Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trexanin käyttäjät!

Vierailija
18.05.2012 |

Onko täällä ketään Trexanin-käyttäjää paikalla?

Minun pitää aloittaa lääkitys nyt.

Minä päivänä otat lääkkeen? Ja miksi päädyit siihen? Moneltako otat sen? Entä kuinka monen tunnin päästä otat foolihapon?

Mitä oireita sinulle tulee? Ja oliko ekoilla kerroilla enemmän haittavaikutuksia kuin myöhemmin?

Ja vielä, auttoiko lääkitys?

Huononiko hemoglobiinisi lääkityksen aloituksen jälkeen?

Kiitos, jos joku vastaa!

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin maanantaina, että on "ohi" siltä viikolta. Otin foolihapon 4h ennen, (sitä ei saa ottaa trexanin jälkeen)

Sivuvaikutuksia ei nuorempana ollut ollenkaan, isoillakaan annoksilla,

aikuisena oli niin paljon kuvotusta, huonoa oloa, heikotusta ja päänsärkyä, että lääke päädyttiin lopettamaan.

Mutta lääke on edullinen ja tehokas ja suurimmalla osalla ei tule sivuvaikutuksia. Ennen raskautta söin lääkettä yli 10v hyvällä menestyksellä, minäkin.

Vierailija
2/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje on, että otetaan 3-10 (-12 h) trexanin jälkeen.

Illansuussa olen ottanut töiden jälkeen n. klo 17-18 ja foolihapon illalla ennen nukkumaan menoa. Ja minulla on käytössä ollut keskiviikko. En halunnut ottaa viikonloppuna, jotta ei olisi aikaa "tunnustella olotiloja".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri pari kk sitten reumatologi sanoi, että jälkeenpäin otettuna foolihappo heikentää trexanin imeytymistä.

Vierailija
4/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja foolihapion ottaa sitten illalla ennen nukkumaanmenoa sekä seuraavana päivänä. Vain ekalla kerralla meni Trexanesta maha sekaisin. Hb pysynyt hyvänä. Käyttänyt ½ vuotta.

Vierailija
5/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt 2 vuotta Trexania. Alkuun kuvotti mutta nykyään ei juurikaan - tosin annoksenikin on aika pieni. Otan tiistai-iltaisin ja seuraavana aamuna foolihapon. Lääke pitää oman nivelreumani hyvin hallinnassa.

Vierailija
6/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trexanin jälkeen. Lääkäri sanoi minulle, että 8-12h Trexanin jälkeen olisi uusi suositus.

Mun pitäis nyt päättää päivä. Otan varmaankin klo 17 aikoihin, kun syön ruoan. Koska aamulla ja illalla tykkään nauttia kalsiumia sisältäviä tuotteitam niin ne ei käy.

Mutta päivä tuntuu vaikealta päättää.

Meinasin hieman perjantaisin, mutta sitten en voi koskaan perjantaisin ottaa alkoholia yhtään annosta ja jos olen pahoinvoiva, niin viikonloppu menee sitten toipumiseen.

Ei tietysti ole kiva töistäkään olla pois, mutta onko se nyt sitten kiva ainoat vapaapäivät viettää oksentaen...

Hirveetä pohtimista...

-ap

Vierailija
7/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
8/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10mg. Eka vuosi 15mg, mutta oireet helpottivat niin paljon, että määrää voitiin pudottaa. Trexanin lisäksi en syö muita lääkkeitä.

Vierailija
9/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annos on kaksi tablettia (vahvuutta en muista)

Vierailija
10/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri päätti pudottaa sitä?

Söitkö ennen Salazopyriniä?

Mulla on mennyt Salazopyrin, mutta kun se ei riitä, niin nyt sitten Trexan. Ja tarkoitus on lopettaa Salazopyrin ja syödä vain Trexania. Ekat viikot 10mg, sitten 15mg 3 vkoa ja sitten 20mg olisi se annos jota lääkäri ajatteli.

-ap

Vierailija
11/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin aina maanantaisin, illalla siinä kuuden aikaan ja nukkumaan mennessä noin yhdeksän kymmenen välillä foolihapon. 20mg mulla oli annos, auttoi kyllä tosi hyvin kunnes maksa-arvot kohosi liikaa. hemoglobiini sen sijaan pysyi hyvänä kokoajan.

Nyt käytössä pistosmuoto, edelleen otan lääkkeen maanantaisin. sit se on viikolta ohi ja viikonlopuksi ehtii toipua kuntoon. pistoksen vaikutus alkaa paljon nopeammin joten otan lääkkeen vasta kahdeksan aikaan kun oon saanut lapset nukkumaan.

Vierailija
12/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa sitten viikonlopun levätä aiheuttaa välillä kovaakin väsymystä ja oksentelua. Otin lääkkeen illasta ja ennen nukkumaan menoa foolihapon. Hiukset lähtee päästä ja sitä rataa onneksi on mistä lähteä. Pari kuukautta sitten oli ainakin suositus että 3h lääkkeenoton jälkeen saa ottaa foolit aikasintaan.

Vierailija
13/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkepurkissa lukee yhtenä haittavaikutuksen anemia ja käsketään neuvotella lääkärin kanssa, jos on jo anemia.

No, mulla on hg 86 ollut jo pitkään, joten vara ei olisi laskea yhtään. Lääkäri kyllä tietää veriarvoni, mutta huolestuttamaan rupesi silti.

-ap

Vierailija
14/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan down. vituttaa vetää koko lääkettä varsinkaan kun se ei edes auta.

Vierailija
15/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari ekaa kertaa oli kuvotusta. Nyt vain hirveä väsymys noin vuorokauden ajan.

Foolihapon illalla ennen nukkumaan menoa. Oireet pysyvät kurissa keskiviikkoon asti, eli ehkä joudun nostamaan annosta, jotta vaikutus kestäisi siihen asti, kun otan uuden annoksen.

Vierailija
16/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkepurkissa lukee yhtenä haittavaikutuksen anemia ja käsketään neuvotella lääkärin kanssa, jos on jo anemia.

No, mulla on hg 86 ollut jo pitkään, joten vara ei olisi laskea yhtään. Lääkäri kyllä tietää veriarvoni, mutta huolestuttamaan rupesi silti.

-ap

Mistä anemiasi johtuu? Osa lääkäreistä on niin tottunut näkemään matalia Hb-arvoja, etteivät jotenkin enää reagoi niihin. Silti korkeampi Hb helpottaisi potilaan oloa.

Vierailija
17/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisetihän tulehdus elimistössä aiheuttaa anemiaa ja mulla on siis koko ajan reumaattista tulehdustilaa ollut päällä.

Viime synnytyksessä menetin paljon verta, jolloin hg laski matalaksi ja ei ole pitkän imetyksen jälkeen ikinä korkelle noussutkaan.

Ja mulla on ennemminkin ollut matala hg. Ennen näitä reumajuttuja siis.

Reumalääkärini sanoo vaan, että onpas jännä kun se on noin alhaalla, no hyvinhän sä jaksat...

-ap

Vierailija
18/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sulla luonnostaan olisikin alhainen Hb ja olisit tottunut tollaseen alle 90 hemoglobiiniin niin silti se pitäisi hoitaa. Jaksaisit paljon paremmin.

Vierailija
19/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tunnu nostavan sitä. Ja kun siinäkin on sitten se, että jos on tulehdus elimistössä, niin silloin ei saisi edes syödä rautaa, koska se ruokkii tulehdusta vaan pahemmaksi.

Ja uskon, että jaksaisin paremmin. Tosinaan hieman väsyttää..

-a+

Vierailija
20/61 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan lauantai-iltana koska sunnuntaina saan nukkua! Foolihapon otan keskiviikkona. Kotimaassani ollaan tätä mieltä koska foolihappo. Laskee trexanin vaikutusta. Minulla annos on 10 mg.

Ekalla kerralla sunnuntaina ykä lensi ja nukuin suunnilleen 20/24h. Sivuvaikutukset lieventyivät nopeasti. Nyt vain väsyttàä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi