Tuttavan lapsi ei anna omastaan
Heippa kaikille,
Jäin miettimään tässä yhden tuttavan 3 vuotiaan lapsen käytöstä. Kävin kyläilemässä tuttavani luona pitkästä aikaan 2 vuotiaan lapseni kanssa. Tuttavani lapsi sai raivarit koko ajan jos tyttäreni istui sohvalla kun hän siinä istui, kun tyttäreni joi mehua lasista (hänen lasista kuulemma). Meidän likka ei saanut koskea mihinkään, ja kun kyselin tältä tuttavan lapselta että olisiko sinulla kenties jotain millä meidän tyttö voisi leikkiä niin vastaus oli että ei, hänen tavaroihin ei kukaan saa koskea, eikä myöskään hänen vanhempiensa tavaroihin.
Meidän tyttö istui mun sylissä loppuvierailun ja itki kun ei saanut koskea mihinkään. En oikein tiennyt miten piti suhtautua tähän. Tytön vanhemmat kyllä sanoi tyttärelleen että oletpas sinä lapsellinen tänään, josta tyttö tietenkin suuttui. Tuttavani myös sanoi minulle että nyt on sitten "tämä vaihe päällä" mutta jäin miettimään että lähteekö tällainen vaihe käyntiin juuri sen takia että vanhemmat ovat koko ajan kieltäneet tyttöa koskemasta heidän tavaroihin, eli sen takia puhutaan koko ajan minun tavaraoista jne.
Toivoisin todella että pystyisin kasvattamaan omasta likasta mukavempaa lasta, tästä ei meinaan jäänyt hyvä fiilis.
Kommentit (12)
mutta olen kyllä sitä mieltä, että vanhempien tehtävä olisi ollut käyttää tuo tilanne kasvatuksellisesti hyödykseen. Olisivat etsineet lapsen kanssa jonkun lelun, jonka vieras saa ottaa jne. Meillä 2,5 v on tosi tarkka tavaroistaan ja kauhea huuto tulee, jos joku yrittää leikkiä hänen leluillaan. Lempilelut laitan suosiolla syrjään, koska mielestäni lapsellakin on oikein johonkin vain ihan omaan, mutta muita leluja on niin paljon, että täytyy vaan opetella jakamaan, vaikka se olisi kuinka vaikeaa eikä kovin mukavaa, kun lapsi huutaa ja itse saa rauhallisesti selittää monta kertaa, että Venla voi ottaa tämän palikan, kun sinulla on tässä vielä sininen ja punainen ja lisäksi tämä ja tämä. Vuorotellen leikkimistä harjoitellaan ja sitä että kädestä ei oteta, vaikka olisi omista leluista kyse. Rasittavaahan tämä on, mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo :)
pahenee vaan ja aikuisistahan sen näkee kun ympärilleen katsoo. Omaisuuden palvontaan kasvetaan lapsesta asti.
mut joo, tuollaisenaan on "vaihe", joka sitten vaan saa hyväksytymmät muodot
että kun vieraita tulee, niin kaikki näkyvillä olevat lelut pitää antaa vieraiden leikittäväksi. Jos ei onnistu, kannamme oman lapsen toiseen huoneeseen kiljumaan. Omia unikavereita ei tarvitse antaa ja jos on vaikka joku legolinna koottu, niin se laitetaan kaappiin piiloon. Ovat tosi reippaita antamaan lelujaan muille, oikein houkuttelevat vieraita ottamaan eri leluja jos joku on ensin ujo. Nyt iät 2v, 5v ja 7v. Ja tuttujemme luona on ihan sama, että saa koskea kaikkiin, mutta jotain omaa uutta lempilelua ei tarvitse antaa.
ja määräilyistä ei pidä välittää, aikuiset ne määrää mihin saa koskea ja mihin ei. Huutakoon ja kiljukoon sitten ihan niin paljon kuin jaksaa. Kunhan yrittää pomoilla että pienempää itkettäis.
on juuri nyt tuollainen vaihe. Kaikki on MINUN eikä muilla asiaa koskea MINUN leluihini jne. Saati kun tulee vieraita niin sitten entistä enemmän MINUN kaikuu. Vetää sitten pultit kun vieraat lapset ja meidän kaksi muuta leikkivät yhdessä ja tämä prinsessa mököttää yksin leluineen.
Olen yrittänyt opettaa meidän 3 v:tä jakamaan. Yleensä onnistuukin hienosti, ottaa jopa leikkipuistoon paljon leluja, jotta muutkin saavat leikkiä. Mutta sitten tulee päiviä, jolloin kukaan muu ei saisi koskea mihinkään.
että ne lelut joilla ei haluta vieraiden leikkivän laitetaan kaappiin vierailun ajaksi tai saunaan.
Kaikki näkyvillä oleva oli käytettävissä ja mielestäni meillä oli hyvin toimiva systeemi ja vältyttiin lelujen rikkoontumisilta.
On selvää että jos on lapsivieraita pitää heidän saada leikkiä ja sama oletus oli meillä kun olimme vierailuilla.
Mielestäni tuon 3-vuotiaan vanhemmat hukkaisvat tilaisuuden kasvattaa lapsestaan sosiaalisesti pärjäävää. Itsekeskeinen pikku paska on jo nyt ja jatkossa pahempaa. Tulee käymään niin, ettei tuolla lapsella tule olemaan kavereita.
Enpä teinä menisi vierailuille enkä pyytäisi heitä kotiini. Miellyttävämpää seuraa löytynee muualta.
ps. toivon että isäntäperhe lukee tämän viestin
minäkin olen pienenä sanonut vieraalle, joka katsoi pakkasmittaria, että "ne on meidän pakkaset"
Todennäköisesti iän myötä vähenee, mutta inhaa
ja lapsi oppi yhdestä ainoasta ikävästä vierailusta, että ei enää anna tavaroitaan lainkaan lainaan. Rikottu lempilelu opetti, että muut eivät suhtaudu yhtä hyvin leluihin kuin hän. Parempi kieltää niihin koskeminen kuin kokea surua siitä, että jotain rikotaan ja puolustaudutaan sillä, että se oli vain lelu.
minäkin olen pienenä sanonut vieraalle, joka katsoi pakkasmittaria, että "ne on meidän pakkaset"
Kun saa sisaruksen.
Palstan asennevamma ainoita lapsia kohtaan on kuvottava.