Mitä helvettiä? Onko joittenkin mielestä ok seisottaa 2-v vaatteet päällä kylmässä suihkussa???!!
Tuli vaan mieleen tuosta 2-vee uhmis-ketjusta. Olen ihan järkyttynyt.
Kommentit (157)
enpä ole osannut ajatella että kidutan lastani kun olen sen muutaman kerran käyttäny suihkussa. Ekan kerran vein suhkuun kun oli raivoamisesta jo hirvittävän kuuma ja hikinen niin ajattelin että helpotan lapsen oloa viileällä suihkulla.Kun silloin niin nätisti rauhoittui niin kaksi kerta olen vuodne aikana sitä hätä keinonona käyttänyt. Ja ei meillä ei ole näitä raivareita päivittäin, eikä edes kuukausittain ja yleensä rauhoittuu muilla tavoin. Neuvolasa olaan näistä raivareista keskusteltu ja kuulema normaali 2-v
Olen pahoillani että tätä kyseenalaita keinoa olen jakanut.
Se "kuihkussa seisottaja"
Ei tietenkään kylmä satuta, ei varmaan kuumakaan?
Miksi puhut kylmästä suihkusta jos se onkin ihan tavallinen vesi?Kiinnipitokin on mahdollinen väkivallanteko, ja tämäkin on laissa erikseen määritelty miten se tehdään oikein ja milloin mennään metsään:
<a href="http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…" alt="http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…">http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/…;
Eli poliisi-asia tämäkin VOI olla. Katso kun kaikki mitä on tarkoitus toimia hyvänä voi olla myös lainvastaista ja liioteltua.Nuo teidän aspergersivut näyttää tosi runsailta, näytätkö missä puhutaan suihkuun laittamisesta?
7
Mutta olen tietoinen, että sitä neuvotaan tekemään ääritapauksissa, se on siis yksi konsti, jota saa ja kannattaa kokeilla, jos esim. holding ei auta ja raivokohtaukset ovat kovia.
Veden lämpötilaa ei säädetä jäätäväksi, vaan sen verran viileäksi/kylmäksi että se antaa lapselle erilaisen olotilan ja aistituntemuksen. Huom, ei kipua.
Totta kai holdingiakin voi käyttää väärin, kaikkia kasvatuskeinoja voi käyttää. Ja silti niiden käyttö on monasti ehdottomasti suotavampaa kuin pelkkä avuttomana sivusta seuraaminen, tajuathan sen?
-38/(51?)
enpä ole osannut ajatella että kidutan lastani kun olen sen muutaman kerran käyttäny suihkussa. Ekan kerran vein suhkuun kun oli raivoamisesta jo hirvittävän kuuma ja hikinen niin ajattelin että helpotan lapsen oloa viileällä suihkulla.Kun silloin niin nätisti rauhoittui niin kaksi kerta olen vuodne aikana sitä hätä keinonona käyttänyt. Ja ei meillä ei ole näitä raivareita päivittäin, eikä edes kuukausittain ja yleensä rauhoittuu muilla tavoin. Neuvolasa olaan näistä raivareista keskusteltu ja kuulema normaali 2-v
Olen pahoillani että tätä kyseenalaita keinoa olen jakanut.
Se "kuihkussa seisottaja"
taustalla voi olla erilaisia tekijöitä...
En ole missään väittänyt, että neurologien ongelman voi poistaa.
Jos kyseessä on jotain neurologista niin kyllä lapsen käytökseen voi vaikutta hyvinkin paljon ihan sillä omalla toiminnalla, muokkamalla arkea lapsen tarpeisiin vastaavaksi jne. Neurologista häiriötä ei voi POISTAA omalla toiminnalla, mutta lapsen oireilua voi ehkä vähentää ja jopa saada poistettua. Ja kuten sanoin niin aiheuttajia voi olla erilaisia. Jos taustalta löytyy esim. allergiaa, kielellistä vaikeutta tms. niin raivarit voidaan todellakin saada loppumaan kun niiden syy löytyy.
kyseessä on aivan eri asia jos joku psykiatri suosittaa tällaista toimintaa erityislapsen raivarissa. Nyt on kuitenkin kyseessä oletettavasti täysin normaali 2-vuotias(!). Olen edelleen sitä mieltä, että perhe tarvitsee apua ja lapsi pitää tutkia. Raivareiden taustalla voi olla monenlaisia syitä ja ne voidaan saada poistetua ihan vain oikeanlaisella toiminnalla.
Koska taustalla VOI olla tosiaan neurologisia häiriöitä - ja silloin niitä ei kyllä poisteta millään "oikeanlaisella toiminnalla", ohjeeksi voi tosiaan siis tulla juurikin tuollaisen shokkiterapian käyttö. Mutta tutkia kannattaa. Sinänsä homma toimii kuitenkin hyvin myös temperamentiltaan haastavan lapsen kanssa. Ei se ole pahoinpitelyä, että lapsen pitkä hepuli saadaan interventiolla katkaistua. -38-
opittaisiin tietämään, mistä ongelma johtuu ja mikä niksi niihin sopii. Mutta käytit sanaa poistaa, ja sitä minä kommentoin - itsekin myönsit, ettei synnynnäistä neurologista ongelmaa poisteta millään. Samaa mieltä olen edelleen siitä, että selvitystyö kannattaa. Ja totta on, että joitain sairauksia voidaan myös POISTAA, vaikkei neurologisia voikaan. 38
pää ylikierroksilla. Menee sinne jo oma-aloitteisesti, kun alkaa raivari. Selittäkää nyt joku, miksi viileä suihku on pahaa väkivaltaa, mutta joku jäähy ei? Ne on kyllä eri asioita, koska suihkua ei käytetä rangaistuksena, jäähyä sen sijaan käytetään. Mutta selittäkää silti, miten se kaksivuotias nyt suihkun kokee jotenkin hirveenä alistamisena ja nöyryytyksenä? Jankkaatte niin kovasti tästä, että voisiko joku vihdoin vääntää rautalangasta.
pääasia on, että lapsi ajan mittaan itse - vanhemman avustuksella - löytää itselleen sopivimman tavan ilmaista kiukkua ja saada raivon laukeamaan. Meillä toimii parhaiten, että vesseli menee omaan huoneeseensa puuhastelemaan ja asiasta keskustellaan vasta pienen ajan päästä, kun kiukku on vähän laskenut.
Jollain toisella voi olla oikea nyrkkeilysäkki kiukun purkamiseksi. Jos lasta kieltää esim. hakkaamasta itseään maahan, pitää esittää sallittu tapa tilalle.
Yhdessä vaiheessa, kun lapsemme oli pienempi, hänellä oli ikävä tapa kiukustua siskoonsa ja käydä päälle. Menimme tietysti väliin heti ja mahdollisimman nopeasti (ja pyrimme ennaltaehkäisemään tilanteet) - ja lapsi komennettiin piirtämään ruutupaperille pieniä ympyröitä. Idea oli, että hän siinä prosessissa rauhoittui, koska joutui keskittymään johonkin toiseen, monotoniseksi kokemaansa asiaan. Mitä isompi "rötös", sitä isomman ruudukon piti palluroilla täyttää... Ja sitten keskusteltiin asiasta. Toimi hyvin.
-38, joka lopettaa omalta osaltaan tämän jankkaamisen tähän, koska lähtee siivoamaan. Hyvää päivänjatkoa: muistakaa, että lapsia on monenlaisia, ja joskus asia, jota ette ymmärrä, voi ollakin ihan jopa suositeltu menetelmä ;-))-
taustalla voi olla erilaisia tekijöitä...
En ole missään väittänyt, että neurologien ongelman voi poistaa.Jos kyseessä on jotain neurologista niin kyllä lapsen käytökseen voi vaikutta hyvinkin paljon ihan sillä omalla toiminnalla, muokkamalla arkea lapsen tarpeisiin vastaavaksi jne. Neurologista häiriötä ei voi POISTAA omalla toiminnalla, mutta lapsen oireilua voi ehkä vähentää ja jopa saada poistettua. Ja kuten sanoin niin aiheuttajia voi olla erilaisia. Jos taustalta löytyy esim. allergiaa, kielellistä vaikeutta tms. niin raivarit voidaan todellakin saada loppumaan kun niiden syy löytyy.
kyseessä on aivan eri asia jos joku psykiatri suosittaa tällaista toimintaa erityislapsen raivarissa. Nyt on kuitenkin kyseessä oletettavasti täysin normaali 2-vuotias(!). Olen edelleen sitä mieltä, että perhe tarvitsee apua ja lapsi pitää tutkia. Raivareiden taustalla voi olla monenlaisia syitä ja ne voidaan saada poistetua ihan vain oikeanlaisella toiminnalla.
Koska taustalla VOI olla tosiaan neurologisia häiriöitä - ja silloin niitä ei kyllä poisteta millään "oikeanlaisella toiminnalla", ohjeeksi voi tosiaan siis tulla juurikin tuollaisen shokkiterapian käyttö. Mutta tutkia kannattaa. Sinänsä homma toimii kuitenkin hyvin myös temperamentiltaan haastavan lapsen kanssa. Ei se ole pahoinpitelyä, että lapsen pitkä hepuli saadaan interventiolla katkaistua. -38-
opittaisiin tietämään, mistä ongelma johtuu ja mikä niksi niihin sopii. Mutta käytit sanaa poistaa, ja sitä minä kommentoin - itsekin myönsit, ettei synnynnäistä neurologista ongelmaa poisteta millään. Samaa mieltä olen edelleen siitä, että selvitystyö kannattaa. Ja totta on, että joitain sairauksia voidaan myös POISTAA, vaikkei neurologisia voikaan. 38
Hyvä jos oltiin siis samaa mieltä.
38
Mä juuri luin tuon vastaaja 38 kommentteja ja kehoitan erityisesti häntä hakeutumaan hoitoon.
raivarin lopettamiseksi on ihmisarvoa alentavaa toimintaa. En jaksa uskoa että sitä harjoittavilla vanhemmilla on tippaakaan tunneälyä.
ainakin näkee tässä uusperheessä, mitä se toinen ääripää, eli herkkä ja oputtoman ymmärtäväinen kasvatus saa aikaan.Varastelevia, vanhempiaan pompottavia ylimielisiä lapsia, joista jo alakouluikäinen uhkailee minua selkäni takana väkivallalla, kun useamman päivän vaikenemisen jälkeen puutun johonkin jo aika kohtuuttomaan käytökseen.Biologinen vanhempi esittää tämän asian niin, että "Pian se niin tekeekin."Minun pitäisi siis perääntyä ettei tule ikävää tilannetta.
Jo muutama vuosi sitten lapsi heitteli painavia tavaroita, kun ei saanut tahtoaan läpi ja kun biologinen vanhempi jo ennusti tällaista tilannetta jostain asiasta, alkoi hänen äänensä vapista ja hän antoi jo valmiiksi lapselle periksi.
Ja missä vika?Siinä tietenkin, että lopulta minä sitten suuttuessani huudan.
Olisiko kultainen keskitie kuitenkin paras?Joskus tilanteet menevät lapsen ja vanhemman välillä yli, mutta tietenkään ei saa lasta satuttaa.Ei voi lasta "nöyryytyksiltä" välttää.Se on elämää ja jos alkaa johdonmukaisesti vältellä kaikkia konflikteja, voin vannoa, että ei hyvää välttämättä seuraa.Lapset on muokattava ja ohjeistettava maailmaan, ei toisin päin.
Toisilla menee vähemmällä perille ja toisilla ei niin helposti.
Tuli vielä mieleen, että mihis ne liian kuumana käyvät jääkiekon ja jalkapallon pelaajat lähetetään??
on kamalaa ja lastensuojeluilmon paikka. Kauheesti jotkut riehuu tässä ja haukkuu muita sairaiksi, mutta eipä oo tätä selvästi kukaan kyennyt selittämään. Kaikki jäähyt ja huonearestit ja lelujen takavarikoinnit on loppupeleissä samanlaisia ylhäältä lapseen kohdistuvia rangaistuksia, miksi lapsi ei muka niitä sitten koe nöyryyttävinä? Ihme einsteineja täällä taas. Taitaa olla trolli koko typerä aloitus.
Tsemit tolle as-äidille, olet liki pitäen ainoa järkevä tässä ketjussa.
Lapsen huomio, niin miten olisi esim pilliin puhaltaminen?
Toi suihkujuttu on ihan kammottava. Mitä lapsi oppii siitä? Että tunteet on häpeällistä eikä äiti auta pääsemään niistä yli.
Nuo sun jutut on sitä korkeampaa foliohattu matematiikkaa.
Ei taida olla omia lapsia vielä?
Ja muutama oppikirja on hyllyssä luettuna sekä alleviivattuina.
:D
Mitä lapsi oppii, yeah. Lapsi unohtaa. Ei kelaa uhmakohtauksiaan sen pidemälle. Niitä rauhallisempia kasvatushetkiä tulee vuosien saatossa varmasti miljoonia. Ei muutama uhmakohtauksen rauhoittelu ole niin vakavaa.
tollainen nöyryyttäminen on henkistä väkivaltaa. En ikinä voisi tehdä lapselleni noin, aivan kauheaa! Vähemmän nöyryyttävää on saada vaikka tukkapölly (jota en myöskään kannata) mutta tuollainen suihkussa seisottaminen kuulostaa ihan joltain keskitysleiri meiningiltä. Hulluja mammoja täällä!
on kamalaa ja lastensuojeluilmon paikka. Kauheesti jotkut riehuu tässä ja haukkuu muita sairaiksi, mutta eipä oo tätä selvästi kukaan kyennyt selittämään. Kaikki jäähyt ja huonearestit ja lelujen takavarikoinnit on loppupeleissä samanlaisia ylhäältä lapseen kohdistuvia rangaistuksia, miksi lapsi ei muka niitä sitten koe nöyryyttävinä? Ihme einsteineja täällä taas. Taitaa olla trolli koko typerä aloitus. Tsemit tolle as-äidille, olet liki pitäen ainoa järkevä tässä ketjussa.
että jos sinä tekisit jotain mistä muut perheen jäsenet eivät tykkäisi. Vaikka pettäisit miestäsi, niin olisiko sinusta parempi, että miehesi keskustelisi kanssasi ja vaikka sopisitte että et käy baareissa enää? Vai laittaisi sinut vaatteet päällä suihkuun? Aivan sairas menetelmä.
tollainen nöyryyttäminen on henkistä väkivaltaa. En ikinä voisi tehdä lapselleni noin, aivan kauheaa! Vähemmän nöyryyttävää on saada vaikka tukkapölly (jota en myöskään kannata) mutta tuollainen suihkussa seisottaminen kuulostaa ihan joltain keskitysleiri meiningiltä. Hulluja mammoja täällä!
En hyväksy tukkapöllyäkään mutta tuo suihkuun laittaminen on ihan kipeetä. Puheella pitää lasten kanssa pystyä pärjäämään ja jos ei pärjää on tosiaankin haettava sitä apua sillä kyllä normaali lapsi puhetta uskoo.
viileässä suihkussa vaatteet päällä niin tiedätkö että turha sitä on sulle selittää. Et ymmärrä kuitenkaan. Se on monille muille ihan itsestään selvyys.
Luulenpa ettei sekään 8v lasta juoksuttanut tajunnut että mitä pahaa siinä, saahan lapsi liikuntaa kun juoksee rangaistukseksi ympäri taloa. Eihän siihen nyt kuolla voi, EIHÄN???!! Enhän MINÄ häntä satuta, itsekseen se siellä juoksee, eikös niin???
Ääliöt.
on kamalaa ja lastensuojeluilmon paikka. Kauheesti jotkut riehuu tässä ja haukkuu muita sairaiksi, mutta eipä oo tätä selvästi kukaan kyennyt selittämään. Kaikki jäähyt ja huonearestit ja lelujen takavarikoinnit on loppupeleissä samanlaisia ylhäältä lapseen kohdistuvia rangaistuksia, miksi lapsi ei muka niitä sitten koe nöyryyttävinä? Ihme einsteineja täällä taas. Taitaa olla trolli koko typerä aloitus. Tsemit tolle as-äidille, olet liki pitäen ainoa järkevä tässä ketjussa.
että jos sinä tekisit jotain mistä muut perheen jäsenet eivät tykkäisi. Vaikka pettäisit miestäsi, niin olisiko sinusta parempi, että miehesi keskustelisi kanssasi ja vaikka sopisitte että et käy baareissa enää? Vai laittaisi sinut vaatteet päällä suihkuun? Aivan sairas menetelmä.
suihkuun ei panna rangaistavaksi, vaan sillä keskeytetään toisen ufo keuhkoomiskohtaus. Jos mä alan raivota suu vaahdoten, pyörin lattialle ja hakkaan esineitä nyrkeillä, niin joo, mutkin saa ja jopa pitää viedä hetkeksi suihkuun rauhottuun.
Selkiskö?
viileässä suihkussa vaatteet päällä niin tiedätkö että turha sitä on sulle selittää. Et ymmärrä kuitenkaan. Se on monille muille ihan itsestään selvyys.
Luulenpa ettei sekään 8v lasta juoksuttanut tajunnut että mitä pahaa siinä, saahan lapsi liikuntaa kun juoksee rangaistukseksi ympäri taloa. Eihän siihen nyt kuolla voi, EIHÄN???!! Enhän MINÄ häntä satuta, itsekseen se siellä juoksee, eikös niin???
Ääliöt.
Tossa siis joku oli pannut pitkään sekona huutavan lapsen hetkeksi viileään suihkuun. Hetkeksi. Viileään. Ni että jos sä oot noin viisas mielestäs, niin sanopa nyt, että mikä siinä oli väärin ja väkivaltaa?
En hyväksy tukkapöllyäkään mutta tuo suihkuun laittaminen on ihan kipeetä. Puheella pitää lasten kanssa pystyä pärjäämään ja jos ei pärjää on tosiaankin haettava sitä apua sillä kyllä normaali lapsi puhetta uskoo.
ihan sama, mitä sanot, kun lapsi huutaa jo toista varttia maassa kuuppa punaisena ja potkii.
Mun näkemys on, että noi nykyampujat on JUST niitä, jotka on saaneet raivota vapaasti ja joille on vaan lässytelty nätisti. Suihkuun vaan, se pysäyttää kohtauksen. Viherliberaalilässymammat voitte painua....sanonko minne.....
pää ylikierroksilla. Menee sinne jo oma-aloitteisesti, kun alkaa raivari. Selittäkää nyt joku, miksi viileä suihku on pahaa väkivaltaa, mutta joku jäähy ei? Ne on kyllä eri asioita, koska suihkua ei käytetä rangaistuksena, jäähyä sen sijaan käytetään. Mutta selittäkää silti, miten se kaksivuotias nyt suihkun kokee jotenkin hirveenä alistamisena ja nöyryytyksenä? Jankkaatte niin kovasti tästä, että voisiko joku vihdoin vääntää rautalangasta.