Päivähoidon ihmiset! Millainen vanhempi on "ärsyttävä"? ev
Kommentit (53)
Minä olen se joka kirjoitti siitä HOITOvastuusta ja luulisin, että tajusitte mitä tarkoitin vaikka näitä lappujen lukijoita / tavaroiden hakijoita tuli tosiaan pilkkua viilamaan :D
Ei se mitään viilaamista ole, jos sinä aikana oikeasti sattuu jotain ja siitä tulee seuraamuksia (vaikka vammautuminen). Kyllä siinä vaiheessa katsotaan oliko se päiväkodin vastuulla jne.
Päiväkoti on mun mielestäni lisäksi tosiaan säilytyspaikka jossa lasta hoidetaan, en mä ainakaan ole kasvatusvastuutani heille antanut. Kyllä käytöstavat ja muu tapakulttuuri tulee meillä ainakin kotoa.
Tietysti, mutta jos lapsi viettää viikolla suurimman osan hereilläoloaikaansa jossain muualla kuin kotona, kyllä se paikkakin osallistuu kasvatukseen, halusit tai et. Ja isossa lapsiporukassa on oltava yhteiset, aika tiukatkin säännöt, jotka eivät millään voi olla täysin samat kuin jokaisen lapsen kotona.
.
En minä tajua, mikseivät päiväkodin hoitajatkin voi osallistua lapsen kotiin lähettämiseen? Tuossa meidän päiväkodissa yleensä menee homma niin, että kun näkevät minun (tai jonkun muun vanhemman) tulevan, sanovat lapselle "nyt vie lelut koriin, äiti tuli hakemaan sinua" ja kun olemme lähdössä kätellään (minä, lapsi ja hoitaja toisiamme) ja sanotaan " kiitos päivästä ja hei, huomenna nähdään!" tai "kiitos viikosta, hyvää viikonloppua ja maanantaina nähdään!". Hoitajat siis ilmoittavat lapselle, että leikit pitäisi lopettaa, koska äiti tuli hakemaan ja sitten kättely lopettaa tarhapäivän. Kun käyn sisällä hakemassa lapsen repun, on ihan luonnollista että hoitaja katsoo lapseni perään sen hetken.
.
-- Aivan! Minusta on ihan luonnollista että yhteispelillä tämänkin saa sujumaan. Hoitajat tavallaan patistavat myös lasta lopettelemaan leikkiä "vie nyt lelut takaisin paikalleen kun äiti tuli hakemaan".
Kokemusta päiväkodista on siis. Ja tottahan siellä on säännöt eikä meidän lapsilla missään nimessä mitään eri sääntöjä ole. Tarkoitan vain, että minä ja mieheni emme ole antaneet kasvatusvastuuta päiväkodille emmekä myöskään koululle. Se on meidän tehtävä ja meidän vastuulla. Tästähän nykyvanhempia syytetään, että sysäävät vastuun pois. No me emme.
Ja siihen kotikasvatukseen ja käytöstapoihin kuuluu myös se, että lapsemme tietävät tarhassa/koulussa olevan koulun ja päiväkodin säännöt joita on noudatettava ja muiden huomioonottaminen on tärkeää ja kuuluu käytöstapoihin.
Jos joku sanoo, että on itse vastuussa lapsen kasvattamisesta miksi se tulkitaan, että tarkoittaa hellanlettas lässyä?
meidän lapsi ei haluaisi syödä raakaa tomaattia ja porkkanaa ja tästä on päiväkodin kanssa sovittu, että maistaa pitää mutta sen enempää ei tarvitse syödä, jos ei halua. Näin toimimme myös kotona, eli aina lautaselle laitetaan mitä muutkin syövät ja kaikkea pitää maistaa. Allergiatestissä on testattu, ettei allergiaa kyseisille ruuille ole, mutta kyllä minä sen ymmärrän ettei joku ruoka maistu. Silti sitä on maistettava ja mitään korvaavia muumikeksejä syömättömyydellä saa...meillä on suht tarkat ruoka-ajat ja niiden puitteissa mennään. Jos aamiainen ei maistu, niin seuraavan kerran pöperöä tulee eteen lounaalla. Päiväkodilla olivat ensin yrittäneet syöttää lasta, kun oli jostain ruokalajista kieltäytynyt, mutta minä sanoin heille että lapsi osaa kyllä syödä itse, joten sanokaa että maistaa pitää ja sitten on turha kitistä nälkää jos ei maistu. Lapsi ei täysien ruokapatojen ääreen kuole nälkäänsä...
