Minkä ikäinen uimaan kaverin kanssa ilman valvontaa?
Hei!
Voihan nenä sentään...oma poikani täyttää syyskuussa 11-v ja aika iso osa kavereista pääsee uimaan ilman vanhempiaan. Minä luotan kyllä poikaani, on rauhallinen ja järkevä. Mutta kun olen seurannut rannalla poikaporukoiden käytöstä en voi sanoa muuta kuin, että seurassa tyhmyys tiivistyy.
Minkä ikäisenä teidän lapset menee rannalle ilman teitä?
Kommentit (53)
Taidat itse olla näitä tyyppejä, joiden lapset ovat 3-v asti ulkoilleet yksin, kun ovat niin omatoimisia :D.
Minä nyt vain satun huolehtimaan lapsestani.
Entä jos jalasta alkaa vetämään suonta? Tai toinen lapsi hyppää laiturilta hänen päälleen? Siinä kun ei uimataito valitettavasti auta.ap
En ole 10. mutta noi jututhan voi käydä vaikka sinulle, vaikka uimahallisakin, kun olet uimassa, siis suonenvedot tai joku teini hyppää laiturilta niskaan. Nyt siis puhutaan 11vuotiaista uimataitoisista miehenaluista jotka menevät yhdessä uimaan? tuttuun rantaan? Kyllä ton ikäset osaa apua hälyttää, jos jotain sattuu, jopa auttaakin.
Jos olisin sinä, päästäisin pojan (jos siis on oikeasti uimataitoinen)menisin rannalle samaan aikaan,sivummalle "piiloon" seurailemaan, miten ne jätkät siellä käyttäytyy ilman aikuisia. Sitten arvioisin tilanteen uudestaan sen perusteella.
pärjääkö lapset jos jotain sattuu. Tässä on mun mielestä lähinnä se just ongelma, osaako kukaan heistä toimia hätätilanteessa? Kun vaikka hälyttäis apua, niin kun apu ehtii paikalle, on jo myöhäistä. Ei paljon lohduta että tietää mistä naarata:( Ja btw, just siksi että noi jutut voi käydä kenelle tahansa, yksin uimista ei suositellakaan!
en usko että kyse on niinkään uimataidosta tai kasvatuksesta vaan siitä että joukossa tyhmyys tiivistyy ja viksumpikin pikkupoika saattaa porukassa hypätä pääedellä matalikkoon vaikka tietäisi että niin ei saisi tehdä ja vaikkei missään olosuhteissa muuten niin tekisi.
Uidaan rannan suuntaisesti eli saa tapahtua vaikka mitä niin ei huku.
Hyppiessä ei kukaan hypi päälle, kun lapsi katsoo, että sellaista tilannetta ei tule.
Hyppää silloin, kun aika on oikea.
Tässä juuri näkee sen, että olet itsekkin surkea uimari, kun et osaa opettaa perusjuttuja.
Keskustelkaa niiden lasta kanssa ja opettakkaa kunnioittamaan luonnonvesiä.
Uimisessa on tärkeää huomioida muut, sekä itsensä.
10
En ole ap, mutta minua sieppaa tuollainen "mun lapsi on kilpauimari eikä huku ikinä"-pälätys!!
Myös hyväkuntoiset nuoret miehet voivat hukkua, siinä ei auta kuinka monta kertaa on elämässään uinut altaan päästä päähän. Muistelkaapa viime kevään lasten hukkumisia. Minä en päästäisi alakouluikäistä yksinään rannalle. Enkä mielelläni kenenkään muun aikuisenkaan kuin itseni ja lapseni isän. Ellei ole sitten joku johon luotan sataprosenttisesti!
meidän kaupungissa. Ovat nuoria jotka ovat tulleet töihin ottamaan aurinkoa ja iskemään kumppaneita. Valvontahommat ei heitä kiinnosta deitti-/auringonpalvonnan lisäksi.
siis ihan normaaliälyinen poika. Uimahalli on sen verran kaukana, että sinne ei pääse ilman kuljetusta, mutta saisi mennä.
viime kesänä artikkeli, että vielä 12-vuotiaskaan ei saisi mennä uimaan ilman, että vanhempi on valvomassa ja itsekin vedessä.
Kaikkea odottamatonta voi sattua.
Itse meinasin hukkua 9-vuotiaana, vaikka mulla oli uimataito ihan todistuksen kera. Pelästyin vaan ,kun putosin vaatteet päällä laiturilta. Täysin tuntematon minut vedestä nosti.
Itse kävin uimakoulun (luonnonvedessä ja -rannalla) 7-vuotiaana ja sen jälkeen käytiin kavereiden kanssa keskenään rannassa.
Pääseekö teidän miehet miesporukassa katiskoja kokemaan, ettei vaan joukossa se tyhmyys tiivistyis? - eli kyse ei ole iästä vaan just siitä järkevyydestä ja uimataidosta.
Sinä vertaa aikuisia miehiä ja lapsia keskenään :). Enpä tahtoisi nähdä millaiset lastenkasvatus periaatteet sinulla on.
Ei järviin kuole uimataidottomat! Vaan ne TOOOSI taitavat.
On se kumma kun TEILLE ei mitään tapahtunut aikanaan niin samaa riskinottoa pitää jatkaa, ehkä se on sun lapsi tai lapsenlapsi joka sitten kuolee tai sun lapsesi suree kuollutta ystäväänsä? Lehdestä me kaikki se luetaan.
Siihen aikaan kun olin pieni niin oli jo olemassa sellainen kuin lastensuojelulaki ja siinä tollanen katsotaan varmaan heitteillejätöksi jos ekaluokkalainen hukkuu kaveriporukassa ilman valvojaa lutikkoon. Koita ajatella miltä mahtaa tuntua kun lapsi hukkuu kavereitten seurassa, se olisi voinut estää. Osaako lapsesi elvyttää tukehtuneen elvytyksen? Sitäkö se viisaus oli jota haetaan?
mennä maauimalaan, siellä on valvojat.Ollut uimatatoinen jo 3 vuotta ja uivat syvässä altaassa.
Taidat itse olla näitä tyyppejä, joiden lapset ovat 3-v asti ulkoilleet yksin, kun ovat niin omatoimisia :D.
Minä nyt vain satun huolehtimaan lapsestani.
Entä jos jalasta alkaa vetämään suonta? Tai toinen lapsi hyppää laiturilta hänen päälleen? Siinä kun ei uimataito valitettavasti auta.ap
En ole 10. mutta noi jututhan voi käydä vaikka sinulle, vaikka uimahallisakin, kun olet uimassa, siis suonenvedot tai joku teini hyppää laiturilta niskaan. Nyt siis puhutaan 11vuotiaista uimataitoisista miehenaluista jotka menevät yhdessä uimaan? tuttuun rantaan? Kyllä ton ikäset osaa apua hälyttää, jos jotain sattuu, jopa auttaakin.
Jos olisin sinä, päästäisin pojan (jos siis on oikeasti uimataitoinen)menisin rannalle samaan aikaan,sivummalle "piiloon" seurailemaan, miten ne jätkät siellä käyttäytyy ilman aikuisia. Sitten arvioisin tilanteen uudestaan sen perusteella.
pärjääkö lapset jos jotain sattuu. Tässä on mun mielestä lähinnä se just ongelma, osaako kukaan heistä toimia hätätilanteessa? Kun vaikka hälyttäis apua, niin kun apu ehtii paikalle, on jo myöhäistä. Ei paljon lohduta että tietää mistä naarata:( Ja btw, just siksi että noi jutut voi käydä kenelle tahansa, yksin uimista ei suositellakaan!
Hätätilanteessa voi aikuinenkin mennä lukkoon, btw. Mun mielestä joka tapauksessa, se koska voi mennä kavereiden kanssa uimaan, on tapauskohtanen, ei ole oikeaa IKÄÄ. Sattua voi, kaikille, missä vaan, joku voi osata auttaa, ehkä ei. Kyllä tää elo on aikamoista nuorallatanssimista ja sattumankauppaakin.
Ja toki, suotavaahan olisi aina jonkun vahtia, sehän on fakta.Fakta on myös se, että vastuutakin pitää jossain vaiheessa oppia kantamaan, koska? se taas riippuu lapsesta/nuoresta. (Ja ei, 3vuotiaani ei ulkoile yksin vielä muutamaan vuoteen ;D)
Uimaranta on riskialttiimpi paikka kuin uimahalli, että siellä ei ole valvojaa, yhden uimarin katoamista ei välttämättä huomaa kukaan ja vaikka huomaisi, ei aina pysty tekemään mitään.
