Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen vastuulla on että lapsi tekee koulutehtävät?

Vierailija
28.05.2012 |

Olen kuvitellut että opettaja tarkistaa säännöllisin väliajoin lapsen harjoituskirjan ja laittaa lapsen ne tekemään myöhemmin, jos ei ole esim. tehnyt niitä kotitehtävänään. Ja jos ei tämäkään tepsi niin sitten laittaa kotiin viestiä.

Tänään tuli ilmi että lapsi ei ole palauttanut harjoituskirjaa opettajalle, joka ilmeisesti näin lukukauden lopussa sen tarkistaa. Lapsi oli valehdellut opettajalle, että se on kateissa. No, kun tuli opettajalta käsky sitä kotoa etsiä, niin kirja löytyi välittömästi eli ei ollut kateissa. Tästä ihemissäni aloin kirjaa selata ja huomasin ettei lapsi ollut tehnyt kirjaan juurikaan mitään. Harjoituskirja on lähes tyhjä! En ollut kuvitellut että äidin pitää vielä kuudesluokkalaisen läksyjä tarkistaa. Luulin sen kuuluvan opettajan työtehtäviin. Miten ihemeessä on voinut näin päästä käymään? Laiska opettaja?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi merkkaa koulussa läksyt itse ja tekeene siten kotona. Vanhempi valvoo läksyjen tekemistä. Kannataa joskus katsoa oikeastikin niitä tehtäviä eikä vain luottaa lapsen sanaan.

kuinka vanhemmat voivat muistaa edes mitä kaikkia kirjoja on kullakin lapsella? Mitenkä niitä voi tarkistaa, jos lapsi on laittanut ko. kirjan piiloon?

niin ne voi listata paperille ja välillä vilkaista jokaisen kirjan sisälle.

Vierailija
42/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä vanhemmat voi tietää mistä läksyä on tullut? Lapsihan voi sanoa vaan ne läksyt, mitä haluaa tehdä, ei ole vanhemmilla mitään mahdollisuutta valvoa kovin tarkasti läksyjen tekoa. Ihmeellisiä mielipiteitä täällä!

Minä kysyn jokapäivä alakoululaisilta mitä tuli läksyä ja he kertovat ja tekevät ne keittiön pöydän ääressä ja katson että ne tulee tehtyä. Mutta jo he valehtelelisivat, niin mistä minä sen voisin tietää? Ja en todellakaan muista mitä kirjoja heillä koulussa on. Yläkoululainen huolehtii läksyistä itse ja luotan että sen tekee, kun omassa huoneessaan nysvää koulukirjojen ääressä joka päivä. Se on hänen ongelmansa jos ei tee.

Aika outoa, jos ope ei tarkista onko tehtävät tehty. Kyllä meidän koulussa tarkastetaan ja vielä yläkoululaiseltakin kuulemma lähes joka tunti. Ja ainakin alakoulussa tulee heti merkintä wilmaan jos on tehtävät tekemättä. Kerran oli pojalta matikan kirja hukassa ja kun se oli 2 kertaa puuttunut, opettaja laittoi viestiä, että onkohan kotona. No se löytyi kirjastonkirjojen välistä onneksi.

Harmi kun asia tuli ilmi vasta nyt, olisit voinut sanoa opelle, että tarkistaa lapsen läksyt joka kerta. Kyllä nytkin kannattaa huomauttaa, jospa ope oppisi toimimaan toisin jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se palautetaan keväällä.

Jos lapsi sanoo kotona ettei ole tehtäviä tullut niin valehteleva pentu sietää saada arvosanan sen mukaan ettei tee tehtäviään ja valehtelee.

Tuon ikäiselle lapselle jo paha rasti jos kaikki jää tekemättä.

Jääkö sillä muitakin läksyjä tekemättä?

Mikä tuossa vikana; ei osaa/halua?

Oma lapseni on alemmalla luokalla mutta minua ainakin kiinnostaa mitä lapsi tekee läksynä ja missä on taitava sekä missä tarttee apua.

Vanhemman tehtävä ei ole välttämättä auttaa. Onhan se sallittua, kunhan ei tee valmiita vastauksia lapselle mutta minusta parasta on jos itse näkee kun lapsi tajuaa jonkun asian.

Läksyjen tarkistaminen voi olla liioteltua, mutta kyllä lapsen olkapään yli voi välillä kurkkia. Lapsesi on ainakin osoittanut nyt että ihan se ei hänen kohdalla riitä. Alkaa äkkiä tippumaan tunneilta. Lapsi ei voi olla kovin aktiivinenkaan jos ei tee läksyjä. Jos ei tätä ymmärrä niin pian se alkaa näkymään todistuksissa. Kenties kiusaakin muita jos putoaa oppitunneilla.

Yleisesti kiinnostaa tietää että syökö lapsesi aamupalaa?

Syökö kouluruokaa vai kiskooko sokeria?

Valvooko yömyöhään ja onko vaikeaa herätä aamusin?

