Kuinka moni teistä käyttää turkkia?
Katsokaa tämä ja miettikää!
http://www.peta2.com/takecharge/swf/fur_farm.swf
Kommentit (57)
kuinka paljon tekoturkin valmistus raskauttaa ekosysteemiä verrattuna siihen, kuinka paljon turkitarhaus? Mä en ainakaan osaa, siis en voi kysymykseen vastata. Ja se kiinalainen nainen elättää silläkin rahalla perheensä, minkki vain kuolee. Kumman kohtalon sinä valitsisit?
Venäjällä pitkään asuneena uskallan todeta, että kun on kylmä kuin ryssän helvetissä, turkis on paras. Siksi esim venäläisillä turkis on perinteinen arkivaate. Ja jos vielä sienne menen töihin ja matkustelen talvella, harkitsen kyllä turkkia.
En tosiaan ole aktivisti, mutta en myöskään ymmärrä sitä, että on ihan ok tappaa eläimiä vaatteiksi ja puolustaa asiaa sanomalla, että eläimet ovat saaneet elää hyvissä oloissa. Lopputulos on eläimelle kuitenkin sama, en hyväksy turkistarhausta oli olot sitten hyvät tai huonot.
Turkithan ovat vielä lisäksi todella kamalan rumia ja mauttomia. Minäkin luulin, ettei nykyisin turkkejä käytä kuin vanhat mummot, mutta näköjään olin väärässä...
Ns. parempi väki käyttää turkiksia.
Vierailija:
miksi keinoturkis olisi ekologisesti parempi vaihtoehto... Senkin sitten valmistaa joku raukka kiinalainen nainen 7 päivän työviikolla ja 14 tunnin työpäivällä. Parempi vaihtoehto?
vanhat signorat, kalakauppiaiden vaimot ja etelän pikkukylissä asuvat silmäätekevien vaimot....
kenelläkään ei ole jostain muualta ostettua, mikä olisi voitu valmistaa noin? Ei varmasti ole ei! Mistä te voitte tietää miten teidän turkki on valmistettu, koska lyön vetoa, että jokaisen turkki ei ole suomalainen, johan täällä on monesti kyselty, mistä laatukamaa halvemmalla, miten sitten varaa ostaa kallis suomalainen turkis???
Suomi on monessa asiassa edelläkävijä, miksei myös maatalouden ja maaseudun kehittämisessä ekologisempaan ja eettisempään suuntaan.
Orjakauppaakin puolusteltiin sillä, että kuinkas sitten orjista elantonsa saavat ihmiset, mitä heille tapahtuu, jos orajakauppa lakkautetaan. Miten käy puuvillantuotannon? Koko USA:n taloushan sortuu! Kuinkas sitten kävikään? USA:n talous lähti huimaan kasvuun 1900-luvulla juuri innovatiivisuutensa vuoksi ja vanhasta takapajuisesta siirtomaasta tuli maailmanvalta. Kukaan tuskin tänä päivänä Suomessakaan väittää, että orjakauppa oli hyvä asia. Eikä sitä turkistarhaustakaan turhan takia paheksuta.
Tuo kanakommentti oli taas sitä samaa logiikkaa, että kun kerran kanat kärsii, miksei ketutkin vois.
Vierailija:
Mun maalaisjärki sanoo, että tämä elinkeino on erittäin tärkeä Suomelle, Suomen kunnille, yrityksille ja tuhansille ihmisille, jotka saavat leipänsä tämän elinkeinon kautta. Toki minuakin säälittää nämä eläimet, mutta niin säälin myös lehmiä, lampaita, kanoja ja kaikkia muita eläimiä, jotka joutuvat kärsimään ihmisen takia. Näkisittepä sitten kanalan kanat! Ovat niin sekaisin, että häkistäkin päästyään nokkivat vain aggressiivisesti toisiaan. Eikä heillä ole höyheniäkään enää kaulan ympärillä kun ne on häkissä kuluneet pois...Mä en vain tajua mikä raja tässä kaikessa olisi? Jos tarhaus kiellettäisiin, mikä olisi seuraavana jonossa? Navetat, sikalat...?
Sitä paitsi yli 90 % turkiksista menee vientinä ulkomaille, enimmäkseen esim. Italiaan.
ehkä joku päivä on tarpeeksi rahaa.
Oksettaa joka kerta kun raatoon kääriytynyt muija kävelee vastaan - enkä epäröi näyttää sitä...
En voi pitää sivistyneenä ihmisenä sellaista, joka käyttää turkkia. En myöskään halua olla sellaisten kanssa tekemisissä. Onneksi ei ole mikään pakkokaan.
Turkki ei tosiaankaan ole myöskään ekologinen vaihtoehto, turkistarhat lienevät Suomen pahimpia saastuttajia maatalouden ohella.
Minulla on nahkakenkiä. Jopa käsilaukkunikin on nahkaa. Turkiseläinten tarhausta vastustan.
Irvistän aina kun näen jonkun mamman " koreissa" turkiksissaan. En vaan tajua et nuoret ihmiset viittii pukeutua kuolleeseen eläimeen..
Ja sinä joks mietit tekoturkisten haittapuolia, niin aika pieni paha on tekoturkisten teko verrattuna muovipulloihin, bensaan, kuukautissiteisiin ja vaippoihin.. Ja jos todellakin ajattelet että turkis olisi ekoteko, niin siinätapauksessa kaikki vaatteemme pitäisi olla turkiksia. Luuletko että toppatakin tekemiseen kuluu vähemmän energiaa kun tekoturkiksen? Ei kulu. Turkis on murha. Tekoturkis ei.
Turkistarhaus on eläinrääkkäystä, kuten muuten tehomaatalouskin. Turkit ovat mielestäni myös rumia ja tyylittömiä. Turkistarhat ekologisia??? Millä perusteella? Pelkkä hajuhaittakin on aivan sanoinkuvaamaton. Mulla ei ole myöskään keinoturkiksia, vaan suomalainen villakangastakki. Hyväksyn kyllä esim. luomulihan ja vaikkapa lammasturkin. Turkistarhaus on kaiken huippu, pelkästään turhamaisuuden takia rääkätään ja tapetaan eläimiä. Ihminen on pahin peto.
Vierailija:
Ja sinä joks mietit tekoturkisten haittapuolia, niin aika pieni paha on tekoturkisten teko verrattuna muovipulloihin, bensaan, kuukautissiteisiin ja vaippoihin.. Ja jos todellakin ajattelet että turkis olisi ekoteko, niin siinätapauksessa kaikki vaatteemme pitäisi olla turkiksia. Luuletko että toppatakin tekemiseen kuluu vähemmän energiaa kun tekoturkiksen? Ei kulu. Turkis on murha. Tekoturkis ei.
Ensiksikin, rauhoitu. En yritä puolustella turkkia ekotekona, vaan kaipailin ihan oikeaa tietoa asiasta. Ajattelin vaan, että toppatakit kaikenlaisine pintakäsittelyineen kuitenkin kuormittavat ympäristöä myös (siis en kysynyt tekoturkiksista, vaan keinokuiduista, huom.), mutta olisin halunnut tietoa/arvailuja siitä, kuormittaako turkistarhaus ja turkin tekeminen luontoa enemmän kuin kankaan kutominen, pinnoittaminen ja takin ompelu. Ihan mielenkiinnosta vain kyselen. En käytä itse turkiksia, mutten ole kettutyttökään ;)
erilaisilla kemikaaleilla ennen myymistä. Muuten ne haisisi kuolleelle eläimelle. :/ (oikeesti) Tulee vaan niin surku kun ajattelee niitä eläinparkoja pienissä häkeissään. :´( Ilman mahdollisuutta muuhun kuin jonkun egoistisen naikkosen päällepantavaksi.
T.44
Asiallista tietoa kaipailinkin ;)
Turkkini täyttää tänä talvena 10v, tänä aikana olen kuluttanut käyttökelvottomaksi lukuisia toppatakkeja ja kaksi villakangastakkia. Yksikään muista takeistani ei ole onnistunut pitämään minua lämpimänä pohjoisen pakkasilla.
Ja joku kyseli tekokuitujen ekologisuudesta, niin ainakin polyamidit valmistetaan öljyteollisuuden sivutuotteista (tiedon löysin täältä: http://www.finatex.fi/html/kuitu/teko/pa.htm). Kuinkahan ekologista se on?
Ja onhan tuokin ympäristönkuormituskysymys, tuo takin pitkäikäisyys, aivan totta. 48
vaan yleensäkin materiaaleja, jotka on pinnoitettu niin, että ne hylkivät vettä ja likaa, ovat helppohoitoisia, jne. Tekoturkiksista olen kyllä kuullut, että ne ovat kaikkea muuta kuin ekologisia.