Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähden 12- ja 13-vuotiaiden muksujen kanssa polkemaan pyörillä kesälaitumille melkein 200km. ov

Vierailija
25.05.2012 |

Eli kesäloman viettoon mummolaan.

Jo talvella suunniteltiin tällaista extreme- juttua ja nyt kova loppusuunnittelu käynnissä.

Onko sinulla kokemusta lasten kanssa pitkänmatkan pyöräilystä?

Kauan meni aikaa, kuinka usein taukoja, mikä yllätti, mikä oli vaikeaa, mitä olisi pitänyt ottaa huomioon?

Startatako aamuyöstä vai mieluummin alkuillasta, eli pyöräilläkö yön yli vai päivän?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko harjoitelleet? Paljonko lapsesi oikeasti jaksavat polkea päivässä?

Olen polkenut lasten (vähän nuorempia) semmoista 50-60km päivämatkaa, on mennyt kivasti, laskukaava on sellainen 10km/h johon tauot sisältyvät mukaan.

En jaksaisi itsekään kahtasataa kilsaa päivässä, 110km taitaa olla mun paras matka (tosin täydessä retkivarustuksessa) ja se oli melko happoa helteellä.

Vierailija
2/12 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta olen aina haaveillut ja kun lapseni on vanhempi, toivottavasti voimme sen toteuttaa. Toinen haave on kävellä Santiago de Compostela pyhiinvaellusreitti.

Toiset haaveilee ryyppyillasta, minä tällaisista ;)

Ottakaa suklaata ja proteiinipatukoita mukaan, ja paljon juotavaa. Muuta vinkkiä en osaa antaa, kyllähän tuohon varmaan joku päivä menee. Taukoja säännöllisin väliajoin.

Nukkuisin itse yöt ja polkisin päivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko harjoitelleet? Paljonko lapsesi oikeasti jaksavat polkea päivässä?

Olen polkenut lasten (vähän nuorempia) semmoista 50-60km päivämatkaa, on mennyt kivasti, laskukaava on sellainen 10km/h johon tauot sisältyvät mukaan.

En jaksaisi itsekään kahtasataa kilsaa päivässä, 110km taitaa olla mun paras matka (tosin täydessä retkivarustuksessa) ja se oli melko happoa helteellä.

Onko se mahdoton aikataulu vai pitäisikö aikaa olla enemmän? Matka on melkeimpa ei mitään, eli Kainuu-Savo suunnalla, joten hotelleja tai kaupunkeja ei ole joka nurkan takana.

Me pyöräillään paljon, mutta tällainen pitkänmatkan pyöräily on ihan uusi juttu, ja siinä tietenkin on uudet ongelmatkin pyllyn kipeytymisestä rattijuoppoihin ja renkaanpuhkeamisista ukkosmyrskyihin..

Nyt koska lasten kanssa ollaan reissulle lähdössä, haluaisin tarkkaan tietää kaiken mihin varautua.

Kerro kaikki mitä tiedät! =))

t. ap

Vierailija
4/12 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai edes kokeilette, paljonko lasten kanssa jaksaa ajaa päivässä silleen "kivutta". Sääolosuhteet vaikuttavat aika paljon jaksamiseen, paras on viileä sateeton ja tuuleton päivä. Vastatuuli lisää kuormaa ihan hirveästi, samoin helle. Sade on kurja, mutta ei niinkään raskaalta tunnu ajaa sateessa kuin tuulessa tai helteessä.

Jaksamiseen vaikuttaa myös se, paljonko on kuormaa pyörän päällä, mutta yllättävän vähän se vaikuttaa.

Eväänä on hyvä olla jotain sellaista "tässä bussipysäkillä vähän nopeasti pistetään suuhun jotain pientä" -tyylistä, kuten keksejä, rusinoita, jne ja vettä tulee olla paljon. Vessapaperirulla kuuluu varustukseen.

Pyöräilykypärän pitää olla hyvä. Suosittelen myös huomioliivejä etenkin jos ajatte myöhään illasta. Ja aurinkorasvaa! Pyöräillessä palaa ihan huomaamatta ja tosi pahasti. Sadekamppeet kannattaa testata, että toimivat pyöräillessä kuten on kuvitellut.

Rattijuoppoihin en ole koskaan pyöräillessä törmännyt (tosin en ole ajanut kovinkaan paljon yöaikaan), pelottavimpia ovatkin rekat ja bussit. Jos mahdollista, kannattaa valita reitti, jolla mahdollisimman vähän rekkaliikennettä. Joku pienempi ja pitempi tie voi olla paljon miellyttävämpi ajaa kuin vilkkaasti liikennöity, sellaisella polkeminen on tosi stressaavaa. Lapset kannattaa jo etukäteen valmentaa toimimaan järkevästi tilanteessa, jossa bussikuski tai rekkakusi tööttää juuri paria sekuntie ennen kuin ohittaa. Eli jos joku tööttää, ajetaan vain mahdollisimman laidassa mahdollisimman nätisti, eikä käännytä katsomaan taakse, kuka tööttää ja miksi.

Siihenkin pitää jotenkin varautua, että lapset kertakaikkiaan uupuvat kesken matkan. Esim voiko joku tulla hakemaan tai pääseekö matkan varrelta junaan/bussiin. Ja pitkää matkaa ajaessa pitää pitää myös niitä pitkiä taukoja jolloin venytellään, hypitään tai vaikka maataan tien pientareella. Valmiiksi kannattaa reitiltä katsoa edes joku huioltis tai kesäkioski, mistä saa jätskiä tai lämmintä kaakaota :)

Hyvää pyöräreissua, omani ovat lähes poikkeuksetta olleet mukavia! Lapset ovat varmasti innoissaan kun pääsevät vähän kokeilemaan rajojaan. Tosin lämpimästi suosittelen, että niitä rajoja testataan jo ennen kyseistä matkaa.

Vierailija
5/12 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota tekemään, enkä suosittele teillekään näin tehtäväksi, ihan vaan sen vuoksi, ellette ole todella kilpailuhenkisiä, niin ei se vain ole enää kivaa...

Vierailija
6/12 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran kesässä. Hänellä menee usein noilla pitkillä matkoilla jalat ihan maitohapoille ja joutuu ottamaan magnesiumia. En lähtisi noin pitkälle matkalle lasten kanssa, ainakaan yhteen menoon.

Vierailija
7/12 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivään. 2 päivää vähintään - matkoiksi vaikka n. 90 ja 80 km. Ja tämäkin vaatii kyllä pyöräilemään tottuneita lapsia. Käykää jonain päivänä 50 kilometrin lenkki, siitä saa hyvää esimakua.

Tavarat kannattaa ottaa sivulaukkuihin (vaihtovaatteet, sukkia usemmat, rakkolaastareita, uimapuvut, vauvaharso pyyhkeeksi, kevyet vettä pitävät takit, ruoaksi suklaata, rusinoita ym) ja vesipullot pyörään kiinni.

Tiedän muutaman porukan, jotka ajavat tuollaisen matkan yhtäsoittoa ilman pyöräilytaustaa kesäloman alkajaiseksi, mutta ovat kyllä aikuisia. Eri asia on, os lapset tosissaan harrastavat jotain kestävyyslajia. Silloin todennäköisesti menevät reissun kerralla, jos yllätyksiä ei satu.

Vierailija
8/12 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestänne reissumme ihan tuhoontuomittu ajatus, vai onko ihan realistista ajatella reissun onnistuvan?

Meillä ei ole kiire, eikä reissua aikataulutettu mitenkään, menkööt siihen sitten 15 tuntia tai 5 päivää. Lapsilla on halu lähteä kokeilemaan ja seikkailulle ja minulla on halu lähteä kokeilemaan ja seikkailulle myös.

Matkasta tietoiset läheiset kuitenkin muljauttelevat silmiään, ovat sitä mieltä ettei ikinä tule onnistumaan, haluaisivat ettei lähdettäisi edes kokeilemaan koska ei päästä perille pyörillä kuitenkaan.

Pelottelevat ja naureskelevat vaikka alunperin tarkoitus oli tosiaankin vain kiva seikkailu ja kokeilu..

Sanokaa nyt, että on ihan ok lähteä innolla ja hyvillä mielin edes yrittämään reissua, eikä tarvitse olla huolissaan..

t. ap

Vierailija
9/12 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti hieno reissu tulee, mutta yhteen putkeen voi olla turhan haastava. Katsokaa joku majoitus matkanvarrelta.

Muistakaa myös turvaviirit, renkaanpaikkaussetit ja ea-tarvikkeet hiertymiin yms!

Hyvää matkaa!

Vierailija
10/12 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden neuvojen lisänä omani: Osatkaa lopettaa sitten kun ette enää jaksa.

Vierailija
11/12 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vielä parempi ottakaa teltta + makuupussit mukaan.

ea tarvikkeet

pyöränpaikkaussetti

juomapulloteline

heijastinliivit

otsalamppu (yöpymistä varten)

wc paperi

teltta & makuupussi

Mun pisin päivämatkani on n 80 km. Pitempäänkin olisin jaksanut ajaa, mutta halusin aloittaa pitkät lepotauot ajoissa. Inhottavinta on pystyttää teltta rättiväsyneenä ja sateessa.

Helteellä olen lähtenyt liikkeelle jo 4-5 aikaan aamulla, niin olen jo seuraavalla etapilla kun pahin kuumuus iskee ja jatkanut sitten illansuussa taas matkaa.

Taukopaikat olen etsinyt netistä etukäteen esim maatilamajoitusta, taukopaikat järven rannalla. Mulla on aina oma teltta ja makuupussi tranglia mukana. Olen reissannut yksin.

Hienoa että lähdette reissuun pyörillä, mutta jakakaa matka 2-3 päivälle

Vierailija
12/12 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teltta, makuupussit, pyyheliinat, vaihtovaatteita, sadeviitat... leiriytykää yöksi paikkaan jossa voitte huljutella hiet, eli rantaan. Juotavaa paljon, tai katso missä voisi täyttää vesipulloja, ja evästä, säilykkeitä, kuivaa ruokaa, suklaata jne.. Pikkupullo suihkushampoota ja savetteja. Hyttysmyrkkyä ja aurinkorasvaa.

Kivasti se menee, mukavaa seikkailua :)

p.s. ei tuo niin vallan harvinaista ole, noita pitkänmatkan pyöräilijöitä tulee kesäisin koko ajan vastaan maanteillä...osa tullut ulkomailta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan