Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko toimittanut lapsena kauppa-asioita, joita nykyään lapset eivät saa tehdä?

Vierailija
24.05.2012 |

Heh, tulipa vanhahtava otsikko...

Itse muistan uusineeni lottokupongin ala-asteikäisenä. Se oli sitä aikaa, kun kupongit olivat todellakin rasti ruutuun -menetelmällä tehtyjä ja kuponki piti toimittaa keskiviikkoon mennessä. Myös joskus sain tehtäväksi ostaa arvan. Olen 30+ ikäinen.

Isäni muistaa ostaneensa Alkon kotiinkuljetuksella (!) alkoholia ja sanovansa toimittajalle, että tilaaja joutui piipahtamaan muualla mutta rahat jätti. Tupakkaa sai myös ostaa. 1960-luvulla tapahtunut.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko panneet merkille että alle 18-vuotiaat eivät saa esim S-marketeista ostaa nykyisin tulitikkuja edes.

Olen ostanut ilotulitusraketteja ja pommeja jo 10-vuotiaana. Nykyisin ei myydä.

Mutta yhden asian suhteen tuli stoppi: En saaanut ostaa hiiltä apteekista, kun mun piti tehdä ruutia kotona mutta apteekkitäti kieltäytyi myymästä nimenomaan hiiltä. Sitten isä meni ostamaan ja hän viipyi kauan apteekissa koska he tenttasivat siellä että haluaako hän aktiivihiiltä pontikan valmistukseen!

Vierailija
2/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alle kouluikäiset (4-6-vuotiaat) kävivät yksin vanhempiensa asialla kaupassa, vaikka matkaa olisi toista kilometria, esim. maitoa tai leipää hakemassa.

Samoin tupakkaa haettiin vähän isompana ja siihen riitti, että sanoi sen tulevan vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa polttamaan jo lapsena johonkin aikaan, vai miten se oli? Isäni on ainakin kertonut kokeilleensa tupakkaa jo lapsena, se ei ollut mitenkään kummallista.

On se hassua, jos vertaa, että nykyään ei saa edes simaa ostaa.:)

Vierailija
4/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin kioskilta tupakkaa lapulla,jonka isäni oli allekirjoittanut.Nykyään sellainen ei onnistuisi missään.Niin ja ikää mulla oli 5>

Vierailija
5/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen paikkakunnan huoltsikalta, kaverin isä tankkaamassa autoa ja me lapset toimittamassa rahoja. Myyjä tunsi meidät ja näki tämän isän ikkunasta. Ei takuulla toimisi tänä päivänä millä tahansa ABC:llä...

Vierailija
6/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieneeni isomammani lottoja tamperelaiselle kioskille eskari-ja kouluiässä noin 80-luvun puolessa välissä. Samoihin aikoihin ostin isälleni piipputupakkaa, mutta sen myynti loppui jossain vaiheessa...

Vierailija
7/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota en tiennytkään.

Itse en ole koskaan tupakoinut, mutta muistan elävästi, kun 16-v olisin saanut ostaa. 17-v en olisi saanut ostaa tupakkaa ja taas 18-v eteenpäin sain. Noh, tuosta voikin päätellä, että olen syntynyt -77. Laki muuttui siis silloin.

t. ap

Vierailija
8/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö saa simaa ostaa?

niin ei, kaupat ovat sitoutuneet Valviran suositukseen. Vain alkoholitonta simaa saavat lapsetkin ostaa.

Kuulun myös siihen sukupolveen, joka sai ensin 16-vuotiaana ostaa, sitten tuli tauko, sitten sai taas 18-vuotiaana ostaa.:)

Vierailija
9/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin varmaan n. 8-9v, kun kävin ostamassa tupakkaa vanhemmille. Punainen mallboro maksoi tuolloin 10 markkaa ja 5 penniä :D

Vierailija
10/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikuppaan menin isän kirjoittaman lapun kanssa ostamaan punaista norttia. Olin ehkä 6-vuotias ja möivätkin vielä. Yllättävän paljon meitä on näemmä ollut!

Vierailija
11/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona....mutta Muistan toimittaneeni muita pieniä ostoksia. Ikää varmaan jotain 4. Vein pienen lapun kassalle/jollekin kaupan työntekijälle ja täti sitten kerät ostokset mulle ja mä maksoin ja vein kotiin. Lähikaupasta kyse, vaikka eipä silloin edes ollut mitään marketteja :D Mutta muistan, ettei tosiaan ollu kovin kummallista tuolloin, en ollu ainoa pikku-ostaja.

Vierailija
12/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin joskus sisarusten kanssa hakemassa ruokaa ja samalla tuotiin äidille tupakkaa. Eikä mitään lupalappuja ollut saati kyselty.

Vähän asian vierestä, mutta ala-asteikäisenä (80- luvulla) hain toisinaan pienen sisaruksen tarhasta pyörän tarakalla. Näin jälkikäteen muistan etten edes sanonut tädeille mitään, vaan nappasin veljen suoraan siitä portilta, jonne hän juoksi minua vastaan. Ja matkaakin oli useampi kilometri. Juu ei varmaan kävis enää:)

Vierailija
13/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona....mutta Muistan toimittaneeni muita pieniä ostoksia. Ikää varmaan jotain 4. Vein pienen lapun kassalle/jollekin kaupan työntekijälle ja täti sitten kerät ostokset mulle ja mä maksoin ja vein kotiin. Lähikaupasta kyse, vaikka eipä silloin edes ollut mitään marketteja :D Mutta muistan, ettei tosiaan ollu kovin kummallista tuolloin, en ollu ainoa pikku-ostaja.

kirjoitan lapun jonka 5-vuotias antaa myyjälle ja se kerää tavarat ja lopulta lapsi maksaa. Enn aina jaksa pikku ostosten takia lähteä kauppaan

Vierailija
14/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotiaana (1973) mennyt yksin hakemaan lähikaupasta maitoa tms, oli n. 50 metrin päässä meiltä. Samoin tein lähikauppaostoksia mummulle ihan yksin n. 5-vuotiaasta, lähellä sekin kauppa tosin, n. 100m.

Koko lapsuusikäni ostanut isälle tupakkaa kioskilta, tosin yleensä isä oli autossa tien vieressä odottamassa...

Lottosin melkein joka viikko oman rivin vanhempien kuponkiin ja voitinkin usein, muistan vieläkin kuinka n. 1979 tai -80 voitin 52 markkaa, se oli OMAISUUS! :) Ja tietty palauttelin lottoja ja lunastelin voittoja vanhempien/mummun puolesta.

Olutta tai lonkeroa en ole vanhemmille ostanut kaupasta... Vaikka se jo mun lapsuudessa oiskin ollut mahdollista.

Mutta sit mun vanhemmilla oli ruokakaupassa tili, ja mä kävin ostoksilla siellä (joskus ihan vaan karkkia ostamassa :D) ja kuittasin vaan vihkoon käyneeni, kuun lopussa sit maksettiin. Sama Esson bensa-asemalla myöhemmin (1988) kun sain ajokortin. :) Isin tiliin ;)

Vierailija
15/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 3 kilometrin päässä, mutta olen 7-8 vuotiaana hakenut pikkusiskon tarhasta ja yhdessä kävelimme kotiin 2km. Mutta tämä oli 90-luvulla. Sisarukset, jotka ovat syntyneet 70 -luvulla, ovat kyllä tehneet vaikka ja mitä esim. 3-vuotias oli lapsenvahtina 2 ja 1 -vuotiaille sisaruksilleen,kun äiti kävi kaupassa, hullua :D

Vierailija
16/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hain punaista norttia eli 70-luvun alussa.

Vierailija
17/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on syntynyt -78 ja tosiaan hän kertoi että jossain vaiheessa sai ostaa tupakkaa kun täytti 16v. sitten se kiellettiin.

Ja itse olen ostanut lähikaupasta 50 metrin päästä tupakkaa äidilleni näyttämällä lapun jossa oli äiti allekirjoitus. Olin silloin 6v.

Lisäksi olen käynyt hoitamassa muitakin ostoksia kuten maitoa, leipää ja juustoa.

Vierailija
18/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isä töistä tullessaan usein pyysi mun mennä ostamaan lähikaupasta pari pulloa olutta. Kauppias tunsikin isäni ja tiesi että hän oli lähettänyt mut ne ostamaan. Ei siis ollut mikään juoppo vaan ihan työssäkäyvä hyvä perheenisä joka halus kaks kaljaansa ruuan kans töiden jälkeen. Ja mullehan aina myytiin. Olin tuolloin alakoululainen.

Nykyään taitais vastaavassa tapauksessa sossut kopistella oven takana.. :)

Vierailija
19/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 5-vuotiaana kuljin yksin lastentarhaan ja takaisin, noin kilometrin matkan suuntaansa. Matkan varrella piti ylittää vielä joki, josta aina varoitettiin. Meillä oli samassa tarhassa poika, joka oli jokeen pudonnut, melkein hukkunut ja jäänyt vammaiseksi. :( Ehkä juuri tuon elävän esimerkin vuoksi me muut osasimme varoa emmekä tehneet mitään uhkarohkeita temppuja joella.

Tuosta tarhasta vielä... Useilla lapsilla oli kankaiset pussit kaulassa kun tulivat hoitoon, ja siellä käteisenä maksu hoidosta. Ei puhettakaan laskutukseta tai reissuvihoista tuohon aikaan :).

Vierailija
20/22 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna -95. :D Tuttu kaupantäti tiesi että tulee äidille eikä mulle (ikää 8v)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi