Hemmetti naapurit ei laittaneet nyt turvavekkoa trampoliiniinsa!!!
Meidän 5v tytöt leikkivät paljon keskenään molempien pihoilla ja tietysti meidänkin tyttö haluaa pomppia heidän trampalla :(
Kysyin että meinaavatko laittaa verkon niin se on kuulema mennyt rikki syksyllä. En tiedä sit ostavatko uuden.
Sanoi että voi kieltää mun tyttöä hyppimästä (voisin sen tietysti tehdä itsekin), mutta sanoi että on neuvonut pomppimaan keskellä (eikä kuulema ehdi joka hetki vahtia). Mutta mitäpä se hyödyttää jos/kun se yksi virheliike tulee ja vahinko sattuu :( Tyttö on nyt sit käynyt parina päivänä hyppinyt sieltä ja olen ikkunasta vahtinut kuin haukka etteivät temppuile siinä, kun juuri ja juuri sinne asti näen meidän pihalta.
Toisekseen mun tyttö ei nyt ole niin innostunut siitä mutta heidän tyttö koko aika on pyytämässä sinne hyppimään. Onneksi oma tyttö topakasti sanoo että on kiva leikkiä myös omalla pihalla.
Törkeetä mun mielestä että ei voi satsata sitä 60e uuteen verkkoon kun se kuitenkin estää hyvin vakavien vahinkojen sattumisen.
Olen sanonut tytölle et tultava mulle sanomaan aina kun menossa pomppimaan sinne, mutta arvata saattaa että välillä leikin tohinassa saattaa unohtua.
Mä en ainakaan uskaltais omalla pihalla ottaa tollasta riskiä että muiden lapsille sattuis jotain...
Kommentit (54)
että lapset jotka kielloista huolimatta hyppivät jakuvasti verkkoja vasten ei ole ihan penaalin terävimpiä kyniä. Meidän lapsille ja kavereilleen ei ole tarvinut kuin kerran sanoa että jos verkkoihin hypitään voi käydä huonosti sekä hyppijälle että trampoliinille. Ja että jos sitä harrastetaan, trampoliini menee takaisin varastoon. Ei ole tarvinnut toista kertaa sanoa. Lapsi joka vaan jatkaa hyppelyä on joko pikkasen tyhmä tai sitten ei piittaa paskakaan hajoaako tavarat vai ei. Koska järki sanoo jo aika pienellä, ettei verkot kestä sellasta.
puuttua naapurin asioihin. Lisäks 5-vuotiaitten ei pitäisi leikkiä ilman aikuisten velvontaa joten sulla ap ei ois paljoa varaa valittaa kun itse laiminlyöt lastasi. Tosiaan pidä se lapses omalla pihalla kyllä naapurin tyttö löytää jonkun mukavamman kaverin trampalleen hyppimään. Naapuri EI ole vastuussa sun lapsestas. Sinä olet vastuussa!
mutta nämä ovat minun kokemukseni mukaan sellaisia joista toipuu täysin. Sinänsä tosi kurjia ja kivuliaita (esim. murtumia). Ilman verkkoa sen sijaan on tullut päävammoja, niskavammoja, selkärankavammoja eli huomattavasti vakavampia vammoja. Tosin minun tietämistäni tapauksista on lapsi toipunut, mutta ainekset esim. halvaantumiseen tai aivovammaan on ollut olemassa. Vaikka kuinka neuvot on kylmä tosiasia on, että lapset innostuvat ja silloin kaikki on mahdollista. Putoaminen kunnon hypystä maahan asti niskoilleen ei todellakaan ole leikin asia.
Päivystyksesstä töissä
Olen kuullut että trampoliinilla saadaan paljon vammoja, en tiedä mitä kaikkea.
Ihminen vammautuu herkästi, pieni niskalleen putoaminen voi johtaa vammaan tai kuolemaan. Näin voi käydä trampalla: ottaakko tietosen riskin?
Olen kieltänyt hyppimisen trampalla jos siellä on toinen.
Menen naapuriin vuodesta toiseen rääkymään että lapseni ei siellä ole. Jos muut ei sitten anna lapseni hyppiä niin se on heidän asia, lapseni voi tehdä muutakin.
Teidän pihalla oleva tramppa on teidän vastuulla ja siinä sattuvat onnettomuudet on teidän vastuulla -jos kerran lapsia ei kukaan vahdi ja lapset siinä hyppii ilman verkkoja ja monta kerrallaan.
Tietääkö lapsienne kavereitten vanhemmat että teidän pihassa pompitaan ilman valvontaa ja ilman sääntöjä?
Meidän naapurin trampoliinille hypitään leikkimökin katolta, palataan polttopalloa ja tapellaan. Kerran menin väliin kun alkoivat tappelemaan ja pomppivat, potkuja teki toisiaan vatsoihinkin. Vaikka eihän se minulle kuulu miten teidän pihassa ollaan. Mutta ole hyvä arvon valittaja. Opetelkaa nyt vaan kieltämään niitä kullannuppujanne.
vakavat onnettomuudet ovat sattuneet verkottomalta trampalta pudotessa.
Tai hypätään väärään aikaan ja lopputuloksena on jalkaluut paskana kun toinen saa verkon joka ei jousta vaan on tulossa vastaan koska se heittää juuri yhtä ilmaan?
Ai, mutta tämä ei ole vakavaa, se on vaan jalan luiden rikkoutuminen joka korjaantuu kipsissä syyslukukauteen mennessä. ;)
Mikä on vakavaa ja mikä ei?
Miksi aikuisia ei kiinnosta turvallisuus?
Vai onko se vaan taitamattomuutta kun sattuu?
Minusta tuo on vaan sitä että eräillä vanhemmilla ei ole lapsiinsa otetta, ne ei saa lapsia kuriin.
On helpompaa ottaa riski ja sitten tuuduttaudutaan siihen ettei satu. Asiaa voidaan vielä pehmentää sillä että joku toinen on vastuussa siitä mitä heidän lapset tekee teidä pihassa. :D
Sekä lapset on opetettu hyppimään yksi kerrallaan. Ja toimii oikein hyvin :)
Hankitte omalle pihallenne trampoliinin ja tietysti myös turvaverkon. Lisäksi kiellätte lastanne hyppimästä naapurin pihalla. Näin ei synny mitään ongelmaa.
niin lapsesi leikkii siellä naapurin pihalla omalla vastuulla. Ei se verkkokaan estä tramppa onnettomuuksia. Enemmän siinä sattuu niitä vahinkoja, kun/jos monta pomppijaa yhtä aikaa.Meillä ei trampaa ole, eikä tule. Yhdellä lapsella ollut luunmurtumia muutama, niin kirurgi sitä mieltä, että trampoliinille ei ole asiaa...vahinkoja voi toki sattua muissakin leikeissä, mutta tramppa olis meille vähän kuin kerjäis lisää murtumia...
Tämä ei ole vakuutusmielessä ollenkaan niin yksinkertainan juttu kuin luulisi! Jos lasta ei ole mitenkään estetty pääsemästä rampalle (verkossa lukittava ovi tms) voi se tulla omistajan maksettavaksi jos tapahtuu vakava loukkaantuminen! Sama juttu, jos kaivat pihallesi kuopan, täytät sen vedellä, etkä laita mitään suoja-aitaa tms ja naapurin lapsi hukkuu siihen. Sinä joudut siitä vastuuseen.
Jos ei ole verkkoa niin sitten ei hypitä.
Ja yksi kerrallaan hypitään.
-Mikä näiden ymmärtämisessä on niin vaikeaa?
Lapset kyllä oppivat helposti, että yksin pompitaan, jos niin määrätään, mutta aikuiset ei sellaista rajoitusta kestä. Tarvitaan parin mukulan päät pamahtaaan vakavin seurauksin yhteen ennenkuin tajutaan, että kaksi yhtä aikaa ei ole turvallinen määrä.
Kuuleehan näitä paljon, että "meillä on hyvät turvarajat, vain kolme pääsee kerrallaan hyppimään" ym. Voi tollouden typeryys.
ps. suosittelen kaikkia, joiden mielestä kolme tai kaksi on sopiva määrä menemään naapurin herran (joka on noin 1/4 painavampi) kanssa hyppimään trampalle. Tosi hauskaa ja hei ei satu mihinkään! Jei!
Viisivuotiaita ei todellakaan saa jättää hetkeksikään valvomatta leikkimään ja silloin ei verkotonkaan vaarallinen. Eihän 15-vuotiaitakaan saa jättää hetkeksikään keskenään touhuamaan...
muistelkaa nyt hyvänen aika omaa lapsuuttanne ja miettikää missä kaikkialla sitä tuli riehuttua, ihan oli varmaan todella vakavan loukkaantumisen vaara!!!1 curling-vanhemmuutta tosiaan
koska missä tahansa voi loukkaantua. Ja aina joskus curling-vanhemman lapsi joutuu vakavaan tapaturmaan. Joka tosin tietysti olisi kyllä kohdannut curling-vanhemman lasta jossain muualla, jos olisi käytetty pyöräilykypärää, turvavyötä, jos olisi kielletty kiipeily huterissa rakennusjäteröykkiöissä, juoksemasta sakset kädessä etc. ja vältetty TÄMÄ onnettomuus.
ps. tiesittekö, että esim. nopeusrajoitusten ja turvavöiden käyttöönotto ovat vähentäneet ennenaikaiseen hautaan menijöiden määrää hirvittävät määrät. Ihminen on toisinaan tarpeeksi viisas estääkseen onnettomuuksia erinäisillä innovaatioilla, mutta ymmärrettävää on, etteivät kaikki halua lähteä mukaan moiseen höpsötykseen.
ei ole trampoliinia eikä tule, edes sitten kun tuo 3-vuotias kasvaa.
Sen verran on vielä äidillään selkä paskana nuoruuden trampoliineista.
Ei tule olemaan ongelmia kieltämisessä, ja muutenkaan naapurien luo ei yksinkertaisesti ole mitään asiaa mennä tekemään mitään.
Täällä mammat tietää AINA paremmin, koska heillä ei ole turvaverkkoa ja mitään ei ole sattunut. NIIN ETTÄ!! Sen sijaan naapurin apinat hyppii vasten suojaverkkoa ja se jos mikä näyttää vaaralliselta.
Joo, mutta meillä on turvaverkko ja lapsia on kielletty hyppimästä sitä päin tahallaan. Turvaverkon kiinnikkeet on myös niin vahvat, että ei kyllä heti ole pettämässä, vaikka sitä päin joku lentäisikin.