Leirikouluun on kielletty ottamasta omaa puhelinta. Mitä tekisit?
Nämä luokan puuhanaiset ovat saaneet jyrättyä säännön, että leirikouluun ei saa ottaa mukaan omaa puhelinta ja kuulema voi sitten tarvittaessa soittaa opettajan puhelimesta. Itse ovat tietty änkeämässä mukaan luokkaretkelle, joten heidän lapsien hyvinvointi on heidän silmien alla, mutta minun lapseni olisi lähdössä siis keskelle korpea opettajan puhelimen varaan.
Mitä tekisitte tilanteessa? Pakkaisinko salaa lapselle mukaan puhelimen ja sanoisin, että saa käyttää vain, jos hänellä tulee hätä.
Kommentit (90)
On kiva saada kieltää. Meillä tuota vaati kouluavustaja, jonka mielestä riittää opettajan puhelin. Niinpä pakkasin lapselle mukaan 2 kpl puhelimia, molemmissa prepaidit. Sanoin lapselle (11v) että jos toinen löytyy, jää silti se toinen. Pakkasin myös mukaan IPadin, koska sitä ei tajuttu kieltää. Lapsista suurimmalla osalla oli "salapuhelin" mukana. Muutama oli ottanut helvetillisellä äänellä varustetun herätyskellon ja aika monella oli muita pelikoneita kuin puhelin. Ja ihan kiusallaan olivat open puhelimesta soittamassa kotiin joka ilta ja vanhemmat puolestaan soitti kotoa opelle, joka lopulta ilmoitti, että ei saa soittaa. Jonka jälkeen siirryttiin soittamaan muille mukana oleville aikuisille puheluita, joissa kauhisteltiin, kun opea ei saa kiinni. Puhelin on monitoimilaite: kännykkä, radio, pelejä jne. Aikuisten mielestä leirikoulussa ei saa olla tekniikkaa mukana. Miksi muuten ei? Voisiko joku tietokoneita vastustava aikuinen kertoa.
Just ton takia, niitä kännyköitä ei oteta mukaan! Mun mielestä leirikouluun ja leirille mennään LEIREILEMÄÄN, ei näppäilemään tietokonetta ja pelejä! Mua niin ärsyttää, kun äidit ja isit pakkaa mussukoille leireille mukaan kaikenlaista virikettä. On tosi kiva yrittää saada niitä lapsia tietokoneen ja kännykän äärestä pihalle leikkimään ja tekemään muita leirijuttuja. Aina joutuu joku ohjaajista jäämään sisälle jonkun lapsen kanssa, koska väkisinhän ei voi ulos ketään viedä. Turvallisuussyistä ei ketään lasta jätetä yksin. Menee vähän leiri pilalle ohjaajan valvoessa tällaista kultamussukkaa. Meitä on leireillä yleensä 1 ohjaaja viittä lasta kohti. Jos jollain tulee palava tarve soittaa kotiin, niin meiltä löytyy ne kännykät! Tekemistäkin leireillä on yllin kyllin; askarrellaan, touhutaan ulkona, syödään, leivotaan jne. Mikä leiri nyt onkaan kyseessä! Jos tylsää tulee niin sitten voi tulla ohjaajien kanssa pelaamaan vaikka lautapelejä! Monelle nykylapselle ne ovatkin ihan uusia juttuja, kotona kun on tietokoneet korvaamassa :D Niin ja tuohon kielloista piittaamattomuuteen vielä. Opettajat on suoraan sanottuna kusessa, kun vanhemmat viis veisaa käskyistä ja yhteisistä ohjeista. Riittää kun yksi Nico-Petteri rikkoo sääntöjä äidin luvalla, niin koko luokan opetus menee pilalle. Nää on näitä "Sä et mua määrää ku et oo mun äiti!" muksuja, joista kasvaa koulukiusaajia.
Ohjelmaa on klo 9.00 -16.30. Muu aika on ns. vapaata aikaa, jolloin saa tehdä mitä tahansa paitsi poistua leiripaikan eli urheiluopiston alueelta. Ohjaajilla ei ole mitään tekemistä lasten kanssa, opettaja on paikassa, josta hänet tarvittaessa tavoittaa (eli tv-huoneessa).
Mitä se leireily on, jota mainostat? Minulla on 3 lasta ollut leirikoulussa, yhdelläkään lapsella ei ole ollut ohjattua iltaohjelmaa vaan ovat joutuneet kuluttamaan aikaansa niin kuin parhaaksi näkevät. Fiksuimmat on liftanneet kaupunkiin elokuviin :-)
Omasta leirikoulusta on aikaa reilusti, mutta meillä oli kyllä aamusta iltaan ohjelmaa! Oli melontaa, yhteisiä ulkopelejä, sisäliikuntaa ja eläimiin tutustumista. Iltaisin istuttiin nuotiolla ja grillailtiin, ja oli näitä yhteislaulutuokioita. Ehkä nykyään on sitten erilaista meininki.
Itse olen järjestämässä lähinnä partioleirejä, sekä joitakin seurakunnan leirejä kesäisin. Partioleireillä ollaan todella tiiviisti porukalla ja puuhaillaan koko päivän mittaan kaikenlaista. Päiväsaikaan on lapsilla ja nuorilla aina muutama tunti vapaa-aikaa, jolloin yleensä kokoontuvat saliin juttelemaan, pelaamaan niitä lautapelejä, soittamaan soittimia jne. Iltaisin on kans näitä iltanuotioita, soitetaan kitaraa ja lauletaan ja syödään siinä iltapalaa. Jos joku lapsista ei saa unta, mennään me ohjaajat sinne huoneisiin "nukuttamaan".
Partioleirit siis poikkeaa nykypäivän leirikouluista ilmeisesti paljon :D
Asiaa on kysytty OPH:sta ja sieltä on todettu, että ainoastaan laittomat ja vaaralliset asiat voidaan kieltää eli aseet, viina, tupakka jne. Kännykkää ei voi kieltää, vaikka osa vanhemmista niin olettaa. Kännykän kieltämiselle ei ole olemassa yhtään sen enempää perusteluja kuin jos kiellettäisiin ottamasta mukaan kirjoja.
Joten ei ongelmaa, jos lapsella on kännykkä, ei sitä saa takavarikoida kuin siinä tapauksessa, että lapsi tekee sillä jotain laitonta. Soittaminen kotiin ei sitä ole.
Iltaisin on kans näitä iltanuotioita, soitetaan kitaraa ja lauletaan ja syödään siinä iltapalaa. Jos joku lapsista ei saa unta, mennään me ohjaajat sinne huoneisiin "nukuttamaan". Partioleirit siis poikkeaa nykypäivän leirikouluista ilmeisesti paljon :D
Ohjaaja ei ikinä, koskaan, milloinkaan mene "nukuttamaan" ketään. Ohjaaja ja nuori kahden samassa huoneessa tai teltassa on kielletty! Pedofiliavaara!
Iltaisin on kans näitä iltanuotioita, soitetaan kitaraa ja lauletaan ja syödään siinä iltapalaa. Jos joku lapsista ei saa unta, mennään me ohjaajat sinne huoneisiin "nukuttamaan". Partioleirit siis poikkeaa nykypäivän leirikouluista ilmeisesti paljon :D
Ohjaaja ei ikinä, koskaan, milloinkaan mene "nukuttamaan" ketään. Ohjaaja ja nuori kahden samassa huoneessa tai teltassa on kielletty! Pedofiliavaara!
Selvennän vähän :D Siis huoneessa nukkuu aina 4-6 lasta. Jos joku ei saa nukuttua menee ohjaaja tai kaksi lukemaan satua tai juttelemaan. Jos ei silti tule uni, saa soittaa vanhemmille.
Kännykän kieltämiselle ei ole olemassa yhtään sen enempää perusteluja kuin jos kiellettäisiin ottamasta mukaan kirjoja.
ainakin kännykän käytön rajoittamista, koska lapset ovat käyttäneet sitä pelleilyyn, sellaiseen, joka haittaa.
Miksi tähänkin pitää löytyä joku laki?
Miksi nämä minäminä-ihmiset eivät voi miettiä, kuinka kännykänkäyttö voi myös haitata, minkä vuoksi sitä halutaan rajoittaa?
Asiaa on kysytty OPH:sta ja sieltä on todettu, että ainoastaan laittomat ja vaaralliset asiat voidaan kieltää eli aseet, viina, tupakka jne. Kännykkää ei voi kieltää, vaikka osa vanhemmista niin olettaa. Kännykän kieltämiselle ei ole olemassa yhtään sen enempää perusteluja kuin jos kiellettäisiin ottamasta mukaan kirjoja. Joten ei ongelmaa, jos lapsella on kännykkä, ei sitä saa takavarikoida kuin siinä tapauksessa, että lapsi tekee sillä jotain laitonta. Soittaminen kotiin ei sitä ole.
Itse muistan lapsuudesta, kun rippileirille oli ehdottoman kiellettyä ottaa mukaan mm. pelikortteja ja radiota :)
Kännykkää ei silloin oltu vielä keksittykään..
Kasvattajien pitäisi vetää yhtä köyttä. Jos opettaja on kieltänyt kännykän tuomisen leirille, ei vanhempi mielestäni voi sanoa lapselleen, etteivät säännöt koske hänen lastaan.
Lapsi oppii, että koulun sääntöjä ei tarvitse noudattaa; voi toisin sanoen tehdä mitä huvittaa. Vanhempi antaa näin viestin, että lapsella on lupa tehdä sääntöjen vastaisia juttuja, kunhan ei jää vain kiinni. Ja jos lapsi jää kiinni, ei hän tietenkään edes tajua tehneensä mitään väärää. Tämän viestinkö haluat antaa lapsellesi?
Yhteiskunnassa on tiettyjä sääntöjä joita on sovittu sen vuoksi, että kaikilla olisi hyvä olla. Kännykkäkieltoonkin opettajalla on varmasti hyvä perustelu. Yhteiskunnassa on muitakin sääntöjä, joita pitäisi noudattaa. Jonkun mielestä liikennevalojen noudattaminen on turhaa ajan hukkaa. Toisen mielestä veroja on ihan tuhra maksaa. Mutta lainkuuliaiset ihmiset maksavat veronsa ja pysähtyvät liikennevaloihin.
Lapsi pärjää varmasti ihan hyvin ilman kännykkää. Ja jos äidille iskee ikävä, niin äiti voi soittaa opettajan puhelimeen.
leirikouluun ei oteta mukaan kännykkää ja taskurahaa saa olla kaikilla vain sama pienehkö määräsumma. Opettaja laittaa sähköpostilla vanhemmille viestejä tyyliin "taas ollaan nukuttu yö ja syöty aamiaista, nyt lähdetään retkelle".
Hyvin siellä kaikki sujuu vuodesta toiseen joka ikisellä luokalla.
Minusta todella hyvä järjestely.
ja puuhanaisille että laitan lapselleni sen puhelimen mukaan ja sillä selvä! ei se sen vaikeempaa ole...
olisiko kuitenkin paras, että kullanmussukkasi jäisi kotiin? Parempi mieli sinulla.
Voi tätä nykypäivän avuttomuutta. Kutsukaa apuun lastenhuolto, poliisi, OPH whatever. Pitäähän Jeppe-Jannicalla känny olla mukana! Piste.
siitä, että huvi kiellettäisiin vaan se, että annetaan lapselle mahdollisuus harjoitella omasta vanhemmasta irtautumista.
Kenenkään "ei tarvitse" raportoida äidille jokaista syötyä suupalaa, kukaan vanhempi ei hermostu, jos lapsi ei soitakaan, vanhemmat eivät pitkin päivää soittele kännyköihin jne.
Samalla vanhempi voi harjoitella lapsestaan irtautumista.
kerättiin yhteen. Lapset sai pääsääntöisesti soittaa kotiin käyttää puhelintaan iltaruokailun jälkeen. Jos oli kova ikävä yms muu syi, sai opelta pyytäää puhelinta muulloinkin. Kuulemma ei kukaan tarvinnut. Mun lapsi soitti melkein joka ilta, mutta nopeasti ja kertoi innoissaan päivän tekemisiä. Osalla ei ollut puhelimia mukana ollenkaan.
perustetta. Kännyköistä on varmasti kamalasti riesaa valvoville aikuisille (yhdellä opella olikin hyvä esimerkki) ja lapsille tekee hyvää olla edes muutama päivä ilman.
Omat lapseni ovat kesällä lähdössä leirille, jolla on kännykkäkielto. Ei tulisi mieleenkään alkaa rikkoa sääntöjä.
Musta on melko arveluttavaa antaa lapselle sellainen kuva, että meidän perheen ei tarvi noudattaa sääntöjä, kun me ollaan erikoistapaus.
eivät ole opettajia vaan turhautuneita kotiäitejä..
Kukaan ope ei suostu siihen, että hänen puhelimesta soitetaan KOSKA KÄNNYKKÄLASKUT MAKSAA OPETTAJA ITSE, ei koulu
Ja toiseksi, kukaan ei voi kieltää ottamasta kännyä mukaan. Laita ap kännyt lapsellesi laukkuun mukaan
vapaaehtoisina lähdössä leirille valvojiksi:/ Kun he siellä ovat lapsista vastuussa, heillä on oikeus myös määritellä säännöt.
Säännöt koskevat kaikkia. Miten arvelet sääntöjä noudatettavan, kun muut lapset huomaavat, että x:llä on kännykkä?
Miksi et itse lähde valvojaksi niin voit varmistua oman lapsesi hyvinvoinnista?
Kyse on kuitenkin siitä, että idean keksi henkilö, joka on itse lähdössä luokkaretkelle mukaan ja tätä säesti se henkilö, joka on myös lähdössä mukaan.
Lapseni koulussa yleensä leirikouluun menneä 6. luokalla, jolloin lapset ovat 12v, osa kenties jo 13v. Ei 7 vuotiaat mene leirikouluun. Joskus leirikouluun on menty jo 5. luokalla, mutta silloinkin lapset olleet 11. ja 12.-vuotiaita. Ja ainakin lapseni leirikouluun ei päässyt, ennekuin vanhemmat täytti ja kirjoitti alle lapsen terveyttä koskevan kyseleyn, jossqa seikkperäisesti kysyttiin lapsen terveys, sairaudet, lääkitys, allergiat, ruokarajoitukset yms asiat.
Pitäisikö sitä vaikka NOUDATTAA??
Jos teidän kullannupulle siellä ikävä tulee, hän varmasti saa soittaa siinä hädässä open puhelimella. Curling curling curling......terv. yksi ope
siitä, että huvi kiellettäisiin vaan se, että annetaan lapselle mahdollisuus harjoitella omasta vanhemmasta irtautumista.
Kyse on kuitenkin siitä, että idean keksi henkilö, joka on itse lähdössä luokkaretkelle mukaan ja tätä säesti se henkilö, joka on myös lähdössä mukaan. Opettaja ei ollut lainkaan paikalla, kun nämä touhutätit päättivät, että oppilaat soittavat sitten opettajan puhelimesta vanhemmilleen. Kas kun touhutätit eivät ehdottaneet, että tarvittaessa heidän puhelimestaan voi soittaa kotiin.
Olen ihan varma, että lapseni osaa irtautua minusta ja minä hänestä. Hän on hyvin itsenäinen tyyppi. Uskon kuitenkin, että hänelle on henkinen turva siitä, että tietää, että repun pohjalla on huono varapuhelin kaiken varalta, kun vielä yöpyvät eri rakennuksessa kuin missä opettaja on. Laitetaan mukaan puhelin, jolla ei pysty edes pelaamaan ja jossa on prepaid-liittymä, niin ei sitten haittaa, jos hukkuu tai menee pilalle tuolla.
Olen itsekin opettaja ja en halua edes päiväreissuja tehdä oppilaiden kanssa niin ettei heillä ole puhelinta. Jos joku eksyy tai vaikka juuttuu vessaan reissun päällä, niin on kätevää, että he voivat soittaa minulle. Jos puhelimista on ongelmaa, niin voin kerätä ne talteen oppilailta eli ihan samat säännöt pätee reissussa kuin koulussakin. En olisi itse kyllä iloissani siitäkään, että jotkut touhutätit olisivat tulossa mukaan retkilleni ja vaatisivat minua muuttamaan sääntöjä, joita minulla on aina ollut oppilaiden kasnsa. Säälin opettajaa, joka saa mukaansa nuo touhutätit. En minä ainakaan haluaisi, että 28 oppilasta soittaa minun puhelimesta koteihinsa.
Koska sitä ei ole kielletty. Ja silläkin pääsee nettiin, voi välittää valokuvia ja olla yhteydessä kavereihin.
Miksi sitä ei saisi ottaa mukaan? Ei opettaja ole lasten kanssa koko ajan, joten aika käy todella pitkäksi, jos ei ole tekemistä.