Trexanin käyttäjät!
Onko täällä ketään Trexanin-käyttäjää paikalla?
Minun pitää aloittaa lääkitys nyt.
Minä päivänä otat lääkkeen? Ja miksi päädyit siihen? Moneltako otat sen? Entä kuinka monen tunnin päästä otat foolihapon?
Mitä oireita sinulle tulee? Ja oliko ekoilla kerroilla enemmän haittavaikutuksia kuin myöhemmin?
Ja vielä, auttoiko lääkitys?
Huononiko hemoglobiinisi lääkityksen aloituksen jälkeen?
Kiitos, jos joku vastaa!
Kommentit (61)
Meillä lapsi on syönyt Trexania n. 3 vuotta ja ainoa ohje foolihapolle on ollut, että otetaan Trexania seuraavana päivänä. Trexan on otettu lauantai-iltapäivisin ja foolihappo sunnuntaina samoihin aikoihin eli n. 24 h Trexanin jälkeen. Onkohan foolihapon hyöty mennyt ihan hukkaan?
Täytyykin ensi kerralla ottaa puheeksi lääkärissä, ikinä en ole edes tajunnut kysyä, tai lääkäri kertonut, että tunneilla on väliä.
Meillä lapsi on syönyt Trexania n. 3 vuotta ja ainoa ohje foolihapolle on ollut, että otetaan Trexania seuraavana päivänä. Trexan on otettu lauantai-iltapäivisin ja foolihappo sunnuntaina samoihin aikoihin eli n. 24 h Trexanin jälkeen. Onkohan foolihapon hyöty mennyt ihan hukkaan?
Täytyykin ensi kerralla ottaa puheeksi lääkärissä, ikinä en ole edes tajunnut kysyä, tai lääkäri kertonut, että tunneilla on väliä.
.
niin kannattaa ottaa foolia nopeammin ja seuraavana päivänä toinenkin tabu jos on tosi paha olo jne.. tod näk. 3.v nämä oireet on hävinneet ja foolin otolla ei ole väliä ottaako sen jo myöhemminkin silloin vain täydennetään niitä varastoja joita trexan voi pienentää.
Alkuun 15mg ja nyt 20mg. Lääke auttaa loistavasti, viime syksynä tuli vaikeita oireita, jolloin nostettiin annosta. Nyt taas täysin oireeton ja haluaisin vähitellen jo purkaa lääkitystä. Mutta mitään sivuoireita ei ole, ihan alkuun oli pientä kuvotusta, mutta meni nopeasti ohi. Hiukset pysyy päässä, veriarvot pysyy hyvänä, enkä väsymystä ole huomannut. Otan lääkkeen maanantaisin ennen nukkumaanmenoa ja foolihapon tiistaisin ennen nukkumaanmenoa. Minulle sanottiin vain, että ei saa ottaa liian pian trexanin jälkeen ja muutenkin oli puhetta vain foolihappovarastojen täydentämisestä. Onko tämä nyt ihan väärin? Ja onko kukaan tullut raskaaksi trexanin jälkeen? Pitääkö olla 6kk ilman lääkitystä vai kuinka kauan? Vaikuttaako sitten enää mitenkään, onko siis turvallista? Itse suostuin lääkkeeseen vasta toisen lapsen jälkeen ja nyt vähän mietin mahdollista kolmosta... Pitäisi ruveta joka tapauksessa purkamaan vähitellen lääkitystä, ettei tule ikä vastaan...
Minulle määrätty psoriin. Lääkärin ohjeen mukaan Trexan la ja foolihappo su.
pistän perjantaisin ja foolihapon otan lauantaina, tämä ihotautilääkärin ohje
Psoriin hyvin? Mulla melko pahat iho-ireet ja vähemmän oireileva nivelpsori. Määrättiin joskus muutama vuosi sitten trexania, mutten koskaan ehtinyt edes aloittaa lääkitystä kun alkoi lasten teko. Nyt tekisi mieli uutta reseptiä hakea, mutta punnitsen vaakakupissa oloja ja oireita..
mulla myös, ja auttaa iho-oireisiin ihan älyttömän hyvin. Pari kertaa vuodessa etelässä ja 20 mg trexania viikossa, eikä ole juurikaan mitään iho-oireita näkyvissä. Niveloireet on aika pahat myös, eikä tuo annos trexania vie niitä läheskään kokonaan pois. Mutta en pysty ottamaan isompaa annosta kun sitten oksennan pari seuraavaa päivää. Tuolla annoksella pysyn suht kuosissa sentään.. joskus joutuu lääkitystä vaihtamaan, mutta nyt mieluusti pidän tuon kun iho pysyy hyvänä.
Ap:lle: mulla on myös huono hemoglobiini ja pari kertaa ollut ihan anemia trexanista johtuen. Rautaa vedän säännöllisen epäsäännöllisesti silloin kuin muistan, ehkä muutaman kerran viikossa ja pysyy veriarvot ihan hyvinä.
Alkuun 15mg ja nyt 20mg. Lääke auttaa loistavasti, viime syksynä tuli vaikeita oireita, jolloin nostettiin annosta. Nyt taas täysin oireeton ja haluaisin vähitellen jo purkaa lääkitystä. Mutta mitään sivuoireita ei ole, ihan alkuun oli pientä kuvotusta, mutta meni nopeasti ohi. Hiukset pysyy päässä, veriarvot pysyy hyvänä, enkä väsymystä ole huomannut. Otan lääkkeen maanantaisin ennen nukkumaanmenoa ja foolihapon tiistaisin ennen nukkumaanmenoa. Minulle sanottiin vain, että ei saa ottaa liian pian trexanin jälkeen ja muutenkin oli puhetta vain foolihappovarastojen täydentämisestä. Onko tämä nyt ihan väärin? Ja onko kukaan tullut raskaaksi trexanin jälkeen? Pitääkö olla 6kk ilman lääkitystä vai kuinka kauan? Vaikuttaako sitten enää mitenkään, onko siis turvallista? Itse suostuin lääkkeeseen vasta toisen lapsen jälkeen ja nyt vähän mietin mahdollista kolmosta... Pitäisi ruveta joka tapauksessa purkamaan vähitellen lääkitystä, ettei tule ikä vastaan...
Joten kun lopettaa lääkkeen, niin ei pitäisi olla vaikutusta siihen.
Reumaliiton sivuilla on se 6kk, joka pitää olla käyttämättä ennenkuin alkaa yrittää.
Hoitaja sanoi minulle, että 3kk riittää, mutta en kyllä uskaltaisi kokeilla, vaan odottaisin sen 6kk.
Suurin riski on siis, se että sikiö ei saa sitä foolihappoa tärkeässä kehitysvaiheessa.
Ja tusota foolihapon ottamisesta. Netistä löytyy paljon keskusteluja joissa monet uskovat siihen, että kun sen ottaa 5h Trexanin jälkeen, niin silloin ei tule pahoinvointia.
Ja ilmeisesti pitempi väli auttaisi sitten taas enemmän korvaamaan sitä menettettyä foolihappopitoisuutta.
-ap
Eli tosiaan maitotuotteiden suhteen ei ole ohjeistettu mitään, mutta olen kuullut, että niiden nauttiminen samaan aikaan Trexanin ottamisen kanssa huonontaa imeytymistä.
Itse otan Trexanin tällä hetkellä tiistaina illalla, ja foolihapon herään ottamaan noin 5h sen jälkeen.
Seuraavana päivänä on tavallista enemmän veto pois ja esim. imuroidessa tulee tuskanhiki. (Jos siis erehtyy imuroimaan tuona ajankohtana, yleensä pyrin välttämään rasitusta silloin.) Huomaa myös pyörällä ajaessa, että se on Trexanin jälkeen paljon raskaampaa.
Otin aina maanantaina aamulla ja olin 1-2 vuorokautta täysin toimintakyvytön pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Foolihaposta ei ollut mitään apua. Onneksi minulla lääke vaihdettiin Azamuniin joka otetaan päivittäin eikä ole aiheuttanut mitään sivuvaikutuksia.
olen syönyt Trexania viimeksi 9 vuotta sitten, vieläkin on ilmeisesti keuhkoissa muutokset näkyvissä. Söin sitä kolmisen vuotta, otin aina lauantai-aamuisin, mutta en muista että miten otin foolihapon...
Aina Trexanin oton jälkeen noin puolen tunnin kuluttua mulle tuli sellanen tunne, että on vaikea hengittää. Sanoin siitä lääkärille, joka ei uskonut mua silloin (nykyään ilmeisesti lukee lääkkeen haittavaikutuksissakin keuhko-oireet). Jouduin sitten kystan poistoon ja leikkauksessa oli ilmeisesti keuhkoihini päässyt vettä.
Sain kummallisen keuhkokuumeen, kävin tosi pohjilla ja röntgen- sekä viipalekuvissa löytyi Trexanin tekemät muutokset keuhkoihin. Oli "kaivanut onkaloita" (jotain tuollaista kielikuvaa muistelen lääkäreiden käyttäneen), johon oli sitten vedessä olleen atyyppisen mykobakteerin ollut hyvä pujahtaa...eipä siinä mitään, siitä selvittiin ja yskittiin muutama kuukausi verta, mutta se bakteeri sattuu olemaan ainoa, joka värjäytyy myös tuberkuloosiviljelyssä...eli jouduin kaiken päälle vielä tubieristykseen!
Oli ehkä järkyttävintä aikaa elämässäni, pienet lapset kotona, jotka tietysti myös joutui syömään lääkkeitä. Tiesin kyllä koko ajan, ettei mulla voi tubia olla, mutta pakko oli vaan kestää eristyksessä niin kauan että viljelyvastaukset oli valmiit. Taisi mennä noin nelisen viikkoa, ellen väärin muista.
Nyt mun reuma on onneksi niin hyvä, etten tarvitse mitään lääkkeitä. No ehkä joskus kipuun jotain. Mulla on seuraava vaihe sitten joskus biolooginen lääke, koska mikään muu ei mulle sovi.
Siis tämän viestin tarkoitus oli se, että tarkkailkaa itseänne. Eikä ne lääkäritkään aina kaikkea tiedä...
viikonloppuna ei tarvitse tehdä töitä jos tulee pahoinvointia.
Sama ajatus itselläni on trexanin kanssa. Otan trexanin lauantai-iltana ja heti sunnuntai-aamuna foolihapon. Olen syönyt trexania melkein 10 vuotta, alkuun 10 mg, nyt 7,5 mg. Maksa-arvot olivat alkuun heikossa kunnossa, mutta nyt jo kunnossa onneksi.
Välillä trexanista tulee väsynyt ja saamaton olo, ei enää okseta.
juuri tuon saamattomuuden ja väsymyksen vuoksi. Kummasti parantuminen vai kiihtyi kun jätti tuon paskan pois. Ei ikinä enää.
Hei!
Poikaystävällä on käytössä Trexan 10mg kerran viikossa ja nyt näytti mulla raskaustesti positiivista.. Tietääkö kukaan mitä mahdollisia haittavaikutuksia voi tulla? Koitin netistä metsästää mutta en ainakaan vielä löytänyt...
Miten ootte selvinny siitä trexanen aiheuttamasta väsymisestä? Häviääkö kuin nopeasti? Mul vasta aloitettiin lääke ja muita oireita ei oo ku väsyminen...
5-vuotiaasta 10-vuotiaaksi söin trexania nivelreumaan ja ei tullut mitään oireita. Silloin tarkkailtiin vielä erityisen paljon kun oli uusi lääke nivelreumaan. Mulle tuolloin sopi lääke todella hyvin.
Nyt 25-vuotiaana nivelet alkoi taas tulehtua ja lääkäri määräsi trexania, voi hyvä päivä sentään niitä sivuoireita. En jaksanut enää tehdä oikein mitääb muuta kuin ne pakolliset askareet, oksetus oli yleisin olotila. Lääkäri sitten ehdotti että pistäisin suonensisäisesti trexanit. Kaikki ruoat mitä söin pistopäivänä sai oksennuksen aikaan ja olo meni vaan huonommaksi. Lopetettiin noi lääkkeet kuukauden jälkeen. Vieläkin oksettaa ne kaikki ruoat mitä söin pistopäivinä.
Mulla ei oireet kadonneet (väsymys ja oksetus) kuin vasta sitten kun lopetin lääkkeet. onneks löytyi toinen lääke joka sopii hyvin ja siinä ei ole ollenkaan tällaisia sivuoireita, niin turvallinen lääke, että kun tulin raskaaksi niin ei tarvinnut edes lääkettä lopettaa :)
Nro 42, Kertoisitko mikä lääke tilalle? Minulla trexan aiheuttaa myös pistoksena järkyttävän olon. Lääkärit vaan sanoo, että oireet helpottuvat aikaa myöden.
Minä olen nyt käyttänyt Trexania noin kuusi viikkoa ja ei ole järin kummaa edistystä tapahtunut vielä nivelkipuihin ainakaan mutta aivan järjettömän kuvottava ja oksettava olo on ollut suunnilleen joka lääkkeen oton jälkeen. En ole kumminkaan ainakaan vielä oksentanut, mutta välillä tuntuu ettei kaukana ole. Tuntunut muutamana viime lääkkeenottopäivänä vielä huonommalta olo. Otan aina sunnuntaisin aamupäivällä lääkkeen ja foolihapon joudun ottamaan jo neljän tunnin jälkeen Trexanista koska olo rupeaa huononeen pian :/. Myös väsyneenpi olo ollut ja järkyttävä päänsärky etenkin ottopäivänä. Lisäksi ollut myös huimausta. En tiedä kuinka pian sitten tietää että onko tämä lääke vaihdettava johonkin toiseen, vai joutuuko tämän olon kanssa kituuttamaan kuukausia tai vuosia :(
trexan poistuu elimistöstä parissa päivässä ja foolihappoa käytetää usein lieventämään trexanin aiheuttamia haittoja toki myös täydentämään foolihappovarastoja mutta jos syö niitä haittoihin otetaan sen myös muutamien tuntien päästä lääkkeestä.