Vierailija
44/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi merkkaa koulussa läksyt itse ja tekeene siten kotona. Vanhempi valvoo läksyjen tekemistä. Kannataa joskus katsoa oikeastikin niitä tehtäviä eikä vain luottaa lapsen sanaan.

kuinka vanhemmat voivat muistaa edes mitä kaikkia kirjoja on kullakin lapsella? Mitenkä niitä voi tarkistaa, jos lapsi on laittanut ko. kirjan piiloon?

niin ne voi listata paperille ja välillä vilkaista jokaisen kirjan sisälle.

Vierailija
45/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opettajan tule huolehtia oppilaan oppimisesta ja läksyjen tekemisestä?

Paha siinä open on mitään tehdä, jos lapsi kerran on valehdellut opelle kirjan kadonneen. Jatkuvasti, koko kouluvuoden ajan.

Tällainen suunnitelmallinen lapsen lintsaaminen on tässä se kaikkein huolestuttavin juttu. Ope on kysynyt, lapsi vastannut ja valehdellut ja äiti on ihan kuutamolla kaikesta ja syytää opea.

Eikö opettajan pitäisi muistuttaa siitä wilmassa niin kauan kunnes kirja tulee kouluun? Miten voi opettaja antaa oppilaan olla ilman kirjaa lähes koko lukuvuoden? Todella huono opettaja!

Vierailija
46/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opettajan pitäisi muistuttaa siitä wilmassa niin kauan kunnes kirja tulee kouluun? Miten voi opettaja antaa oppilaan olla ilman kirjaa lähes koko lukuvuoden? Todella huono opettaja!

Ei ope voinut sanoa ap:lle, että kirja oli kadoksissa ennen kuin itse kuuli siitä. Eli samana päivänä, kun kirja olisi jo pitänyt palauttaa. Ja silloin ope heti ilmoittikin.

Vierailija
47/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä kuudesluokkalainen on niin iso että on ihan itse vastuussa läksyistään. Eikä myöskään tuonikäisille enää tarvitse mihinkään Wilmaan kirjoittaa läksyjä. Eka- ja tokaluokkalaisille sen sijaan minusta siihen olisi sen sijaan hyvä pyrkiä.

Ei opettaja ehdi koulussa tarkastamaan kaikkien läksyjä, tai ehkä ehtii tarkastamaan onko ne tehty vain ei, mutta tuskin sitä onko kaikki laskut ym oikein. Itse olen ajatellut että ei koulussa voida käyttää liikaa aikaa sellaiseen joka kaikkien pitäisi tehdä itsenäisesti, muuten ei päästä ollenkaan eteenpäin.

Vierailija
48/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ope voinut sanoa ap:lle, että kirja oli kadoksissa ennen kuin itse kuuli siitä. Eli samana päivänä, kun kirja olisi jo pitänyt palauttaa. Ja silloin ope heti ilmoittikin.

Kyllä opettajan pitää tarkastaa onko lapsella kirja koulussa. Jos ei ole lapsella ollut kirjaa moneen kuukauteen tunneilla, niin eikö opetajan olisi pitänyt siitä ilmoittaa vanhemmille heti. Ei vasta silloin kun on opettajlla tarve sitä nähdä, eli kun sen lukuvuoden lopussa tarkastaa!

Vierailija
49/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä Wilmaa, vanhemmat! Siellä on usein paljonkin merkintöjä mm. hyvin tehdyistä tuntitöistä, hyvin tehdyistä läksyistä, tekemättömistä läksyistä, unohtuneista välineistä, tunnin häiritsemisestä, hyvästä tuntiaktiivisuudesta jne. Jos ne tunnukset ovat hukassa, niin pyytäkää uudet koulun kansliasta.

Vierailija
50/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä Wilmaa, vanhemmat! Siellä on usein paljonkin merkintöjä mm. hyvin tehdyistä tuntitöistä, hyvin tehdyistä läksyistä, tekemättömistä läksyistä, unohtuneista välineistä, tunnin häiritsemisestä, hyvästä tuntiaktiivisuudesta jne. Jos ne tunnukset ovat hukassa, niin pyytäkää uudet koulun kansliasta.

mutta kun se opettaja ei sinne merkitse niitä tekemättömiä tehtäviä kuin vain joistakin aineista ja vain joistakin puuttuvista tarvikkeista, ei kaikista. Kristallipallo ilmeisesti pitäis omistaa ja arvailla siitä, että missä aineissa opettaja ei sitten viitsi ilmiotella.

Vierailija
51/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö vanhempainillassa, jossa asia on tiedotettu?

Eikö missään vaiheessa lukukautta kotiin ole tuosta kotiläksystä tietoa?

Vierailija
52/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä vanhemmat voi tietää mistä läksyä on tullut? Lapsihan voi sanoa vaan ne läksyt, mitä haluaa tehdä, ei ole vanhemmilla mitään mahdollisuutta valvoa kovin tarkasti läksyjen tekoa. Ihmeellisiä mielipiteitä täällä!

