Mitä helvettiä? Onko joittenkin mielestä ok seisottaa 2-v vaatteet päällä kylmässä suihkussa???!!
Tuli vaan mieleen tuosta 2-vee uhmis-ketjusta. Olen ihan järkyttynyt.
Kommentit (157)
holdingia? Kaksivuotias on aika pieni kuitenkin, varmasti onnistuisi. Jotkut tosin pitävät sitäkin väkivaltana (?), mutta varmasti parempi kuin lyödä päätä seinään. Sääliksi käy minunkin, valtavasti:(.
kuin yksin suihkuun, ihan vain hetkeksikin, laittaminen. Sitten voisin jotenkuten hyväksyä jos suihkuun viejä menisi samalla itsekin vaatteet päällä suihkuun ja molemmat kastuisivat. Olisi edes hitusen tasa-arvoisempi tilanne.
se on jo tapaturmariski erittäin lähellä. Kai se äiti siinä vieressä odottaa pyyhkeen kanssa!
PS: edelleen, puhutaan kaksivuotiaista. Ei kaksivuotias koe "nöyryytyksenä" tuollaista, koska kaksivuotiaalla ei ole sellaista arvokehikkoa päässään kuin sinulla, aikuisella. Toki sinne voi aikuinen mennä mukaan, jos se sujuu sillä lailla paremmin, mutta koska siinä pitäisi saada lapsi kuivattua nopsaan, se haittaa hommaa.
Siitä 2-vuotiaastako ei tunnu märät vaatteet kurjiltavaikkei nöyryytyksenä tuota pitäisikään?
ei kai nyt sentään. Missä sanottiin noin? Sitä minäkin pidän vääränä, kyllä ne vaatteet pitää vaihtaa heti suihkun jälkeen kuiviin. Tarkoituksena on kumminkin vaan saada lapsen huutokohtaus katki, ei rangaista.
En edes ala psyykkisesti sairaan ihmisen kanssa väittelemään. Enkä todellakaan ole kommentoinut tänne eilisen aloitusviestin jälkeen yhtikäs mitään.
Kehotan muille samaa, että ei lähde mukaan noihin älyttömiin juttuihin. Jokainen normaali, aikuinen ihminen ymmärtää ettei ole kannattavaa.
- ap
Mun kaksivuotiaani kokisi sen palkkioksi, jos pääsisi vaatteet päällä suihkuun. Sen takia en aio sitä kokeilla, koska en aio jatkossakaan palkita uhmaamisesta.
Vakavasti puhuen, eikö teillä ollekaan missään vaiheessa herää epäily, että teidän tapanne ja teidän lapsenne temperamentit eivät ehkä ole ainoita olemassaolevia?
Kamalan epäkypsää reuhata kuten tässä ketjussa moni tekee, haukkuu muita ääliöiksi.
on parempi se että vien sen pojan viileään suihkuun (huom. EI KYLMÄ) muutamaksi kymmeneksi sekunniksi, kuin se että sälli hakkaa päänsä verille esim. oven karmiin. Ja meillä toimitaan sen suihkun kanssa samoin kuin jäähyn kanssa eli varoitetaan ensin ja käydään sen jälkeen "palaute keskustelu". ja siis suihku on se viimeinen keino kun sitä raivaria on rauhoiteltu jo useita kymmeniä minuutteja muilla keinoilla. T:se suihkussa "seisottaja"
istä ihmiset edes keksii näitä rangaistustapoja?? Mitä seuraavaksi, voishan sitä roikottaa 2-vuotiasta vaikka jaloista parvekkeen kaiteen yli??
Siitä 2-vuotiaastako ei tunnu märät vaatteet kurjiltavaikkei nöyryytyksenä tuota pitäisikään?
ei kai nyt sentään. Missä sanottiin noin? Sitä minäkin pidän vääränä, kyllä ne vaatteet pitää vaihtaa heti suihkun jälkeen kuiviin. Tarkoituksena on kumminkin vaan saada lapsen huutokohtaus katki, ei rangaista.En edes ala psyykkisesti sairaan ihmisen kanssa väittelemään. Enkä todellakaan ole kommentoinut tänne eilisen aloitusviestin jälkeen yhtikäs mitään.
Kehotan muille samaa, että ei lähde mukaan noihin älyttömiin juttuihin. Jokainen normaali, aikuinen ihminen ymmärtää ettei ole kannattavaa.
- ap
Kun sinulta loppuu argumentit, alat haukkua muita psyykkisesti sairaiksi.
Missä minä muuten olen väittänyt mitään siitä, miten monta kertaa olet tässä ketjussa kommentoinut? Oletko vähän nyt ehkä hermostunut, hmmmm?
Minä sen sijaan olen parin muun kommentoijan kanssa aidosti hämmentynyt siitä, miten pikainen suihkussa käynti on sinusta kamalaa ja sairasta. Jos siinä tosiaan halutaan saada megaraivari katki ja huudon loputtua kuivataan ja käsitellään tilanne keskustelemalla loppuun. Voisit selittää, sen sijaan että alat sättiä tuntemattomia ihmisiä.
on parempi se että vien sen pojan viileään suihkuun (huom. EI KYLMÄ) muutamaksi kymmeneksi sekunniksi, kuin se että sälli hakkaa päänsä verille esim. oven karmiin. Ja meillä toimitaan sen suihkun kanssa samoin kuin jäähyn kanssa eli varoitetaan ensin ja käydään sen jälkeen "palaute keskustelu". ja siis suihku on se viimeinen keino kun sitä raivaria on rauhoiteltu jo useita kymmeniä minuutteja muilla keinoilla. T:se suihkussa "seisottaja"
istä ihmiset edes keksii näitä rangaistustapoja?? Mitä seuraavaksi, voishan sitä roikottaa 2-vuotiasta vaikka jaloista parvekkeen kaiteen yli??
Olen siis tasan päinvastaista mieltä kuin muutama edellä vastannut. Pieni lapsi hätkähtää siitä vedestä, muttei koe, että häntä nöyryytetään. Iso lapsi taas jo ymmärtää pitää sitä kastumista ja märkiä vaatteita nolona ja nöyryyttävänä.
Joten jos sitä ei haluta kerta käyttää rangaistuksena, ei sitä pitäis käyttää enää sen ikäisellä lapsella, joka ymmärtää ton asian nöyryytykseksi.
Ja haloo, ei se shokkiterapia ole ainoastaan autisteille annettu ohje, vaan aika yleinen neuvo, jos lapsi saa kovia ja pitkään kestäviä raivareita.
Vesi ei satuta. Se hätkähdyttää, koska lapsi nostetaan ihan erilaiseen olotilaan kuin missä hän on hepuloinut. Siksi hän lopettaa ja pääsee heti pois. Et ole tässä ketjussa (juu, olet kommentoinut itsellesi, se on helppo huomata) osannut vieläkään perustella, miten se suihkuun ääritilanteessa pano on vääriin, järkyttävää ja kamalaa jnejne.
Tähän piti vastata.
-ap
jos siis bio-vanhempi saa päähänsä nostaa siitä prosessin. Pakolla huoneeseen kantaminenkin voidaan tulkita laittomaksi pakottamiseksi.
Ja haloo, ei se shokkiterapia ole ainoastaan autisteille annettu ohje, vaan aika yleinen neuvo, jos lapsi saa kovia ja pitkään kestäviä raivareita.
Vesi ei satuta. Se hätkähdyttää, koska lapsi nostetaan ihan erilaiseen olotilaan kuin missä hän on hepuloinut. Siksi hän lopettaa ja pääsee heti pois. Et ole tässä ketjussa (juu, olet kommentoinut itsellesi, se on helppo huomata) osannut vieläkään perustella, miten se suihkuun ääritilanteessa pano on vääriin, järkyttävää ja kamalaa jnejne.
Tähän piti vastata.
-ap
ja minuakin kiinnostaisi kuulla sun perustelut sille, miksi se oikeasti on kamalaa väkivaltaa.
(se, jota äsken haukuit psyykkisesti sairaaksi)
ole tärkeää sekin, että lapsi oppii keinoja itse rauhoittaa itseään? Vaikea kuvitella, mikä suihkuttamisessa olisi sellaista, minkä lapsi voi sisäistää omaksi kyvykseen...?
Olisi todella mielenk. tietää, mitä esim. as-kuntoutuksessa on todella sanottu ja minkä ikäisille ja missä tilanteessa on (muka?)suositeltu suihkua. Kiinnostaisi sekin, että jos lapsi saa noin pahoja raivokohtauksia, eikö hän tarvitsisi jonkinlaisen lääkityksen?
Olen siis tasan päinvastaista mieltä kuin muutama edellä vastannut. Pieni lapsi hätkähtää siitä vedestä, muttei koe, että häntä nöyryytetään. Iso lapsi taas jo ymmärtää pitää sitä kastumista ja märkiä vaatteita nolona ja nöyryyttävänä.
Joten jos sitä ei haluta kerta käyttää rangaistuksena, ei sitä pitäis käyttää enää sen ikäisellä lapsella, joka ymmärtää ton asian nöyryytykseksi.
Iso lapsi tajuaa jo sen pakottamisen ja märkyyden nöyryyttävyyden. Kaksivuotias on eri juttu. Jos sen suihkuun viemisen toteuttaisi hyvin, se voisi toimia. Mutta komppaan jotain aiemmin kirjottanutta, joka korosti sen olevaan viimeinen keino. Muita pitää ensin yrittää.
ole tärkeää sekin, että lapsi oppii keinoja itse rauhoittaa itseään? Vaikea kuvitella, mikä suihkuttamisessa olisi sellaista, minkä lapsi voi sisäistää omaksi kyvykseen...?
Olisi todella mielenk. tietää, mitä esim. as-kuntoutuksessa on todella sanottu ja minkä ikäisille ja missä tilanteessa on (muka?)suositeltu suihkua. Kiinnostaisi sekin, että jos lapsi saa noin pahoja raivokohtauksia, eikö hän tarvitsisi jonkinlaisen lääkityksen?
mun siskollani on as-lapsi, ja heillä käytetään sellaisia yllättäviä ääniä (huudahdetaan vaikka kovaan ääneen HÖHH!), niin se lapsi pitää hetken tauon ja siihen pääsee aikuinen väliin.
Joten mä uskon kyllä siihen, että viimeisenä keinona voi käyttää vettä.
Kumpi susta on lapsen kannalta parempi, se että lääkitään voimakkailla psyykelääkkeillä (sitä ne meinaan on, jos jotain rauhoittavaa aletaan kaksivuotiaalle määräämään, ei taida olla edes mahdollista) vai se, että pari krt vuodessa lapsen hepuli katkaistaan suihkulla? Musta se on toi jälkimmäinen, ehdottomasti.
As ei parane, eikä siihen määrätä lääkitystä kuin erityisongelmiin, esim. tarkkaavaisuuteen tai isommalle lapselle väkivaltaisiin oireisiin.
niin voihan hän raivopäissään kaatua suihkussa ja lyödä päänsä pahasti. Siihen voi kuolla.
niin voihan hän raivopäissään kaatua suihkussa ja lyödä päänsä pahasti. Siihen voi kuolla.
ole tärkeää sekin, että lapsi oppii keinoja itse rauhoittaa itseään? Vaikea kuvitella, mikä suihkuttamisessa olisi sellaista, minkä lapsi voi sisäistää omaksi kyvykseen...? Olisi todella mielenk. tietää, mitä esim. as-kuntoutuksessa on todella sanottu ja minkä ikäisille ja missä tilanteessa on (muka?)suositeltu suihkua. Kiinnostaisi sekin, että jos lapsi saa noin pahoja raivokohtauksia, eikö hän tarvitsisi jonkinlaisen lääkityksen?
mun siskollani on as-lapsi, ja heillä käytetään sellaisia yllättäviä ääniä (huudahdetaan vaikka kovaan ääneen HÖHH!), niin se lapsi pitää hetken tauon ja siihen pääsee aikuinen väliin. Joten mä uskon kyllä siihen, että viimeisenä keinona voi käyttää vettä. Kumpi susta on lapsen kannalta parempi, se että lääkitään voimakkailla psyykelääkkeillä (sitä ne meinaan on, jos jotain rauhoittavaa aletaan kaksivuotiaalle määräämään, ei taida olla edes mahdollista) vai se, että pari krt vuodessa lapsen hepuli katkaistaan suihkulla? Musta se on toi jälkimmäinen, ehdottomasti. As ei parane, eikä siihen määrätä lääkitystä kuin erityisongelmiin, esim. tarkkaavaisuuteen tai isommalle lapselle väkivaltaisiin oireisiin.
että osaisin sanoa, kumpi on parempi/pahempi. Jos suihkuttamista todella käytetään VAIN ääritapauksissa, niin todennäköisesti niitä vähemmän vakavia ongelmia on myös olemassa, vai mitä? Myös sillä on merkitystä, löydetäänkö sopiva lääke. Onhan kaksivuotias todella nuori lääkittäväksi, mutta jos vaihtoehtona on se, että hän kärsii päivittäin ja vahingoittaa itseään niin kyllä minä valitsisin kuitenkin lääkityksen.
Lapsellakin on oikeus tunteisiinsa. Jos hakkaa päätä seinään tms, aikuinen voi viedä väliin tyynyn tai muulla tavalla ottaa tilanteen haltuunsa ja antaa lapsen kohdata oma kiukkunsa.
viileässä suihkussa vaatteet päällä niin tiedätkö että turha sitä on sulle selittää. Et ymmärrä kuitenkaan. Se on monille muille ihan itsestään selvyys.
Luulenpa ettei sekään 8v lasta juoksuttanut tajunnut että mitä pahaa siinä, saahan lapsi liikuntaa kun juoksee rangaistukseksi ympäri taloa. Eihän siihen nyt kuolla voi, EIHÄN???!! Enhän MINÄ häntä satuta, itsekseen se siellä juoksee, eikös niin???
Ääliöt.
Ehkä säkin sitten uskot, kun kuulet viranomaistaholta.