Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11-kuiseni oli kaverillani hoidossa ja kun menin hakemaan, oli just

Vierailija
27.05.2012 |

syöttmässä sosetta.Siinä sit mun edessä nuolasee lusikan puhtaaks ja uudestaan lautaselle ja eikun poikani suuhun..En saanu sanottua mitään mut kyllä kiehui,itse ollaan oltu aina niin tarkkoja tosta karies-jutusta.Ja kaveri itsekin äiti,enpä tajunnu et ois pitänyt tämäkin asia etukäteen ohjeistaa!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos miehesi olisi kuollut tapaturmaisesti luulisi sinulla olevan muutakin mietittävää kuin yksi hemmetin lusikka tai karies! Miten meinaat toimia kun lapsesi menee päiväkotiin. Siellä ne nuoleskelee samoja leluja ja toistensa tutteja. vai meinaatko hakea lapsellesi kariesvapaan päiväkodin.

tiedoksesi,usein suurten targedioiden/menetysten keskellä ihmisiä auttaa/pitää elämässä kiinni juurikin se normaalielämä/arkipäiväiset jutut!Älä tuomitse tuon perusteella ap:ta,luulen ettei hän ole vielä kaikella tasolla tiedostanut /käsitellyt miehensä menetystä, ja on vain loogista siinä tilnateessa jopa ihan sairaalloisessa määrin keskittää ajatuksensa lasten hyvinvointiin.

Vierailija
2/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt samaa lusikkaa/lasia jne. omien lasten kanssa, mutta ikinä en laittaisi kaverin lapsen lusikkaa suuhuni. Se on minusta kyllä outoa, eikä edes karieksen takia, vaan on minusta epähygieenistä/ hyvien tapojen vastaista/ liian intiimiä. En kyllä myöskään olisi tehnyt tästä aloitusta av:lle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lääkärinä oikeasti ärsyttää tämä hammaslääkäreiden vouhkaus kariesbakteerista.

On toki totta, että ko bakteeri on edellytys reikiintymiselle. Tosin hampaiden pesu, fluori ja xylitol ovat paljon tärkeämpiä asioita. Lisäksi merkitystä on sillä,minkälaisen bakteeriflooran lapsi ylipäänsä suuhunsa saa. On parempi, että lapsi saa bakteeriflooransa hyvät hampaat omaavalta vanhemmaltaan kuin huonot hampaat omaavalta hoitajalta.

MUTTA nykylapsilla on muitakin sairauksia! Puolet Suomen lapsista on allergisia. Infektiokierteet ovat arkipäivää. Hampaiden reikiintymistä lukuunottamatta kaiken muun terveyden kannalta lapsille on oleellisen tärkeää saada tutustua ympäristön bakteereihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja mahdollisimman paljon! Vanhempien ihon ja suun bakteerifloora on lapselle hyväksi. Lapsi tarvitsee kodin tavallisia bakteereita. Keittiörätti on kodin pahin - ja samalla myös paras bakteeripesä. Ulkona lapsen on hyvä maistella hiekkaa ja multaa.

Bakteerialtistuksen lisäksi lapsi tarvitsee läheisyyttä, lämpöä ja pussailua psyykkisen hyvinvointinsa takia.

En voi ymmärtää sitä, että muutaman teoreettisen reiän takia ollaan valmiita vaarantamaan lapsen terveys kaikilla muilla alueilla. Itse olen nuollut lasten lusikat ja tutit vastasyntyneestä lähtien. Vanhimmat lapset ovat jo murrosiässä, eikä yhdelläkään ole reikiä hampaissaan. Eikä kellään neljästä lapsesta ole ollut myöskään allergioita tai infektiokierteitä.

Vierailija
4/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan, missään tilanteessa omalla syljellä tahrittua lusikkaa ei pidä laittaa lapsen suuhun.

Minun mummoni tiesi jo tämän. Tietyt asiat kuuluvat sivistykseen! Ja streptokokki mutans bakteerista pitäsi olla jo aika paljon tietoa kaikilla.

Vierailija
5/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin harmistunut, ja ehkä ystävällisesti kysynyt kaverilta, että eikö heillä ole ollut tapana suojata kariesbakteerilta.

Itsekin kerran näin, kun äitini syötti pojalleni jälkiruokansa rippeet omalla lusikallaan. Sanoin asiasta, ja äiti oli pahoillaan. Hän teki sen vaan automaattisesti, kun niinhän 80-luvulla tehtiin, ei vain muistanut, että suositukset on muuttuneet.

Tosin nostan kyllä hattua teille, jotka voitte sanoa, että koskaan ei mikään teidän suussa käynyt ole mennyt lapsen suuhun. Kyllä meidän 1-vuotias on useamman kerran ylettynyt vaikka vanhaan lusikkaan, tai muuten ottanut vaikka suusta kiinni sylissä ollessaan.. Entäs esim. ilmapallot? Onko hysteeristä vahtia niitä? Jos on ensin itse puhaltanut pallon, ja lapsi sitten ottaa sen suukappaleen suuhunsa?

Vierailija
6/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusasia, joka jokaisen vanhemman pitäisi tietää.

jos olisi pitkä lista erityisiä hoitotoiveita ja -ohjeita.

Vierailija
7/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tämä suunnaton aggressioiden määrä kumpuaa? Eikö pienten lasten äidin tulisi saada vertaistukea juuri tällaiselta palstalta? Jos on eri mieltä hänen kanssaan, voi sen kai kertoa asiallisesti. Silloin vastauskin on uskottavampi kuin pilkallinen tunteenpurkaus, joka tuskin edes omaa oloa helpottaa. Paljon on ihmetelty sitä mistä yhteiskunnassa lisääntyvä vihamielisyys johtuu. Ei tarvitse jatkossa ihmetellä, jos tulevan sukupolven kasvattajat ovat noin kyynisiä ja täynnä hallitsemattomia tunteita, jotka he purkavat kanssaihmisiin. Jos teitä on kohdeltun kaltoin, toivon kovasti että pystytte katkaisemaan kierteen. Ja alkuperäiseen aiheeseen: mieleeni ei tulisi nuolla lasteni tai muidenkaan lusikoita. Emmehän me aikuisetkaan halua käyttää muiden nuolemia ruokailuvälineitä. Jaksamista ja iloa elämään aloittajalle ja teille muillekin.

Vierailija
8/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele käyttämään välilyöntiä virkkeen jälkeen.

Vierailija
9/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nimi joka on annettu eriasteisille hampaiden kovakudosvaurioille. Luulin olevani itse saivartelija..

Vierailija
10/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykykonsensusta? Vai miten tarkkaan asiaa painotetaan esim. neuvolassa? Itse olen toistaiseksi lapseton ja tiedän vain, että ennen noin tehtiin ihan yleisesti.

Vierailija
11/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hammashoitolassa asiasta muistutetaan jatkuvasti!

Vierailija
12/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA nykylapsilla on muitakin sairauksia! Puolet Suomen lapsista on allergisia. Infektiokierteet ovat arkipäivää. Hampaiden reikiintymistä lukuunottamatta kaiken muun terveyden kannalta lapsille on oleellisen tärkeää saada tutustua ympäristön bakteereihin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja mahdollisimman paljon! kä kellään neljästä lapsesta ole ollut myöskään allergioita tai infektiokierteitä.

[/quote]

Olen kyllä tästä täysin samaa mieltä.

Haluan vaan myös sallia toisille vaanhemmille vaihtoehdon yrittää viivyttää ko bakteerin tartuntaa. Aloin ehkä turhan tekniseksi asian kanssa..

Vierailija
13/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei joku tunne kaveriaan sen vertaa, että tietäisi tekeekö se tollasia hölmöyksiä vai ei. Miten tää ap. on voinut välttyä näkemästä kaverinsa nuolevan lastensa lusikoita? Vai onko kaveri lapseton ja siksi siitä ei kannata sen vertaa välittää, kun sehän voi tosta vaan hoitaa Mun Hienon Lapsellisen Ihmisen Pikkujutun Ajna Mun Lasta.

Vierailija
14/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eivät jostain kumman syystä muista hammas- ja suuperäisten infektioiden merkitystä moniin yleissairauksiin ja niiden hoitoon.

Näitä "tulehdusarvot mystisesti koholla" ja "selittämätöntä kuumeilua" tapauksia on sairaalat pullollaan, eikä kukaan viitsi kurkata sinne suuhun tai ei tajuta minkään olevan pielessä, vaikka hammas heiluu jo hengityksen mukana.

Kyllä näiden suun infektiobakteereiden välttely ja mahdollisimman myöhäinen tartuna, ovat ykkösasia.

...mutta kuten jo aiemmin muistutin, niin vain yksi osa sitä kokonaisvaltaista suun ja hampaiden terveydestä huolehtimista.

Vierailija
15/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karieksen takia ja muutenkin. Olisin varmaan kiljaissut että hyi saatana, älä nyt sitä omassa suussas uinutta lusikkaa mun lapsen suuhun enää laita! Itse en voisi kuvitellakaan nuoleskelevani jonkun toisen penskan jäljiltä lusikoita ja vielä tunkea se sama lusikka sitten takaisin lapsen suuhun, yök. En ole omienkaan lasten lusikoita tai tutteja suussani käyttänyt, en myöskään pusuttele suulle. Minusta sellaiset pusut suulle on rakastavaisten aikuisten/nuorten välisiä juttuja. Lasta voi suukottaa poskelle.