Selkeästi muuten huomaa, kun päiväkodissa on ollut jotain vähemmän maistuvaa ruokaa, niin kotona kelpaa sitten kaikki mitä eteen laitetaan:-)
jos max-hakuajaksi on merkitty 16.45 niin se tarkoittaa sitä eikä vaikkapa 16.50. Minun on täytynyt suunnitella oma minuuttiaikatauluni noiden maksimiaikojen mukaan ja minulla voi siis olla vaikkapa kampaaja klo 17. Satunnaiset myöhästelyt hyväksyn ja varsinkin jos ne ovat etukäteen tiedossa. Minulla kun on työpäivän jälkeen vielä tämä oma perhe harrastuksineen ja menoineen hoidettavana niin ei mielenkiinto vois vähempää olla enää hoitolapsissa klo 16.45 jälkeen. Tämä on ainoa piirre mikä joissakin vanhemmissa ärsyttää.
koska lapsia varten siellä ollaan. Vaikka päiväkoti menisi kiinni, niin työaika voisi jatkua pidempään, ettei harmittaisi sitten myöhästelijät.
Mutta toki jokaisella omat menot . Esim. mun on haettava omat lapset perhepäivähoitajalta. Myöhästyn sieltä, jos joku myöhästyy päiväkodin hakuajoista.
Mutta henkilökunnan työajat jos laittaa kovin pitkiksi, niin se on aamusta pois. Esim. meillä jos olen töissä klo 18 asti niin eihän koko ryhmä voi aamupäivällä tehdä mitään erikoista, jos yksi aikuinen puuttuu. Kaikki metsäretket, työpajat sun muut poistettava. Ei niitä vedä 2 aikuisella, jos lapsia 21.
joiden päivässä ei ole mitään aikataulutusta. Saattaa äiti soittaa aamulla, että Nico-Petteri nukkuu vielä ja tulee vasta 10 jälkeen. No, me muut ollaan jo ulkotamineissa ja matkalla metsäretkelle :/
Ja hölläämään vähän. Muistatteko aikaa, jolloin ruokakaupat menivät kiinni klo 17? Kyllä silloinkin oltiin tarhassa jne.
kun 5 v poikamme on perhepäivähoitajalla ja on löytänyt pph:n pihasta kavereita ja jäämme joskus siihen pihaan leikkimään? Omassa taloyhtiössä ei ole samanikäisiä ja minusta on kätevää joskus hoitaa se iltaulkoilu siinä samassa. Lapsi kyllä lähtee kun sanon.
Silloin kun meidän lapsi oli päiväkodissa eikä olisi halunnut lähteä otin syliin ja kannoin autoon.
Jos ei jaksa kantaa raahaa kädestä perässään.
... ja pohjanoteeraus oli kuulemma eräs "hyvin koulutettu uraäiti", joka suuttui oikein kunnolla kuultuaan, ettei päiväkoti ole jouluaattona auki - hän kun olisi halunnut laittaa kaiken ensin rauhassa valmiiksi ja hakea sitten vasta lapsen kotiin...
.
En minä tajua, mikseivät päiväkodin hoitajatkin voi osallistua lapsen kotiin lähettämiseen? Tuossa meidän päiväkodissa yleensä menee homma niin, että kun näkevät minun (tai jonkun muun vanhemman) tulevan, sanovat lapselle "nyt vie lelut koriin, äiti tuli hakemaan sinua" ja kun olemme lähdössä kätellään (minä, lapsi ja hoitaja toisiamme) ja sanotaan " kiitos päivästä ja hei, huomenna nähdään!" tai "kiitos viikosta, hyvää viikonloppua ja maanantaina nähdään!". Hoitajat siis ilmoittavat lapselle, että leikit pitäisi lopettaa, koska äiti tuli hakemaan ja sitten kättely lopettaa tarhapäivän. Kun käyn sisällä hakemassa lapsen repun, on ihan luonnollista että hoitaja katsoo lapseni perään sen hetken.
.
-- Aivan! Minusta on ihan luonnollista että yhteispelillä tämänkin saa sujumaan. Hoitajat tavallaan patistavat myös lasta lopettelemaan leikkiä "vie nyt lelut takaisin paikalleen kun äiti tuli hakemaan".
ja tämäkään ei kuulu siihen ryhmään. Mielestäni "Heippa, äiti tuli hakemaan, leikit jatkuu huomenna..." on ihan normaalia keskustelua mitä nyt voi sanoa kaikille ilman, että sen ajattelee olevan erikseen joku vastuukysymys.
Meillä todella on lapsi viety autolle asti kun vanhemmat tulivat hakemaan ja tämä tarkoittaa sitä, että lapsi vessan kautta puettiin ulos ja saatettiin autolle missä vanhemmat odottivat. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että hoitajat voi tehdä muutakin kuin ärsyyntyä ja valittaa. En mäkään, itsekin äitinä joka välillä raahaa kädestä tai kantaa lapsen pois hoidosta, tilanteen hankaluutta ihan pysty käsittämään, mutta se oli kuitenkin kaikille helpoin mukavin niin ja sillä hyvä.
...kun lukee näitä juttuja. Vanhemmat ovat nykyään niin paljon töissä että huono omatunto soimaa ja sitä on helppo purkaa sitten päiväkodin työntekijöihin, jotka "kehtaavat" vaatia tiettyjä asioita lapselta.