Yhyy, tänään hammaslääkäriin!! ://
Pelkkä tarkastus on edessä, mutta tiedän, että paikattavaa löytyy. Jännittää vietävästi. Ei huvita edes lähteä lasten kanssa ulos...
Kommentit (8)
ien paikkauksessa tai muissa operaatioissa tarvitse enää sietää, joten turhaan häpeilet tai jännität reikiäsi tai toimenpiteitä.
Itse kärsin teini-iässä ja varhaisaikuisuudessa pitkään syömishäiriöstä (bulimia), enkä kehdannut moneen vuoteen käydä hammaslääkärissä. vuosi sitten otin itseäni niskasta kiinni ja menin kaikkine reikineni ja kulumineni hammaslääkäriin. Ilmoitin heti kättelyssä pelkääväni hammashoitoa ja kärsineeni menneisyydessä syömishäiriöstä. hammaslääkäri sanoi, että kun kerran syömishäiriö on ollutta ja mennyttä, ei siitä tarvitse enää puhua ja nyt laaditaan hoitosuunnitelma. Lisäksi hän sanoi, että usein maallikot pelkäävät turhaan huonolta näyttäviä hampaita. Itsellänikin oli lopulta vain pari reikää ja lähinnä tummentumia ja kulumia, jotka oli helppo paikata ja hioa. Kävin hammashoidossa kolme kertaa kaksoisajalla ja joka kerta hammaslääkäri suhtautui asialliseti, rohkaisevasti ja kertoi aina askel askeleelta mitä tekee seuraavaksi. Puudutusta annettiin tietysti ennen paikkausta. Nyt on helpottunut ja ihana olo, kun suu on kunnossa. Hoidan hampaitani hyvin, eikä enää pelota käydä säännöllisessä tarkastuksessa.
Mikäli sinua jännittää kehoitan mainitsemaan siitä reippaasti heti käynnin alussa. Voit sanoa vaikka että olet lievästi pelkopotilas ja toivoisit keskustelua toimenpiteistä. Lisäksi, jos yhtään hammaslääkäri vaikuttaa tuomitsevalta (epäilen kyllä tätä, sillä nykyään ammattitaitoon kuuluu potilaiden todella yleisten pelkojen ymmärtäminen) voit sanoa tietäväsi sinulla olevan reikiä, mutta et kaipaa valistusta vaan asiallista hoitoa.
Tsemppiä sulle. Veikkaanpa että itse teet etukäteen päässäsi asiasta paljon suuremman kuin mitä se tulee olemaan.
tä sinusta tuntuu. Tsemppiä kuitenkin ja ajattele että olet ollut pahemmissakin tilanteissa (esim. synnytys kipujen osalta tai joku muu).
Mulla torstaina hammaslääkäri ja olen jännittänyt sitä ajan varaamisesta saakka. Mä pelkään ihan oikeasti kauheasti hammaslääkäriä ja siitä johtuen hampaat ovat TOSI surkeassa kunnossa. Jouduin pari viikkoa sitten käymään tk:n särkypäivystyksessä ja kyllä oli ihan ...seestä se lääkäri. Vanha ukko ja huokaili ja hohhaili ja haukkui kun on niin huonot hampaat. Sanoin sielläkin heti sisään mennessä että pelkään hammaslääkäriä ja siksi hampaat ovat surkeassa kunnossa.
No, päätin silloin että en enää halua vastaavaa kokea ja varasin ajan yksityiseltä. Kerroin jo varatessa pelostani ja vastaanottohoitaja suositteli minulle pelkopotilaisiin erikoistunutta lääkäriä. Silti jännittää ihan kauheasti koska on niin huonoja kokemuksia aikaisemmista hammaslääkäreistä (tosin olen käynyt aina kunnallisella).
Eli täysremontti. Tästä on nyt muutama vuosi aikaa, silloin edellisestä käynnistä oli aikaa vuosia!
En voi uskoa, että nyt tulisi samanlaista täysremonttia, mutta jotain paikattavaa taatusti on, sillä olen ollut välissä raskaana.
Ja pelkkä ajatuskin siitä tuolista inhottaa.
ap.
Itse kävin muutama viikko sitten uudella kunnallisella lääkärillä ja päätin, etten toista kertaa mene.
Ala-arvoista kohtelua, ylimielisyyttä ja töykeyttä minun ei tarvitse kestää.
Siispä varaan seuraavan ajan yksityiselle.
Aiemmin kunnallisella puolella vastaani on osunut vain ystävällisiä ja kuuntelevia lääkäreitä, nyt tämä kammotus palautti kertaheitolla vanhan pelkoni takaisin.
Isoja remontteja on suussa saatu tehdä ja ongelmat jatkuu edelleen, mutta hammaslääkäriin luotan täysin. Minä entinen pelkopotilas menen rauhallisin míelin. Kyllä tietysti edelleen lyö polvet ja jalat menee veteläksi, mutta kaikki unettomat yöt on mennyttä aikaa.
Yritän kovasti luottaa siihen, että kun käyn säännöllisesti niin ongelmat poistuu muutama hammas yrittää edelleen olla erimieltä vaan eiköhän nekin kuskistu.
Maksan ilomielin yksityiselle saan ajan aina helposti ja minun pelkoni otetaan tosissaan eikä hammaslääkäri ole koskaan ole ollut ylimielinen minua kohtaan.
Menetkö yksityiselle vai kunnalliselle? Siksi vain kysyn, kun omalla paikkakunnalla on vaikeaa päästä kunnalliselle puolelle...