Vierailija
16/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harmittaisi. En ymmärrä yhtään ihmisiä jotka tahallaan tartuttavat vauvoille karies-bakteerin mutta kukin tavallaan eikä se mua haittaa niin kauan kun eivät tartuta sitä mun vauvoille :)

Sen verran voin kuitenkin lohduttaa ettei vauvasi välttämättä tuosta yhdestä kerrasta sitä tartuntaa saanut. Meidän lapsista yksi oli 1 - 2 -vuotiaana sellainen että hyökkäsi aina nuolemaan toisten kuppeja ja lusikoita ja hörppi vieraiden mukeista ym ym, ja olinkin ihan varma että tällä lapsella ainakin on se karies kun se 2-vuotiaana testattiin. Yllätys olikin suuri kun testin tulos oli nolla, ei kariesta.

Vierailija
17/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eivät jostain kumman syystä muista hammas- ja suuperäisten infektioiden merkitystä moniin yleissairauksiin ja niiden hoitoon.

Näitä "tulehdusarvot mystisesti koholla" ja "selittämätöntä kuumeilua" tapauksia on sairaalat pullollaan, eikä kukaan viitsi kurkata sinne suuhun tai ei tajuta minkään olevan pielessä, vaikka hammas heiluu jo hengityksen mukana.

Kyllä näiden suun infektiobakteereiden välttely ja mahdollisimman myöhäinen tartuna, ovat ykkösasia.

...mutta kuten jo aiemmin muistutin, niin vain yksi osa sitä kokonaisvaltaista suun ja hampaiden terveydestä huolehtimista.

Myönnän tämän. Olen sisuksilla erikoitumassa ja harvemmin näihin kiinnitetään huomiota.

Vierailija
18/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt samaa lusikkaa/lasia jne. omien lasten kanssa, mutta ikinä en laittaisi kaverin lapsen lusikkaa suuhuni. Se on minusta kyllä outoa, eikä edes karieksen takia, vaan on minusta epähygieenistä/ hyvien tapojen vastaista/ liian intiimiä. En kyllä myöskään olisi tehnyt tästä aloitusta av:lle...

Mun mielestäni myös tuossa "pahinta" oli juuri tuo, että nuolee toisen ihmisen lapsen lusikkaa.

Tosta karieksesta vauhkoamista mä en taas jaksa ollenkaan, ja sille joka täällä esiintyi lääkärinä, tiedoksi vaan, että kyllä siellä suussa moni muukin bakteeri niitä reikiä aiheuttaa, se streptococcus mutans on vain yksi bakteeri muiden joukossa, tosin pahin laatuaan.

Mutta ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että jos ei ole tuota bakteeria suussa, niin hampaat eivät voisi reikiintyä?

Mä en ole ikinä ollut tarkka tuosta, ja välillä olen nuollut tutit puhtaiksi jne. ja täysin terveet ja reiättömät hampaat on meidän kaikilla lapsilla, vaikka ne pestäänkin vain iltaisin. xylitol-tuotteita käytetään paljon ja ruoka-ajat on säännölliset. Lapset 4-,7- ja 9-vuotiaat.

Vierailija
19/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosta karieksesta vauhkoamista mä en taas jaksa ollenkaan, ja sille joka täällä esiintyi lääkärinä, tiedoksi vaan, että kyllä siellä suussa moni muukin bakteeri niitä reikiä aiheuttaa, se streptococcus mutans on vain yksi bakteeri muiden joukossa, tosin pahin laatuaan.

Mutta ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että jos ei ole tuota bakteeria suussa, niin hampaat eivät voisi reikiintyä?

No täytyy myöntää virheeni, kärjistin vähän suuntaan jos toiseen.

Ihan uusi tällä palstalla ja yllättynyt miten voimakkaita tunneilmaisuja saa mielestään neutraaliin tekstiin..

Vierailija
20/52 |
27.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni myös tuossa "pahinta" oli juuri tuo, että nuolee toisen ihmisen lapsen lusikkaa.

Mä en ole ikinä ollut tarkka tuosta, ja välillä olen nuollut tutit puhtaiksi jne. ja täysin terveet ja reiättömät hampaat on meidän kaikilla lapsilla, vaikka ne pestäänkin vain iltaisin. xylitol-tuotteita käytetään paljon ja ruoka-ajat on säännölliset. Lapset 4-,7- ja 9-vuotiaat.

Eli ei haittaa vaikka joku täällä epäilisi tutkintoani.

Tuli vaan itselle morkkis että muistaako kaikki kollegat oikeasti näin tarkasti jokaisen asian vaikkei niiden kanssa päivittäin tekemisisssä oliskaan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä