Miten paljon ymmärrät amerikkalaisesta elämänmenosta?
Tajuatko esim. miten erilaista elämä voi olla Savannahissa tai Charlestonissa verrattuna Bostoniin, Phoenixiin, Omahaan, Idahoon ja Boiseen.
Miten erilaisia ihmiset ovat Illinoisissa verrattuna esim. Alabamaan tai Tenneseehen.
Tuntuu siltä, että suomalaisten käsityskyky rajoittuu Hollywoodiin ja edistyksellisimmät ovat käyneet NY:n Macy'sssa tai Bloomingsdalella.
Kommentit (28)
Usasta tiedän vain että sieltä tulee hirveän huonoa musiikkia ja yhtä huonja autoja.
miettikää tosiaan vaikka välillä tota Venäjää kun se on ihan kävelymatkan päässä joillekin suomalaisille ja Uosukaisen Topikin käy siellä jopa tankkaamassa.
Olen viettänyt vuoden vaihto-oppilaana pikkukaupungissa Keski-Lännessä. Tästä on melkein 20 v, joten varmasti sielläkin on elämänmeno muuttunut. Noilta ajoilta on kuitenkin tuttuja ja ystäviä, jotka nykyään monet asuvat muualla Yhdysvalloissa. Heidän elämäänsä pääsen seuraamaan sivusta FB:n kautta. Eli mulla kuva elämänmenosta Amerikassa muodostuu a) omakohtaisten kokemusten b) tuttavapiirin elämän ja c) median, kirjallisuuden ja elokuvien kautta.
Asiasta toiseen, on luonnollista, että suomalaisilla on vahvempi käsitys elämänmenosta Amerikassa kuin elämänmenosta Venäjällä. Kyllä Yhdysvaltojen poliittinen eliitti mielipiteineen on huomattavasti vahvemmin esillä mediassa, populaarikulttuurin vaikutteista puhumattakaan. Venäjältä tietoa tihkuu tipoittain, ei siihen maantieteellinen läheisyys juuri vaikuta.
ihmiset on niitä samoja, jotka eivät muistakaan asioista ymmärrä sen enempää.:)
Ainahan ihmisille tulee vaikutelmia siitä näkökulmasta, josta jokin asia on avautunut. Itse en ole koskaan jenkkilässä käynyt mutta tietynlainen vaikutelma amerikkalaisista tulee lomamatkoilla turistien perusteella. Eli ne, joilla on kaikilla valkoiset lenkkarit ja bermudashortsit, puhuvat kovalla äänellä, juttunsa kuulostavat ennakkoluuloisilta ja konservatiivisilta. Juu mutta en ajattele, että kyseessä on hyvä edustus koko USA:sta, mutta jonkinlainen edustus kuitenkin keskinkertaisesta, keskiluokkaisesta junttiamerikkalaisesta.:)
vielä sen verran, että onhan se monin tavoin suomalaisille tärkeämpikin mm. kauppakumppanina ja turistejahan sieltä tulee ainakin satakertainen määrä amerikkalaisiin verrattuna. Helluntainakin kaupat auki Itä-Suomessa venäläisiä varten. Toivottavasti ovat siltä pakkoruotsiltaan ehtineet vähän myös venäjää opiskella.
Imago on tietty erilainen ja siinä on vähemmän glamouria ja Hollywoodia ja siksi sitä venäläistä elämänmenoa ei kukaan täällä kyselekään. Suurvalta Venäjä nyt kuitenkin taas on.
kyseisessä maassa. Mutta olen ollut koko pienen elämäni kiinnostunut kyseisestä maasta ja kulttuurista.
Osaan erottaa myös ihmisten puheesta (esim. telkkarissa), mistä päin USA:ta he ovat kotoisin. Esim. muutaman osavaltion aksentti on erittäin selvä erottaa.
...kuin keskivertojenkki suomalaisesta. Meidän Amerikan-tutut on karkeasti yleistäen korkeakoulutettuja keskiluokkaisia vasemmistoliberaaleja, ja tiedostan kyllä että esimerkiksi syvässä etelässä tai syrjäisissä maalais/vuoristokaupungeissa jne eletään todella erilaista elämää kuin he elävät. Silti mua jaksaa aina hämmästyttää se, miten USAssa elämä monessa suhteessa todella ON sellaista kuin leffoissa ja telkkarissa. Varsinkin Nykissä käyminen oli todella epätodellisen tuntuista, ihan kuin ois ollut koko ajan jättimäisissä lavasteissa.