Mitä helvettiä? Onko joittenkin mielestä ok seisottaa 2-v vaatteet päällä kylmässä suihkussa???!!
Tuli vaan mieleen tuosta 2-vee uhmis-ketjusta. Olen ihan järkyttynyt.
Kommentit (157)
tuntuu nyt sekoittavan kaksi asiaa.
Eihän se 2v:n suihkussa seisominen ole mikään rangaistus. Lapsi ei siis ole edeltävästi tehnyt mitään rangaistavaa VAAN on niin kiihdyksissä että vahingoittaa itseään ja ympäristöään.
Ei kaksivuotiasta voi rangaista niin että hän ymmärtäisi asiayhteyden.
Rauhoittaa kyllä voi ja siihen on jokaisella vanhemmalla oma parhaaksi katsomansa takstiikka.
Lapset ja myös vanhemmat ovat erilaisia.
tuntuu nyt sekoittavan kaksi asiaa. Eihän se 2v:n suihkussa seisominen ole mikään rangaistus. Lapsi ei siis ole edeltävästi tehnyt mitään rangaistavaa VAAN on niin kiihdyksissä että vahingoittaa itseään ja ympäristöään. Ei kaksivuotiasta voi rangaista niin että hän ymmärtäisi asiayhteyden. Rauhoittaa kyllä voi ja siihen on jokaisella vanhemmalla oma parhaaksi katsomansa takstiikka. Lapset ja myös vanhemmat ovat erilaisia.
Minusta kyse on rajasta, joka menee rauhoittamisen ja väkivallan käyttämisen välillä. Kyllähän viileä suihku voidaan mieltää myös väkivaltana, koska siihen liittyy ihmisen ikävinä pitämiä asioita (esim. kylmän/märän tunne/pelästyminen/väkisin kantaminen). Jos kyse on siitä, että lapsi on vaikka lyömässä kallonsa rikki, niin kyllä suihku varmasti parempi vaihtoehto on. Niin kuin joku tuossa sanoi, niin voidaanhan se lapsi pelästyttää keskeyttämään raivari millä konstilla hyvänsä, mutta eivät ne kaikki välttämättä ole ongelmattomia (ennen laitoksissa käytettiin esim. peräruiskeita ja niillä oli OSITTAIN rankaiseva vaikutus myös).
Itse olen kyllä sitä mieltä, että pystyisin pitämään kaksivuotiasta holdingissa riittävän pitkän ajan, oli mikä tilanne tahansa.
on kamalaa ja lastensuojeluilmon paikka. Kauheesti jotkut riehuu tässä ja haukkuu muita sairaiksi, mutta eipä oo tätä selvästi kukaan kyennyt selittämään. Kaikki jäähyt ja huonearestit ja lelujen takavarikoinnit on loppupeleissä samanlaisia ylhäältä lapseen kohdistuvia rangaistuksia, miksi lapsi ei muka niitä sitten koe nöyryyttävinä? Ihme einsteineja täällä taas. Taitaa olla trolli koko typerä aloitus. Tsemit tolle as-äidille, olet liki pitäen ainoa järkevä tässä ketjussa.
että jos sinä tekisit jotain mistä muut perheen jäsenet eivät tykkäisi. Vaikka pettäisit miestäsi, niin olisiko sinusta parempi, että miehesi keskustelisi kanssasi ja vaikka sopisitte että et käy baareissa enää? Vai laittaisi sinut vaatteet päällä suihkuun? Aivan sairas menetelmä.
Nämä on kyllä niitä hölmöimpiä vertauksia evö. Eihän lasta voi kasvattaa käyttäen joka tilanteessa menetelmiä joita haluaisi puolison (tai työkaverin tai pomoni joita myös esimerkkeinä usein käytetään) itseensä käyttävän.
Olis musta sekin aika ikävää että jos mun ei tekis mieli lähteä ulos niin mun mieheni pukisi mut ja veisi mut väkisin. Pistäisi valjailla kiinni rattaisiin ja työntelisi minne haluaisi. Kyllä kärsisin! :)
Tai jos tekeisin jotain mitä hän ei hyväksyisi niin takavarikoisi mun läppärini tai kännykkäni. Aika sairasta olisi.
Tässähän oli tosiaan kyse siitä että tilanne on päällä ja saatava katkaistua, mitä tuossa pettämisesimerkissä taas ei ole. Tai jos se pettäminen olisi päällä parhaillaan ja jatkuisi pari tuntia niin että mieheni ei saisi sitä loppumaan puhumalla tai sylittämällä, minä jatkaisin vaan pettämistä niin rajusti että satuttaisin itseäni/muita tai tavarat hajoaisi niin kyllä siinä vaiheessa mut saisi viedä suihkuun. Tulis mielestäni aika tarpeeseen. :D
eikä edes itse tajua sitä... no harvemminhan ne tajuat sitä itse. Vaatteet päällä suihkuun on väkivaltaa. Piste. Ihan sama minkä lämpöistä vettä lasketaan päälle.
Ajatelkaas te sairaat, että ette pärjä 2 vuotiaan lapsen kanssa. Eikö ole sairasta?? 2 vuotias on niin suuri ja mahtava että tarvitsette äärimmäisiä keinoja jotta selviitte uhmasta. Mua naurattais jollei asia olis näin vakava.
No, toivottavasti lapsenne saa terapiaa kun sitä tarvitsee. ja turha sanoa ettei tarvitse, jos 2 vuotiaan kanssa ei pärjää niin mitä se on myöhemmin? Ja teidän suihkuttajien keinot hoitaa erilaisia kasvuun kuuluvia ongelmia on tota luokkaa niin terapian tarpeessa ovat lapset!
Katso peiliin tarkkaan ja mieti mikä SINUSSA on vikana ettet osaa hoitaa tilannetta toisin? Onko syypää 2 vuotias jolla on menossa IKÄÄN KUULUVA uhma (joo-o, kaikkien meidän lapsilla on uhmia) vai onko sun oma sietokykysi sietää näitä tilanteita huono.
Hae apua itsellesi. Ja kokeile, kerro neuvolassa että käytät tällaista keinoa, Kerro naapurillesi, kerro kavereillesi ja katso kuinka normaalina ne pitää sua..
"Kuulustelijoita kehotettiin käyttämään mm. kovaäänistä musiikkia, toistuvia kylmiä suihkuja, poliisikoiria, yöllisiä herätyksiä ja seksuaalista nöyryyttämistä keinoina murtaa vankien itseluottamus."- Vangit
Oikeesti joku kehtaa väittää että suihkussahan noi käy joka ilta.. ihan kuin se olis mitenkään sama asia! Voi että mä toivon että teidän lapset kasvaa isoksi ja tulee muistelemaan että näin sinä öiti mulle teit, mennääs mamma vähän suihkuun.
Muistakaa että ne lapset kasvaa joskus isoksi ja silloin tulee takaisinmaksu, toivottavasti!
tai puree itseään ja huuto ei lopu millään rauhoittelulla niin silloin on kyllä lapsella jotain pahasti pielessä tunne-elämässä. Tai väkisinkin herää epäilys että sellaiselle lapselle karjutaan jatkuvasti tai häntä esim. lyödään tai tuupitaan tai käytetään rajuja otteita. Lapsi siis oireilee tosi pahaa oloaan ja vanhemmat pahentavat sitä lisää kun vievät suihkuun ja lapsi järkyttyy lisää. On aivan kauheaa että tälläisille tasapainottomille aikuisille edes tulee lapsia. Sitten heistä kasvaa näitä mummojen ryöstäjiä ym. kun omassa elämässä on ollut turvaton olo jo vauvasta asti.
Lisäksi tuli mieleen että itseään satuttavalla ja "hulluna" raivoavalla lapsella voi olla neurologinen ongelma tai kehitysvammakin. Sitä ei voi poistaa ainakaan rankaisemalla!
Meidän 3-vuotias pelkää suihkua ja veden menemistä silmiin muutenkin. Pesulla käy ammeessa. Todellakin tuo olisi hänelle todella järkyttävä kokemus, että pakotettaisiin suihkuun. En tiedä ymmärtäisikö nöyryytykseksi, mutta pitäisi sitä kyllä kiusaamisena ja hämmentyisi todella pahasti siitä että äiti tai isä kiusaa.
Jos jollekkin on lääkäri tai psykiatri antanut erityislapsen kanssa toimimiseen tällaisen ohjeen, on todella edesvastuutonta jakaa sitä täällä jonain yleisohjeena. Ei lääkärin määräämiä lääkkeitäkään syötetä muille kuin niille joille ne todella on tarkoitettu. Tällä palstalla käy ihmisiä, jotka ottavat täältä toimintamalleja omien lasten kasvattamiseen, ilman mitään lääkärindiagnoosia ja soveltavat noita ohjeita miten sattuu. Erityislapsen vanhemman pitäisi ymmärtää vastuunsa tällaisten neuvojen jakamisessa henkilöille joilla ei ole kaikkea tietoa asiasta. Jos joku ei pärjää lapsensa kanssa, käsketään hakemaan ammattiapua, eikä aleta itse jakamaan mitään lääkärinmääräyksiä nettikeskustelun perusteella. Tällaiset ohjeet väärässä paikassa väärälle henkilölle ja seuraukset voi olla tuhoisat.
tuo on aivan sairasta ja kauhea rangaistuskeino. Mietipä ap nyt vähän, nöyryytät avutonta lasta.
Uhman yllättäessä vanhemman syli (pidät vaikka väkisin koko uhmiksen ajan ettei pääse itseään satuttamaan) on paras keino. Näin on myös opetettu mulle, olen lasten ja nuorten kasvatuksen ammattilainen. En väitä olevani kaikkitietävä, mutta ei tulisi mieleenkään viedä lasta suihkuun jäähylle!!
Meidän 3-vuotias pelkää suihkua ja veden menemistä silmiin muutenkin. Pesulla käy ammeessa. Todellakin tuo olisi hänelle todella järkyttävä kokemus, että pakotettaisiin suihkuun. En tiedä ymmärtäisikö nöyryytykseksi, mutta pitäisi sitä kyllä kiusaamisena ja hämmentyisi todella pahasti siitä että äiti tai isä kiusaa.
Jos jollekkin on lääkäri tai psykiatri antanut erityislapsen kanssa toimimiseen tällaisen ohjeen, on todella edesvastuutonta jakaa sitä täällä jonain yleisohjeena. Ei lääkärin määräämiä lääkkeitäkään syötetä muille kuin niille joille ne todella on tarkoitettu. Tällä palstalla käy ihmisiä, jotka ottavat täältä toimintamalleja omien lasten kasvattamiseen, ilman mitään lääkärindiagnoosia ja soveltavat noita ohjeita miten sattuu. Erityislapsen vanhemman pitäisi ymmärtää vastuunsa tällaisten neuvojen jakamisessa henkilöille joilla ei ole kaikkea tietoa asiasta. Jos joku ei pärjää lapsensa kanssa, käsketään hakemaan ammattiapua, eikä aleta itse jakamaan mitään lääkärinmääräyksiä nettikeskustelun perusteella. Tällaiset ohjeet väärässä paikassa väärälle henkilölle ja seuraukset voi olla tuhoisat.
Palasin palstalla, ja en voi uskoa silmiäni. Miten te oikein näitä vastauksia luette? Jossain hirveässä hormonihuurussako?
En todellakaan sanonut, että joka lapseen kannattaa kokeilla suihkuttamista. Sanoin, että ainakin monille erityislapsille sitä on ihan lastenpsykiatrit neuvoneet äärikeinona, jos pitkäkestoista ja erittäin voimakasta huutoraivaria ei saa katkeamaan miedommilla konsteilla.
En sanonut, että esim. SINUN pitäisi sitä kokeilla, en ole minäkään kokeillut. Jotkut lapset todellakin pelkäävät suihkuunmenoa, joten heille se olisikin ihan väärää shokkiterapiaa.
Sanoin, että:
a) se ei ole rangaistus, vaan keino saada lapsi havahtumaan huudostaan, josta on ehtinyt kehkeytyä liki transsinomainen tila. Tällaisia on muuten joskus ihan normaalilapsillakin, joilla on poikkeuksellisen haastava temperamentti.
b) ja sitä eivät ainakaan asiantuntijat pidä kidutuksena tai väkivaltana.
Totta kai keinot lasta myöden. Teidän kannattaa nyt tajuta, että jos teidän lapsellenne ko. keino on väärä, se ei ehkä ole väärä kaikille.
Ja tässä ei siis jaettu tuota neuvona, vaan muistutin, että kyllä: joillekin lapsille siitä on apua ääritilanteissa. Mehän emme tiedä, millaisessa tilanteessa se ap.n paheksuma äiti oli suihkua käyttänyt, häneksi esittäytyvä äiti itse sanoo, että on tehnyt niin pari krt, kun lapsi on raivonnut putkeen pitkän ajan.
Kyllä, jos lapsella on poikkeuksellisen voimakkaita raivareita, voisi olla hyvä selvittää syy siihen. Olen aivan samaa mieltä.
Mutta älkää te nyt herranen aika alkako netitse jakaa diagnooseja ja haukkumaan eri mieltä olevia hulluiksi ja ääliöiksi ja psyykkisesti sairaiksi, vai mitä noita nyt tässä onkaan ollut...
-38-
suihkussakäyttämisenkin voi tehdä julmasti ja väärin, kuten melkein minkä tahansa toimenpiteen. Käytetään sitä musiikin pakkokuunteluakin muuten kidutukseen, mutta tuskin kukaan vetää siitä johtopäätöstä, että musiikkia ei saa kuunnella kotona, koska se on lapsen kiduttamista ;-)
-38-
viedäänkö lapsi väkisin vaatteet päällä suihkuun vai onko suihku normaali pesullakäymistapahtuma? Et vaan millään ymmärrä?!
Niinkuin aiemmin sanoin, turha tätä on selittää ihmiselle joka ei vaan tajua.
Ja ihan tottako joku luulee ettei 2v lapsi ota sitä rankaisuna vaan opettavana pysäyttämistapahtumana?
Miettikää vähän mitä ylireagointia on viedä pieni lapsi vaatteet päälä kylmään suihkuun kun sillä on uhma. Lapsi ylireagoi uhmassaan, mutta vanhemman pitää olla vanhempi eikä ylireagoida takaisin.
Mä en ymmärrä teitä, en vaan millään ymmärrä. Surettaa teidän lapset jotka ovat saaneet vanhemmikseen sellaiset joilla ei ole mitään käsitystä lasten normaalista kehityksestä ja siitä miten siihen tulee suhtautua.
Ja tämä yksi joka jauhaa erityilapsista, sulla on sun lapselle annetut ohjeen, hyvä niin. Mutta että jakaa tätä keinoa muille normaalien lasten äideille?? Lapsi pysähtyy varmasti kun sen vaatteet päällä laittaa kylmään suihkuun mutta mitä traumoja siitä saa. lasta alistetaan tavalla joka on täysin tarpeeton.
Luin nyt tän ketjun läpi ekaa kertaa..voi elämä..mun 2 vee lpasella on nyt tällä hetkellä menossa KAMALA uhma,mutta mulla ei oo KERTAAKAAN tullu mieleen että lyön sen vaatteet päällä kylmään suihkuun..Kyllä meillä rauhotutaan sitte vaikka sen tunnin huudon jälkeen ihan itte...
Lapsi kokee alistavaksi oikeastaan melkein minkä tahansa rangaistuksen, jäähypenkistä alkaen.
-38-
Ja nähtävästi on oikeasti ihmisiä, jotka ei pysty millään näkemään eroa. Ne on sit näitä jotka juoksuttaa lasta rangaistukseksi talon ympäri ja on ihan huuli pyöreänä että mitä vikaa. Ei voi auttaa.
Ja sairasta vanhemmuutta on myös päästää lapsi sellaiseen tilaan, jossa hakkaa päätään tai muuten satuttaa itseään ja pääsee saattamaan itsensä "transsinomaiseen tilaan" kuten joku aikaisemmin sanoi.
Se ei ole mitään normaalia uhmaa, joko lapsi on sairas ja vaatii asiantuntijoiden hoitoa - tai sitten vanhemmilla on vanhemmuus ja kasvatus hukassa. Tilanteeseen pitää puuttua jo paljon aikaisemmin ja ohjata lapsi turvallisesti pois tilanteesta ennen kuin kenellekään tulee mieleenkään viedä lapsi kylmään suihkuun.
Aivan sairasta ja sadistista koko touhu.
tuntuu nyt sekoittavan kaksi asiaa.
Eihän se 2v:n suihkussa seisominen ole mikään rangaistus. Lapsi ei siis ole edeltävästi tehnyt mitään rangaistavaa VAAN on niin kiihdyksissä että vahingoittaa itseään ja ympäristöään.
Ei kaksivuotiasta voi rangaista niin että hän ymmärtäisi asiayhteyden.
Rauhoittaa kyllä voi ja siihen on jokaisella vanhemmalla oma parhaaksi katsomansa takstiikka.
Lapset ja myös vanhemmat ovat erilaisia.