esitietokaavakkeessa tai sairaalaan mennessäsi pyytää, ettei kyseistä kätilöä.
klö
Niin onko liian pieni. Mulle tehtiin eilen arvio, ja lääkärin mielestä oli iahn hyvän kokoinen. Nyt kuitenkin rupes mietityttämään toi asia. Kattelin aikasempia neuvolakortteja ja vauvat olleet näillä viikoilla jo reippaasti yli 3 kilosia. Kannataisko kysyä jonkun toisen mielipide tuosta sikiön koosta? Mä nimittäin olen pikkusen huolissani.
kuinka kauan hormonihoidossa käytettävä Synarela-sumute voi myöhästyttää kuukautisia?
Eipä ehdi yli 3 kiloiseksi. Jos on koko ajan kasvanut samaa tahtia,ei hätää, vauvastasi vaan tulee pienempi kuin aikaisemmista lapsistasi. Jos on aikaisemmin kasvanut paremmin, mutta nyt alkanut kasvu hiipua ja on eri käyrällä kuin aikaisemmin, voi istukka olla jo kalkkeutunut ja toimii vajaasti. Saitko mitään kontrolliaikaa?
klö
Tähän en valitettavasti osaa astata,koska en työskentele varsinaisesti näitten asioitten parissa.
klö
Esitietolomake meni jo ja ko. kätilöä en luojan kiitos voi saada. Pelkäänkin kätilöitä näin yleisesti. neuvolassa tätä myös vaikea ottaa puheeksi, kun sen tädin mielestä mun jo pitäisi kaikki tietää osata ja olla pelkäämättä, onhan tää kolmas. Miten te kätilöt tekisitte asenne muutoksen?
On toki ollut hyvä kätilö ( kakkosen synnytyksessä), mut voiko kätilöä vaihtaa vaikka kesken synnytyksen jos osoittautuu kauhukätilöksi? Lisää tästä aiheesta voisit lukea vaik odotuspalstalla, sieltä ei vaan saanut ammattilaisen näkökulmaa.
Onko kätilöltä oikein haukkua synnyttäjä? Kieltäytyä myöntämästä virheitään? Syyttää synnyttäjää niin, että tää kaikki häiritsee yhä edelleen, vaikka tuosta painajaisesta jo monta vuotta....
Kontrolliajan sain vasta 2 viikon päähä, eli laskettuna aikana. Ihemttelinkin tota sikiön kokoa, koska edellisessä painoarviossa rv. 35 lääkäri sai arvioksi 2300 g eli ei olisi siitä kasvanut juuri mitään tälle viikolle 37+6??? Yritin kysellä asiasta, mut tuntu olevan lääkärillä sen verran kiire, että sanoi kaiken olevan normaalisti. Huolettaa silti.
Mitähän tohon nyt vastaisi? Kamalla on, jos synnytystä pitää kätilön takia pelätä tai siis ei synnytystäkään vaan itse kätilöä.
Kyllä voi kesken synnytyksen pyytää vaihtoa,jos ei kemiat pelaa laisinkaan ja jos on joku muu, joka on vapaana. Ethän kuitenkaan mene sillä asenteella,että kätilösi on suurennuslasin alla ja etsit virheitä ja vääriä sanoja? Ennakkoasenne vaikuttaa ihmeen paljon. Jos olet kuullut jostain pahaa, voi olla kuitenkin ,että sinulle sopii erinoamisesti ja päinvastoin.
Ihmisiä mekin vain olemme ja meillä on oma elämämme ja omat murheemme, ei ne tietenkään saisi työhön heijastua,mutta yli-ihmisiä emme ole.
Toivon sinulle sielunsiskoa kätilöksi synnytykseen ja mukavaa synnytyskokemusta.
klö
Jos sinulla on hyvä,kokenut neuvolakätilö,puhu asiasta vielä hänen kanssaan. Pienikin mittavirhe ultrassa voi aiheuttaa väärän koon arviossa.
klö
Halusin vain kiittää monista neuvoista ja tiedoista joita annoit minulle raskauteni aikana.
Missä vaiheessa raskautta yleensä sinne pelkopolille pääsee?
Toinen kysymys, miksi synnytystietoihin on paranneltu lukuja, mm. hb osalta oli kirjoitettu 72 vaikka muistan kätilön sanoneen 62 (jonka sanoin samantien puhelimessa äidillenikin), miksei kaikkia lääkkeitä ole kirjattu?
Kolmas miksi ensisynnyttäjien tuntemuksiin suhtaudutaan usein siten ettei oireita oikeasti kuunnella,vaan pistetään se ensiodottajan " hysterian piikkiin" ?
Takana on yksi synnytys joka ei mennyt minkään oppikirjan mukaan. Äitiyskorttiin kirjattu avautumisvaiheen pitkittyminen ja primäärinen supistushiekkous... 24 tuntia synnärillä avautuminen 1,5sentistä
4,5senttiin. Kamalinta oli lääkäri, joka viimeiseen asti oli sitä mieltä että lapsi syntyy alakautta vaikka kätilö oli jo tunteja ennen sektiopäätöksen tekoa esittänyt mielipiteensä vauvan tarjonnasta ja siitä ettei synny alakautta. Sektio tehtiin, supistusheikkous jatkui, tuli hyytymiä ja sitten vuotoa noin 4 litraa.
Oikeastaan en edes tiedä pelkäänkö itse synnytystä, lähinnä tyksin lääkäreitä.
Pelkopolille voi päästä missä vaiheessa raskautta vaan ja jopa ennen raskautta,suunnitteluvaiheessa.
Tietoja ei voida vääristellä,oikea hemoglobiinisi löytyy laboratorion tuloslehdeltä. Laitonta on muutella totuutta kirjaamisissa. Kovassa kiireessä joskus voi joku lääke jäädä kirjaamatta, vaikka ei saisi.
Sinulla on niin paljon huonoja kokemuksia,että niiden purkamista ehdottomasti tarvitset.
Jos ei pelkopoli auta, voit pyytää neuvolan kautta vaikka psykologille tms. Ota myös synnytyssairaalasi kanssa asia puheeksi.
klö
Lääkäri ei sanonut, ettei enää raskauksia, mutta vihaisena(?) totesi leikkauksen jälkeen, etten minä ainakaan enää tätä kohtua kertaakaan leikkaa. Mitenhän tuon sitten käsittäisi?