Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

flaaminkielisellä alueella asuvat, kertokaa kulttuurikommelluksianne

21.11.2005 |

Ollaan uusia täällä. Olis kiva kuulla miten ootte tämän kulttuurin kokeneet.

Nämä käyttää täällä jatkuvasti keskustelussa sanontaa, " Dat kan." Ei siinä mitään, neutraali toteamus sinänsä, mutta tuntuu että usein sitä käytetään nimen omaan siinä tilanteessa, että ei haluta ottaa mitään kantaa asiaan... Ota siinä sitten selvää, mitä toinen oikeasti asiasta ajattelee. Onko tämä suuren suurta toleranssia vai yksityisyyden säilyttämistä välttäen oman mielipiteen ilmaisua???

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli asumme Hollannissa ja " dat kan" oman kokemukseni mukaan on ollut kannustavaa paitsi, kun viranomainen käänsi sen suoraan englanniksi aloin epäillä, että jokin koira tuohon oli haudattuna (kuten olikin). Vielä siis koen tuon kannustavaksi, mutta tuo toinen ei ole valmis kyllä laittamaan tikkua ristiin asian eteen.

Minua on täällä häirinnyt eniten kaksi sanontaa. Kaikki on " leuk" ja toinen sanoo minun puolestani, mikä on muka minusta " leuk" , arggh!

Toinen on tämä kielen rakenne, että haluatko vaikka muovipussin " of niet" . Tekee aina mieli vastata, että ei kun kukkaruukun eli minua ärsyttää, että jo kysymysessä rajoitetaan vastaus kyllä tai ei mahdollisuuteen. Ylipäänsä tuo ajattelun " rajoittuneisuus" häiritsee. Siitä vähän tuppaa seuraamaan, että joko olet täysin minun kanssani samaa mieltä tai sitten olet täysin vihollinen. Ymmärrän tätä taustaa vasten myös nuo tuhannet yhdistykset, mitä Hollannissa on eli joko olet minun sakkiani ja perustetaan oma yhdistys (tai kirkko) tai sitten olet täysin eri mieltä. Tilanne ei tietenkään ole näin kärjistynyt.

Vierailija
2/2 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, rajan tällä puolella eivät ihmiset ole ihan niin päällepäsmäreitä, mutta tuo etteivät ota vastuuta DAT KAN-jutusta on totta täälläkin...

Yleensäkin on vaikeeta saada ketään ottamaan vastuuta mistään asiasta niin että asia tulis asiallisesti hoidettuakin... eilenkin soiteltiin sairaalaan väärän laskun vuoksi ja kymmenen ihmistä siirsi asian kuultuaan puhelun eteenpäin. Lopulta joku lupasi hoitaa asian ja kyse oli vaan väärästä osoitteesta ja eri ihmisen sairasvakuutuksesta... huh huijaa... No, jokainen sanoo jotakin ja mistään ei tiedä mikä on totta tai luotettavaa oikeasti.

Tuo " joko tai" ei ole vielä alkanut ärsyttää. :) Sanon kyllä aina jos kysytään, että " ja, aub" ... :) Vaikka periaatteessa inhoan sitä että joka paikassa ruokakaupoissa tarjotaan ilmaisia pusseja, sitten pikkukaupoissa missä on pientä tilpehööriä ja pussi olis tarpeen, joutuu itse pyytämään kun eivät aina edes tarjoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla