Suostuisitko maksamaan joka kuukausi 20€ lapsesi luokkaretkikassaan?
Tarkoituksena kerätä yli 500€/lapsi. Rahat saisi takaisin jos lapsesi ei lähdekään retkelle.
Kommentit (37)
kuukautta ennen matkaa. Oletetaanko heiltä sitten löytyvän noin vain yht'äkkiä satoja euroja matkaan, vai jätetäänkö vain reissusta? Tätä kannattaisi oikeasti miettiä.
vaikka nyt kaikille luokan vanhemmille sopisi rahan kerääminen niin luokalle voi tulla uusi opilas, jonka vanhemmille asia ei sovikkaan ja siitäkös soppa syntyy.
20e/kk olisi helppo säätää vaikkei olisikaan ns ylimääräistä rahaa
t.yh
niin ihan ehdottomasti mieluummin laittaisin rahaa tilille. Mikään ei ole niin tyhmää ja rasittavaa kuin iänikuiset myyjäiset pullanleipomisineen, vessanpaperin ja keksien ja kalenterien ja arpojen ja sukkien ja ties minkä krääsän myynti.
Muidenkin lapsien ois saatava tuo sama summa ja meillä se tekis 80 €.
Miksi vanhempien pitäisi tuo maksaa? Aikanaan vuosina -02 ja -03 ala-asteen luokkamme keräsi luokkaretkeä tarvittavat rahat itse. Myytiin vaikka mitä sukkia, pakasteita, karkkia... Järjestettiin discoja ja vaikka mitä.
Rahat riittivät hienosti 23 oppilaan luokkaretkeen Linnanmäelle sekä 5 päivän leirikouluun eräällä urheiluopistolla ja 6. luokan viimeisenä päivänä opettaja jakoi jokaiselle oppilaalle todistuksen yhteydessä 20e ylijääneitä luokkaretkirahoja.
En näe mitään syytä miksi vanhempien tulisi maksaa yhtään mitään. 20e/kk ei ole suuri summa, totta, - mutta se on aina jostain muusta pois. Oletetaan että kerätään vaikka kahden vuoden ajan tätä rahaa (8kk x 20e x 2) = 320e. Tuollaisen rahasumman voisi käyttää johonkin muuhunkin kuin lapsen luokkaretkeen.
meillä yhden lapsen luokka keräsi aikanaan jotain kuukausisummaa. Eikä lanttiakaan saatu takaisin kun muutettiin... sinne meni nekin rahat.
Todella tökeröä! Eikö tilinhoitaja suostunut antamaan rahoja?
Minä toimin luokan tilinhoitaja joten ei tarvitse kavallusta pelätä. Minulla on Excelissä jokaisella lapsella oma tili, jossa pidän kirjaa kuinka paljon kukin on maksanut. Muistutusviestejä lähetän tarpeen mukaan, jotkut ovat hajamielisiä tai epähuomiossa maksaneet toisen lapsen luokan tilille, sattuuhan näitä.
Jos vuosien mittaan tulee pientä heittoa tilien välillä, ei haittaa mitään. Viimeistään lukion jälkeen tasataan tilanne ja maksetaan ulos jos jotain jää yli. Tai sitten ostetaan yhteisesti penkkarikarkkia koko rahalla. Nyt vasta viides luokka menossa, joten tässä ehtii kaikenlaista varmaan sattua.
Jos vuosien mittaan tulee pientä heittoa tilien välillä, ei haittaa mitään. Viimeistään lukion jälkeen tasataan tilanne ja maksetaan ulos jos jotain jää yli. Tai sitten ostetaan yhteisesti penkkarikarkkia koko rahalla. Nyt vasta viides luokka menossa, joten tässä ehtii kaikenlaista varmaan sattua.
Kuulostaa ainakin minun korvaani todella hämyltä, että koko luokka jatkaisi samana luokkana peruskoulun jälkeen lukioon? Missä on näin, onko joku erityiskoulu?
mutta tiedän, ettei kaikilla raha riitä siihen.
Osaksi kyse on myös priorisoinnista. Joku voi mieluummin laittaa sen rahan vaikka asumiseen ja autokuluihin, joku toinen asuu mieluummin vaatimattomammin ja ilman autoa. Mutta osaksi varmaan on kyse ihan rehellisestä rahapulasta.
Kaikki kun eivät saa johtajien ja asiantuntijoiden tasoista palkkaa.
Itse ajattelen, ettei 20 eurolla nykyään paljon mitään saa. Hikisesti kolme lounasta työpaikan lounasravintolassa. Tai 20 päivän suklaa-annokset.
Tietysti jos lapsia on vaikkapa viisi ja kaikilla on menossa 20 e/kk-keräys, niin rahaa menee kuussa jo 100e. Se on jo vähän isompi määrä.
Mikä riesa onkaan tilinvalvojalla tutkailla joka kuukausi, onko maksut tulleet varmasti.
Ja toisaalta kenenkään ei kuitenkaan oikeasti ole palkko maksaa, silti jokainen on oikeutettu retkelle mukaan.
Minä mieluiten maksan vaikka mitkä retket ja leirikoulut silloin, kun se on ajankohtaista. Miksi maksaisin rahojani makuuttumaan jollekin luokan tilille? Voin laittaa niitä sivuun itselleni, jos tarve vaatii. Rahasta tämä ei ole kiinni.
No jos rahankeruu on vaihtoehto pullanleipomiselle niin ihan ehdottomasti mieluummin laittaisin rahaa tilille. Mikään ei ole niin tyhmää ja rasittavaa kuin iänikuiset myyjäiset pullanleipomisineen, vessanpaperin ja keksien ja kalenterien ja arpojen ja sukkien ja ties minkä krääsän myynti.
jos ei ole edes 20 euroa lapseensa laittaa!!
Vähän kun useampi perheessä niin menisi aika isot rahat.
Eikö riittäisi, että kerralla maksaa sen, mitä se maksaa? Luultavasti minä maksaisin vasta, kun oikeasti sitä rahaa tarvitaan.
Ja ei ole rahasta pula meillä, mutta en ymmärrä tuollaista pienien summien jatkuvaa nyhtämistä.
Ja luokkaretkeksi riittää aivan hyvin jokin kotimainen kohde. Opettaa lapsia arvostamaan esim. oman maan historiaa ja kulttuuria.
jos ei ole edes 20 euroa lapseensa laittaa!!
b) Kielenkäytöstä ja maailmankuvasta päätellen olet yläasteikäinen, oletkohan ihan oikea henkilö kommentoimaan tätä asiaa?
Oppisi jo pienestä arvostamaan asioita, jotka on omalla työllä saatu aikaan. Kun lapsille aina annetaan kaikki ilman minkäänlaista omaa panosta, niin mikään ihme että kasvavat kieroon ja juoksevat sossun luukulle!!
Kuulostaa ainakin minun korvaani todella hämyltä, että koko luokka jatkaisi samana luokkana peruskoulun jälkeen lukioon? Missä on näin, onko joku erityiskoulu?
Mietin itekki just samaa, harvoin koko luokka on lukiossa vielä samalla luokalla, tai edes ylä-asteella :'D
vaikka nyt kaikille luokan vanhemmille sopisi rahan kerääminen niin luokalle voi tulla uusi opilas, jonka vanhemmille asia ei sovikkaan ja siitäkös soppa syntyy.