Minä kysyn jokapäivä alakoululaisilta mitä tuli läksyä ja he kertovat ja tekevät ne keittiön pöydän ääressä ja katson että ne tulee tehtyä. Mutta jo he valehtelelisivat, niin mistä minä sen voisin tietää? Ja en todellakaan muista mitä kirjoja heillä koulussa on. Yläkoululainen huolehtii läksyistä itse ja luotan että sen tekee, kun omassa huoneessaan nysvää koulukirjojen ääressä joka päivä. Se on hänen ongelmansa jos ei tee.

Aika outoa, jos ope ei tarkista onko tehtävät tehty. Kyllä meidän koulussa tarkastetaan ja vielä yläkoululaiseltakin kuulemma lähes joka tunti. Ja ainakin alakoulussa tulee heti merkintä wilmaan jos on tehtävät tekemättä. Kerran oli pojalta matikan kirja hukassa ja kun se oli 2 kertaa puuttunut, opettaja laittoi viestiä, että onkohan kotona. No se löytyi kirjastonkirjojen välistä onneksi.

Harmi kun asia tuli ilmi vasta nyt, olisit voinut sanoa opelle, että tarkistaa lapsen läksyt joka kerta. Kyllä nytkin kannattaa huomauttaa, jospa ope oppisi toimimaan toisin jatkossa.

AP:n lapsen opehan on nyt tarkistanut tämän pitkän tähtäimen kotitehtävän, jota ap:n lapsi ei ollut tehnyt! Hän siis TARKISTI sen! Ap:n lapsi valehteli opelle kirjan olevan hukassa. Äidilleen tämä kullanmuru ei ollut tällaisesta läksystä edes kertonut. Eli syyllinen EI ole opettaja, vaan ap:n umpikiero kakara ja sinisilmäinen ap, joka uskoo sokeasti kaiken, minkä jannicajessica kertoo.

Vierailija
53/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis eletään oletuksessa että lapsi huijannut koulussa kadottaneensa kirjan.

kyllä mä ap sua ymmärrän.

Vierailija
54/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis eletään oletuksessa että lapsi huijannut koulussa kadottaneensa kirjan.

Kun ap:n lapsi oli sanonut kirjan olleen kadoksissa. Siis oikeasti, miten tyhmiä te olette?

Vierailija
55/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ap vikisee siksi. Hänestä opettajan olisi pitänyt hoitaa asia (lapsen puolesta) niin, että ilmoitettavaa ei olisi.

jos siis eletään oletuksessa että lapsi huijannut koulussa kadottaneensa kirjan. kyllä mä ap sua ymmärrän.

Vierailija
56/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ap vikisee siksi. Hänestä opettajan olisi pitänyt hoitaa asia (lapsen puolesta) niin, että ilmoitettavaa ei olisi.

jos siis eletään oletuksessa että lapsi huijannut koulussa kadottaneensa kirjan. kyllä mä ap sua ymmärrän.

Ap sanoi, että opettaja otti yhteyttä vasta kun kirja on ollut "kateissa" monta kuukautta. Opettajan oli pitänyt ottaa yhteys heti kun huomasi tämän, eikä vasta sitten kun HÄNELLÄ ITSELLÄÄN ON TARVE se tarkastaa lukuvuoden päätteeksi.

Vierailija
57/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi, että opettaja otti yhteyttä vasta kun kirja on ollut "kateissa" monta kuukautta. Opettajan oli pitänyt ottaa yhteys heti kun huomasi tämän, eikä vasta sitten kun HÄNELLÄ ITSELLÄÄN ON TARVE se tarkastaa lukuvuoden päätteeksi.

'

Nyt kevään päätteeksi lapsi oli valehdellut olevan hukassa. AP ei missään mainitse, että ope olisi tiennyt kirjan olevan hukassa jo aiemmin. Ope sai tietää siitä vasta nyt, kun ap:n lapsi ei sitä voinut lukuvuoden päätteeksi pidettävään tarkistukseen palauttaa.

Vierailija
58/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap:n lapsi oli sanonut kirjan olleen kadoksissa. Siis oikeasti, miten tyhmiä te olette?

se opettaja ilmoittaa että on kirja kateissa vasta kun opettajan itsensä pitäisi jotakin sille tehdä (eli tarkastaa). Turhan myöhään mun mielestä.

Vierailija
59/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

'

Nyt kevään päätteeksi lapsi oli valehdellut olevan hukassa. AP ei missään mainitse, että ope olisi tiennyt kirjan olevan hukassa jo aiemmin. Ope sai tietää siitä vasta nyt, kun ap:n lapsi ei sitä voinut lukuvuoden päätteeksi pidettävään tarkistukseen palauttaa.

tarkistaa tilanne, että onko oppilaalla se kirja tai muut opiskelutarvikkeet mukana. Jos ei ole, niin ilmoitus wilmaan. Eikö se näin mene?

Vierailija
60/76 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekalla luokalla on poika jättänyt yhden kerran läksyt tekemättä, koska kirja jäi kouluun.

Toinen lapsi kolmannella.

Huolehdin aina siitä, että lapsen läksyt on tehty ja tarkastan ne.

Sain opettajalta kiitosta lapsen koulutyön tukemisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi