Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leirikouluun on kielletty ottamasta omaa puhelinta. Mitä tekisit?

Vierailija
19.05.2012 |

Nämä luokan puuhanaiset ovat saaneet jyrättyä säännön, että leirikouluun ei saa ottaa mukaan omaa puhelinta ja kuulema voi sitten tarvittaessa soittaa opettajan puhelimesta. Itse ovat tietty änkeämässä mukaan luokkaretkelle, joten heidän lapsien hyvinvointi on heidän silmien alla, mutta minun lapseni olisi lähdössä siis keskelle korpea opettajan puhelimen varaan.

Mitä tekisitte tilanteessa? Pakkaisinko salaa lapselle mukaan puhelimen ja sanoisin, että saa käyttää vain, jos hänellä tulee hätä.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi soittaisi sieltä edes kotiin. Vain äärimmäisessä hädässä soittaisi, kuten vaikka, jos olisi katkaissut jalkansa ja hänet pitäisi hakea sieltä pois. Ymmärrettävästi haluaisi keskustella varmaan sen ajan, kun ajaisin häntä hakemaan sieltä minun kanssa ja tuskin opettaja antaisi puhua hänen kännykästään sitä paria tuntia.

Mikään ikävä ei lapselleni tule, jos on erossa minusta. Kännykkä olisi lähinnä henkinen varaturva lapselle ja olen varma, että hän ei sitä ottaisi edes esiin koko aikana ellei jotain tosi outoa siellä tapahtuisi. Lapset ja opettaja eivät esimerkiksi nuku samassa paikassa, joten siinäkin mielessä minusta kännykkä varalla on perusteltua.

ap

Vierailija
22/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasteni ollessa leirikoulussa. Esikoisen kanssa olin lähes hysteerinen, koska tiesin lasten nukkuvan keskellä korpea aivan eri rakennuksessa kuin opettajat...Tietenkään en näyttänyt pelkoani lapselleni, mutta se viikko tuntui kyllä pitkältä.

Niihin aikoihin lehdissä jauhettiin vielä kovasti Bodomin tapahtumia ja mielikuvitukseni laukkasi..:)

Lapset ja opettaja eivät esimerkiksi nuku samassa paikassa, joten siinäkin mielessä minusta kännykkä varalla on perusteltua.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitä aikaa, kun puhelimia ei todellakaan ollut kaikilla, vaan ainoastaan varakkaimmilla. Puhelimet aiheuttivät närää muissa tietenkin. Nyt kun puhelimet ovat yleistyneet, on sovittu, että kotiin saa soittaa päivittäin tiettyinä kellonaikoina, esim. klo 17-19. Ajan pitää olla joustava, että jokainen , joka haluaa, tavoittaa vanhempansa puhelimitse. Tarkka aika ei ruoki koti-ikävää.

Muuten ihmettelen, miten ap:n koulussa "puuhanaiset" saavat lähteä matkalle mukaan. Meillä se on kielletty mm. siksi, että opettajien on toimitettava rikosrekisteriote, mutta lasten vanhempien ei, ja he voivat olla millaisia tahansa.

Vierailija
24/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirillä sattui tapaturma, opettaja tekstasi asiasta. Myöhemmin soitin open puhelimeen.

Hyvin pärjäsi ilman omaa puhelinta. Ja 6.luokkalainen oli kyseessä.

Vierailija
25/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuri lapsen mukaan jos reissuun lähtee.

Vierailija
26/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain kummallista tapahtuu (vrt. esim Utöyan kaltaiset tapahtumat) haluan kuulla siitä lapseltani mikäli mahdollista. Siinä ei paljon opettajan kännykät auta.

Leirikouluhan tunnetusti vaanivat kaikenlaiset psykopaatit. Mitä jos varaisit lapselle luotiliivinkin ja jonkun suojan ydinlaskeumaa vastaan, niin voisit olla rauhallisin mielin, vaikka tulisi ydinsota sillä aikaa kun lapsesi on siellä leirikoulussa.:D

Vierailija
27/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva saada kieltää. Meillä tuota vaati kouluavustaja, jonka mielestä riittää opettajan puhelin. Niinpä pakkasin lapselle mukaan 2 kpl puhelimia, molemmissa prepaidit. Sanoin lapselle (11v) että jos toinen löytyy, jää silti se toinen. Pakkasin myös mukaan IPadin, koska sitä ei tajuttu kieltää.

Lapsista suurimmalla osalla oli "salapuhelin" mukana. Muutama oli ottanut helvetillisellä äänellä varustetun herätyskellon ja aika monella oli muita pelikoneita kuin puhelin. Ja ihan kiusallaan olivat open puhelimesta soittamassa kotiin joka ilta ja vanhemmat puolestaan soitti kotoa opelle, joka lopulta ilmoitti, että ei saa soittaa. Jonka jälkeen siirryttiin soittamaan muille mukana oleville aikuisille puheluita, joissa kauhisteltiin, kun opea ei saa kiinni.

Puhelin on monitoimilaite: kännykkä, radio, pelejä jne. Aikuisten mielestä leirikoulussa ei saa olla tekniikkaa mukana.

Miksi muuten ei? Voisiko joku tietokoneita vastustava aikuinen kertoa.

Vierailija
28/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuri lapsen mukaan jos reissuun lähtee.

Saannot koskevat kaikkia muita paitsi sinua pieni kullannuppuni?

Jos olisi vaikka kuntoleiri ja kielletty tuomasta ruokaa kotoa, aiti tietysti pakkaa repun tayteen suklaata?

Vierailija
29/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten se pentu ja puhelin jäävät molemmat kotiin. Mitenkäs oli ennenkuin kännykät keksittiin? Ei oo totta että kehtaat edes ruveta vinkumaan moisesta asiasta. Jos tulee hätä niin sitten käytetään sitä open puhelinta. Kysyttävää?

Vierailija
30/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on monitoimilaite: kännykkä, radio, pelejä jne. Aikuisten mielestä leirikoulussa ei saa olla tekniikkaa mukana.

Miksi ei voi keksiä jotain muuta tekemistä vapaa-aikoina kuin tietokonepelaaminen?

Vai menetkö itse kesämökillekin vain pelaamaan kännykkäpelejä?

Eikö idea ole juuri se, että viikon ajan tehdään jotain muuta kuin arkisia ajantappopelejä?

Vierailija
31/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minun lapseni leirikoulussa minä yhtenä puuhanaisena olin päättämässä, että kännykät saa ottaa mukaan, mutta ne kerätään yhteen koriin ja jokainen saa oman puhelimensa illalla klo 18-19 väliseksi ajaksi.

Pari muuta puuhanaista lähti leirikouluun mukaan OPETTAJAN pyynnöstä.

Otan osaa, miten monessa luokassa "puuhanainen" on saanut niin ikävän sävyn.

Vierailija
32/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oteta omia kännyköitä mukaan. Onko tämä muka nyt ihan uusi juttu joillekin vanhemmille? Millaisia avuttomia mussukoita te oikein kasvatatte jos lapsi ei pärjää muutamaa päivää ilman omaa kännykkää - vai onko kyse siitä, ettette itse kestä erossa oloa ilman kännykkää?

Leirikoulussa on aikuisilla puhelimet ja tarvittaessa lapsi pystyy soittamaan, samoin lapselle pystyy hätätapauksessa soittamaan.

Miettikää nyt hetki, millaista viestiä lapsellenne opetatte jos sitä kännykkää aletaan pakkamaan salaa varusteisiin ohjeiden vastaisesti? En tarkoita niinkään valehtelua ja sääntöjen rikkomista (vaikka niitäkin tuossa lapselle kivasti opetetaan), ennen kaikkea miettisin sitä, että lapselle välitetään voimakkaasti kuvaa "et pärjää / varalla siksi puhelin / kamalaa jos et ole tavoitettavissa /" jne.

Vierailija
33/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä typerä nuori opettaja annoin oppilaiden ottaa leirikouluun kännykät vanhempien kollegoiden varoituksista huolimatta, mutta jatkossa en anna ottaa. Kännyköistä oli pelkkää riesaa varsinkin illalla. Oppilaat soittelivat yöllä pilapuheluita toisilleen ja sopivat yöjuoksutempauksia eri huoneiden välillä. Lisäksi pari kännnykkää luonnollisesti katosi, toinen löytyi sohvan raosta mutta metsäretkellä pudonnutta kännykkää ei löydetty koskaan. Jatkossa pidän mieluummin kännykättömiä leirikouluja. Oppilaillekin on hyvä olla välillä erossa kännykästä.

Vierailija
34/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että sitä ylpeyden määrää, mitä äänestä kuulsi läpi. Koki olevansa niin iso poika ja halusi kertoa sen äidille. Ei noilla sanoilla, mutta huomasin sen kuitenkin. Hienoa, että poika sai soittaa kotiin, sillä uskon, että aralla pojalla olisi muuten voinut olla aika turvaton ja orpo olo.

Vierailija
35/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihan siita kannata valittaa mita tyhmat opettajat sanoo, ja paras tehda se lapsillekin heti pienesta pitaen selvaksi. Mites on ap, nukkuvatko lapset tarpeeksi hienoissa olosuhteissa vai olisiko paras laittaa sun mussukalle mukaan oma luxusteltta, ja tietysti omat ruuat ettei joudu jotain roskaruokaa syomaan muiden mukana. Eika mussukan tietysti tarvitse ottaa osaa yhteiseen ohjelmaan jos se ei miellyta ja han mieluummin lepailisi ja pelailisi kannykalla peleja. Luonto on vaarallinen paikka, siella voi vaikka kusiainen puraista varpaasta. Tai uimavesi olla liian kylmaa. Kylla aidin vaan on parasta pitaa silmalla lapsukaista 24/7 puhelimen valityksella etta paasee heti tuoreeltaan protestoimaan ohjaajille jos mussukkaa yritetaan pakottaa tekemaan jotain mita han ei halua.

Miten joku voi olla niin tyhma ettei voi luottaa siihen etta leirin ohjaajat kylla ilmoittavat jos on joku ongelma?

Vierailija
36/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin opettajalle että puhelin sitten tulee mukana, piste. Ja opettaja ei siihen sanoisi muuta kuin että selvä.

Vierailija
37/90 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tervetuloa AV:lle itkemään miten törkeä tämä maailma onkaan.

Monilla leireillä (esim partioleirit) kännykät on kiellettyjä. Jos lapselle oikeasti tulee hätä niin tajuaako se edes sillä kännykällä mihinkään soittaa? Aikuinen se siinäkin tilanteessa ottaa vanhempiin yhteyttä tms.

Vierailija
38/90 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva saada kieltää. Meillä tuota vaati kouluavustaja, jonka mielestä riittää opettajan puhelin. Niinpä pakkasin lapselle mukaan 2 kpl puhelimia, molemmissa prepaidit. Sanoin lapselle (11v) että jos toinen löytyy, jää silti se toinen. Pakkasin myös mukaan IPadin, koska sitä ei tajuttu kieltää.

Lapsista suurimmalla osalla oli "salapuhelin" mukana. Muutama oli ottanut helvetillisellä äänellä varustetun herätyskellon ja aika monella oli muita pelikoneita kuin puhelin. Ja ihan kiusallaan olivat open puhelimesta soittamassa kotiin joka ilta ja vanhemmat puolestaan soitti kotoa opelle, joka lopulta ilmoitti, että ei saa soittaa. Jonka jälkeen siirryttiin soittamaan muille mukana oleville aikuisille puheluita, joissa kauhisteltiin, kun opea ei saa kiinni.

Just ton takia, niitä kännyköitä ei oteta mukaan! Mun mielestä leirikouluun ja leirille mennään LEIREILEMÄÄN, ei näppäilemään tietokonetta ja pelejä!

Mua niin ärsyttää, kun äidit ja isit pakkaa mussukoille leireille mukaan kaikenlaista virikettä. On tosi kiva yrittää saada niitä lapsia tietokoneen ja kännykän äärestä pihalle leikkimään ja tekemään muita leirijuttuja. Aina joutuu joku ohjaajista jäämään sisälle jonkun lapsen kanssa, koska väkisinhän ei voi ulos ketään viedä. Turvallisuussyistä ei ketään lasta jätetä yksin. Menee vähän leiri pilalle ohjaajan valvoessa tällaista kultamussukkaa.

Meitä on leireillä yleensä 1 ohjaaja viittä lasta kohti. Jos jollain tulee palava tarve soittaa kotiin, niin meiltä löytyy ne kännykät! Tekemistäkin leireillä on yllin kyllin; askarrellaan, touhutaan ulkona, syödään, leivotaan jne. Mikä leiri nyt onkaan kyseessä! Jos tylsää tulee niin sitten voi tulla ohjaajien kanssa pelaamaan vaikka lautapelejä! Monelle nykylapselle ne ovatkin ihan uusia juttuja, kotona kun on tietokoneet korvaamassa :D

Niin ja tuohon kielloista piittaamattomuuteen vielä. Opettajat on suoraan sanottuna kusessa, kun vanhemmat viis veisaa käskyistä ja yhteisistä ohjeista. Riittää kun yksi Nico-Petteri rikkoo sääntöjä äidin luvalla, niin koko luokan opetus menee pilalle. Nää on näitä "Sä et mua määrää ku et oo mun äiti!" muksuja, joista kasvaa koulukiusaajia.

Vierailija
39/90 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva saada kieltää. Meillä tuota vaati kouluavustaja, jonka mielestä riittää opettajan puhelin. Niinpä pakkasin lapselle mukaan 2 kpl puhelimia, molemmissa prepaidit. Sanoin lapselle (11v) että jos toinen löytyy, jää silti se toinen. Pakkasin myös mukaan IPadin, koska sitä ei tajuttu kieltää. Lapsista suurimmalla osalla oli "salapuhelin" mukana. Muutama oli ottanut helvetillisellä äänellä varustetun herätyskellon ja aika monella oli muita pelikoneita kuin puhelin. Ja ihan kiusallaan olivat open puhelimesta soittamassa kotiin joka ilta ja vanhemmat puolestaan soitti kotoa opelle, joka lopulta ilmoitti, että ei saa soittaa. Jonka jälkeen siirryttiin soittamaan muille mukana oleville aikuisille puheluita, joissa kauhisteltiin, kun opea ei saa kiinni. Puhelin on monitoimilaite: kännykkä, radio, pelejä jne. Aikuisten mielestä leirikoulussa ei saa olla tekniikkaa mukana. Miksi muuten ei? Voisiko joku tietokoneita vastustava aikuinen kertoa.

Just ton takia, niitä kännyköitä ei oteta mukaan! Mun mielestä leirikouluun ja leirille mennään LEIREILEMÄÄN, ei näppäilemään tietokonetta ja pelejä! Mua niin ärsyttää, kun äidit ja isit pakkaa mussukoille leireille mukaan kaikenlaista virikettä. On tosi kiva yrittää saada niitä lapsia tietokoneen ja kännykän äärestä pihalle leikkimään ja tekemään muita leirijuttuja. Aina joutuu joku ohjaajista jäämään sisälle jonkun lapsen kanssa, koska väkisinhän ei voi ulos ketään viedä. Turvallisuussyistä ei ketään lasta jätetä yksin. Menee vähän leiri pilalle ohjaajan valvoessa tällaista kultamussukkaa. Meitä on leireillä yleensä 1 ohjaaja viittä lasta kohti. Jos jollain tulee palava tarve soittaa kotiin, niin meiltä löytyy ne kännykät! Tekemistäkin leireillä on yllin kyllin; askarrellaan, touhutaan ulkona, syödään, leivotaan jne. Mikä leiri nyt onkaan kyseessä! Jos tylsää tulee niin sitten voi tulla ohjaajien kanssa pelaamaan vaikka lautapelejä! Monelle nykylapselle ne ovatkin ihan uusia juttuja, kotona kun on tietokoneet korvaamassa :D Niin ja tuohon kielloista piittaamattomuuteen vielä. Opettajat on suoraan sanottuna kusessa, kun vanhemmat viis veisaa käskyistä ja yhteisistä ohjeista. Riittää kun yksi Nico-Petteri rikkoo sääntöjä äidin luvalla, niin koko luokan opetus menee pilalle. Nää on näitä "Sä et mua määrää ku et oo mun äiti!" muksuja, joista kasvaa koulukiusaajia.

Ohjelmaa on klo 9.00 -16.30. Muu aika on ns. vapaata aikaa, jolloin saa tehdä mitä tahansa paitsi poistua leiripaikan eli urheiluopiston alueelta. Ohjaajilla ei ole mitään tekemistä lasten kanssa, opettaja on paikassa, josta hänet tarvittaessa tavoittaa (eli tv-huoneessa).

Mitä se leireily on, jota mainostat? Minulla on 3 lasta ollut leirikoulussa, yhdelläkään lapsella ei ole ollut ohjattua iltaohjelmaa vaan ovat joutuneet kuluttamaan aikaansa niin kuin parhaaksi näkevät. Fiksuimmat on liftanneet kaupunkiin elokuviin :-)

Vierailija
40/90 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oteta omia kännyköitä mukaan. Onko tämä muka nyt ihan uusi juttu joillekin vanhemmille? Millaisia avuttomia mussukoita te oikein kasvatatte jos lapsi ei pärjää muutamaa päivää ilman omaa kännykkää - vai onko kyse siitä, ettette itse kestä erossa oloa ilman kännykkää? Leirikoulussa on aikuisilla puhelimet ja tarvittaessa lapsi pystyy soittamaan, samoin lapselle pystyy hätätapauksessa soittamaan. Miettikää nyt hetki, millaista viestiä lapsellenne opetatte jos sitä kännykkää aletaan pakkamaan salaa varusteisiin ohjeiden vastaisesti? En tarkoita niinkään valehtelua ja sääntöjen rikkomista (vaikka niitäkin tuossa lapselle kivasti opetetaan), ennen kaikkea miettisin sitä, että lapselle välitetään voimakkaasti kuvaa "et pärjää / varalla siksi puhelin / kamalaa jos et ole tavoitettavissa /" jne.

Miksi niin vahvasti halutaan pitää lapset kaukana kavereista, vanhemmista, tosielämästä?

Miksi ei samalla kielletä lapsia ottamasta mukaan kameraa? Kelloa? Unilelua? Jos ideana kerran on opettaa lapsille, mitä on olla aikuisten armoilla, niin miksi antaa mitään mahdollisuutta ns. normaaliin elämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän