Tyttöni loukkaantui opettajan vihjailusta
Ihmettelin että mikä 10-vuotiasta tyttöäni vaivaa kun on ollut niin vaisuna. Tänään sainkin sitten ongittua totuuden ulos.
Tyttöni on tosi hoikka, vartaloltaan ihan samanlainen kuin mitä minä olen ollut lapsena ja teininä. Pituutta 139 ja paino 25kg eli hoikka on.
Syö suurehkoja annoksia, ulkoilee paljon ja harrastaa ratsastusta.
Nyt opettaja oli koulussa vihjaillut luokassa että tytölläni on anoreksia tai että hän ei saa kotona tarpeeksi ruokaa koska eihän kukaan voi muutoin olla noin laiha. Ja tyttö saa kyllä niin paljon ruokaa kuin jaksaa syödä ja myös syö sen! Ei myöskään oksentele.
Mitä nyt tehdään? Laitanko opettajalle viestiä vai mikä teistä olisi seuraava askel?
Minusta tosi törkeetä, alipainoisia arvostellaan ihan luokan edessä, mutta auta armias jos opettaja sattuisi kommentoimaan jonkun ylipainoa oppilaan luokan edessä.
Kommentit (38)
Kiitos asiallisista vastauksista!
Tosiaan pisin ihan suoraan rehtorille viestiä koska opettajan asenne kyllä paistoi läpi - jos olet laiha, olet köyhä.
Kyselisinkin tässä nyt mielipiteitä luokanvaihdon kannalta - eli kannattaako? Lapsella on kyllä rinnakkaisluokallakin kavereita, mutta on sopeutunut nykyiseen luokkaansa hyvin ja opettaja on muuten ihan ok. Arveluttaa vain opettajan suhtautuminen lapseen kun se nyt jo tuntuu olevan huono..
Saas nähdä. Rehtori ei ole vastannut vielä viestiini (liitin siihen myös opettajan viestin) ja pyrin pitämään linjan keskustelevana ja asiallisena.
Ja tuosta pizza-hampurilaiskuurista: tietenkään ei sitä aleta joka päivä syömään mutta jotenkin eilen tuli niin kauhea pakokauhu tästä että oli pakko hakea. Eli linja pyritään toki pitämään terveellisenä ja monipuolisena, mutta ehkä syömme hampparia ja pizzaa hieman useammin kuin aikaisemmin ihan kaiken varalta.
opettaja on yrittänyt jotenkin lempeästi puuttua tilanteeseen, tuskin on todellakaan sanonut yhtään mitään vihjailevaa, lapset vain kertovat sen, minkä haluavat muistaa.
toisaalta, jos aihe on arka ja lapselle huono itsetunto painonsa suhteen, pelkkkä silmäyskin varmaan saa aikaiseksi sen, että tyttö kokee asian vaikeaksi
ongelmaa siis tuskin löytyy open käytöksestä, tyttösi tulkinnasta varmaankin!
tee valitus suoraan opetusvirastoon!
opettaja on yrittänyt jotenkin lempeästi puuttua tilanteeseen, tuskin on todellakaan sanonut yhtään mitään vihjailevaa, lapset vain kertovat sen, minkä haluavat muistaa.
toisaalta, jos aihe on arka ja lapselle huono itsetunto painonsa suhteen, pelkkkä silmäyskin varmaan saa aikaiseksi sen, että tyttö kokee asian vaikeaksi
ongelmaa siis tuskin löytyy open käytöksestä, tyttösi tulkinnasta varmaankin!
KUKAAN opettaja ei saa vihjailla lapsen painosta. Eikä varsinkaan sanoa toisten kuullen tuollaisia epäilyjä kuin että lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa kotona! Siis sehän on koko perheen aliarviomista!
mutta voisit silti lisätä rasvaa tytön ruokavalioon ja tosiaan sitä pizzaa ja hampurilaista.
Itse katon silmällä oman 8v. pojan painoa ja sen mukaan mennään. Välillä näkyy uimahallin
munkit poskissa ja nyt on taas hoikka.
Poika ui kilpaa ja ei saa olla liian laiha, eikä liian pulska.
Itse olin lapsena tosi laiha ja kärsisin siitä.
itse kokenut paljon samaa.. tässä yks päivä työpaikan kahvitunnilla otin kaks pullaa ja yks vanhempi sihteerikkö tokas " on se kumma kun tuo Leena voi syödä monta pullaa eikä liho, taitaa olla kauhea bulimiakohtaus sitten kotona",, näitä sattuu. Itse en kyllä kommentoi toisten painoa oli laiha tai lihava, se voi olla jollekkin kova paikka.. itse jo tottunut, mutta nuorena se otti koville...
T. Laiheliini 175cm/54kg
Jos on ollut puhetta ruokaympyrästä, on varmaan puhuttu vähän muutakin kuin että tuolla tytöllä on liian köyhä koti, kun se ei saa siellä ruokaa. Tuntia kestää 45 minuuttia. On varmaan käyty läpi lihottavat ruuat, terveellinen kokonaisruokavalio, syömishäiriöt, kasvupyrähdykset, painon muuttuminen murrosikään mennessä jne. Opettaja on voinut sanoa, jos joku on ko. tytön painosta huomauttanut, että tyttö ei ehkä SYÖ sitten muita asioita paljon samana päivänä, jos on syönyt vaikka ison rasvaisen annoksen ja on siitä tullut jo täyteen tms. Koko luokka on varmaan pälättänyt yhteen ääneen ja opettaja on kommentoinut sinne sitä ja tänne tätä ja heittänyt jotain ehkä huumorilla.
Mistäpä te tiedätte koko tunnin kulkua ja kaikkia asioita ja puheita? Jos tyttö tuntee olevansa terve, miksi hän ihmettelee ja loukkaantuu jostain? Miksei hän tai ap. sano opettajalle asiasta ja kysy, mitä opettaja tarkoitti? Ehkä se oppilas, joka kysyi anoreksiasta, oli joku poika, kehen tyttö on ihastunut - tai muuta? Ottakaa ensin selville koko asia, ennen kuin ihmettelette.
Tämä oli painoni päästessäni 80-luvulla ylioppilaaksi. Laiha likka iloisessa mekossa =))
Urheilin paljon, bailasin ja söin kaikkea, myös herkkuja. Joka vuosi olin ylimääräisessä verikokeessa alakoulusta lähtien anemian pelossa, kalpea. Ja aina ok lukemat tuli.
Nyt sitten vuosikymmenien jälkeen olen petrannut - 70 kg ja varmaan kutistunutkin joitain senttejä.
Edelleen kalpea ja iloinen!
Mun omat mitat on siis 170/56 ja mulla on 3 lasta. Ennen lapsia paino oli tasan 50.
Okei mutta asiaan, sain siis eilen opelta vastauksen. Hänen mielestään tyttöni on luonnottoman laiha ja se on hyvin yleistä köyhien perheiden lapsilla. Hän sanoi että jos perheessämme tosiaan on ongelmia rahan kanssa niin sosiaalitoimistosta saa sitä ja tätä, kirkon apu jne. Opettaja sanoi että jos tilanne jatkuu niin seuraavaksi kuvaan astuvat viranomaiset.
Okei, kivasti ajateltu OSITTAIN mutta tästä nyt ei kyllä ole kyse, ollaan kyllä ihan keskiluokkainen perhe kaikin puolin. Ruokaa riittää, eli antaa sosiaaliviranomaisten tulla. Nähtävästi mun täytyy alkaa syöttää lapsille pelkkää heseä,mäkkiä ja pizzaa että kelpaavat opettajalleen. Ihan uskomatonta toimintaa. Kirjoitan tässä nyt samaan aikaan rehtorille viestiä.
Ja öljyä ollaan tosiaan lisätty koko perheen ruokaan, ja meillä lapset syö kerran viikossa jopa sitä karkkiakin ihan kunnon määriä. Joskus myös hakevat omalla rahallaan pikkupussin kaupasta. Muutenkin meillä on epäterveellisiä tapoja jotka liitetään ylipainoon (esim. limut) mutta kun ei niin ei. Katsotaan mitä toi hampparikuuritekee, eilen käytii ekaan kertaa hakemassa iltapalaksi hamppariateriat ja hyvin ne näytti maistuvan.
Ei ole opettajan asia puuttua kenekään painoon. Jos jonkun oppilaan yli- tai alipainosta ollaan huolissaan niin kyllä se on terveydenhoitaja, joka asian ottaa huolekseen.
Hyvä että laitat rehtorille viestiä, laita liitteeksi tuo opettajan viesti. Luokassa on aivan taatusti lapsia joilla on ongelmia ihan siihen opettajan omaan osaamisalueeseen liittyen, ehkä hän voisi keskittyä niihin. Asia on teillä jo puitu terveydenhoitajan toimesta ja kaikki todettu olevan hyvin.
Muista itse pitää viestisi sävy hyvin asiallisena ettei siitä tule jälkeenpäin sanomista jos tästä tulee isompi juttu.
Ylenmääräinen pitsojen ja hampurilaisten syönti ei ole kenellekään ratkaisu, ei koskaan. Niissä on paljon huonoja rasvoja eivätkä ne runsaina määrinä ole hyväksi hoikillekaan. Parempi ratkaisu on tuo, että ruokaan lisätään vaikkapa öljyä kuten olet tehnytkin.
jotkut ajattelemattomia. Tuokin kommentti, että on yleistä köyhien perheiden lapsilla. Taitaa opettaja mielummin hyväksyä pienen ylipainon kuin pienen alipainon. Mielestäni pitäisi olla päinvastoin. Ja muutenkin sellaiset ihmiset jotka vitsailee toisen hoikkuudella ei käsitä, että se saattaa satuttaa yhtä paljon kuin lihavaksi haukkuminen. Itse varmaan vaatisin palaveria opettajan kanssa, jotta asia tulee hoidetuksi. Näyttäisin vaikka kaikki tutkimustulokset ja kaikki, että jättää rauhaan.
Ap, opettaja on täysin ASIATON. Hänen tehtävänsä ei ole vihjailla perheenne köyhyydestä ja että lapsen laihuus johtuisi siitä. Terveydenhoitaja on tässä tilanteessa se, joka huolehtii lapsen painosta ja tekee tarvittavat viranomaistoimet, jos epäilee, että lapsi ei saa ruokaa kotona. Opettaja sen sijaan ei voi tehdä tuollaisia päätelmiä eikä varsinkaan kun on tietoinen, että lapsi on käynyt asian tiimoilta lääkärilläkin!
Liitä opettajan viesti mukaan viestiisi rehtorille. Ole jämäkkä ja tiukkasanainen. Lapselle ei voi ikinä julkisesti eikä yksityisesti epäillä kodin varakkuutta, se on todellakin hävytöntä. Jos opettaja epäilee, että perheellänne ei ole varaa antaa lapselle ruokaa, hänen olisi jo pitänyt tehdä ls-ilmoitus ja listata ne syyt, miksi epäily on noussut. Siihen ei riitä se, että lapsi on laihan näköinen. Täytyy olla muitakin perusteita tai muuten hän vain voisi vierittää vastuun tilanteesta terveydenhoitajalle, joka taas ottaisi teihin yhteyttä ja kyselisi tilanteesta.
Älä nyt yhtään myöntele tai alistu vaan laita sellainen palaute, että opettajan korvat punottavat ja koulu rehtoria myöten pyytää anteeksi. Noin urpoa opettajaa ei voi olla! Tekisi melkein mieleni epäillä provoa, mutta kaipa meitä opettajia on erilaisia ja tuollaisiakin sitten löytyy.
Vielä noista hamppareista ja karkeista. Ei sitä lasta kuulu lihottaa ihan millä keinoilla tahansa. Jos syö hyvin melkein mitä vaan, niin normaalia kotiruokaa pääasiassa, mutta tietysti ei ole niin huolta sillä, syödäänkö vaikka pizzaat tai hamppareita kerran viikossa vai kerran kuussa. Muista, että nuorena opitaan ne syömistavat ja että et kuitenkaan halua jojoilla tytön painon kanssa. Tarjoa paljon kuitupitoista ruokaa ja esim. välipalallakin marjarahkaa tms. lihottavampaa kuin pelkkä hedelmä. Esim. leipää iltapalalla ja välipalalla on mielestäni ihan ok.
Paljon tärkeämpää on, että lapsi syö monipuolisesti kuin se, että saa kiloja lisää.
Tsemppiä. Lapsellasi on huono opettaja. Minullakin oli kerran mielestäni aivan liian laiha oppilas. Siis vatsan kohdalla oli kuoppa ja selkäranka tuli vastaan. Kerroin huoleni terveydenhoitajalle, joka jämäkästi kertoi, että lapsi on ollut laiha koko ikänsä ja nyt murrosiässä (opetan yläkoulussa) on venynyt pituutta eikä paino ole pysynyt senkään vertaa perässä mitä ennen. Tyttö jaksoi olla koulussa, liikkua liikuntatunnilla jne. joten huolta ei ollut. MIeleenikään ei olisi tullut ruveta asiaa ruotimaan oppilaalle, nämä kun ovat kasvavalle nuorelle herkkiä asioita.
10v. ja elä hampurilais-ateria?! Mites on sen teidän perheen ruokaympyrän kanssa?!
Mitä sait opettajalta vastaukseksi, kun jo rehtorille kirjoittelet?!
Eikö kuitenkin olisi asiallisinta ensin selvittää asiat asianomaisten kesken ja sitten vasta viedä asiaa eteen päin.
Kyseessä kuitenkin vasta lapsi ja silloin aina jää vähän kuitenkin tulkinnan varaa.
10v. ja elä hampurilais-ateria?! Mites on sen teidän perheen ruokaympyrän kanssa?!
Mitäköhän tässä halutaan sanoa?
käytöstä opettajalta. Niin luokassa kuin vastaus vanhemmalle. Palaute tosiaan siihen malliin rehtorille että anteeksipyyntö tultava.
Mitä tulee painon nostamiseen, en lähtisi nostamaan sitä ainakaan valmiilla hamppareilla ja pitsalla. Mieluummin kannattais tehdä nekin itse, niin voit kontrolloida paremmin mitä niihn tulee. Lähinnä lisäaineita tässä mietin ja transrasvoja.
Toisaalta tekisin vain tukevampaa ruokaa. Öljyä ruokaan lapselle, kaupasta saa myös hyviä maustettuja öljyjä, jotka raikkaita esim. salaatin kastikkeena. Lihasta rasvaisemmat versiot käyttöön.
Ja maitotuotteista rasvaiset versiot käyttöön.
Mieluummin niin että ruoka on samaa kuin muillakin mutta hiukan tukevampana versiona. Ei niin että samalla tulee opetettua että hampurilainen on ok iltapala. Iltapala normaalisti vaikka jogurttia ja mysliä tai voileipä runsailla terveellisillä täytteillä tms. mitä iltapala teillä normaalistikin on.
Lisäisin myös pähkinöitä välipaloiksi tms.
Siinä samassa viestissä, josta luit että ap kirjoittaa rehtorille viestiä, selviää myös opettajan vastaus.
Lue koko viesti ja kommentoi vasta sitten.
Alussa sanoit OPETTAJAN VIHJAILLEEN ANOREKSIASTA, mutta viimeisissä vieteissä ne olikin kaverit. Sillä on aika iso ero! Voin hyvin kuvitella, mitä OIKEASTI ON tapahtunut!
Toivottavasti sinäkin palaat vielä OIKAISEMAAN tämän tarinan!