Leirikouluun on kielletty ottamasta omaa puhelinta. Mitä tekisit?
Nämä luokan puuhanaiset ovat saaneet jyrättyä säännön, että leirikouluun ei saa ottaa mukaan omaa puhelinta ja kuulema voi sitten tarvittaessa soittaa opettajan puhelimesta. Itse ovat tietty änkeämässä mukaan luokkaretkelle, joten heidän lapsien hyvinvointi on heidän silmien alla, mutta minun lapseni olisi lähdössä siis keskelle korpea opettajan puhelimen varaan.
Mitä tekisitte tilanteessa? Pakkaisinko salaa lapselle mukaan puhelimen ja sanoisin, että saa käyttää vain, jos hänellä tulee hätä.
Kommentit (90)
puhelin mukaan. Se voi olla pois kytkettynä, ja tosiaan jos tarve vaatii voi avata...
Ihme natseja... tuohan rikkoo jo ihmisoikeuksia.
mutta käsket pitää kiinni sitä repussa ja kielto sanoa kavereille siitä.
Meidänkään lasten koulussa ei saa ottaa puhelimia mukaan leirikouluun, mutta myöskään kukaan vanhemmista ei saa tulla mukaan.
ei voi olla sen opettajan puhelimen varassa?
Meidänkään lasten koulussa ei saa ottaa puhelimia mukaan leirikouluun, mutta myöskään kukaan vanhemmista ei saa tulla mukaan.
Pitäisi laukussa salaa.
Aivan naurettavia, järjettömiä sääntöjä tuollaiset. Argh. Tai sittenkin: Itse asiassa ottaisin yhteyttä "puuhanaisiin" ja ilmoittaisin että meidän lapsella tulee puhelin mukaan. Ihan tiedotusluontoisena asiana. Piste.
Opettaja ei olisi selvästikään halunnut näitä puuhanaisia mukaan. Näki ilmeestä, että olisi halunnut lähteä kahdestaan naispuoleisen opettajan kanssa ja sanoikin selvästi, että koulun puolelta tulee valvojat, mutta tottakai nämä touhutätit jyräsi, että kaksi vanhempaa tulee myös mukaan ja he ovat ne. Olisitte nähneet miesopettajan ilmeen! Harmi kun en saanut videolle.
Jos lapsellesi tulee leirikoulussa hätä, menköön vessaan tai vaikka riuúille, jos vesiklosettia ei ole.
Ehkäpä on juuri leirikoulun idea, että opitaan olemaan hetki ominpäin, vaikka turvallisen oman luokan kesken. Äitiä ei tarvita. Mukaan kannattaa pakata sen sijaan unilelu. Ja tämän sanoin ihan tosissani.
Mitä muuten tekisit, jos leirikoululaisesi soittaisi sinulle kesken leirikoulun?
Millainen hätä lapsellesi voisi tulla, jota hän ei voisi ilmoittaa sinulle opettajan puhelimella?
En laittaisi puhelinta mukaan, kun se kerran kielletään. Ei lapsi sitä tarvitse, ohjelmaa riittää varmasti. Lisäksi mahdollisen koti-ikävän sattuessa on parempi, jos lapsi ei voi soittaa kotiin. Puhuminen kotiväen kanssa ei nimittäin auta.
ja jos tulee hätä niin tuskin lapsi sitä puhelintä sieltä repusta kerkeää kaivamaan.
Luota lapseesi ja elämään. Ei aina voilasta vahtia ja valvoa, kun ne lentää pesästä muutenkin.
perusteltiin sillä, että osalla lapsista tulee muuten liian kova koiti-ikävä, jos saavat soittaa iltaisin kotiin.
niin tervetuloa AV:lle itkemään miten törkeä tämä maailma onkaan.
Monilla leireillä (esim partioleirit) kännykät on kiellettyjä. Jos lapselle oikeasti tulee hätä niin tajuaako se edes sillä kännykällä mihinkään soittaa? Aikuinen se siinäkin tilanteessa ottaa vanhempiin yhteyttä tms.
koko luokan ja open kuullen, että tällä on tosi kova ikävä äitiä tai että kaverit väittävät hänen puhuvan unissaan...?
ei voi olla sen opettajan puhelimen varassa?
Minä typerä nuori opettaja annoin oppilaiden ottaa leirikouluun kännykät vanhempien kollegoiden varoituksista huolimatta, mutta jatkossa en anna ottaa. Kännyköistä oli pelkkää riesaa varsinkin illalla. Oppilaat soittelivat yöllä pilapuheluita toisilleen ja sopivat yöjuoksutempauksia eri huoneiden välillä. Lisäksi pari kännnykkää luonnollisesti katosi, toinen löytyi sohvan raosta mutta metsäretkellä pudonnutta kännykkää ei löydetty koskaan. Jatkossa pidän mieluummin kännykättömiä leirikouluja. Oppilaillekin on hyvä olla välillä erossa kännykästä.
En ole ap, mutta meidän lasten koulussa sääntöä perusteltiin sillä, että osalla lapsista tulee muuten liian kova koiti-ikävä, jos saavat soittaa iltaisin kotiin.
kovin usein, jos oma lapsi oli siellä hoidettavana. Ajateltiin, että lapsi kärsii vähemmän, koska ei tule eroahdistukia. Siellä ne lapsiparat sitten viettivät pitkiä aikoja ilman vanhempien vierailuja, koska "asiantuntijat" sanoivat, että niin on paras. Julmaa, eikö totta?
Mielestäni on luonnollista, että alakouluikäiselle tulee koti-ikävä leirikoulussa. Mielestäni olisi myös väärin sillä perusteella evätä lapsen kontakti vanhempiinsa. Ei alakoululainen ole vielä siinä iässä, että hänet pitäisi väkisin vieroittaa eroon vanhemmistaan. Kyllä hän tekee sen murrosiässä aivan itse.
Jos jotain kummallista tapahtuu (vrt. esim Utöyan kaltaiset tapahtumat) haluan kuulla siitä lapseltani mikäli mahdollista. Siinä ei paljon opettajan kännykät auta.
Olen itse ollut järjestämässä leirejä ja kaikilla näistä on ollut kännykkäkielto. Homma on ollut oikein hyvä ja vanhemmat suhtautuneet pääosin positiivisesti kännykkäkieltoon! Ovat olleet sitä mieltä, että lapset näpräävät liikaa kännykkänsä kanssa ja viikonloppu ilman tekee hyvää.
Monilla lapsilla, etenkin niillä nuorimmilla 7-9 vuotiailla on tullut koti-ikävää. Joillekin leiri on ollut ensimmäinen kerta yötä pois kotoa. Vanhemmille soitto on se viimeinen asia joka tehdään, koska silloin lapsi yleensä tahtoo kotiin. Koti-ikävä on ihan terve tunne ja mun mielestä leirit on hyvä tapa opetella sellaista itsenäisyyttä, jota ei tietenkään voi paljoa vaatia lapsilta, mutta ehkä tajuatte mitä meinaan. Jos koti-ikävä iskee, voidaan vaikka mennä lapsen sängyn viereen illalla, jutella ja pienimmille lukea satuja jne. Yleensä aikuisen läsnäolo rauhoittaa ja aamulla on taas parempi mieli!
Meni vähän ohi aiheen :D
Jos joku hätä tulee, aikuisilla ja valvojilla on puhelimet sitä varten. Leirikoulusta saa paljon enemmän irti, kun ei ole turhia kännyköitä viemässä keskittymistä.
En ole ap, mutta meidän lasten koulussa sääntöä perusteltiin sillä, että osalla lapsista tulee muuten liian kova koiti-ikävä, jos saavat soittaa iltaisin kotiin.
kovin usein, jos oma lapsi oli siellä hoidettavana. Ajateltiin, että lapsi kärsii vähemmän, koska ei tule eroahdistukia. Siellä ne lapsiparat sitten viettivät pitkiä aikoja ilman vanhempien vierailuja, koska "asiantuntijat" sanoivat, että niin on paras. Julmaa, eikö totta? Mielestäni on luonnollista, että alakouluikäiselle tulee koti-ikävä leirikoulussa. Mielestäni olisi myös väärin sillä perusteella evätä lapsen kontakti vanhempiinsa. Ei alakoululainen ole vielä siinä iässä, että hänet pitäisi väkisin vieroittaa eroon vanhemmistaan. Kyllä hän tekee sen murrosiässä aivan itse.
Mitenköhän olisit pärjännyt äitinä 15 vuotta sitten, kun ala-astelaisilla ei tosiaan ollut omia puhelimia?