Ypöyksin ei aikuisenkaan pidä mennä uimaan. Kaverien kanssa saattaisin päästä muutaman vuoden kuluttua. Uimahalliinkaan en päästäisi tyttöä vielä ilman aikuista, mutta toki hän saa esim. uida syvässä altaassa sillä välin kun minä olen pienemmän kanssa lastenaltaassa. Näköyhteys kuitenkin on. Ja sama uimarannalla: tyttö saa uida syvemmällä, kun minä olen vesirajassa pienemmän kanssa.
Omineen pääsevät vasta täysi-ikäisinä. Siihen asti vain aikuisen valvonnassa.
7-8- vuotiaana, se oli sitä aikaa se :D... Olen itse omaa äitiäbi tiukempi. Kyllä pitää olla n.12v., että uimarannalle pääsee ilman aikuista.
se on aivan eri asia.
Vaatteet ja kengät painaa aivan sika paljon märkänä ja ne pitäisi saada pois päältä ennen kuin voi pelastautua. Se toimenpide pitäisi pystyä tehdä veden alla, jos jalat ei ylety pohjaan.
Viime kevään hukkuneista ei yksikään ollut uimahousuisssa ja vanhin oli 8v. joka tippui sillalta pyörän kanssa. Loput oli uimataidottomia taaperoita.
Juuri tämä kertoo siitä, ettei edes perusasioita tajuta uimisen suhteen.
Nuoret miehet kuolevat yleensä sydänkohtaukseen vedessä, ne kilpauimarit siis tai kuntouimarit.
Edelleen väitän ettei lapseni hukkuisi.
Sydämeltään terve lapsi ei saa sydänkohtausta. Se on vanhempien miesten ongelma.
Tässä on nyt se pointti ettei kannata syyllistää vanhempia, jotka päästävät lapsensa uimaan ilman valvontaa.
Rakkauden määräästä ei kerro ylisuojeleminen.
Aivan hyvin minä voisin hukkua 46v. kun poikani on paljon parempi uimari, kuin minä, vaikka onkin vasta 8v.
Itse näen uimahallissa paljon todella hyvin uivia lapsia, jotka todellakin hallitsevat itsensä hyvin myös siellä veden alla, joka on osa sujuvaa uimataitoa.
Myös uimahallissa paljon uivat lapset oppivat kurinalaisuutta, joka on tiukka ainakin meidän uimahallissa.
Ajatellaan että lapseni ui paremmin kuin moni 13v.
Jokaisella vanhemmalla on erilaiset rajat sanoo siskoni, joka lastesuojelun työntekijä.
Useinhan noi vahtivat vanhemmat pönkittää itseään juuri sillä, että minä rakastan, kun vahdin ja muut ei välitä.
Ei kannata puuttua muiden ratkaisuihin, kun taustoja et tiedä.
Vahdi ap omaa lastasi, mutta älä puutu muiden ratkaisuihin, kun nyt ei ole kyse mistään taaperoista.
Hyvä kirjoitus sinulta.
Mutta missään nimessä ei ollut tarkoitus syyllistää muita siitä, mitä ratkaisuja tekevät. Halusin vain tukea omalle valinnalleni, sille, että en anna lapseni vielä uida kavereiden kanssa. Tukea en saanut. Oli vanhempia jotka antavat ja oli niitä jotka eivät anna. Jokainen tekee siis itse oman valinnan ja meillä se on ainakin vielä niin, että ei uimaan ilman valvontaa.
jos lapsi on hyvä uimaan.
Tiedän tämän kokemuksesta.
Rajat on erilaiset perheillä ja siihen vaikuttaa juuri se lapsen taitavuus.
Siis kerrataan ettei lastensuojelu puutu siihen, jos lapsella on hyvä uimataito.
mutta kuten aiemmin sanottiin joukossa tyhmyys tiivistyy. Minun pojan kaveri leikki olevansa hai ja veti poikaani veden alle, niin että päästi irti vasta hakkaamisen ja nipistelyn jälkeen. Poika pelästyi hukkuvansa. Eli poikaporukka voi keksiä jotakin hauskoja upottamisleikkejä, ja järkeä ei ole päässä hitusenkaan vertaan. Tätä minä pelkään, en vettä noin yleensä.
rasittavia ja raskaita.
Lapsen voi opettaa kunnioittamaan vettä, käyttäytymään ja uimaan hyvin.
Näin meillä on tehty.
Mua siis tosissaan rasittaa muiden lasten uimiseen puuttuvat akat.
Lapseni on 8v. ja on kilpauimari.
Vettä yleensä pelkää ne äidit, jotka ovat myös itse tosi huonoja uimaan.
10v. saa käydä myös uimahallissa yksin, jos pärjää kuntoaltaassa.