Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vapaaehtoinen lapsettomuus teidän mielestänne huono/itsekäs asia?

Vierailija
22.05.2012 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ei ollenkaan.

t. VELA

Vierailija
2/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pakollinen "epäitsekkyys" ja sen mukanaan tuoma kiukkuisuus, uupumus ja katkeruus jalosta ketään eikä tee niitten pakolla synnytettyjen lasten elämää mitenkään erityisen hyväksi.

T. eräs viiden lapsen äiti, joka voi sanoa ettei ole kovin kummoinen äiti, vaan on aika itsekäs. Mutta jonka oli silti parempi hankkia nää lapset, koska ilman lapsia olisin ollut vielä katkerampi ja onnettomampi ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät vain yksinkertaisesti halua syystä tai toisesta jälkikasvua.

Vierailija
4/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkää!!

miksi ihmeessä olisi?

toisille se olisi jopa suositeltavaa.

Vierailija
5/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että kukaan äiti tai isä ei ole hankkinut lasta siksi, että se on biologisen olennon tarkoitus tai että on eläkkeiden maksajia tulevaisuudessa. Kai lapset on hankittu siksi, että halutaan olla vanhempia.

Minun kaikki päätökseni ovat olleet itsekkäitä, myös päätös pysyä lapsettomana.

Vierailija
6/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä, miksi kukaan hankkisi lapsia jollei niitä oikeasti halua.

Itselleni lapsettomuus olisi suuri suru, mutta ymmärrän että ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
7/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ei ollenkaan.

t. VELA

T: lapsellinen

Vierailija
8/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä äitinä oleminenkaan ole ainakaan minua jalostanut juurikaan paremmaksi ihmiseksi. En tästä näkökulmasta oikein ymmärrä, miksi lapsettomuus olisi jotenkin huonompi valinta tässä elämässä kuin lapsen hankkiminen.

Vierailija
9/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan lapsen hankkiminen on itsekästä. Suomeen syntynyt lapsi kuluttaa järjettömästi, ja hiilijalanjälki vain kasvaa. Lapsiperhe kuluttaa myös huomattavan paljon verovaroja: päiväkodit, koulut, terveydenhuolto, lapsilisät, Kelan tuet. Lapsi kasvaa koko ajan, pitää olla uusia vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä, huonekaluja. Pahimmassa tapauksessa perheen pitää hankkia isompi asunto ja auto, jotka kuluttavat hirvittävästi luonnonvaroja.

Vapaaehtoisesti lapseton asuu yleensä pienemmässä asunnossa, ei yleensä omista autoja ja jos omistaakin, niin se on yleensä pieni. Lapseton käyttää minimaalisesti verovaroja, edellämainituista vain terveydenhuoltoa.

Vierailija
10/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi?

Itsekästä ja typerää sen sijaan on heitellä kommentteja tyliin "Mä en tykkää lapsista" (miltä kuulostaa "Mä en tykkää vanhuksista" tai "Mä en tykkää kolmikymppisistä"?, suureen ääneen toitottaa omia elämänvalintojaan ja erityisesti udella toisten motiiveja omiin elämänvalintoihinsa.

Vähän OT, mutta monesti kerrotaan lasten häiritsevän ravintoloissa, lentokoneissa, junissa jne. Itse olin pitkään "vapaaehtoisesti lapseton" (nyttemmin vapaaehtoisesti lapsellinen). Lapsettomuusaikanani söin usein ravintolassa, matkustin paljon jne. Sinä aikana minua on kerran härinnyt lapsen käytös ravintolassa. Lentokoneessa tai muussa julkisessa kulkuneuvossa ei koskaan. Muiden ikäryhmien käytös on häirinnyt niin ravintolassa, lentokoneessa kuin muissa julkisissa kulkuneuvoissakin huomattavasti useammin.

Vierailija
11/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat yleensä röyhkeitä ja muutenkin käyttäytyvät todella huonosti.

Miksi olisi?

Itsekästä ja typerää sen sijaan on heitellä kommentteja tyliin "Mä en tykkää lapsista" (miltä kuulostaa "Mä en tykkää vanhuksista" tai "Mä en tykkää kolmikymppisistä"?, suureen ääneen toitottaa omia elämänvalintojaan ja erityisesti udella toisten motiiveja omiin elämänvalintoihinsa.

Vähän OT, mutta monesti kerrotaan lasten häiritsevän ravintoloissa, lentokoneissa, junissa jne. Itse olin pitkään "vapaaehtoisesti lapseton" (nyttemmin vapaaehtoisesti lapsellinen). Lapsettomuusaikanani söin usein ravintolassa, matkustin paljon jne. Sinä aikana minua on kerran härinnyt lapsen käytös ravintolassa. Lentokoneessa tai muussa julkisessa kulkuneuvossa ei koskaan. Muiden ikäryhmien käytös on häirinnyt niin ravintolassa, lentokoneessa kuin muissa julkisissa kulkuneuvoissakin huomattavasti useammin.

Vierailija
12/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä hyvin ja huonosti käyttäytyviä löytyy kumpiakin ihan kaikista ikäluokista, että eipäs yleistetä!

Vierailija
13/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valtavasti ihmisiä, joiden ei olisi ikinä pitänyt tehdä lapsia! Jos joku ymmärtää, että ei halua sitoutua lapseen loppuiäkseen, hienoa.

Voi helvetti kun kaikki naiset, joille viina, tupakka, huumeet, juopot ukot, ura ym. on tärkeämpää kuin oma lapsi, olisivat tekemättä niitä. Mutta kun jokaisen vastaantulevan kanssa pitää tehdä se "rakkauslapsi" kärsimään!!

Vierailija
14/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan lapsen hankkiminen on itsekästä. Suomeen syntynyt lapsi kuluttaa järjettömästi, ja hiilijalanjälki vain kasvaa. Lapsiperhe kuluttaa myös huomattavan paljon verovaroja: päiväkodit, koulut, terveydenhuolto, lapsilisät, Kelan tuet. Lapsi kasvaa koko ajan, pitää olla uusia vaatteita, kenkiä, harrastusvälineitä, huonekaluja. Pahimmassa tapauksessa perheen pitää hankkia isompi asunto ja auto, jotka kuluttavat hirvittävästi luonnonvaroja.

Vapaaehtoisesti lapseton asuu yleensä pienemmässä asunnossa, ei yleensä omista autoja ja jos omistaakin, niin se on yleensä pieni. Lapseton käyttää minimaalisesti verovaroja, edellämainituista vain terveydenhuoltoa.

sun eläkkeesi joskus myöhemmin.Mahdollisesti hoitamaan vainhainkodissa tai sairaalassa. Vai taivaastako ajattelit niiden rahojen ja hoitajien tipahtavan?

Suomessa syntyvyys on suht alhaista verrattuna moneen muuhun maahan. Toki suomalaisilla olisi vielä opittavaa ekologisemmassa elämäntavassa, mutta ei sitä sillä hoideta, että ei tehdä lapsia.

Minulle on ihan sama, hommaako joku lapsia vai ei. Kunhan eivät sekaannu minun elämääni.

Vierailija
15/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se voi aiheuttaa itsekkyyttä. Ainakin noista viime päivien mielipidekirjoituksista huokuu, että aina ei ole ihmiselle terveellistä elää vain itseään varten. On aika karmeaa, jos joku häiriintyy lastenvaunuista busseissa ja lasten äänistä ravintoloissa siksi, että itse on lapseton.

Jokainen meistä on ollut lapsi. Ja jokaisesta meistä tulee vanhus. Ja vammautua voi missä vaiheessa elämää vaan.

Koen itse, että ihmiset, joilla on lapsia, sietävät erilaisia häiriötekijöitä paremmin kuin lapsettomat. Tämä ei päde kaikkiin, mutta moniin tuntemiini vapaaehtoisesti lapsettomiin. Itse koen lasten kasvattaneen minua vähintään yhtä paljon, kun minä olen kasvattanut heitä.

Toki myös muut elämänkokemukset kasvattavat! Ei siihen omia lapsia tarvita.

Vierailija
16/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten vain positiivista etteivät huonot geenit enää periydy. Hyvä vain kun ovat itsekin ymmärtäneet asian.

Moni lapsellinenkin on itsekäs halutessaan pelkkiä tyttöjä. Tyttöjen ajatellaan sitten auttavan kun itse ollaan vanhoja. Näin ajattelen itsekin mutta toteutuuko asia jää sitten nähtäväksi. Samasta syystä tyttärien perheet saavat huomattavasti enemmän apua ja poikien perheet unohdetaan.

Valinnat ja halut ovat lähes poikkeuksetta itsekkäitä mutta sehän pelkästään luonnollista.

Vierailija
17/17 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätökset tehdään aina itsekkäistä lähtökohdista eli sekä lapsen hankkiminen kuin hankkimatta jättäminenkin ovat pohjimmiltaan itsekkkäitä ratkaisuja.Vapaaehtoisessa lapsettomuudessa ei ole mitään pahaa tai huonoa. Fanaattiset omaa mielipidettään ainoana oikeana julistavat taas ovat ihan oma lukunsa (niin lapsettomat kuin lapsellisetkin).