Onko 15e liian pieni summa rahaa häälahjana?
Olen menossa kaverini häihin ensi kuussa (ei mikään kovin pitkäaikainen kaverisuhde, eikä edes paljoa tavata). Osallistun myös polttareihin ainakin 50:llä eurolla + omat kustannukset polttareita ajatellen, joita varten joudun matkustaa vielä toiseen kaupunkiin. Samoin häitä varten joudun matkustaa toiseen kaupunkiin. En ole mikään varsin hyvätuloinen, pärjään kuitenkin. Ensin olin ajatellut antaa 30e, mutta nyt aloin miettimään, että kun niihin polttareihin ja matkoihinkin menee rahaa, niin riittäisikö 15? Tämä kaveri on myös vähän sellainen, että antaa minun aina tarjota kaikkea itselleen, muttei koskaan tarjoa takaisin... Mitä mieltä olette?
Kommentit (34)
ongelma ei ole lahjan suuruus, vaan hänen oma asenteensa. Ihme kaunailua ja kustannusten laskemista koko aloitus! Oletko sä ap kade sille morsiamelle vai missä mättää?
Jää hyvä ihminen pois koko kalaaseista, jos se noin koville ottaa.
Ap, älä mene ollenkaan.
Se, että koet uhrautuvasi, ei ole hyvä lähtökohta mennä häihin. Niin sinä nyt koet, nimittäin: luettelet, kuinka tuo morsian ei ole oikeastaan kummoinen kaverikaan ja lasket, mitä sinulla menee polttareihin (ne on kyllä lähtökohtaisesti hauskanpitoasi, miksi pidät sitä lahjaan verrattavana?) ja sitä, miten olet tarjonnut tuolle morsiamelle.Ihan hyvin voit kiittää kutsusta ja pahoitella, että sinä et pääse juhliin. That's it.
Parempi se, kuin että menet vastentahtoisesti, murjotat ja istut siellä naama norsunveellä.
Mut jos ei oo enempään varaa, niin sit ei ole. Älä jätä menemättä silti. Ei morsian varmasti siitä suutu, jos joku on köyhä.
Ja varsinkin noilla ap:n perusteilla. Ihme rahankeräystä nykyään kaikki juhlat. 15e on sitäpaitsi iso raha.
Mielestäni lahjan hinnan ja maksun voi ajatella niin, montako euroa hääpari maksaa esim ruokaan/juomaan joita sitä juhlissa syöt ja juot. Hinta kun esimerkkiini perustuu aina per henkilö periaatteeseen, yleensä aina. Jotenka 15€ ei ole summa mitä antaa hääparille lahjaksi. 50€ on mielestäni minimi mitä lahjaksi kannattaa harkita.
tuo 15 euroa on sellainen, jolla haet kaupasta pari purkkia maitoa ja leipää. Eli on kyllä todella vähän. Itse olen pienituloinen opiskelija tällä hetkellä ja kyllä olen antanut vähintään 50 e.
Meille antoi eräs kaveripariskunta 20 e ja ovat kuitenkin molemmat ihan hyvin palkatuissa hommissa. Tuli kieltämättä todella pihi vaikutelma. Itse annoimme heille muistaakseni 80 euroa vaikka minä olen opiskelija.
Ehkä ap ei miettisi vastaavanlaisessa tilanteessa paljon on keneltäkin saanut ja paljon on itse tullut annettua.. Ei kai niitä juhlia kuitenkaan pidetä lahjojen takia?
Hän perustelee summaa sillä, että a) tärsää itse jo rahaa juhlimalla polttareita ja matkustamalla juhliin. Ja b) ei tykkää morsiamesta juurikaan, on sitä mieltä, että morsian on ahne, eikä tarjoa hänelle mitään vastineeksi.
Mäkin sanoisin, että ois ap:lle parasta jäädä kotiin vaan.
me jäädään juuri tuontakia yksistä juhlista pois...
ei ole rahaa laittaa matkaan ja yöpymiseen, sekä lahjaan...
lähetäämme siis rahkuoren 50 e
Toisaalta jonkin kelpo lahjan voisi tuolla saada jos hyvä onni kävisi.
Sillä ei saa kuin arvotonta halpiskrääsää josta ei tykkää kukaan. Jää pois polttareista ja anna se 30€ lahjaksi.
ja antaisin 50e häälahjaksi. Ja tietysti söisin ja varsinkin joisin koko rahan edestä!!!
Tosissasko olet? Aina sitä saa vaan päivä päivältä huomata että kaikkia ihmisiä ei vain ole järjellä lahjottu.. Tosin voi olla että tämä on provo
15e rahana liian vähän, tosin 15 eurolla voi löytää hyvän lahjan.
Tosi vähän! Mieluummin joku edullinen lahja, kuin noin pieni summa rahaa. Lahjassa sentään on lämmin ajatus takana, joten hinta ei ratkaise. Mutta 15 euroa... oikeesti! Tuntuu jo melkein pottuilulta :D