Kaverit siipeilee meidän loma-asunnolla. Miten olla kohtelias, mutta kieltäytyä?
Meillä on loma-asunto Italiassa. Iso maatila, jossa 10 makuuhuonetta, uima-allas, tenniskenttä, oma viinitila jne. Käydään usein viikonloppuisin siellä keväällä ja syksyisin, kesällä ollaan pidempiä kausia. Joskus vietetään joulua.
Kaverit ovat alkaneet käyttää hyväksi loma-asuntoa. Parina ekana vuotena kutsuttiinkin kavereita viikonloppujen viettoon, mutta oltiin aina itse paikalla. Nykyään kaverit soittelevat, että voisivatko mennä perheineen ihan keskenään sinne tai jopa omien kavereiden kanssa.
Kukaan ei ole koskaan tarjoutunut maksamaan mitään. Tulee halvat lomat, kun huipputason hotelli on ilmainen..
Miten sanoa nätisti, että se on ihan meidän oma loma-asunto, eikä mikään yleinen ilmainen hotelli.
Kommentit (56)
isoisoisän synnyinkoti??? Hmm, kukas sitä on noin isoksi kasvattanut?
Usko tätä, viinitila italiassa huh huh. Aika tarkkaan kuvailtu, eikös lukuisat ystäväsi lue tätä palstaa, tuskin kovin monella on viinitila italiassa että eikös sut tunnisteta aika hyvin! Ja vanhemmatko luopuivat tuosta vaan omasta perinnnöstä, eivät myyneet paikkaa ja ottaneet rahoja jos eivät pysty ees 500 e kk maksaa niin nyt jäivät ilman mitään...
Ei kaikkien tarvitse viimeista pennia venyttaa. Jos vanhemmilla on jo tarpeeksi rahaa omasta takaa elamiseen niin mita sita tekee perinnolla josta on vain kuluja?
On minullakin kaksi taloa eri maissa, harva vaan tietaa.
Hyva vaan jos ne kaverit lukevat palstaa, ehka silmat vahan avautuisivat.
Menee kertomus pikkasen isolleen. Tuohon aikaan ei Italiassa tainnu olla montaa noin mahtavan kokoista maatilaa. 10 makuuhuonetta on valtava talo!!! viinitilat ei yleensä ole hirmu isoja, jos ei ole joku oikeen hyvin tuottava.
Olisko ap. nyt aika kertoa totuus?
Mulla on italialainen mies, jolla on seitsemän veljeä ja kaksi siskoa. Koko suku samanlainen. Kyllä siinä kuule on joka perheessä vähintään 6 makuuhuonetta. Ja ota huomioon, että ne isovanhemmat asuu samassa taloudessa, kuten vanhemmatkin.
Minä pelastin mun mieheni huushollista, jossa oli 8 makuuhuonetta. Niitä oli jakamassa isoisä, isoäiti, äiti, isä ja ne seitsemän veljeä ja kaksi siskoa SEKÄ äidin sisko perheineen. Ja aivan tavallinen italialaisperhe kyseessä. Mieheni oli 26v, kun muutti "pikkupoikana" Suomeen. Miehet asuu ihan tavallisesti sinkkuaikansa kotona, helposti kolmikymppisiksi asti.
Italiassa talot on isoja, ei ehkä kaupungeissa enää.
Tuossa on selvästi käymässä niin että sulla ap, ei ole talon suhteen rajaa, se raja venyy ja venyy,
lopuksi sitä ei enää ole.
Jos vain se yksi kaveri pääsee käymään, se vois olla ok, mutta nyt on jo työporukatkin tulossa.
Ja hyvähän se on juhlia järjestää, kaikki on ilmaista, tilaa on paljon ja te olette kaukana.
Ties mitä tapahtuu.
Hae rajat omalle talollesi.
Usko tätä, viinitila italiassa huh huh. Aika tarkkaan kuvailtu, eikös lukuisat ystäväsi lue tätä palstaa, tuskin kovin monella on viinitila italiassa että eikös sut tunnisteta aika hyvin! Ja vanhemmatko luopuivat tuosta vaan omasta perinnnöstä, eivät myyneet paikkaa ja ottaneet rahoja jos eivät pysty ees 500 e kk maksaa niin nyt jäivät ilman mitään...
ja jos seuraava polvi on perinnöstä kiinnostunut. Oliko tämä sinulle ihan oikeasti uusi juttu?
kertoo olevansa keskituloinen ja on varaa käydä monta kertaa vuodessa Italiassa ja sen lisäksi muita lomamatkoja pitkin vuotta.
En usko tätä tarinaa millään.
Keskituloisella ei ole tuollaiseen varaa.
uskaltanut sanoa, mutta uskaltaa täällä ottaa ison riskin että ystävät tunnistavat. Luulisi että heidän olisi kivempi kuulla se ap:lta.
Mutta sama se, jos kyseessä onkin ihan mökki ja ap haluaa näin mökkikauden lähestyessä muistuttaa kutsumattomllle vieraille pelisääntöjä, se on ihan OK, ap, ja olet oikeassa, ap.
Terveisiä kolikon toiselta puolelta eli mökittömältä:
Jos toinen tarjoaa liikaa, toiselle voi tulla tunne, että miksi, varsinkin jos luottamus ei ole ehtinyt rakentua. Ei kai hän vain tee tuota, koska kokee ettei esim ole saanut tarpeeksi ymmärrystä ja sympatiaa suvultaan tai ystäviltään. Tarvitseeko minua rooliin? Että voi selän takana päivitellä siipeilijöitä ja saada hyväksyntää ja sääliä? Tuli mieleen menneisyydestä ikävä tapaus (tuo outo tunne tuli muistakin syistä, mutta mökkiin kulminoituivat asiat).
Mutta sun tapauksessa, ap, ymmärsin ettet siis itse tyrkytä, etkä myöskään "lue" rivien välistä että mukamas vihjailisivat että sinun pitäisi tarjota, vaan he itse suoraan pyytävät? Nyt otat sen tomera-vaihteen esiin, on kyse sitten loma-asunnosta Suomessa tai muualla :)
kertoo olevansa keskituloinen ja on varaa käydä monta kertaa vuodessa Italiassa ja sen lisäksi muita lomamatkoja pitkin vuotta.
En usko tätä tarinaa millään.
Keskituloisella ei ole tuollaiseen varaa.
olen itse keskituloinen (ja vieläpä yh) ja reissaan lasten kanssa useamman ulkomaanreissun vuodessa. Mitenkö? Minulla ei ole pahemmin velkaa mitä maksella, käteen jää palkasta n. 2000e kuussa ja yhtiövastikkeen ym. jälkeen jää reippaasti elämiseen ja jopa säästöön.
Vielä paremmin asiat ovat perheessä, jossa on kaksi palkansaajaa..
Sinänäsä olen samaa mieltä, että ap:n kirjoitus on provo (ei siksi, etteikö tuo voisi olla mahdollista, mutta ap olisi niin helposti tunnistettavissa ettei tyhmempikään tekisi tuollaista aloitusta). Mutta keskituloisillakin on varaa matkustaa, jopa useamman kerran vuodessa - kaikki riippuu valinnoista ja siitä, miten muuten elämänsä elää.
Jos pyydät ystäviltä vuokraa 800 e kuussa, se on varmasti joka tap paljon edullisempi kuin he maksaisivat saman italialaisalueen samantyyppisestä majoitusratkaisusta. mielestäni kohtuullinen summa (ja itse pyytäisin enemmänkin)
Mutta keskituloisillakin on varaa matkustaa, jopa useamman kerran vuodessa - kaikki riippuu valinnoista ja siitä, miten muuten elämänsä elää.
Ja valintojen lisäksi siitä, jos ei tapahdu isoja taloudellisia vastoinkäymisiä.
Me vietetään aika hiljaista elämää, syödään perusruokaa, ei juoda eikä olla juhlaihmisiä tai esim snobbailla viineillä, vaatteilla tai sisustuksella, ja nykyään on varaa matkustella.
ja jos seuraava polvi on perinnöstä kiinnostunut. Oliko tämä sinulle ihan oikeasti uusi juttu?
On järkevää verosuunnittelua luopuoa perinnöstä ja antaa perintö seuraavalle sukupolvelle. Jää yhdet perintöverot maksamatta.
ihminen ja meidän lähipiirissä on loma-asuntoja ulkomailla ainakin viidellä. Ties vaikka salaisesti muillakin. Thaimaassa, Sveitsissä, Yhdysvalloissa, Saksassa ja Englannissa. Thaimaa ja Sveitsi ostettu omilla rahoilla, Yhdysvalloista ostivat asuntojen hintaromahduksen aikaan parilla kymppitonnilla omakotitalon jostain syrjästä, Saksan ja Englannin loma-asunnot ovat joko miehen tai vaimon sukuperintöjä.
Että ei kyllä ihan tavatonta missään piireissä.
meilläkin perintömökki Lapissa, siihen ei olis ikinä nykyään näillä tuloilla varaa.
Mä kyllä antaisin suosiolla tollasen vaativan viinitilan suoraan lapsille, joilla olis aikaa ja varaa ylläpitää sitä. Siis siinä perintötilanteessa, jos omat lapset olis aikuisia.
ohis