Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saitteko vanhempienne tallettamat lapsilisät itsellenne?

Vierailija
22.05.2012 |

tai tiedättekö jonkun muun joka sai säästetyt lapsilisät omaan käyttöönsä? millaset summat?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mitään muutakaan sen jälkeen kun lähdin kotoa 16v.Eipä oo tarvinnu enää vittuilua kuunnella.

Vierailija
2/103 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

25000 on summa suunnilleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka köyhä on ihminen, joka varastaa lapsensa kesätyörahat? Enää ei kai ole niin köyhiä ihmisiä, eihän?

Köyhyys ei oikeuta omalta lapselta varastamiseen. Jos lapsen rahoja tarvitaan oikeasti, siitä pitää kertoa lapselle ja sopia rahojen takaisinmaksusta.

Epärehellinen ja epäoikeudenmukainen voi olla ihan rahatilanteesta riippumatta.

Se viesti oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Minusta oma isä käyttäytyi epäoikeudenmukaisesti, kun hän ei antanut minun ostaa kesätyörahoillani yhtään mitään. Lähinnä ajattelin ostaa kouluun vähän normiruutuvihkoja hienompia, mutta käsky tuli, että rahoihin ei kosketa.

Vierailija
4/103 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä että olimme kotona hyvässä ruuassa ja hyvin puetut yms. Harrastukset/ajokortit maksettiin mutta ei mitään könttäsummia siirretty tileille. Opiskelut lainoitimme itse ynnä elämiset ja olemiset siitä eteenpäin.

Vierailija
5/103 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka köyhä on ihminen, joka varastaa lapsensa kesätyörahat? Enää ei kai ole niin köyhiä ihmisiä, eihän? Muistelin tässä taannoin lapseni koulukirjaa päällystäessä lapsuuttani. Moni 80-luvulla päällysti joka toisen kirjan kontaktimuovilla ja joka toisen sillä ruudullisella muovinpäällyspaperilla. Heillä on täytynyt olla todella köyhää kotona, jos ei pakolliseen koulun vaatimaan kirjamuoviin riittänyt rahaa. He olisivat varmaan voineet varastaa lapsensa joululahjarahat "vuokran maksuun". ja minä en ole saanut kotoa lapsilisiä. Muuten olen saanut rahaa aina tarvittaessa. Valmennuskurssi ja autokoulu maksettiin myös. [/i

Tämä 80-luvun lapsi ei muista erityistä materiaalivaatimusta päälystykseen. Ukaasi oli vain, etä ne on päälystettävä-vaikka sanomalehdellä]

Vierailija
6/103 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisistä ei juuri ollut puhetta, mutta pari koulukaveria sai yksiön vanhemmilta kun muuttivat kotoa pois. Tietyissä piireissä tuo on kai tapana, ajatellaan että sen verran pitää omaa lasta auttaa, mutta siitä eteenpäin saavat pärjätä omillaan.

Vierailija
7/103 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ylipäätään ymmärrä miksi sitä maksetaan automaattisesti kaikille. Hyvin monet perheet eivät sitä ensinkään tarvitse ja vähävaraisilla se tuntuu usein kohdentuva muuhun kuin niihin lapsiin.

Vierailija
8/103 |
26.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 25000

Vierailija
9/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ei oikeuta omalta lapselta varastamiseen. Jos lapsen rahoja tarvitaan oikeasti, siitä pitää kertoa lapselle ja sopia rahojen takaisinmaksusta.

olisikin kertoa esimerkki reilusta pelistä. Tiedän eräässä viljelijäperheessä aikoinaan sovitusti lainatun lasten tileiltä rahaa uuden traktorin ostoon. Rahat maksettiin myöhemmin takaisin.

Meillä samoihin aikoihin lapsilisät säästettiin osittain ja sen saimme mitä oli kertynyt kokoon.

Omalle tyttärelle olen voinut tallettaa kaikki.

Vierailija
10/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi 60-70-80-luvulla. En kyllä muista summaa, kun sinne laitettiin myös synttärilahjarahoja jne. Oli säätötili. Kun lähdin yliopistoon opiskelemaan vuonna -86, niin sain rahat käyttöön. En tarvinnut opintolainoja. Eli oli varmaan suht suuri summa sillon markka-aikaankin.

Vierailija
11/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan siitä pitäisi maksaa jo veroa, jos lapsilisät antaa kokonaisuudessaan lapselle. Lahjaverossahan on joku tietty summa mitä kolmessa vuodessa saa lahjoittaa ilman veroja. Eikö kukaan muu ole törmännyut tähän?

Vierailija
12/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden aikana saa lahjoittaa korkeintaan 3999 euroa verottomasti (4000 euron lahjoituksesta menee jo veroja). Kuukautta kohti laskettuna tuosta tulee noin 111 euroa eli suurin piirtein lapsilisän verran. Ja kumpikin vanhemmista voi lahjoittaa verottomasti tuon verran eli yhteensä 222 euroa/kk.

Vierailija
13/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienituloiset nuoret vanhemmat, myöhemmin useampi lapsi. Äiti osti mulle lapsilisillä vaatteita, ruokaa, vaippoja, joululahjoja... Sitä mihin ne rahat on tarkoitettukin.

kaikilla kun ei tosiaan ole varaa säästää sitä rahaa.

ja ihmettelenpähän vaan että kuitenkin itse nyt korkeastikoulutettu pienen lapsen äiti ja ihana mies. Asumme onnelliesti meille sopivassa asunnossa.

Eli ei ne tallennetut rahat nyt yleensä ole niin tärkeitä- nuoret kun usein ryyppäävät ne rahat.

Vierailija
14/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan siitä pitäisi maksaa jo veroa, jos lapsilisät antaa kokonaisuudessaan lapselle. Lahjaverossahan on joku tietty summa mitä kolmessa vuodessa saa lahjoittaa ilman veroja. Eikö kukaan muu ole törmännyut tähän?

voivathan isovanhemmat tms lahjoittaa rahaa myös!

Kunhan vaan paperit tehdään taiteen sääntöjen mukaan niin verot on helppo välttää!

Ja näin tehdään:)

Vierailija
15/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ukkeli kähvelsi pikkusiskon

(tuolloin n9v) säästöpossun ja tämä soitti suivaantuneena poliisille.Varas vietiin putkaan, mutta syynä oli kyllä ensijisaisesti voimakas päihtymys :)

Meillä vei viinanpistoksissaan äijä toisinaan ihan pankkitililtä jonka vielä olin ihan itse käynyt pontevasti pankissa avaamassa. En ryhtynyt oikeustoimiin reippaan siskosi tavoin kun ne kossupullon kokoiset kolot tilillä olivat sitten aina myöhemmin vaivihkaa paikkaantuneet. Kyllä siinäkin kohtaa silti taas pienessä ihmisessä jotain nyrjähti.

Lapsilisistä ei ollut harmainta hajua. Joskus myöhemmin vasta sekin asia valkeni.

Siis: ei herunut lapsilisiä omaan käyttöön

Vierailija
16/103 |
25.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vältyin näin lainan otolta kun tein lisäksi viikonlopputöitä opintojen ohessa.

Vierailija
17/103 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti antoi kullekin sen viimeisen lapsilisäerän rahana käteen (markkamäärää en muista, 70-80-lukujen vaihdetta mentiin).Muistelisin näin toimitun monessa muussakin duunariperheessä. Muita rahoja ei jaeltu mutta olimmekin omatoimisesti niitä itse tienaamassa heti kun kynnelle kykenimme kesätöihin tms.

tämähän oli just kun meillä aikoinaan

Vierailija
18/103 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä muitakaan talletuksia. Mummoni teki talletuksia minulle kun olin lapsi. Äiti nosti rahat ja joi pois. Ei nyt mistään suurista summista kyse, mutta onpahan jäänyt mieleen.

Vierailija
19/103 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienituloiset nuoret vanhemmat, myöhemmin useampi lapsi. Äiti osti mulle lapsilisillä vaatteita, ruokaa, vaippoja, joululahjoja... Sitä mihin ne rahat on tarkoitettukin.

Vierailija
20/103 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisiäni ei ylipäätään talletettu erikseen. Mulla/mulle ei myöskään ollut mitään muita talletuksia.

Käyttörahaa sain vanhemmiltani aina ihan sopivan summan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän