Trexanin käyttäjät!
Onko täällä ketään Trexanin-käyttäjää paikalla?
Minun pitää aloittaa lääkitys nyt.
Minä päivänä otat lääkkeen? Ja miksi päädyit siihen? Moneltako otat sen? Entä kuinka monen tunnin päästä otat foolihapon?
Mitä oireita sinulle tulee? Ja oliko ekoilla kerroilla enemmän haittavaikutuksia kuin myöhemmin?
Ja vielä, auttoiko lääkitys?
Huononiko hemoglobiinisi lääkityksen aloituksen jälkeen?
Kiitos, jos joku vastaa!
Kommentit (61)
Kyselen teiltä, jotka olette Trexanin lopettaneet. Kuinka nopeasti lopetitte lääkkeen, siis lopetettiinko se kerralla vai vähitellen annosta pienentämällä? Itselläni annos 20 mg/vk. Uskalsitteko yrittää raskautta jo 3 kk jälkeen lopettamisesta? Se 3 kk tuntuu olevan nykyinen suositus.
Söin trexania 16 vuotta ja nyt jätin tauolle että päästään yrittämään lasta. Trexania olen syönyt varmaan kaikkina viikonpäivinä kun se välillä unohtui ja sit lääkkeenottopäivä vaihtui. Lapsena tosiaan lääke aloitettiin enkä ole mitään ikäviä sivuoireita koskaan havainnut. Foolihapon otin seuraavana päivänä.
48 jatkaa: lääkärin kanssa kun keskusteltiin vauvahaaveista niin vannotti ettei ehkäisyä saa jättää ennen kuin 3kk on kulunut viimeisestä trexanista. Ei tulisi mieleenkään yrittää aikaisemmin tai lääkettä käyttäessä!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:13"]Kyselen teiltä, jotka olette Trexanin lopettaneet. Kuinka nopeasti lopetitte lääkkeen, siis lopetettiinko se kerralla vai vähitellen annosta pienentämällä? Itselläni annos 20 mg/vk. Uskalsitteko yrittää raskautta jo 3 kk jälkeen lopettamisesta? Se 3 kk tuntuu olevan nykyinen suositus.
[/quote]
Mä lopetin kerralla ja raskautta yritetään 3kk jälkeen. Näin siis lääkärin kanssa puhuttu.
Minun 5-vuotiaalla lapsella käytössä methotrexat injektio kerran viikossa. Hänelle tuli aluksi huonoa oloa, pahoinvointia, päänsärkyä ja väsymystä. Reumalääkärin ohjeesta siirrettiin foolihappo paria tuntia ennen pistosta niin oireet hävisivät. Meillä siis ensin foolihappo ja siitten vasta pistos. Reumaan on auttanut hyvin. ei yhtään tulehtunutta niveltä viime kontrollissa.
Itsellä Trexan myös aiheuttaa pahoinvointia ja väsymystä. Ja jotenkin aikaan saamattomaksi koen itseni lääkkeen oton jälkeisenä ja sitä seuraavana päivänä foolihaposta huolimatta. Mutta sivuvaikutukset on yksilöllisiä, toiselle toimii hyvin ja toiselle taas tulee kamalat sivuoireet. Kokeilematta ei voi tietää kumpaan ryhmään itse kuuluu.
Kehottaisin jokaista toimimaan ja kokeilemaan lääkärin ohjeen mukaan ja keskustelemaan hoitavan lääkärin kanssa mikäli sivuoireet ovat pahoja. Valitettavasti monissa sairauksissa (kuten reumassa) ei usein ole kuin huonoja vaihtoehtoja. Täytyy siis valita se pienein paha. Itsellä se on nuo lääkkeen sivuoireet. Vaihtoehtona nimittäin olisi se, etten pääsisi liikkeelle ilman keppejä. Toivon jokaiselle vakavan sairauden kanssa kamppailevalle voimia ja jaksamista, sekä sairaudesta huolimatta ilon kipinöitä elämään!
Kiitos tiedosta! Saman ohjeen sain minäkin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:13"]Kyselen teiltä, jotka olette Trexanin lopettaneet. Kuinka nopeasti lopetitte lääkkeen, siis lopetettiinko se kerralla vai vähitellen annosta pienentämällä? Itselläni annos 20 mg/vk. Uskalsitteko yrittää raskautta jo 3 kk jälkeen lopettamisesta? Se 3 kk tuntuu olevan nykyinen suositus. [/quote] Mä lopetin kerralla ja raskautta yritetään 3kk jälkeen. Näin siis lääkärin kanssa puhuttu.
[/quote]
Kiitos tiedosta! Saman ohjeen sain minäkin, mutta ajattelin pitää pidemmän välin kuitenkin. Lopetin Trexanin hyvissä ajoin raskautta ajatellen :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:09"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 12:13"]Kyselen teiltä, jotka olette Trexanin lopettaneet. Kuinka nopeasti lopetitte lääkkeen, siis lopetettiinko se kerralla vai vähitellen annosta pienentämällä? Itselläni annos 20 mg/vk. Uskalsitteko yrittää raskautta jo 3 kk jälkeen lopettamisesta? Se 3 kk tuntuu olevan nykyinen suositus. [/quote] Mä lopetin kerralla ja raskautta yritetään 3kk jälkeen. Näin siis lääkärin kanssa puhuttu.
[/quote]
Kiitos tiedosta! Saman ohjeen sain minäkin, mutta ajattelin pitää pidemmän välin kuitenkin. Lopetin Trexanin hyvissä ajoin raskautta ajatellen :)
[/quote]
Nyt tuli itselleni kauheat paineet pitäisikö odottaa yli 3kk! :D Kai se kolme kk riittää jos lääkäri niin sanoi? Täällä kun olisi jo kova hinku yrittämään vauvaa...
Reumasairauksien yhteydessä on runsaasti kokemuksia raskaana olevien hoidosta. Selviä havaintoja metotreksaatin aiheuttamista häiriöistä ei raskauksien tai sikiöiden suhteen ole. Koska periaatteessa metotreksaatti voi kuitenkin aiheuttaa sikiövaurioita, ei metotreksaattia saa raskauden aikana käyttää. Perheenlisäystä suunniteltaessa on suositeltavaa, että metotreksaatti lopetetaan noin kuusi kuukautta ennen sitä. Tämä suositus koskee myös miehiä, joskaan reumasairauksia hoidettaessa ei ole todennäköistä, että metotreksaatti aiheuttaisi mitään ongelmia. Imetyksen aikana metotreksaattia ei pidä käyttää.
Haittavaikutuksia voidaan vähentää foolihappoa nauttimalla. Sitä on useimmissa monivitamiinivalmisteissa. Ellei sellaisen käyttöä ole katsottu riittäväksi, suositellaan otettavaksi 3 – 5 mg foolihappoa 4 – 5 tuntia metotreksaattiannoksen jälkeen tai seuraavana päivänä. Tarvittaessa lääkäri antaa tarkemmat ohjeet foolihapon käytöstä. Foolihapon ottaminen samalla kertaa metotreksaattiannoksen kanssa ei ole suositeltavaa.
Muut lääkkeet ja Trexan
Muu samanaikainen lääkitys saattaa vaikuttaa Trexanin vaikutuksia ja Trexan voi myös
vaikuttaa niiden tehokkuuteen ja turvallisuuteen:
- Tietyt antibiootit (esim penisilliini, sulfonamidi, trimetopriimi / sulfametoksatsoli, tetrasykliiniä, ja
kloramfenikoli);
- Aineet, jotka voivat vahingoittaa munuaisia ja maksa [esim. sulfasalatsiini ja leflunomidi (reuma
lääkkeet), A-vitamiini ja sen johdannaisten, alkoholi];
- Fenytoiini (epilepsialääke käytetään usein lääketieteessä);
- Aspiriinia tai vastaavia lääkkeitä (tunnetaan salisylaatit);
- Steroideihin kuulumattomat tulehduskipulääkkeet (kivun lääkitys), esim. ibuprofeeni ja
pyratsolit;
- akuutti niveltulehdus lääkkeitä, esimerkiksi. atsatiopriini;
- Omepratsoli tai pantopratsoli (lopettaa tuotanto mahan happoa huumeet);
- Diureetit, triamtereeni (nesteenpoistajat);
- Probenesidi (lääke, jota käytetään kihdin hoitoon);
- Foolihappo (vitamiini valmisteet):
- Teofylliini (käytetään hengityselinten sairauksien hoitoon);
- Siklosporiini (aine, joka voi estää tai estää immuunivasteen).
Nyt tuli itselleni kauheat paineet pitäisikö odottaa yli 3kk! :D Kai se kolme kk riittää jos lääkäri niin sanoi? Täällä kun olisi jo kova hinku yrittämään vauvaa...
[/quote]
Sinun se ratkaisu on. Foolihapon estäjät lisäävät sikiövaurioiden riskiä. Tuleeko vauvasta itsellesi lelu?
Etusijalla pitäisi kuitenkin olema vauvan terveys! Jos kerran on tiedossa, että Trexan-lääkitys on tehokas
aktiivisesti lisääntyviin kudoksiin, kuten pahanlaatuiset solut, luuytimen, sukusolut,
epiteelin, ihon, suun ja suolen limakalvot ym - onko kiirettä?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 11:46"]
Hei! Poikaystävällä on käytössä Trexan 10mg kerran viikossa ja nyt näytti mulla raskaustesti positiivista.. Tietääkö kukaan mitä mahdollisia haittavaikutuksia voi tulla? Koitin netistä metsästää mutta en ainakaan vielä löytänyt...
[/quote]
Sikiövaurioita ts. epämuodostumia tai kehitysviivästymää. Näistä syistä minun kohdallani käytiin hyvin tarkkaan lääkärin kanssa keskustelua siitä olenko jo (33 vuotiaana ja 3 lapsen äitinä) kaikki lapseni tehnyt. Toki lääkitys voidaan jättää pois jos haluankin neljännen lapsen, mutta raskautta ei tulisi yrittää 6 kuukauteen lääkkeen lopettamisen jälkeen, sillä tuona aikana vielä voi vaurioita sikiölle aiheuttaa. Trexania ei lisäksi jotkut lääkärit mielellään aloita jos suunnitelmissa joskus hankkiutua raskaaksi, koska jos lääke joudutaan tauottaan/jättämään pois pidemmäksi aikaa niin hoitovaste on aina huonompi kun/jos Trexan otetaan uudelleen käyttöön.
Todennäköisesti teillä kuitenkin jo asia ja mahdolliset vaikutukset keskusteltu lääkärin kanssa.
Kävin tiistaina reumalääkärillä ja nyt perjantaina alkaa Trexanin käyttö. Hän käski ottamaan foolihapon 4- 10 h Trexanin jälkeen, jotta se ei heikentäisi lääkkeen tehoa mutta antaisi kuitenkin suojan.
Minulle ohje on foolihappo Trexanin (injektio) jälkeen.
Sivutaan hieman aihetta, mutta itselläni on seuraava tilanne:
- jo jonkin aikaa toinen jalkani on ollut hieman turvonnut
- kävin kesällä julkisen puolen lääkärillä, ja asiaa kuukauden päivät palloteltiin, mutta päädyin lopulta reumapolille
- lääkäri totesi, että yhdessä nivelessä on ilmeisesti tulehdus, johon sain kortisonipiikin
- lääkäri suositteli myös Trexan-lääkitystä, jotta vaiva saataisiin pidettyä jatkossakin poissa
Mielestäni vaiva on ollut kuitenkin verrattaen pieni, niin kovan lääkityksen käyttö kuulosti erikoiselta. Ajattelin asiaa hyötyjen ja haittojen kannalta, jos siis alan käyttämään Trexania, jolloin vaiva voi poistua, tai sitten se ei poistu. Eli sitten luultavasti kokeillaan jotain toista lääkettä. Mutta haittavaikutuksista:
- mahdollisesti viikoittaiset vatsakivut
- tarkastuskäynnit ja verikokeet: nämä luo myös jatkuvaa stressiä, että onko veri- ja maksa-arvot kohdallaan
- lääkkeen oton jälkeen ei saisi edes rentouttavaa saunaolutta ottaa
All in all jatkuvaa elämistä lääkityksen kanssa.
Tutkin hieman asiaa, ja löysin luontaistuotteista Boswellia Serratan, jonka pitäisi parantaa nivelten hyvinvointia. Se siis ilmeisesti vaikuttaa rustojen säilymiseen ja estää tulehdusta aiheuttavien aineiden toimintaa. Lääketiede on myös tutkinut tätä ainetta viime vuosina joidenkin lähteiden mukaan, ja sillä on todettu parantava vaikutus sekä se on turvallinen käyttää (ei suositella raskaana oleville). Hyötyjä:
- vaikuttaa eri teitse kuin perinteiset lääkkeet: vatsa ei kipeydy
- ei vaadi verikokeita tai muuta seurantaa
- kasviperäinen ja luontainen aine
En siis aloittanut Trexanin käyttöä vaan olen nyt pari viikkoa ottanut päivittäin Boswellia.
Jalka on paremmassa kunnossa kuin vuosiin, mutta huomautan, että se voi johtua vielä kortisonipiikistä. Pitää seurata muutama kuukausi miten tilanne muuttuu.
Onko jollain muulla kokemusta luontaistuotteista nivelreuman hoidossa?
Kun nivelreuma todettiinkokeiltiin kaikki reuma lääkkeet rexan myös kulta . Eipä auttaneet Reumacon oli hyvä ja tulehdus arvot laski ,mutta sen valmistus loppui ,senjälkeen olen pärjänny solomet 4-8 mg ,nyt sitten taas reuma vihastui .Nyt on ollu Metojet 10mg kynä ,ihme ja kumma miten tehoaa paremmin kun trexan tablettina ,silloin tuntui että tulee vain pahoin vointia ym huonoutta.Onko se mahassa joku tekijä mihin se vaikuttaa,onha sitä väsymystä vähän ja pientä muutakin 4pv ajan mutta ei juuri haittaa kun ei ole työssä enään .Jätin muutamaksi viikoksi pois kun saattohoidossa istuin läheisen vierellä .Kyllä piti nyt joutuin aloittaa pistäminen kun oireet alkoivat tulla .Tästä tiedän miten vaikuttaa kun ei ole muita reuma lääkkeitä.Kannattaa pyytää että vaihtavat pistos trexaniin että josko paremmin sopis .Kaikkihan olemme yksilöitä
Olen syönyt trexania + salazopyriniä kohta vuoden verran. Oireet hävinneet. Otan trexanin lauantaina illalla ja foolihapon su-aamulla. Minullakin aiheuttaa väsymystä, huonovointisuutta ja mieli on maassa. Olenkin alkanut inhoamaan koko lääkettä. Nyt sitten olin jo 4 viikkoa ilman trexania, kun ei vaan tullut haetuksi lisää apteekista. Se oli virhe, tänne ja rystynen tulehtuivat äkäisesti, hyvä että sai käsiä liikuteltua. Masennus, ei Se reuma ole mihinkään kadonnut. Muuten olen ollut oireettomana kun lääkitys normisti päällä. Silti mietityttää raskaus, kun toinen lapsi olisi vielä toiveissa.