Uuden talon uusi piha - mitä ainakin laittaisit?
Ihan uuteeen taloon on tulossa ihan uusi piha. Kaikki kädet on siis vapaana, mitä vaan voi tehdä. No, paitsi metsäpihaa, kun lhtökohta on jo peltoa. Aurinkoa ja varjoa on tarjolla ja maaperä on rehevää ja multaisaa.
Mitä puita, pensaita, kasveja ja rakenteita haluaisit pihalla olevan? Hyötykaseveja vai koristekasveja? Olisiko kassvimaata? Vesiaihetta? Paljon rakenteita vai iso nurmikenttä peleihin?
Kommentit (25)
Omia periaatteitani.
Minulle pihassa tärkeintä on oleskelu, ei puuhastelu. Pihan pitää olla melko helppohoitoinen. Ei vaativia kasveja joille pitää tehdä erikoistoimenpiteitä talvelta suojaamiseksi tms.
Oleskelualueiden ja kulkuväylien tulee olla riittävän suuria, selkeitä ja oikeissa paikoissa. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se että kulkuväylä muodostuu sille tarkoitetun väylän viereen siksi että rakennettu reitti on ihmisen luontaisen liikkumisen kannalta luonnoton.
Omasta pihasta löytyy suuret terassit, laatoitetu metrin leveät kulkuväylät, helposti leikkurilla ajettavaa nurmea, monivuotisia kukkivia koristekasveja kukkapenkeissä, kesäkukat ruukuissa, grillauspaikat sekä puulle että kaasulle (kaasu sateensuojassa), syötäväksi löytyy vadelmaa, viinimarjaa, kirsikoita ja raparperiä, eli monivuotista hyötykasvia. Olen istuttanut pihan reunaan myös mustikkapensasta, mutta se ei ole juurikaan kasvanut eikä tuota paljon satoa.
Lapsille on tehty leikkimöki, kiipeilyteline, sekä paikat piha-altaalle että trampoliinille, mutta ne alkaa jäädä tarpeettomiksi, lasten kasvaessa niistä ohi.
Peleistä olen ollu sitä mieltä että pallo on parempi mennä potkimaan läheiselle jalkapallokentälle ja sulkapalloa siihen tarkoitettuun halliin. Pihalta ei tarvi löytyy kaikkia harrastemahdollisuuksia. Pihalla voi viettää aikaansa krokettia tai mölkkyä pelaillen tai tikkaa heittäen.
Minä laittaisin isohkon hyötymaan ja muutaman mustaherukkapensaan. Parhaalle paikalle tulisi iso perennapenkki perinteisin kasvein ja sen lähelle ruusupenkki. Nurmikenttää en laittaisi, vaan muu tila täyttyisi maanpeittokasveilla ja kivikkopuutarhalla. Yksi puu, verivaahtera.
Tulepa ap kertomaan miten teitte viime kesänä, ja joko talo on myynnissä?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2012 klo 17:58"]
Ihan uuteeen taloon on tulossa ihan uusi piha. Kaikki kädet on siis vapaana, mitä vaan voi tehdä. No, paitsi metsäpihaa, kun lhtökohta on jo peltoa. Aurinkoa ja varjoa on tarjolla ja maaperä on rehevää ja multaisaa.
Mitä puita, pensaita, kasveja ja rakenteita haluaisit pihalla olevan? Hyötykaseveja vai koristekasveja? Olisiko kassvimaata? Vesiaihetta? Paljon rakenteita vai iso nurmikenttä peleihin?
[/quote]
Ehdottomasti ainakin:
Riittävän iso alue nurmikkoa
Istuskelualue, esim. terassi tai patio
Lapsille leikkipaikka (hiekkalaatikko, keinut ym.)
Marjapensaita
Kasvimaalle paikka
Muutamia kauniita suurempia kukkaistutusryhmiä, ei mitään liian vaikeasti hoidettavaa
Vesiaihetta en laittaisi, koska siinä olisi varmaan kova huoltaminen, mutta jos rahat riittää, laittaisin paljun tai uima-altaan.